2020-05-29, 09:51
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det är märkligt, en lite mer djupgående analys vore intressant

Jag tror ju det handlar mycket om invandringen. Ett getingbo som man inte ville peta i med smittspårning och kontroller av olika slag. För det syntes ju tidigt att det var bland invandrarna som smittan låg, förutom hos en del skidåkare hos medelklassen. Lägg till en smittspårning som skulle peka ut timanställda invandrare som skyldiga till nedsmittningen av dom äldre på sjukhemmen. Jobbigt att ta i för den politiska ledningen i landet. Hellre då låta smittan rulla på.
Citera
2020-05-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Då kommer ju nästa fråga,

är det Sveriges regering som valt mellan Mitigation och Suppress,

och sagt att "jo vi ska ha Mitigation för att X och då tar vi konsekvenserna Y",

eller är det FHM som på egen hand fattat detta beslut?

Det är ju intressant med tanke på att Sverige hela tiden "stuckit ut" i internationell press

för sin "strategi" (Underlåtenhet ÄR ingen strategi hävdar iallafall jag)

och det är ju intressant med tanke på att Sverige skiljer sig så enormt i dödstal

vid jämförelse med våra grannländer.

Kom ihåg att det var våra grannländer som ALLIHOP Danmark, Norge och Finland

stängde sina gränser MOT Sverige.

Sveriges gränser är öppna, förutom att EU tvingade oss stänga för inresande från utanför EU.

Det var inte på Sveriges initiativ alls.

Giesecke berättade i Unherdintervjun att regeringen tog beslut redan i januari. Antar att det gick till så att regeringen fick en sedvanlig dragning av FHM som ansåg sig redan då veta att den rätta strategin var flockimmunitet och se till att smitta så många som möjligt.

Redan i januari kunde man se att de som strök med var gamlingar. Det visade rapporterna från Kina. Bara att följa deras pressisar där de berättade att äldre dog som flugor medan barna verkade klara sig helskinnade. Detta lät som en bra idé och regeringen välsignade strategin med löfte från FHM att de tar på sig ansvaret för att massmörda gamlingar. Regeringen trodde sig komma billigt undan både ekonomiskt och politiskt. Hade blivit billigare med vanligt smittskyddsarbete.

Efter regeringens ok agerade FHM helt efter strategin. Det var ok att åka till alperna, folk skulle inte jobba hemifrån utan se till att bli smittade på jobbet och kollektivtrafiken, skolorna skulle hålla öppet för att dölja de enorma problem som politikerna skaffat Sverige etc.

Alla skulle tvätta händerna, som enligt Giesecke är nästintill det enda som enligt vetenskapen hindrar spridning. För FHMs del blev det sträck i räkningen då de rekommenderade socialdistansering och folk lydde. Ojdå nu gick smittandet ned och riskerade flockimmuniteten.

Alla som följde Kina och Asien var redan på det klara med att det säkraste sättet att bli smittad var att någon smittad andades eller hostade på en. Alltså fick FHM-betalda Giesecke gå ut och säga att coronan var en snuva och det var ok att krama barnbarnen för att få folk att andas på varandra igen.

Handtvätt är mindre viktigt. Det är viktigare att ha munskydd och det är därför FHM inte vill att folk använder munskydd. Och att folk ska leva normalt. Senast var t o m Tegnell ute och främjade flockimmuniteten genom att ta en öl på en uteservering.
Citera
2020-05-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Statsfolkmördaren Tegnell brukar ju anse att man ska jobba evidensbaserat, men finns det vetenskapliga studier som stödjer hans tes om att ”munskydd invaggar folk i falsk säkerhet” där de omedvetet pillar på munskydden och därmed sprider smitta via fingrarna? Någon får gärna länka till dylika studier så att vi slipper betrakta det som killgissningar som blivit ”allmänna sanningar”.

Nej, FHM fick en fråga om det för ett tag sedan och erkände då att det inte finns några såna studier.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Fast det gör vi ju inte här. Sedan sades det mer än så, men du tog denna mening ur sitt sammanhang.
Det sistnämnda är standarden härinne.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Statsfolkmördaren Tegnell brukar ju anse att man ska jobba evidensbaserat, men finns det vetenskapliga studier som stödjer hans tes om att ”munskydd invaggar folk i falsk säkerhet” där de omedvetet pillar på munskydden och därmed sprider smitta via fingrarna? Någon får gärna länka till dylika studier så att vi slipper betrakta det som killgissningar som blivit ”allmänna sanningar”.
Det jag undrar är hur mycket som sprids via händer och ytor jämfört med direkt via luften. Det kanske inte är så vanligt att virusdroppar flyger raka vägen från någons andedräkt in i någon annans mun, näsa eller öga? I alla fall så länge folk inte nyser och hostar rakt ut i luften och dessutom håller lite distans när de pratar.

Om händer är en större smittväg så kan munskydd vara en nackdel, för de kan leda til att smitta överförs till händer och ytor och sprids den vägen. Det är inte för inte som folk har slutat skaka hand med varann. Vore det inte snopet om det visar sig att det viktigaste fortfarande är att - just det - tvätta händerna?Något många alarmister verkar ha en direkt hånfull inställning till.
Citera
2020-05-29, 09:53
Medlem
Det verkar som om förändring är på horisonten. Detta har en del med Covid19 att göra och vårat kollektiva ansvar. Har blivit uppsnappad i ett kaninhål som jag inte riktigt vet vart det leder men kan hur som helst dela med mig av detta här.

Är inte själv helt övertygad om alltsammans och en del är uppenbarligen smått absurt för en "normal" individ. Men för den som har tid och är intresserad av vart vi är på väg så kan jag garantera att det åtminstone kommer vara några väldigt intressanta timmar. Den första länken är väldigt cynisk men inte helt långsökt. Kan vara svårt för många att se saker ur detta filter dock. Den andra länken är rent vidrig men slutet är hoppfullt om än smått absurt. Den tredje är ett mer sansat perspektiv.

Anledningen att jag delar med mig av detta här är för att man lätt kan se syftet med Covid19 ifall man tar detta material på någorlunda allvar samt att flera utav er har mycket tid och energi som jag kan tänka mig kan spenderas väl. Det finns klipp specifikt om Covid19 på kanalen i den andra länken. Men tycker playlisten jag delat är viktigare. Den knyter ihop mycket av det vi har fått se under de senaste årtiondena. Sant eller inte så är det åtminstone värt att begrunda allt lidande, det kan stämma, och det finns en del som tyder på att det faktiskt också gör det. Mycket av det som nämns är saker vi har blivit uppmärksammade om till och från. Detta knyter alltså ihop dessa saker på ett relativt sammanhängande och någorlunda trovärdigt vis. Men som sagt vem vet.

https://www.youtube.com/watch?v=j800SVeiS5I
https://www.youtube.com/playlist?list=PL18vrD9EPjAC7cQGB9fIzJcziJg4xwZkT
https://www.youtube.com/watch?v=C8C3pK1jABY&feature=youtu.be
Citera
2020-05-29, 09:54
Medlem
Live update: Whoops, SD skräder inte orden nu, talar om ättestupa i Sverige....

(Riksdagsdebatten)
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Det är ju statsepidemiologen som är avogt inställd till munskydd för personal inom äldrevården,

av någon anledning ingen nånsin antagligen kommer att förstå.

EDIT: på Island har personalen inom äldrevården munskydd och skyddsutrustning,

tycker jag mig minnas Islands statsepidemiolog berättade igår i Aktuellt 21.

Ja det är ju självklart. Det tycker ju hela Sveriges befolkning också.

Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Och personalen inom äldrevården HAR väl skyddsutrustning när det behövs? I alla fall enligt min syster som jobbar på äldreboende.
Däremot så tycks det råda en hel del uppfattningsproblematik inom den yrkesgruppen om NÄR och HUR man ska nyttja denna utrustning. Många i personalen är dåligt insatta och oroliga, såklart, och vill ha rymddräkt på hela tiden. Jag tror även att det råder viss osäkerhet inom chefsleden på de organisationer som hanterar äldrevård, både inom privat och offentlig regi. Olyckligt och dåligt skött med fruktansvärda effekter. De har ju ett arbetsmiljöansvar och borde vara bättre pålästa.

Det är skillnad på munskydd och visir,

när det handlar om ett virus som sprids via andningsvägarna

och som bevisat kan smitta via aerosoler och alldeles speciellt inomhus,

FHM lyckades motvilligt krysta fram nån slags "tillägg" som arbetsgivaren själv ska bedöma

om munskydd behövs just för detta viruset,

när det är en självklarhet för resten av världen.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Just detta är nog 10 000-kronorsfrågan som alla forskare tittar på i nuläget. Jag har inte heller hittat någon verifierad info om detta.
Kan anta att det också är väldigt svårt att forska kring då man skulle behöva ha en helt annan nivå på testning och spårning för att bygga upp dessa insikter. Typ testa jättemånga symptomfria individer varje dag och hålla koll på deras kontaktytor och även testa dessa i samma utsträckning. Lär väl inte ske i Sverige med vår begränsade testverksamhet, men kanske i något annan land....
Är man utan märkbara symptom är man väldigt lite sjuk och borde rimligen smitta väldigt lite. Men fortfarande så om man har detekterbar virusnivå har man också en infektion som smittar.
Citera
2020-05-29, 09:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Du skrev att vi inte hade en aning om hur det stod till med ekonomin?

Ok, antar att jag feltolkade dig då.
Vi har ingen aning om de ekonomiska effekterna , däremot vet vi ju att ekonomin knappast går bra.
Citera
2020-05-29, 09:55
Medlem
Citat:
Och personalen inom äldrevården HAR väl skyddsutrustning när det behövs? I alla fall enligt min syster som jobbar på äldreboende.
Däremot så tycks det råda en hel del uppfattningsproblematik inom den yrkesgruppen om NÄR och HUR man ska nyttja denna utrustning. Många i personalen är dåligt insatta och oroliga, såklart, och vill ha rymddräkt på hela tiden. Jag tror även att det råder viss osäkerhet inom chefsleden på de organisationer som hanterar äldrevård, både inom privat och offentlig regi. Olyckligt och dåligt skött med fruktansvärda effekter. De har ju ett arbetsmiljöansvar och borde vara bättre pålästa.

Vore intressant att se hur äldrevården får betald. Det kanske lönar bäst för dem om folk dör som flugor. Kanske får de en startavgift för varje gamling som kommer in och då är det naturligtvis finansiellt bättre att se till att gamlingar dör fort så att man kan ta in nya med bättre avans. Ingen idé att hålla folk vid liv om man inte får betalt. Kanske borde man ändra betalningar så att man får mer betalt ju längre man håller folk vid liv. Garanterat skulle vi få 120-åringar om ett tag.
Citera
2020-05-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag tror ju det handlar mycket om invandringen. Ett getingbo som man inte ville peta i med smittspårning och kontroller av olika slag. För det syntes ju tidigt att det var bland invandrarna som smittan låg, förutom hos en del skidåkare hos medelklassen. Lägg till en smittspårning som skulle peka ut timanställda invandrare som skyldiga till nedsmittningen av dom äldre på sjukhemmen. Jobbigt att ta i för den politiska ledningen i landet. Hellre då låta smittan rulla på.

Ja, många timanställda med invandrarbakgrund och trångbodda här i Sthlm. MEN det borde väl vara liknande arbetskraft i Malmö? Jag tror detta med sportlovsveckan kan vara huvudförklaringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in