2020-05-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet exakt hur rättssystemet fungerar. Men i Flashback sitter vi inte i en huvudförhandling bakom skranket och skall fria eller fälla på indicier. Hade jag suttit nämndeman i det här målet hade jag diskuterat helt annorlunda än här. Här behöver jag inte några juridiska krumelurer och vinklingar, tack och lov. Han är skyldig i mina ögon. Sååååå skyldig till mord.

Även om det inte är en huvudförhandling så finns det ju inga större hinder mot att förhålla sig till känd fakta snarare än fria spekulationer.

Visst står det dig fritt att tycka att han är skyldig men då känns det samtidigt lite magstarkt att du anklagar andra användare för konspirationsteorier när de påpekar att det finns sådant som talar mot din åsikt.
Citera
2020-05-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Telefonen var nog smartare än T. Såå gammal telefon hade han nog inte, så det inte var en smartphone. Wilmas telefon saknas men T bör ju fortfarande ha tillgång till två. Det kan ju vara den enkla anledningen till att han lämnade en hemma även om han gick ut med ett lik mellan den 15 - 17e.
FÅR man ta för bevis att han varit hemma, att telefonen varit hemma!?
Enkel logik säger att det är en smartphone. Snapchat var det kommunikations medel hon använde sig av mest enligt kompisarna.
Och till Snapchat måste man ha en smartphone.
Citera
2020-05-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Även om det inte är en huvudförhandling så finns det ju inga större hinder mot att förhålla sig till känd fakta snarare än fria spekulationer.

Visst står det dig fritt att tycka att han är skyldig men då känns det samtidigt lite magstarkt att du anklagar andra användare för konspirationsteorier när de påpekar att det finns sådant som talar mot din åsikt.
Att påstå att någon PLANTERAR ett huvud i Tishkos garderob, med 14 av hans fingeravtryck, känns ännu mer magstarkt. Framförallt när killen tiger igenom 9 förhör, istället för att faktiskt försöka förklara sig. För att inte tala om det slakthus han lämnade efter sig.

Nä du. Den gubben går jag inte på.
Citera
2020-05-28, 19:54
Medlem
Citat:
Att påstå att någon PLANTERAR ett huvud i Tishkos garderob, med 14 av hans fingeravtryck, känns ännu mer magstarkt. Framförallt när killen tiger igenom 9 förhör, istället för att faktiskt försöka förklara sig. För att inte tala om det slakthus han lämnade efter sig.

Nä du. Den gubben går jag inte på.

Såvitt jag kan se det råder det ingen tvekan om huruvida TT gjort sig skyldig till brott mot griftefriden, däremot är det långt från lika klart att han gjort sig skyldig till mord.

Likväl är det en avsevärd skillnad mellan mord, dråp, vållande till annans död osv.

Förtydligande: Såvitt jag kan se är det ingen som påstår att någon "planterat huvudet i hans garderob" utan snarare lyfter frågan huruvida det kan finnas en alternativ gärningsman. Eller det jag tror försvaret kommer trycka på: huruvida det saknas en gärningsman.
Åklagaren har en ganska duktig uppförsbacke framför sig.
Senast redigerad av Nulb 2020-05-28 kl. 19:58. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-05-28, 19:58
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ja, jag tror han städade under 3-4 timmar under torsd natt-fred. På fredag morgon körde han styckningen. Upp med grejerna på vinden. Huvudet fick inte plats - i med det i väskan och ner med blodiga kläder, passen, gosedjur, mobil, laddare. Upp i garderoben. Fortsätt städa hela fred em och natten till lördagen. Lörd-sönd besök då och då. Städning däremellan. Söndag flyttade han delarna från vinden ett och ett - kanske gömde han dom nån annanstans eftersom mamma var där och snokade. På måndagen tjänstebilen. Yrade runt hos brukare, samt hämtade en del i taget mellan varven (fem gånger var han hemma på måndagen).

Nåt sånt. Inte så genomtänkt av mig här, men kanske nåt liknande. Han har i alla fall haft massor att syssla med.

Så, fått lufta lite.

Ja. Såklart!

Detdär med tjänstebilen. Har varit på första platsen, Gustafsberg, som tas upp i fup. Men, det står inte hur länge han befunnit sej där. Enbart fordonslogg att han åker därifrån till göteborgsvägen 31. Sedan åker han tillbaka hem.

Sida 128 av 976 i fup.

Eller har jag missat något?

Tänkte följa den resan och leta mer.
Citera
2020-05-28, 20:00
Medlem
Citat:
Om vi funderar om det var en verktygslåda på den där spoten vid fällstolen... vad finns i en verktygslåda som är trubbigt? Hammare? Då borde väl skallbenet vara spräckt eller...?

Verktyg, trubbigt, och sticker i ögat..... hmmm kan det vara så att han har en borrmaskun/ skruvdragarei handen och slår hårt med den så att eventuell skruvmejsel i den träffar rakt in i ögat. 🤔
Citera
Medlem
Caticorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Vid denna tid sitter Tishko i polisbilen med 2 st. POLISER.

Allt omkring 22 är 22-00-22:59, i min bok om man uttrycker 22-tiden.

Hade någon däremot sagt mellan tio och tjugo över tio på kvällen, är det en annan sak.
Citera
Medlem
Citat:
Såvitt jag kan se det råder det ingen tvekan om huruvida TT gjort sig skyldig till brott mot griftefriden, däremot är det långt från lika klart att han gjort sig skyldig till mord.

Likväl är det en avsevärd skillnad mellan mord, dråp, vållande till annans död osv.
Viss skillnad. Absolut. Men det han pysslade med efteråt anser jag är jävligt grovt. Men inte juridiskt. Städar man. Styckar kroppen, Gömmer den. Ljuger. Han är skyldig. Juridiskt lär det kanske inte gå att fälla honom för mord. Ingen annan har begått detta. Vemsa vill ha vem som helst fälld utom T. Sen dag 1.
Citera
2020-05-28, 20:01
Medlem
Citat:
Viss skillnad. Absolut. Men det han pysslade med efteråt anser jag är jävligt grovt. Men inte juridiskt. Städar man. Styckar kroppen, Gömmer den. Ljuger. Han är skyldig. Juridiskt lär det kanske inte gå att fälla honom för mord. Ingen annan har begått detta. Vemsa vill ha vem som helst fälld utom T. Sen dag 1.

Som sagt, avseende brott mot griftefriden så är han körd utan tvekan. För det kommer han bli dömd så det står härliga till.

Mord däremot är betydligt svårare. Det finns alternativa förklaringar.
Citera
2020-05-28, 20:06
Medlem
Citat:
Som sagt, avseende brott mot griftefriden så är han körd utan tvekan. För det kommer han bli dömd så det står härliga till.

Mord däremot är betydligt svårare. Det finns alternativa förklaringar.
Griftefridsbrott - två år. Vållande till annans död (grovt brott) - sex år. Alltså äter den senare straffpåföljden upp det första. Dråp - sex till tio år. Säg tio år. Han är ute efter 6,5 eller nåt. Minus häktestiden. 6 år effektiv tid om han inte fälls för mord utan för dråp.

Ja ja. Juridiken får ju bestämma här.
Citera
2020-05-28, 20:08
Medlem
Tänk om W kropp finns i lägenheten eller uppe på vinden, typ betonerat hennes delar ?
men huvudet hann han inte innan polisen grep honom.
Citera
2020-05-28, 20:09
Medlem
Citat:
Griftefridsbrott - två år. Vållande till annans död (grovt brott) - sex år. Alltså äter den senare straffpåföljden upp det första. Dråp - sex till tio år. Säg tio år. Han är ute efter 6,5 eller nåt. Minus häktestiden. 6 år effektiv tid om han inte fälls för mord utan för dråp.

Ja ja. Juridiken får ju bestämma här.

Min personliga bedömning efter att ha läst FUP:en är att det är sannolikt att han är ute inom ett halvår.
Detta då han endast kommer dömas för brott mot griftefriden.

Lämnar dock reservation för att jag inte är insatt i praxis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in