2020-05-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ändå dör det mindre nu om dagen i Sverige än innan coronapandemin.

Trodde ni hade dött ut, ni som fortfarande försöker förminska det här.

Spelar ju ingen roll att folk dör av andra orsaker. Nu handlar det om coronaviruset, bara coronaviruset och endast coronaviruset. Inget annat är relevant.

Fan, ett plan skulle kunna krascha fullt med svenskar. Ni skulle då säga att ”Hö hö hö, idag dog det fler av andra orsaker än corona”

Våra grannländer har skött detta bra. De har kontroll. Hur många fler ska vi förstöra livet för? Personer som får sina liv förstörda eller dör en för tidig död? NÄR DET KUNDE HA HINDRATS!

Min väns bror, fd elitidrottare. Tränar fortfarande på elitnivå. Inga riskfaktorer. Överlevde ecmo. Nervskador. Lungskador. Går med rullator. Minnet funkar inte. Lärt sig gå på toa själv. Har flera år av rehab framför sig enligt läkarna.

Fy fan. Sveriges mördarstrategi suger.
Citera
2020-05-29, 16:46
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Då attackerar jag dig med lite positiva nyheter mitt i bedrövelsen..

Glädjande nog så fortsätter Stockholm att skriva ut patienter i snabb takt.
Lägsta antalet inneliggande sedan mars nu. På iva ser det ännu bättre ut.
Iva i Sverige har sjunkit med drygt 6% bara idag.

Samtidigt har många dött i onödan.
Citera
2020-05-29, 16:46
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:

IVA har ingenting att göra med hur många som dör. Så inget att fira där tyvärr...
Citera
2020-05-29, 16:48
Medlem
kazangass avatar
Intressant, man kan på antalet svordomar i ett inlägg se vilken syn skribenten har gällande den pågående epidemin i landet.
Citera
2020-05-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
IVA har ingenting att göra med hur många som dör. Så inget att fira där tyvärr...

Nej, såklart inte.
Om vi stänger ner iva, så kommer det inte göra någon skillnad. Ingen överlever där ändå..
Citera
2020-05-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är en förnekare, vad förnekar förnekarna? Det här blev inte mer än en lite allvarligare influensa.

Influensa dödar inte 4200 svenskar på en vår.
Influensa sänker inte kärnfriska människor i medelåldern totalt, som blir borta från jobbet i 4-8 veckor.
Influensa tvingar oss inte att snabbfixa sjukavdelningar och sno personal från alla angränsande vård.
Vi vet dessutom vad influensa är. Vi vet inte vad corinaviruset och covid19 är. Forskning pågår.
Citera
2020-05-29, 16:50
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ok. Jag omformulerar mig då.

Här kommer lite negativa nyheter.

Tyvärr minskar antalet inlagda både på iva och vanlig infektionsavdelning.
Snart är vi tyvärr nere på siffrorna i mars. Detta kommer gå åt helvete.
Hoppas det ökar igen!

Det är väl bra att det sjunker.

Men majoriteten av alla som dör har inte fått IVA. Det är de som sitter på ålderdomshemmet med morfin.

Jag menar, det märks på eftersläpningen av alla som fortfarande rapporteras som döda.

Du vet.

4350 döda och det ser inte ut att sjunka nämnvärt.
Citera
2020-05-29, 16:50
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Trodde ni hade dött ut, ni som fortfarande försöker förminska det här.

Spelar ju ingen roll att folk dör av andra orsaker. Nu handlar det om coronaviruset, bara coronaviruset och endast coronaviruset. Inget annat är relevant.

Fan, ett plan skulle kunna krascha fullt med svenskar. Ni skulle då säga att ”Hö hö hö, idag dog det fler av andra orsaker än corona”

Våra grannländer har skött detta bra. De har kontroll. Hur många fler ska vi förstöra livet för? Personer som får sina liv förstörda eller dör en för tidig död? NÄR DET KUNDE HA HINDRATS!

Min väns bror, fd elitidrottare. Tränar fortfarande på elitnivå. Inga riskfaktorer. Överlevde ecmo. Nervskador. Lungskador. Går med rullator. Minnet funkar inte. Lärt sig gå på toa själv. Har flera år av rehab framför sig enligt läkarna.

Fy fan. Sveriges mördarstrategi suger.

Det finns motverkande faktorer också.
Historiskt få trafikdöda, färre döda i andra smittsamma sjukdomar (både virala 🦠 och bakteriella). Färre som är ute och slåss på krogen och knivar varannan...
Citera
2020-05-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Långsammare? Det är inte ens samma världsbild som gäller nu jämfört med vad de värsta alarmisterna ville göra gällande.

Så är det men varför jämföra med de värsta alarmisterna? Kom igen, då kan vi lika gärna jämföra med de som snackade förkylning. Två ytterligheter det där.
Citera
2020-05-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
En historia från framtiden

-Farfar, den där gamla guldbron vid Slussen, varför kallas den för Coronabron egentligen?

-Sätt dig så ska jag berätta. Året var 2020, även känt som året utan vinter, och Stockholms stad hade köpt en bro på Wish. Ett ensamt fartyg från Kina anländer och samtidigt dyker en mystisk smitta upp. Den gör att man blir lite förkyld och får därför katastrofala följder för samhället.

-Å nej!

-Det första som hände var naturligtvis att allt toapapper tog slut. Det som räddade oss var att staten lånade 500 miljarder kronor som vi kunde använda.

-Torkade ni er med sedlar, farfar!?!

-Självklart! Efter börsen kollapsat och med det landets ekonomi var det det billigaste papper som gick att få tag på.

-Oj!

-Som tur var hade vi en trygg ledning i statsepidemiolog Anders Tegnells expertkunskaper! Du vet, han som står staty på Sergels torg. Han lugnade oss med att smittan aldrig skulle lämna Kina.

-Men… det gjorde den ju.

-Naturligtvis! Han visste också att berätta att sjukdomen inte fanns i Alperna och svenska sportlovsfirare lugnt kunde återgå till nära och kära och till sina arbetsplatser, exempelvis inom vården.

-Fanns smittan i Alperna, farfar?

-Givetvis! Men den store Tegnell försäkrade oss om att det inte smittade inom Sverige.

-Så österrikare kunde smitta svenskar, men svenskar kunde inte smitta svenskar?

-Nu ska du inte ifrågasätta Anders Tegnell, pojkvasker! Han jobbade faktiskt på en myndighet. Det kändes också tryggt då han meddelade att barn inte kunde smittas och därför heller inte vara smittspridare.

-Kunde barn inte bli smittade?

-Det kunde de absolut. Ukraina, Japan, Italien, Tyskland, Danmark, Norge, Spanien, Irland, Österrike, Frankrike, Slovakien, Grekland och Polen stängde sina skolor.

-Men inte Sverige?

-Tegnell tyckte det var meningslöst.

-Var det nån annan än Tegnell som gjorde nåt, farfar?

-Vissa företag lät sina anställda jobba hemifrån. Men det var naturligtvis inte bra. Tegnell förklarade för oss att det ledde till ojämlikhet om inte alla var utsatta för samma risk för att bli smittade.

-Att det alltid finns de som förstör, farfar!

-Exakt! Men vi får inte heller glömma vår kraftfulla regering. De förbjöd alla folksamlingar på 500 personer eller mer, med hot om fängelse annars.

-Åkte bara arrangören i fängelse eller alla 500?

-Lite oklart.

-Vad hände om man var 499 personer, smittade det inte då, farfar?

-Nä, det gick bra. Och när sjukvården nästan hade slut på helt nödvändig skyddsutrustning tog vår regering beslutsamt tag i saken och försökte köpa sån utrustning utomlands.

-Gick det att köpa sånt då?

-Nä.

- Men visst är smittan över nu, det har ju gått så länge, farfar.

-Efter ett tag gick antalet smittade ner.

-Så folk blev inte smittade mer?

-Öh… de slutade testa folk. Så siffrorna började se allt bättre ut. Snart var vi helt smittfria, som Nordkorea. Ta på ditt munskydd nu så går vi ut och kokar handsprit.

10/10 Tack.
Citera
2020-05-29, 16:52
Medlem
Citat:

Det där gör mig så jävla glad. Är dock djupt bekymrad att vi som första (?) land i världen kan vara på väg mot en situation där området med högst dödlighet förflyttar sig. D.vs från Stockholm till Göteborg. Jag är genuint orolig över GBG i sommar.
Citera
2020-05-29, 16:54
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det där gör mig så jävla glad. Är dock djupt bekymrad att vi som första (?) land i världen kan vara på väg mot en situation där epicentrum förflyttar sig. D.vs från Stockholm till Göteborg. Jag är genuint orolig över GBG i sommar.
OM göteborgarna skärper sig, och inte tror att faran är över, så finns det ingen större risk för ett nytt svenskt epicentrum.

Vänta bara tills att Göteborg får lite sämre väder, då skärper man sig naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in