Citat:
Ursprungligen postat av
sacramento
50' i månaden i grundlön vid den åldern är väldigt mycket om man inte har övertidsersättning och loggar mycket övertid. En typisk projektledare som är 10-15 år äldre och arbetar i ett hyfsat stort företag kommer inte upp i de lönenivåerna.
Kanske det, men jag har ändå fått uppfattningen att det inte är helt uppåt väggarna då jag sökt anställning hos en del andra företag (både stora och små) och fått erbjudande om liknande lön efter att ha uppgett min nuvarande lönenivå. Ledande produktbolag verkar mer benägna att möta lönekravet rakt av som grundlön, medans jag har märkt att konsultfirmorna (stora som små) ofta försöker smyga in en lägre grundlön som har ett högre tak men då är baserad på beläggningsgrad.
Nåja, detta är inte en lönekukmätartråd men jag ville ändå dela min erfarenhet då jag tyckte det hade relevans för diskussionen. Anledningen till att jag gjorde det är också att jag inte besitter något speciell spetskunskap, så jag skulle förvänta mig att min situation inte är helt ovanlig.
Edit: Jag vill förresten betona att alla de lönerna jag skrev är ifrån olika arbetsgivare. Hade jag stannat på firma 1 där jag gick in på 27 tvivlar jag på att jag skulle ha ens 35 idag. Lojalitet är ingenting som tycks belönas särskilt väl.