2020-05-29, 11:26
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Skönt att IVA patienter sjunker efter ett litet hack i kurvan, snart under 300.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-05-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det behövs inte för all framtid, bara så länge att smittspridningen upphör. Är det här för svårt för dig?

Ja, och jag tror inte att smittspridningen kommer att upphöra med tanke på hur extremt få smittbärare det krävs för att få fart på den.

Är du så invaggad i din bubbla att du är helt främmande för att någon har en annan uppfattning än dig om någonting över huvud taget?
Citera
2020-05-29, 11:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det räcker i princip att en enda person är smittad så överlever det.
Hela pandemin började med en person zero.
Herre jösses, skriv en artikel om din fantastiska uppräckt och få den publicerad i Science. Läs diskussionen innan du sparkar in vidöppna dörrar. Pandemin började för att ingen visste vad som pågick, det kan man inte skylla på längre. Om alla tog sitt ansvar och var på sin vakt skulle viruset inte få en ny chans att bli en pandemi. Vad fan är det för fel på er?
Citera
2020-05-29, 11:30
Medlem
Förtroendet för regeringen och myndigheterna dyker
Ny SIFO-mätning i dagens Expressen.
Förtroendet för regeringen sjunker med 11 procentenheter till 48 procent.
Folkhälsomyndighetens siffror minskar från 78 till 70 procent.

– Det här är en ny signal – något är på väg att hända, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo.
FHM och Regeringen får förbereda sig. Värre kommer det bli. Mycket värre.
Citera
2020-05-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ja, vi är alla helt friska och de har levt så isolerat som är möjligt, förutom min bror som har jobbat och helt omöjligt kan jobba hemifrån men han sköter sig med hur han ska göra, han jobbar dessutom inom området.

Vi har också tagit det väldigt försiktigt och har skött oss så bra man kan.

Är ändå lite orolig, får lite ångest faktiskt. Skönt ändå att du tror att det kan vara ok, tack för support.

Nej, det blir inget kramande och köket får de hålla sig ifrån fast det blir svårt att inte gå igenom där.

Jag skulle inte ta emot gäster under en Pandemi. Jag tycker det är ouppfostrat och hänsynslöst av din bror att ens ställa frågan och skapa en lojalitetskonflikt, där du framstår som den elaka.

Jag är säker på att du hade bjudit hem dem alla, om det inte hade varit en pandemi. När du inte tar initiativ till att bjuda hem dem, är det oförskämt att bjuda i sig själv i ditt hem.

Jag skulle tala om vad jag tycker, och be dem besinna sig. Jag avskyr gränslösa människor. De utsätter dig för onödig oro, som får dig att fråga oss i tråden om stöd och råd. Det betyder att du inte sa ja direkt och att du tvivlar på goda grunder. De har inte förstått allvaret i denna Pandemi. Du ska inte behöva hålla distans i ditt eget hem och sedan drabbas av ytterligare oro, under en längre tid om du lyckades undvika att bli smittad.

Det finns tillfällen i livet när man lär sig vad det är för folk man har i sin familj och vänkrets.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Det behövs inte för all framtid, bara så länge att smittspridningen upphör. Är det här för svårt för dig?

Det var ju det som var min ursprungsfråga till dig: hur länge tror du viruset överlever utan att ha någon att smitta?

De kallar det "hammaren och dansen",

jag hittade denna artikeln igår,

varning: det är inte en artikel skriven av en epidemiolog, så hela rubbet kan va helt galet
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

men när jag skummade igenom den,

tyckte jag mig förstå

att Sverige valt Mitigation

medans resten av världen verkar spåra in mot Suppress

vilket också är det WHO säger vi ska göra.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja, och jag tror inte att smittspridningen kommer att upphöra med tanke på hur extremt få smittbärare det krävs för att få fart på den.

Är du så invaggad i din bubbla att du är helt främmande för att någon har en annan uppfattning än dig om någonting över huvud taget?
Du får ha vilken uppfattning du vill, men att tvätta händerna har inte stoppat smittspridningen nämnvärt. Mina förslag skulle troligtvis göra enorm skillnad men jag talar tyvärr inför döva öron..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vilken dum analogi. Trafik och vatten har vi nytta av och bedömningen är att nyttan överträffar riskerna. Virus har vi ingen nytta av. De är inte som trafik eller vatten, utan som knark, cigaretter eller väpnade rån.
Faktiskt så finns det nyttiga virus också vilket är tur eftersom en vanlig människa får i sig enorma mängder virus plus baciller och svamsporer varje dag.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Kommer FHM idag presentera mer resultat från antikroppstester?
Citera
2020-05-29, 11:33
Medlem
Citat:
Du får ha vilken uppfattning du vill, men att tvätta händerna har inte stoppat smittspridningen nämnvärt. Mina förslag skulle troligtvis göra enorm skillnad men jag talar tyvärr inför döva öron..

Jag tror naturligtvis att det finns jättebra förslag för att stoppa smittspridningen.

Jag tror bara att det inte är möjligt att stoppa den tillräckligt länge.

Förstår du?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
De kallar det "hammaren och dansen",

jag hittade denna artikeln igår,

varning: det är inte en artikel skriven av en epidemiolog, så hela rubbet kan va helt galet
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

men när jag skummade igenom den,

tyckte jag mig förstå

att Sverige valt Mitigation

medans resten av världen verkar spåra in mot Suppress

vilket också är det WHO säger vi ska göra.
Tack för länken. Har hört talas om begreppet men inte tagit redan på ved det betyder.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror ju det handlar mycket om invandringen. Ett getingbo som man inte ville peta i med smittspårning och kontroller av olika slag. För det syntes ju tidigt att det var bland invandrarna som smittan låg, förutom hos en del skidåkare hos medelklassen. Lägg till en smittspårning som skulle peka ut timanställda invandrare som skyldiga till nedsmittningen av dom äldre på sjukhemmen. Jobbigt att ta i för den politiska ledningen i landet. Hellre då låta smittan rulla på.

Jag tror du är ganska spot on här. Det är ren feghet som ligger bakom. Skidåkarna har väl dock ett finger med i spelet, det såg vi ju i Åre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in