2020-05-28, 11:59
Medlem
santos_devilles avatar
Något rätt måste ju sossarna och fhm göra med tanke på att dom fortfarande växer medans sverigedemokraterna krymper.

Jag tror vi här sitter i en liten ekokammare
Citera
2020-05-28, 11:59
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag känner 16st under 11år som dött i corona,

Det tror jag inte på.
Citera
2020-05-28, 12:00
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag känner 4st som dött och varit under 50 och friska, så det du säger stämmer inte.
Jäklar, då har du verkligen haft otur i din bekantskapskrets!

Det är närmast statistiskt omöjligt att känna 4 stycken under 50 som har avlidit i covid-19.
Särskilt som 90% av de som avlider har varit äldre än 70 år.

Beklagar.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du kanske ska tillägga att en dansk virolog i samma reportage var skeptisk till denna masstestning och sa att det handlar om politik framförallt
Jo, media lyfter alltid fram någon till sist i varje inslag som har samma uppfattning som den officiella svenska linjen. Det är ju standard i Rapport mfl public service program.

Men egentligen talar jag inte om själva testandet, utan förmågan att genomföra en sådan grej. Sverige klarar det helt enkelt inte och det i sig är ett stort problem. Kanske större än själva coronapandemin, för vad gör vi vid nästa kris som kanske är ännu allvarligare?
Senast redigerad av Karman 2020-05-28 kl. 12:02.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Den kommer drabba dig, om inte fysiskt så psykiskt eller ekonomiskt. Du kommer inte undan.

Mycket möjligt men där är vi inte än.
Citera
2020-05-28, 12:01
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jäklar, då har du verkligen haft otur i din bekantskapskrets!

Det är närmast statistiskt omöjligt att känna 4 stycken under 50 som har avlidit i covid-19.
Särskilt som 90% av de som avlider har varit äldre än 70 år.

Beklagar.

Ja sorgligt men sant, dock bodde inte alla i Sverige ska tilläggas bara en .
Citera
2020-05-28, 12:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag känner 4st som dött och varit under 50 och friska, så det du säger stämmer inte.

Som andra säger, så låter det statistiskt osannolikt. Tillhörde dessa personer som speciell "grupp"? Somalier? Jättetjocka och osunda? Redan nedgångna på grund av missbruk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jodå sverige har underrapporterat men det ser ut ha blivit mycket bättre. v17 och v18 utgjorde de rapporterade covid-dödsfallen nästan 90% av överdödligheten enligt FHM:s. (v16 när överdödligheten var som störst utgjorde de rapporterade covid-dödsfallen endast 69%). Jag tror man helt enkelt kommit igång och diagnosticerar/testar bättre/mer nu.

Den norska siffran på 5200 ligger nog nära sanningen. Men måhända är inte diskrepansen på ca 1000 alla orapportterade covid-dödsfall. En del kan ju ha dött av annat men blivit undanträngda vård pga av hög belastning av covid-patienter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-20-final.pdf

Det anmärkningsvärda är att FHM själva bekräftar i artikeln att det är sannolikt att de extra 1000 dödsfallen kan härröras till Corona. Inte ett ord om detta i svensk media....
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ja sorgligt men sant, dock bodde inte alla i Sverige ska tilläggas bara en .
Ahh, okej!
Citera
2020-05-28, 12:03
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Något rätt måste ju sossarna och fhm göra med tanke på att dom fortfarande växer medans sverigedemokraterna krymper.

Jag tror vi här sitter i en liten ekokammare

Tror snarare att svenskarna sitter i sin egna ekokammare.

Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Det tror jag inte på.

Jasså, ringde precis en kompis och berättade att en till har nu dött. 17 st under 11. Fakta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tror inte det handlar om besparingar utan en anda som spridit sig i offentliga sektorn och kanske mest staten där byråkratin och att allt ska gå rätt till efter fastlagda regler. Det konstiga är ju att det nu trots allt har förlöpt tid och ingen verkar ens försöka staka ut ett spår framåt. Det är helt förstelnat där uppe.

Ja det är en av de tråkigaste sakerna med den svenska strategin. Det är ingen strategi. Man har inga mål och man vidtar inga åtgärder alls utan man bara observerar vad som händer. Det är oerhört passivt och skapar en obehaglig känsla hos folket. Man känner inte att man är i trygga händer och att politikerna gör sitt yttersta för att rädda folket. Snarast får man en känsla av att politikerna utnyttjar situationen för att ha ihjäl gamla och sjuka.
Byråkrati och lagar sätter naturligtvis käppar i hjulet för åtgärder. Men det handlar också om att ingen vågar ta ansvar. Skall man gå in och göra något som kanske är i strid med någon lag så tar man på sig ett väldigt stort ansvar och riskerar att hamna i skamvrån. Därför har politikerna låtit FHM köra racet själva och de ser sig bara som observatörer och statistiker.
Det är en situation som är helt låst. I Italien till exempel införde man undantagstillstånd redan i Januari och det skulle inte ens vara möjligt att göra här i Sverige. Här finns inget som heter undantagstillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in