2020-05-28, 11:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Varför får jag känslan av att RS sitter och försvarar RG lite grann? Beskriver henne som en "jättefin person" och att hon delvis förstår varför de inte larmade 112? Det är något av det dummaste jag hört. Det bör vara omöjligt att förstå varför någon inte larmar 112 när deras barn riskerar att dö.

...och speciellt nu, när RS har kunnat läsa i fuppen att hon kallats "Skatan" av R och P sinsemellan...

R och P var dock inte ensamma om det tänket, även om det är sällan det går så långt att barnet dör. På Familjeliv har det varit många sådana funderingar: "min dotter drog ner en kastrull med hett vatten över sig, jag vågar inte ringa 112 för då anmäler dom till soc, och soc börjar utreda oss, och då hittar dom det-och-det i våra liv som dom kommer att racka ner på. VAD ska jag göra?". Folk tänker så, till och med många som inte på något sätt har så mycket emot sig på kontot hos soc, som R och P hade...
Citera
2020-05-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Varför får jag känslan av att RS sitter och försvarar RG lite grann? Beskriver henne som en "jättefin person" och att hon delvis förstår varför de inte larmade 112? Det är något av det dummaste jag hört. Det bör vara omöjligt att förstå varför någon inte larmar 112 när deras barn riskerar att dö.

Ytterligare ett misstag, att släppa henne från häktet i mars, klart de pratat ihop sig... det var väntat! 😡
Citera
2020-05-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
1. Dem avvaktar nog tills det "blåser förbi" och folk tröttnar
2. Dem anser inte sig skyldiga till något då Martin började jobba där 1 månad efter fallet
Tog upp det tidigt i tråden att jag tror att det är därför han vände från rättegångar, han skulle börja jobba på en ny firma 1 månad efter E's rättegång i kammarrätten så han gjorde nog sig bara av med alla sina fall, fick så mycket arvode som möjligt och sen stack utan att se sig om. Man ser det överallt "Det är ytterst ovanligt att ett barns biträde går emot sådär"
Snubben har inga som helst samvete och svaret alla fick på deras hemsida var under all kritik. Sen tog dem bort hela sidan!

Om man kollar hans historik så har han inte jobbat länge på andra platser förutom advokatfirman som hade hand om E's mål. Där hade han jobbat i 3 år (alla andra är max 1 år)
Så en oerfaren, uttråkad, trött på sitt jobb kille som snart ska börja på ett nytt jobb? Svårt att inte göra en annan slutsats.

Intressant teori! Det låter inte helt orimligt att det skulle kunna vara så. Har du eller någon annan kvar texten som Choice la ut?
Citera
2020-05-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifyt
Håller med!
Undra om hon har tagit del av sms konversationen mellan P och R?
Känns inte som det...

Precis.
I RG sms till P framstår tydligt hennes hat till RS och ville absolut inte RS skulle träffs E.
Varför? För RS var den som var mån om att barn ej skulle bli illa behandlade och skulle upptäcka RG och P's straffningsmetoder. Det var båda engagerade att uppfostra E med hårdhandskarna och ej daltas som ett krigskadat barn som R själv uttryckt sig i sms till P och i förhör.
Fast nu sitter ju R och beskyller P.

Angående sms från R till P när R meddelar angående brev genom post som kommit flertal gånger.
Där kan de knappast påstå det är P som använt R's telefon. R skriver även till P "ska bara ta en tablett till" när brev med tabletter kommit.
Där bevisar ju också hennes lögn om att P ej lät henne ta posten.
Citera
2020-05-28, 12:58
Medlem
Finns det någonstans jag kan höra röstupptagningar från rättegången?
Citera
2020-05-28, 13:27
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Finns det någonstans jag kan höra röstupptagningar från rättegången?
När förhandlingarna är avslutade kommer jag begära ut samtliga dessa, men jag väntar tills dess eftersom jag annars kommer behöva begära ut dem flera gånger.
Citera
2020-05-28, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Stora skillnader på SVT och NTs rapportering. NT beskriver i mycket mer detalj vad som, sägs medans SVT små summerar. Tråkigt😔

Saknar dina rapporter. Känslan från svt är att vittnesmålen i stort följer det som sagts i tidigare förhör. Nu ska de visa rekonstruktion som gjorts med mamman.
Citera
2020-05-28, 14:37
Medlem
Väldigt tung läsning
Citat:
P's föredetta R. S förhör:

Åklagaren undrar över kvinnans relation med Esmeraldas föräldrar och hon berättar att de haft kontakt i stort sett hela tiden, men att kontakten dem emellan var sparsam under 2019.

"Fram till juni 2019 fungerade det bra. Men sedan fungerade det inte så bra."

Åklagaren undrar hur hon känner Esmeralda.

"Hon var världens mest underbara tjej. I början träffade jag henne väldigt mycket, men sedan fick vi inte träffa henne förrän hon flyttade hem till den biologiska familjen igen. Då fick jag en stark anknytning till henne. Hon var glad, sprallig och hoppig."

Åklagaren: Hur länge träffades ni ofta?

Kvinnan: "Från april fram till juni. Efter det träffade jag henne ingenting. Under hösten fick jag inga svar på sms från Esmeraldas pappa. Jag vet att mina barn (som bodde i Esmeraldas biologiska familj i perioder reds. anm.) sade att pappan behandlade Esmeralda orättvist. Han kunde bli arg på henne för saker som man inte borde bli arg för. Han var inte våldsam."

Kvinnan berättar att hon träffade Esmeralda i november då hon varit glad och pratglad.

Åklagaren frågar om julfirandet.

Kvinnan berättar att det var svårt att ha kontakt med pappan inför julfirandet.

Hon fick inga svar på vad barnen ville ha i julklapp, berättar hon.

"När jag kommer in till julfirandet förväntar jag mig att Esmeralda ska ropa på mig men det gör hon inte. Hon står vid en soffa och tittar rakt igenom mig" säger kvinnan och fortsätter:

"Jag vet att Esmeraldas pappa såg fruktansvärd ut. Han såg ut som en gammal gubbe. Jag vet inte vad det var med honom, men det var något som inte var okej".

Kvinnan berättar om ett tillfälle på julafton när hon höll om Esmeralda och känner att hon är mager.

"Hon viskar att hon vill ha vatten. Hennes pappa sa med hög röst 'ser du någon annan som dricker i det här rummet?'".

Kvinnan berättar vidare att hon tog med Esmeralda för att dricka. Då ska hon ha varit mycket frånvarande.

"Hon var så himla törstig. Hon bara drack och drack och drack."

Kvinnan berättar vidare att hon bara fick se Esmeralda le en gång under kvällen.

"Hon log inte, hon svarade inte. Hon vara bara... Hon saknade hår."

Kvinnan berättar att de övriga vuxna på julfirandet pratar med varandra och att de alla känner att något är fel.

"När de ska gå vet jag att jag undrade vad Esmeralda hade för märken på armarna. Hennes mamma svarade då att det var någon brännskada men att hon inte kunde redogöra för allt."

Kvinnan berättar vidare: "Det jag mest av allt ville när jag var där (på julfirandet reds. anm.) var att ta Esmeralda och springa därifrån."

Försvaret frågar hur Esmeraldas pappa var som person.

Kvinnan: "Han var väldigt svår. Hade svårt att ta negativa besked. Han var väldigt speciell. Men jag har inte sett något ont i honom".

Försvaret: Hade han kontrollbehov i er relation?

Kvinnan: "Ja, när han åt medicin. Då kunde han tjata, tjata, tjata om samma sak om och om igen. Det var fruktansvärt."

Kvinnan fortsätter beskriva Esmeraldas mamma som mjuk, försiktig och rättvis.

Försvaret frågar om hon kan se ett scenario där Esmeraldas mamma drogat och misshandlat flickan. Kvinnan svarar "Nej... nej."

Kvinnan säger vidare att Esmeraldas pappa ringde upp henne den 29 januari och berättade att Esmeralda mådde bra.

Åklagaren undrar om julaftonen igen och hur mamman reagerar på att Esmeralda är frånvarande.

"Min spontana reaktion var att hon var blockerad. Jag vet att det varit så förut när hon hamnat i pressade situationer."

Åklagaren har en sista fråga: "Tror du att Esmeralda hade det bra sin sista månad i livet?"

Kvinnan: "Efter vad jag såg på julafton, nej."
Citera
2020-05-28, 14:50
Medlem
Väldigt intressant läsning med mamman!

Citat:
Nu känner jag mest en stor lättnad"
Vår reporter Eva Jensen fick en pratstund med den polisman som var först ut att vittna om sina upplevelser tidigare under förmiddagen.

Han berättade inför rätten om hur han tog sig in i lägenheten där Esmeralda fanns och där inne blev visad det bylte av tyg och plast i vilket flickan låg.

Han beskrev sina känslor inför rätten.

Hur kändes det att vittna på rättegången?

– Det är skönt att det är avklarat. Nu känner jag mest en stor lättnad. Jag har undvikit att läsa allt som skrivits om det här under den här tiden. Jag ville inte låta mig påverkas, sa han till oss utanför rättssalen.

Hur mår du?

– Jag mår bättre nu än vad jag gjorde när det hände. Vi har bra rutiner inom polisen när sånt här händer. Jag har fått bra hjälp, säger polisen.

Torsdagens förhandling inleddes med att rätten och åhörarna fick lyssna till en ljudinspelning av ett förhör med Esmeraldas nu avlidna pappa. Han förklarade i det förhöret att Esmeralda skadats i en olycka och att han försökte rädda hennes liv. Han förklarade att han, när han insåg att hon var död, lindade in henne i tyg och plast.

"I panik över vad vi har varit med om, dom sista åren, så fattar jag helt fel beslut. Och inte ringer 112, direkt vilket jag omedelbart skulle ha gjort naturligtvis", sa han i förhöret som spelades upp inför rätten.

Vi har pratat med Johanna Björkman - advokat, tidigare åklagare och numera också rättsexpert i SVT:s Veckans brott.

Hur viktig är hans roll?

– Av naturliga skäl står han inte åtalad för något. Han har fått bidra med sin bild genom de här inspelningarna, men det har ju inte gått att ställa några motfrågor, säger hon.

Rekonstruktionen görs med mamman den 26 februari i familjens bostad.

Mamman ska visa: Så gick olyckan till
Rekonstruktionen ska alltså visa hur det gick till när Esmeralda ramlade i badkaret.

Mamman visar att lillebror ligger i en badbalja som står på golvet. Mamman berättar att hon badade lillebror medan Esmeralda var i badkaret. Pappan hade uppsikt över Esmeralda, säger mamman på inspelningen.

Hon säger vidare att hon hörde en duns och att hon sedan såg Esmeralda ligga och himla med ögonen. Pappan ska sedan ha tagit flickan och sprungit till sovrummet.

Mamman säger att hon var i badrummet
I rekonstruktionen säger alltså mamman att hon är badrummet när Esmeralda ramlar.

Mamman kan inte redogöra för var hon och lillebror befinner sig när pappan försvunnit in med Esmeralda i sovrummet.

"Jag vet inte vad som händer där inne och jag vill inte veta heller".

Mamman säger i inspelningen att hon inte har en aning om hur länge pappan var i sovrummet med Esmeralda.

"Jag är ledsen men jag kan inte komma ihåg mera", säger mamman.

Mamman får frågan vad hon minns från dygnen. Hon berättar om minnesbilder hon har från dygnen. Att hon ligger i soffan med lillebror. Att pappan åker iväg för att träffa sin bror. Att det ringer på dörren och att polisen plötsligt är där.

Hon har inga minnesbilder alls av Esmeralda efter händelsen i badkaret, säger hon under inspelningen.

"Jag stänger av och blir blockerad."

Mamman sitter på toalettstolen i badrummet under rekonstruktionen.

Jag vet att jag sagt att jag hört en duns"
Videoinspelningen klipper till ett något senare tillfälle. Mamman får frågan hur mycket vatten det var i badkaret. Mamman säger att hon inte minns.

Fråga ställs: "Vad kommer du ihåg av dunsen?"

Mamman: "Jag kan inte säga någonting. Jag kommer inte ihåg. Jag vet att jag sagt att jag hört en duns och att hon himlar med ögonen, men jag kan inte minnas det längre."

Mamman har i tidigare förhör sagt att hon varit med i sovrummet och gjort hjärt- och lungräddning på Esmeralda. Det minns hon inte under rekonstruktionen.

Videoinspelningen visar när mamman går in i sovrummet. Hon säger att hon inte kan minnas att hon varit där med Esmeralda eller pappan.

Mamman berättar vidare, när hon befinner sig i sovrummet: "Jag tror inte att jag var här inne."

Hon får frågan om hur det då kommer sig att hon tidigare sagt att hon varit med och gjort HLR.

"Det undrar jag också. Jag kan inte göra hjärt- och lungräddning."

De går vidare ut till soffan där mamman uppgett att hon fått medicin av pappan.

"Jag kommer inte ihåg exakt hur det var, men jag vet att jag inte mådde bra. Han gjorde två linor som vi drog. Jag fick också något som smälte under tungan. Jag frågade efter mer."

Mamman berättar vidare om något som sades efter att de tagit drogerna: "Jag kom ihåg att Esmeraldas pappa sa 'Är det konstigt att man inte har ångest nu?'"

Mamman berättar vidare om minnesbilder från dagarna i lägenheten. Hon lagar mat till lillebror. Storebror sitter vid ett annat tillfälle bredvid henne i soffan.

Åklagaren uppger att hon har frågor men att hon kan ta det i ett senare läge, när alla vittnen hörts. Detsamma gäller försvarsadvokaten.

Citera
2020-05-28, 14:51
Medlem
RS verkar ju klart manipulerad av R på det vis som Rs tidigare bekantskaper har beskrivit här i tråden.

Kan inte låta bli att undra vad f*n det är för slappa vuxna som alla har reagerat över att något är fel på julafton, men inte agerat. Skäms!
Citera
2020-05-28, 14:52
Medlem
Till er som var på plats under förhöret med mamman och har hört helheten,

Min känsla baserat på liverapporteringen från svt är att åklagaren inte pressat Rebecka i frågan av att sonen A sett Esmeralda sova runt 20-tiden, samtidigt som försvaret hävdar att badet kom efter sms till svärfar kl 22:37

Har Rebecka blivit pressad gällande dessa motsägelsefulla uppgifter?

(Senast Amos såg Esmeralda var i tisdags. Hon låg då och sov. Han kom hem från gymmet
vid åtta-tiden på kvällen.
Han duschade när han kom hem och gick in på sitt rum. Amos
berättar att han först kollade till Esmeralda i hennes eget rum och hon låg då och sov i sin
säng.
)

det synkar ju sådär med Rebecka och försvarsadvokatens egna version om vad som hände den kvällen:

Per Oehme ger nu ett alternativt händelsepåstående: "Jag tror det är så här: Familjen är hemma. Sannolikt kvällen den 28 januari. Det är ganska sent, mycket senare än vad de själva tror och det blir så att Esmeralda inte kan sova och ska få bada istället. Jag tror ni kanske noterade att Esmeraldas mamma skrev långa och trevliga sms till farfar den här kvällen. Jag påstår att då har inget hänt ännu."

"Esmeraldas mamma har all fokus på yngre sonen. Han behöver nattas. I det här skedet är det pappan som har ansvar för Esmeralda. Han tappar uppmärksamheten under hennes bad och då kommer smällen. Det är tyvärr så att hon som älskar att hoppa i badvattnet halkar så illa att hon slår huvudet. Skadorna är inte från ett tillhygge utan kan vara förenligt med att hon slår i en eller två gånger i badkaret. Det finns inget som tyder på att hon blir slagen med ett tillhygge eller våldsamt kastad mot någonting".
Citera
2020-05-28, 15:00
Medlem
På jul hade E också brännmärken.. När R blev tillfrågad bortflrköarsde hon det och sa att det är något brännmärke eller nått..
Herregud vad har den här flickan varit med om🥺🥺🥺🥺v
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in