2020-05-28, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Stod det inte måttliga till goda chanser i FUP? Fan att mitt minne är så dåligt.

Tack för uppdateringar!

Du minns helt rätt! Mycket konstigt av experten att tolka det uttalandet som ”liten chans”.
Citera
2020-05-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Tusen tack för uppdateringen Citra!

Har tänkt på detta med slangen (näsfridan) som P menar att han använt för att suga upp vatten ur lungorna. Det känns helt orimligt; en näsfrida är ju en ganska kort slang med pyttesmå hål - gjord för en bebis näsborrar. Finns inte en chans att han trott att denna räckt ända ner i lungorna.

Men visst känns det som att Ps uppspelade förhör bryter ner det R berättar. Hon har ju visst vetat och förstått.

Jag tycker också att det låter konstigt. Gud vad jag har blivit expert inom användning av dessa fridor genom åren. Det går inte ens att dra upp något så tunt som vatten med dem, enbart tjockare slem fastnar.
Citera
2020-05-28, 10:31
Medlem
Stora skillnader på SVT och NTs rapportering. NT beskriver i mycket mer detalj vad som, sägs medans SVT små summerar. Tråkigt😔

Citat:
Nu återupptas förhandlingen. Pappans bror ska nu höras.

Eftersom brodern är nära anhörig behöver han inte vittna. Han får frågan av rättens ordförande, och säger då att han vill vittna.

Åklagaren ställer nu frågor. Anna Lander vill att brodern berättar om relationen till pappan och den misstänkta mamman.

"Vi har inte haft så mycket relation. Vi har träffats hos min pappa, fyra gånger kanske under de senaste åren".

Brodern berättar om när pappan kontaktade honom dagen innan larmet kom in till sos.

"Min bror ville träffas och prata. Så jag åkte dit. Han ville att jag skulle komma upp. Jag gick upp och väntade i hallen. Jag tittade in i vardagsrummet och då var mamman där. Vi pratade inte med varandra.

Jag och min bror åkte iväg. Han var väldigt konstig. Han var frånvarande. Vi stannade vid MediaMarkt och han sa att han behövde låna pengar och jag sa att det inte gick. Han sa att han skulle flytta och var trött på det. Han var väldigt låg, men jag trodde inte han var påverkad egentligen men han var inte med.

Sedan var jag tvungen att åka hem. Han sa att han ville träffas dagen efter."

Åklagaren undrar om händelserna den 30 januari.

"Jag kommer inte ihåg exakt, men vi var ute och åkte. Han berättade att det skett en fallolycka. Han började gråta. Han sa att hon hade ramlat i badkaret. Att hon slagit i huvudet och fått i sig vatten. Jag sa att vi måste ringa ambulans. Då sa han att det redan var för sent. Att hon redan hade gått bort. Han var helt förtvivlad."

Åklagaren: "Sa han något om mamman?"

Brodern: "Att hon också var förtvivlad och att hon var livrädd att förlora allt."

Åklagaren: "Sa han varför de inte ringt till Sos?"

"För att de var rädda. Att de inte skulle bli trodda."

Pappan berättar vidare att när han förstod vad som hänt så sade han till pappan att de måste ringa till 112.

"Det var fruktansvärt att höra".

I mitten på januari träffade brodern Esmeralda hemma hos brödernas pappa. Innan dess hade han inte träffat Esmeralda särskilt många gånger.

"Då var hon jätteglad och sprallig. Satt och käkade bullar i köket."

Ett par veckor innan, på julaftonen, reagerade brodern på att mamman och pappan var väldigt bleka och smala. Han reagerade inte på att Esmeralda var konstig, men lite blyg.

Försvaret tar över frågorna och undrar över firandet på julafton.

Försvaret: "Reagerade du på något sätt att det var något konstigt med Esmeralda på julafton?"

"Nej, hon var blyg. Och min bror var sträng mot henne."

Åklagaren tar över igen. Och undrar vad han menar med att pappan var sträng.

"Han sa åt Esmeralda att äta med stängd mun. Vi pratade om det och det blev en grej av det. Esmeralda var jätteblyg där, men det är väl inte så konstigt. Hon pratade inte så mycket som nästa gång vi sågs. Då var hon en helt annan tjej

Åklagaren: Såg du något annat på Esmeralda?

Brodern: "Nej. Blyg. Kanske lite blek. Och något märke från att hon ramlat, men jag kommer inte ihåg just nu."

Nästa vittne kallas in. Det är pappans före detta som också var med på firandet under julaftonen.

Citera
2020-05-28, 10:50
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelim
Jo det gjorde det! Men deras hat för Melinda var större än deras kärlek för Esmeralda. Hon på minde ju dom om Melinda. Inte sjutton hade de tänkt rädda flickan. För då hade hon återgått i Melindas omvårdnad. De hade nog hellre gått i döden än tillåtit det.

Samt upprepar dom alltid samma grej på exakt samma sätt. ”Hon älskade att plaska”. Ja, för Melinda skrev det på sin Instagram som de frenetiskt följde.

Ja, så långt är jag med. Det jag funderar på är varför åklagaren väljer att kalla det ”liten chans”?
Citera
2020-05-28, 10:51
Medlem
antoneriks avatar
Jag hoppas på Hinseberg för morsan. Svårt bevisläge dock. Hon kommer inte att vara en högstatusbrottsling. Man borde ha låtit dom knarka på egen hand och hålla alla barn på långt avstånd från dessa människor.
Citera
2020-05-28, 11:09
Medlem
fuxiols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Så många minnen som kommer tillbaka när du skriver om henne.
Har lyckats förtränga rätt mycket märker jag.
Blir intressant och se hur hon ska försöka ljuga ur sig denna situation.

När började det gå såhär snett för henne?
Fick hon medicin, rätt sådan, som barn?
Gud vet vad hon lider av alltså...

Jag känner till något liknande som med biomamman, men den mamman dödade inget av sina barn. Men lögnerna om andra och mobbningen av barn och mycket annat är på pricken lika.
Dock ingen religion och en halvtaskig uppväxt.
Kan det vara Borderline? En slaskdiagnos brukar det heta, men där den verkligen finns är den livsfarlig och den förklarar också den groteska avundsjukan.
Med facit i hand var det livsfarligt för lilla E att hamna i den lyx hos fostermamman och som hon gjorde. Snacka om att trigga denna sjuka biomamman till max.
Citera
2020-05-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Ja, så långt är jag med. Det jag funderar på är varför åklagaren väljer att kalla det ”liten chans”?

Men det är ju inte åklagaren i ärendet som har uttalat sig om att hon bara hade en liten chans. Den åklagaren som kommenterat i nyhetssändningen var väl bara inte helt påläst eller mindes fel. Har inget betydelse för rättsfallet.
Citera
2020-05-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Ett barn som ramlar och slår huvudet i badkarskanten - det är ytterst osannolikt att hon skulle slå sig så illa att hon dog av det. Och pappan lyfte ju upp henne ur vattnet (enl egen utsago) tämligen omgående så det är väl osannolikt att hon drunknade?
Minns inte vad man fastställde vara dödsorsaken men det var väl varken drunkning eller trauma mot huvudet?
Ja, känns osannolikt. Då borde väl fler barn ha dött då det inte är helt ovanligt att de halkar i badkaret ibland. Hon hade väl dessutom svåra hjärnskador av trubbigt våld? Detta måste ju utdelas med kraft. Ett fall för en sådan liten och lätt person kan väl inte ge sådana skador? Barn kan ju klara fall från högre höjder och allt möjligt just för att de är så mjuka och formbara.
Citera
2020-05-28, 11:36
Medlem
Exet beskriver sin relation med mamman. Exet beskriver mamman som en jättefin person och att de haft en god relation. Hon säger vidare att hon haft ett stort förtroende för henne.

Hur fan kan man ja stort förtroende för någon som henne? Klart Rebecka skulle till henne när hon kom ut ur häktet. Passar ju att vara den goda och offret när man kan utnyttja någon som kan vittna till ens fördel. Hade hon planerat den manipulativa människan. Är ju helt sjukt hon ens gör det när hon vet att R har drogat barnen och hånat och misshandlat..
Citera
2020-05-28, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santalucia84
Ja, känns osannolikt. Då borde väl fler barn ha dött då det inte är helt ovanligt att de halkar i badkaret ibland. Hon hade väl dessutom svåra hjärnskador av trubbigt våld? Detta måste ju utdelas med kraft. Ett fall för en sådan liten och lätt person kan väl inte ge sådana skador? Barn kan ju klara fall från högre höjder och allt möjligt just för att de är så mjuka och formbara.

Ja barn ramlar ju hela tiden och kan väl hur lätt som helst halka i badkar utan att skada sig speciellt mycket. Godtar man det som förklaring så kommer väl varenda bristfällig förälder skylla på sådana saker när de i själva verket misshandlat dina barn. Det kan bli helt fel konsekvenser av ett sådant godtagande.
Citera
2020-05-28, 11:50
Medlem
PetraParkers avatar
Varför får jag känslan av att RS sitter och försvarar RG lite grann? Beskriver henne som en "jättefin person" och att hon delvis förstår varför de inte larmade 112? Det är något av det dummaste jag hört. Det bör vara omöjligt att förstå varför någon inte larmar 112 när deras barn riskerar att dö.
Citera
2020-05-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetraParker
Varför får jag känslan av att RS sitter och försvarar RG lite grann? Beskriver henne som en "jättefin person" och att hon delvis förstår varför de inte larmade 112? Det är något av det dummaste jag hört. Det bör vara omöjligt att förstå varför någon inte larmar 112 när deras barn riskerar att dö.

Håller med!
Undra om hon har tagit del av sms konversationen mellan P och R?
Känns inte som det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in