2020-05-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Här:

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200?

Mycket underligt att man inte hört något om detta från svenskt håll, varken media eller FHM. De intervjuar ju en person från FHM så de är fullt medvetna om detta.
Citera
2020-05-28, 12:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är fortfarande få som har dött i jämförelse med spanska sjukan, men då skall man ju komma ihåg att samhället har förändrats väldigt mycket sedan dess. Själva sjukdomen i sig kan vara lika farlig som spanskan, men färre dör på grund av att vi till exempel ha bättre sjukvård.
Det innebär också att man ställer mycket högre krav på samhället. Vi kanske bara accepterar en tiondel så många dödsoffer idag som man gjorde för hundra år sedan. I synnerhet strax efter första världskriget som dödade miljoner i Europa. I dag har vi nollvision i trafiken som bara tar 300 dödsoffer per år. Man minns Estonia och Tsunamikatastrofen som bara tog några hundra liv vardera. Därför är jag ganska säker på att man kommer att minnas detta och det är inte slut ännu. Vi vet inte alls var det kommer att sluta, men säkert kommer det att dö 10.000 i år, kanske fler.

Att spekulera i vad som kanske kommer hända är inget jag ägnar mig åt. Det jag har snackat om är att om det inte blir värre än så här för Sveriges del så kommer denna vår knappt vara något man snackar om på kräftskivan om 20 år.
Citera
2020-05-28, 12:05
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som andra säger, så låter det statistiskt osannolikt. Tillhörde dessa personer som speciell "grupp"? Somalier? Jättetjocka och osunda? Redan nedgångna på grund av missbruk?

En var svensk-iranier helt frisk. Tror han var ursprungligen från iran, arbetade i närbutiken.
Två är vänner från indien som jag känner genom affärer jag gjort dör genom åren.

Den siste bor i England men han var 52år så över 50, men också han var helt frisk sen innan.
Citera
2020-05-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som andra säger, så låter det statistiskt osannolikt. Tillhörde dessa personer som speciell "grupp"? Somalier? Jättetjocka och osunda? Redan nedgångna på grund av missbruk?

Han svarade redan att bara en av dem bodde i Sverige...
Citera
2020-05-28, 12:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är ju fler än de som kände någon som dog i 9/11. Det är nog en generationsfråga också, äldre människor minns vad som hände för länge sedan. För yngre är 9/11 något de stöter på när de googlar konspirationsteorier.

Självklart är det en generationsfråga. De som drabbas hårdast just nu är de äldre och de kommer trilla av pinn de närmsta 20 åren. Kvar blir då vi som fortsatte leva ungefär som vanligt men fick inte åka till Gotland på semester.
Citera
2020-05-28, 12:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tror att jag är en hyfsat representativ observatör av denna kris. De allra flesta har INTE en nära anhörig som dött pga C-19 i Sverige. De flesta vet knappt någon som varit inlagd på sjukhus. Jag vet två men de är hemma igen.

De absolut flesta svenskar lever ungefär som vanligt och oroar sig mer hur det blir med semestern än om de ska dö kvävningsdöden.
Vet inte det. Personligen känner jag en som dött i corona (80+:are) och en som varit allvarligt sjuk (45-årsåldern). Och då är jag nog ganska genomsnittlig när det gäller storlek på personligt nätverk etc.
Citera
2020-05-28, 12:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, så kan man inte jämföra. I sådana fall blundar man för de rön som framkommer under pandemin. Man måste extrapolera annars är man helt handfallen och kommer att ta helt fel beslut.

Omkring 38 000 svenskar dog i spanska sjukan (1918 - 1920). COVID-19 kan mycket väl komma upp i dessa dödstal. Det är sålunda inte helt ogrundat att jämföra COVID-19 med spanska sjukan. Om SARS-CoV-2 ger ADE när man blir infekterad med annan stam av viruset kommer dödligheten att gå upp.

Om man nu ska vara öppen för att denna kris kan ta vilken vändning som helst kan man ju i så fall spekulera i om viruset är helt utrotat till midsommar.

Nej det kommer det såklart inte vara. Men poängen är att det är meningslöst att försöka sia om framtiden. Jag utgår ifrån situationen just i dag.
Citera
2020-05-28, 12:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är en av de tråkigaste sakerna med den svenska strategin. Det är ingen strategi. Man har inga mål och man vidtar inga åtgärder alls utan man bara observerar vad som händer. Det är oerhört passivt och skapar en obehaglig känsla hos folket. Man känner inte att man är i trygga händer och att politikerna gör sitt yttersta för att rädda folket. Snarast får man en känsla av att politikerna utnyttjar situationen för att ha ihjäl gamla och sjuka.
Byråkrati och lagar sätter naturligtvis käppar i hjulet för åtgärder. Men det handlar också om att ingen vågar ta ansvar. Skall man gå in och göra något som kanske är i strid med någon lag så tar man på sig ett väldigt stort ansvar och riskerar att hamna i skamvrån. Därför har politikerna låtit FHM köra racet själva och de ser sig bara som observatörer och statistiker.
Det är en situation som är helt låst. I Italien till exempel införde man undantagstillstånd redan i Januari och det skulle inte ens vara möjligt att göra här i Sverige. Här finns inget som heter undantagstillstånd.

Exakt. Man borde fft titta på överdödligheten, vad den beror på och åtgärda den? Personligen tror jag den beror på att folk som haft allvarliga symtom nekats vård (när vård kan göra mest nytta) och först kommit in när de fått jätteallvarliga symtom. Fattar inte FHM och Löfven att det som ger Sverige så otroligt dåligt rykte och strategin underkänt, även om han förnekar att det finns någon strategi, är de höga dödstalen. Obegripligt.
Citera
2020-05-28, 12:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Mycket underligt att man inte hört något om detta från svenskt håll, varken media eller FHM. De intervjuar ju en person från FHM så de är fullt medvetna om detta.
De brukar ju vara lite efter så att säga.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-05-28, 12:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Nej, det beror på den totala inkompetensen han omger sig med. Pinsamt att han ens försöker spela förvånad...
Citat:
Löfven: ”Frustrerad över att fler inte har testats”

Det borde varit fler som testats vid det här laget (...) Det verkar som att det beror på någon otydlighet mellan staten och regionerna, säger han till SR:s Studio Ett.

https://omni.se/lofven-frustrerad-over-att-fler-inte-har-testats/a/lAG0OA
Citera
2020-05-28, 12:17
Medlem
Har FHM offentliggjort resultatet för antikroppstestet på riksnivå eller fortfarande bara storstadsregionerna?
Citera
2020-05-28, 12:17
Medlem
Såååå INGEN har siffror på döda på privata äldreboenden vs kommunalt ägda?
Hur FAN kan då hela vänstern skylla haveriet på privatiseringar?!????
HALLÅ?!
NÅGON VÄNSTER DÄR UTE SOM KAN HJÄLPA MIG?!!?
Ni låter så extremt säkra på att privatiseringar dödat 4300 vs norges 300.
Vad kommer det sig? Bevis SNÄLLA TACK???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in