2020-05-28, 19:02
Medlem
Prayuths avatar
Detaljhandelns försäljning med minskade med 1,3 procent i april jämfört med samma månad 2019, enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget föll med 2,6 procent och sällanköpsvaruhandeln med 1,8 procent.

Företagens investeringar uppgick till 77,8 miljarder kronor under första kvartalet, en minskning med 3 procent i årstakt.

https://omniekonomi.se/nerat-for-handeln-och-foretagens-investeringar/a/dOXB6B
Citera
2020-05-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Detaljhandelns försäljning med minskade med 1,3 procent i april jämfört med samma månad 2019, enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget föll med 2,6 procent och sällanköpsvaruhandeln med 1,8 procent.

Företagens investeringar uppgick till 77,8 miljarder kronor under första kvartalet, en minskning med 3 procent i årstakt.

Citat:
Stockholmsbörsen avslutade en stark dag med att öka in i stängning, då indexen stod som följer.
• OMXS30: +2,1 %
• OMXSPI: +1,7 %

Dagens gröna uppåtsiffror betyder att OMXS30 stänger på plus för fjärde dagen i rad, vilket innebär den längsta uppgångssviten sedan december förra året.

Lol. Väntat? Ja. Neråt igen? Ja. Uppåt högre än nu? Ja.
Citera
2020-05-28, 21:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du antar att de sparade årsinkomsterna är 0. Det är fel.
Bara för att man slutat jobba betyder inte det att man årslön man tidigare hade var 0.

Det var du som tog upp fallet med noll i inkomst och 20 årslöner. Vi kan väl nöja oss med att du uttryckte dig lite lustigt för i sak är det rätt att rikedom och inkomst inte är samma sak.
Citera
2020-05-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
50' i månaden i grundlön vid den åldern är väldigt mycket om man inte har övertidsersättning och loggar mycket övertid. En typisk projektledare som är 10-15 år äldre och arbetar i ett hyfsat stort företag kommer inte upp i de lönenivåerna.

Kanske det, men jag har ändå fått uppfattningen att det inte är helt uppåt väggarna då jag sökt anställning hos en del andra företag (både stora och små) och fått erbjudande om liknande lön efter att ha uppgett min nuvarande lönenivå. Ledande produktbolag verkar mer benägna att möta lönekravet rakt av som grundlön, medans jag har märkt att konsultfirmorna (stora som små) ofta försöker smyga in en lägre grundlön som har ett högre tak men då är baserad på beläggningsgrad.

Nåja, detta är inte en lönekukmätartråd men jag ville ändå dela min erfarenhet då jag tyckte det hade relevans för diskussionen. Anledningen till att jag gjorde det är också att jag inte besitter något speciell spetskunskap, så jag skulle förvänta mig att min situation inte är helt ovanlig.

Edit: Jag vill förresten betona att alla de lönerna jag skrev är ifrån olika arbetsgivare. Hade jag stannat på firma 1 där jag gick in på 27 tvivlar jag på att jag skulle ha ens 35 idag. Lojalitet är ingenting som tycks belönas särskilt väl.
Senast redigerad av Salva25g 2020-05-28 kl. 21:43.
Citera
2020-05-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Kanske det, men jag har ändå fått uppfattningen att det inte är helt uppåt väggarna då jag sökt anställning hos en del andra företag (både stora och små) och fått erbjudande om liknande lön efter att ha uppgett min nuvarande lönenivå. Ledande produktbolag verkar mer benägna att möta lönekravet rakt av som grundlön, medans jag har märkt att konsultfirmorna (stora som små) ofta försöker smyga in en lägre grundlön som har ett högre tak men då är baserad på beläggningsgrad.

Nåja, detta är inte en lönekukmätartråd men jag ville ändå dela min erfarenhet då jag tyckte det hade relevans för diskussionen. Anledningen till att jag gjorde det är också att jag inte besitter något speciell spetskunskap, så jag skulle förvänta mig att min situation inte är helt ovanlig.

Edit: Jag vill förresten betona att alla de lönerna jag skrev är ifrån olika arbetsgivare. Hade jag stannat på firma 1 där jag gick in på 27 tvivlar jag på att jag skulle ha ens 35 idag. Lojalitet är ingenting som tycks belönas särskilt väl.
Nix, lojalitet är snarare något som bestraffas. Och de som brukar framhålla lojalitet är oftast de som besitter minst av det. Man inser efter några år i arbetslivet att man bara är en produktionsresurs som är snabbt utbytbar och då vanligtvis mot någon yngre som kan tänka sig att jobba fler timmar och för lägre lön. Du kommer också märka att du så småningom slår i taket lönemässigt och då fungerar det knappast att ens byta arbetsgivare då ingen är villig att betala mer.
Citera
2020-05-29, 00:16
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g

Det stämmer bra det du skriver. De flesta företagen är villiga att betala 50k för en bra systemutvecklare med 3-5 års erfarenhet.

Dock når man taket ganska fort, betydligt svårare att få 60k och uppåt, därför många går över till att bli egenkonsulter för att man snabbt når lönetaket.
Citera
2020-05-29, 02:07
Medlem
Lego-Larss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth

För en lekman låter det där inte som några alarmerande siffror...
Citera
2020-05-29, 06:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Alltid bruksvärdessystemet fel i flanders klasshatande värld.

Det är bara skrota uthyrningslagen för bostadsrätter som infördes 2013 av borgarna och SD där man kan ta ut i princip fri andrahandshyra på BR. Innan det kunde man bara ta ut sina kostnader (räntenetto+månadsavgift, amorteringen fick man betala själv såklart! ) och påslag på 15% precis som en hyresrätt. När det är utfört har vi sen låga andrahandshyror igen där ingen kan gå med orättfärdig ockervinst på sin privatbostad.

Nyss skruvades lagen åt vid andrahandsuthyrning för Hyresrätter där man får fängelse ifall man hyr ut utan värdens tillstånd och till högre hyra än sin egen+ 15% påslag. Samma ska gälla för bostadsrätter.

Du ska inte sitta i ditt avdragsghetto och parasitera på den lågavlönande 24-åringen som vill flytta Stockholm.

Hade du skruvat åt andrahandsuthyrning hade ingen velat hyra ut sina boenden och beståndet hade minskat wnormt. Precis som det ökade när man började få göra vinst..

I sosseälskarnas värld är 30 års köer underbart. Du måste gråta över att Sovjet och DDR med dess brödköer och drabantköer inte finns längre så du kan stå i dem
Citera
2020-05-29, 06:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
På min tid hade nästan alla som började gått till univ via lumpen. Och de som inte gjorde lumpen gick direkt.
Frågan är om det inte är du som tramsar när du menar att man behöver sitta hemma ett år för att göra HP. Det gör folk när de går sista året i gymnasiet. Och det är inte som du skriver att man behöver bränna ett år på resor. Den enda som tramsar här är du.

Sedan fortsätter du att tramsa när du insinuerar att jag räknat med 35 kSEK. Jag räknade med 30. Ser inget orimligt i den lönen.

Sedan fortsätter du att tramsa när du kallar bostadsområden sunkområden. I ditt fall verkar det finnas en handfull kvarter i landet som det går att bo i. Men det är dina föreställningar. Kräv inte att andra skall underkasta sig dessa.

Som förstagångsköpare hamnar man ute i periferin med stor sannolikhet. Det gjorde jag också med mitt första köp. Utanför utkanten är väl mer korrekt. Men det var ett bra ställe att bo på. Trevligt.

Medelpris för BR i Riket är 2.6 MSEK. Ser inget direkt problem att uppnå det.

Sedan finns det mer populära områden/byggnader. Ska man bo där får man betala mer. Så är det.
Ska man köpa Madonnas trosor på auktion får man också hala upp stålar. Det verkar folk på något sätt förstå.
Men många i den här tråden verkar inte förstå att det gäller bostäder där många suktar efter att bo. Betalvilja/förmåga avgör.

Om alla skulle börja på univseritet vid 19 och ha 30k vid 24 och spara som dårar till boende hade efterfrågan ökat och därmed priserna. Det förstår du också. Ditt råd hjälper möjligen en enskild individ men inte helheten.

Vart ska man bo medan man, vid 24 års ålder, ska börja sitt sparande till ett boende om man jobbar i Stockholm?
Citera
2020-05-29, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lego-Lars
För en lekman låter det där inte som några alarmerande siffror...

Närmast valfri hotellrörelse minus 70 procent

Närmast valfri frisör minus 50 procent

Osv.
Citera
2020-05-29, 09:24
Medlem
50 lax i månaden är sådan småpotatis ändå. Det är skrämmande att duktigt folk, vanliga människor, nöjer sig med hånet som är löneläget. Särskilt med tanke på villkoren som ett vanligt arbete innebär!

Slaveri!
Citera
2020-05-29, 09:43
Medlem
Tjäna 100, få ut 56.
Tjäna 60, få ut 40.
Tjäna 40, få ut 30.

Kan man jobba för eget AB är det nog att föredra. VD arbete är nog det som ger sämst privatliv per arbetstimme (förutsatt att du inte tillhör tio 10% av denna grupp och inte får aktie innehav).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in