2020-05-28, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vi förstår nog inte om det är kvaliteten på statistiken
eller utfallet av statistiken som upprör dig mest?

Är du statistiker till yrket..?
Jag lever i verkligheten och utgår från den.
Citera
2020-05-28, 11:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Det är väl det jag förklarade?
Men för dej går det tydligen inte in...
Försöker igen då, en del av dom som avlidit och haft konstaterad C19 har varit döende och dött av andra orsaker än C19 kan varit stroke, hjärtinfarkt etc
Dom skrivs som avlidna pga C19 ändå

Somliga dör alltså ”med” c19 Och en del pga av
Du förstår fortfarande inte. De som dog MED covd-19 hade troligen inte dött om inte viruset funnits i deras kroppar.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-05-28 kl. 12:02.
Citera
2020-05-28, 11:44
Medlem
Medelkasss avatar
Om vi hade ytterligare 200 döda i dag hade vi varit ikapp Frankrike i antalet döda per miljon. +1300 (totalt) så hade vi vunnit över Italien också.

Tror ni vi får guldpokalen i slutändan?
Citera
2020-05-28, 11:44
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är just för att det är så utdraget som gör att det INTE kommer få fäste i folksjälen som tex 9/11. ALLA som var över typ 5 år kommer ihåg exakt vad de gjorde när tornen föll. Det är nåt man kommer ihåg resten av livet. De senaste 2,5 månaderna har jag haft tråkigt och jobbat hemma. Vad ska jag komma ihåg om 20 år? Möjligtvis att dasspappret var slut på Ica eller att jag var sur för att jag inte fick åka på en planerad resa till USA.

Detta är den största krisen i modern tid.
Det är långt ifrån över, du kommer berätta om detta för dina barnbarn, om du får några.
Citera
2020-05-28, 11:45
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Som sagt smittan tar fart:

https://www.di.se/live/sydkorea-aterinfor-restriktioner-mot-corona/

en artikel från idag.

Låst artikel. Men att smittan "tar fart" är väl inget konstigt alls som sagt? Jag har aldrig hävdat att viruset är utrotat. Men det är rätt många länder nu som haft öppet ett tag där siffrorna fortsatt ser väldigt bra ut, så skulle inte säga att en andra våg kommit än där. Om den ens kommer.
Citera
2020-05-28, 11:47
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Norge tror Sverige underrapporterar, tvärtemot vad svensk stats-TV säger. Den här artikeln.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200

Dessutom: "riksdagens utredningstjänst, RUT, i en färsk rapport tittat närmare på hur avlidna i covid-19 redovisas i Sverige samt i de nordiska grannländerna Norge, Danmark och Finland samt de två större länderna Storbritannien och Tyskland. Fem länder vars dödstal ofta jämförs med Sverige. Sammanfattningsvis kan konstateras att det framkommer små skillnader mellan hur länderna redovisar."

https://nyheteridag.se/ny-rapport-visar-nordiska-grannlanderna-redovisar-ocksa-avlidna-pa-aldreboenden/

Märkligt att din källa inte kan länka till påståendet angående riksdagens utredningstjänst… De som har så många länkar i artikeln (det ser ju seriöst ut, eller hur?).

Kan du fixa en länk?

Eller ska vi ta det för fake news helt enkelt?
Citera
2020-05-28, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Du är naiv, bott under en sten?
Sverige är världens mest globaliseringsvänliga land...

Inte längre tack vare Giesecke och Tegnell.
Citera
2020-05-28, 11:49
Medlem
PaoloRobertos avatar
Det är fruktansvärt att över 4 000 människor i Sverige har avlidit. Varje dödsfall är tragiskt, om det sker i onödan är det ännu mer tragiskt, säger hon.

Annika Linde var statsepidemiolog 2005 till 2013. Innan dess var hon chef för WHO:s svenska influensacentrum.

Aftonbladet

LOGGA IN

Coronaviruset
Tegnells företrädare: ”Hade inte valt den strategin”
Profilbild Olof Svensson
Av:
Olof Svensson

PUBLICERAD: I DAG 07.19
UPPDATERAD: MINDRE ÄN 3 TIM SEDAN
SAMHÄLLE
Anders Tegnell hyllas som en ensam hjälte i en cowboyfilm.

Den förra statsepidemiologen Annika Linde anser att han blottar strupen på ett farligt sätt.

– Jag hade inte valt den strategin. Utvecklingen hittills är väldigt sorglig och vi har inte sett slutet än, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/a/jd4xPn?refpartner=link_copy_app_share
KOPIERA LÄNK
”Om kartan inte stämmer med terrängen – följ kartan.”

Den tidigare statsepidemiologen Annika Linde, 72, illustrerar Sveriges hållning i coronapandemin med ett skämtsamt ordspråk från militären.

Själv har hon svängt och anser att Anders Tegnell borde följa terrängen och rita om kartan. Det räcker med att titta på våra grannländer som har tio gånger färre dödsfall för att förstå att den nuvarande strategin har stora brister.

//Inlägg redigerat med hänvisning till regel 1.02 Upphovsrätt. Varning utdelad. /Mod.//
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jd4xPn/tegnells-foretradare-hade-inte-valt-den-strategin

Anders Tegnell, jag hatar dig.
Senast redigerad av Siegfrid 2020-05-30 kl. 13:10.
Citera
2020-05-28, 11:50
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.

Skulle avvakta med att tro att det endast är folk halverst i graven som dör alltmest med:

https://www.businessinsider.com/study-finds-that-people-who-have-coronavirus-could-die-10-years-early-2020-5?r=US&IR=T

Sedan redovisar vissa/många(?) länder sämre än Sverige, det tror jag ingen ifrågasätter. Men tycker inte du ska köpa Tegnells propaganda att vi redovisar bäst och redovisar i en egen liga som du verkar ha snöat in på. Tegnell är rätt duktig på att svamla om saker som inte stämmer i sina försök att snacka upp det de åstadkommit hittills. Som det snacket om Italien igår, haha
Citera
2020-05-28, 11:51
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.

Min syrras kollega dog. 24 år gammal. Högutbildad. Inte i någon riskgrupp. Inte fetma. Inte underviktig. Helt frisk tidigare.

Belgien har rapporterat alla suspecta fall och inte bara lab-verifierade.

Vilka andra länder redovisar annorlunda? På vilket sätt redovisar de annorlunda?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
En bekant påstod i morse att Norge sagt att Sverige troligen har betydligt fler än 5000 döda.

Någon som vet vad det skulle vara för uttalande hon läst, hört, sett?
Här:

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
jävla idiot. COVID-19 är en pågående pandemi medan spanska sjukan är avslutad (1918 - 1920). Vi vet inte hur många som kommer att dö i denna pandemi (COVID-19).

Ingen vet hur många som kommer dö under denna pandemi. Jämförelsen gäller i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in