2020-05-28, 11:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Norge ska inte prata om att underrapportera. Hade de rapporterat på samma sätt som sverige så hade de förmodligen har många flera rapporterade dödsfall.

Men nu gör de ju det. Alla i Norge läser norska nyheter få läser svenska. Du, FHM och regeringen kan inte påverka vad Norge eller resten av världen "snackar" om. Er propaganda når bara lilla Sverige. Er nya myndighet för "psykologiskt förvar" kan bara förfölja människor, och påverka media, i Sverige. Resten av världen, den fria världen, struntar i vad ni gör. De fortsätter att snacka helt obehindrat oavsett vad den svenska regimen tycker om det. Ni kan isolera Sverige som regimen i Nordkorea gör men ni kan inte påverka vad de utanför gränserna snackar om. Suck it up!
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det som är en gåta för mig är att ni inte inser att väldigt många av de som dött med C19 i kroppen redan var dödssjuka. Att jämföra med en flygkrasch om dan blir då väldigt dumt. Inte inser ni heller att många länder redovisar annorlunda mot hur Sverige redovisar.

Jag känner 4st som dött och varit under 50 och friska, så det du säger stämmer inte.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Detta är den största krisen i modern tid.
Det är långt ifrån över, du kommer berätta om detta för dina barnbarn, om du får några.

Det är möjligt. Men om inte denna kris drabbar mig hårdare personligen kommer jag förmodligen glömma bort vad jag sysslade med denna vår med åren.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Min syrras kollega dog. 24 år gammal. Högutbildad. Inte i någon riskgrupp. Inte fetma. Inte underviktig. Helt frisk tidigare.

Belgien har rapporterat alla suspecta fall och inte bara lab-verifierade.

Vilka andra länder redovisar annorlunda? På vilket sätt redovisar de annorlunda?

Har du läst obduktionsprotokollet?
Citera
2020-05-28, 11:53
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Agnes Wold har ställt en bra "hur svårt kan det vara fråga" om det klena testandet. Det är sparbeting och politik som hindrar. FHM säger att man inte ska testa för kråkorna. De satsar hellre på konsultlön åt Giesecke. Regionerna vill inte heller "slösa" pengar på testande. Särskilt snåla verkar de moderata regionerna vara.

Bra och läsvärd twittertråd från Wold.

See new Tweets
Conversation
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 18:
Därför är det lika viktigt att de kliniska mikrobiologerna anpassar provtagningsmaterial och provtagningsinstruktioner för att göra provtagningen smidig, som att de sätter upp själva analysen på labbet.
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 19:
Under en pandemi när det råder brist på det ena och det andra är det förstås extra viktigt att förenkla provtagningen så mycket som möjligt. Helst ska personen kunna fixa provtagningen själv, så att det inte behövs särskild personal för detta
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 20:
Till exempel att spotta i en mugg, suga upp spottet med en pipett och föra över det till ett rör och sätta på en kork
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 21:
Men kliniskt mikrobiologiska analyser handlar inte bara om själva metoden för att påvisa bakterien/viruset. Det handlar också om hela kedjan från provtagning, transporter, analyser, till att svaret lämnas ut på ett integritetssäkert sätt och även hamnar i sjukvårdens datasystem
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 22:
Att provtagningen för coronavirus är underdimensionerad i dagsläget kan bero på en kombination av ointresse från sjukvården i de olika regionerna, och att deras kliniskt mikrobiologiska labb inte jobbat tillräckligt med att förenkla och skala upp sina analyser>
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 23:
så att det är smidigt och enkelt för sjukvården att provta
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 24:
Om det blir för jobbigt att ta proven, så kan det hända att man hittar på svepskäl att slippa.
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 25:
I dagsläget behöver man regelbundet analysera personal i sjukvården, på äldreboenden och i hemtjänsten. Att regionerna påstår att de inte har ”behov” av mer testning är uppåt väggarna
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 26:
Brist på provtagning ger risk för smitta inom vård och äldreboenden. Liberal, enkel och effektiv testning är viktig för att hålla epidemin stången
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
·
May 27
Level 27:
Precis som sjukvården, som är regionaliserad och alltså inte styrs centralt av staten eller någon statlig myndighet, hör de kliniskt mikrobiologiska laboratorierna till respektive sjukvårdsregion. Staten kan tjata och vädja men kommer ingenstans om regionerna maskar
Show replies
Agnes Wold
@AgnesWold
Level 28:
Replying to
@AgnesWold
Det är frapperande att medan vården på ett närmast mirakulöst sätt lyckades trolla fram 500 nya intensivvårdsplatser (och personal till dessa) på ett par månader, har man inte lyckats lösa ett långt enklare problem – att ta prover och analysera dem i den omfattning som behövs

Translate Tweet
1:45 AM · May 27, 2020·Twitter Web App

https://twitter.com/AgnesWold/status/1265428861052952576
Tror inte det handlar om besparingar utan en anda som spridit sig i offentliga sektorn och kanske mest staten där byråkratin och att allt ska gå rätt till efter fastlagda regler. Det konstiga är ju att det nu trots allt har förlöpt tid och ingen verkar ens försöka staka ut ett spår framåt. Det är helt förstelnat där uppe.
Citera
2020-05-28, 11:53
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är möjligt. Men om inte denna kris drabbar mig hårdare personligen kommer jag förmodligen glömma bort vad jag sysslade med denna vår med åren.

Den kommer drabba dig, om inte fysiskt så psykiskt eller ekonomiskt. Du kommer inte undan.
Citera
2020-05-28, 11:54
Medlem
Citat:
Det går inte att jämföra denna pandemi med Spanska sjukan när det kommer till dödsoffer. Det är som att jämföra Falklandskriget med Andra världskriget.

Du kan absolut ha rätt i att bilden av Sverige både utomlands och inrikes riskerar att förändras pga hanteringen av krisen. Men att tala om en epokavgörande händelse ska man vara försiktig med när man fortfarande är i mitten av en händelse. Som jag påpekat tidigare blir man ofta förblindad av ett skeende när man är mitt uppe i det. Om några år kan vi börja diskutera om denna vår var epokavgörande eller ej.

Det är fortfarande få som har dött i jämförelse med spanska sjukan, men då skall man ju komma ihåg att samhället har förändrats väldigt mycket sedan dess. Själva sjukdomen i sig kan vara lika farlig som spanskan, men färre dör på grund av att vi till exempel ha bättre sjukvård.
Det innebär också att man ställer mycket högre krav på samhället. Vi kanske bara accepterar en tiondel så många dödsoffer idag som man gjorde för hundra år sedan. I synnerhet strax efter första världskriget som dödade miljoner i Europa. I dag har vi nollvision i trafiken som bara tar 300 dödsoffer per år. Man minns Estonia och Tsunamikatastrofen som bara tog några hundra liv vardera. Därför är jag ganska säker på att man kommer att minnas detta och det är inte slut ännu. Vi vet inte alls var det kommer att sluta, men säkert kommer det att dö 10.000 i år, kanske fler.
Citera
2020-05-28, 11:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tror att jag är en hyfsat representativ observatör av denna kris. De allra flesta har INTE en nära anhörig som dött pga C-19 i Sverige. De flesta vet knappt någon som varit inlagd på sjukhus. Jag vet två men de är hemma igen. De absolut flesta svenskar lever ungefär som vanligt och oroar sig mer hur det blir med semestern än om de ska dö kvävningsdöden.

Det är ju fler än de som kände någon som dog i 9/11. Det är nog en generationsfråga också, äldre människor minns vad som hände för länge sedan. För yngre är 9/11 något de stöter på när de googlar konspirationsteorier.
Citera
2020-05-28, 11:55
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ingen vet hur många som kommer dö under denna pandemi. Jämförelsen gäller i nuläget.

Nej, så kan man inte jämföra. I sådana fall blundar man för de rön som framkommer under pandemin. Man måste extrapolera annars är man helt handfallen och kommer att ta helt fel beslut.

Omkring 38 000 svenskar dog i spanska sjukan (1918 - 1920). COVID-19 kan mycket väl komma upp i dessa dödstal. Det är sålunda inte helt ogrundat att jämföra COVID-19 med spanska sjukan. Om SARS-CoV-2 ger ADE när man blir infekterad med annan stam av viruset kommer dödligheten att gå upp.
Citera
2020-05-28, 11:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Jag känner 4st som dött och varit under 50 och friska, så det du säger stämmer inte.

Jag känner 16st under 11år som dött i corona,
Citera
2020-05-28, 11:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Norge tror Sverige underrapporterar, tvärtemot vad svensk stats-TV säger. Den här artikeln.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200

Dessutom: "riksdagens utredningstjänst, RUT, i en färsk rapport tittat närmare på hur avlidna i covid-19 redovisas i Sverige samt i de nordiska grannländerna Norge, Danmark och Finland samt de två större länderna Storbritannien och Tyskland. Fem länder vars dödstal ofta jämförs med Sverige. Sammanfattningsvis kan konstateras att det framkommer små skillnader mellan hur länderna redovisar."

https://nyheteridag.se/ny-rapport-visar-nordiska-grannlanderna-redovisar-ocksa-avlidna-pa-aldreboenden/
Jodå sverige har underrapporterat men det ser ut ha blivit mycket bättre. v17 och v18 utgjorde de rapporterade covid-dödsfallen nästan 90% av överdödligheten enligt FHM. (v16 när överdödligheten var som störst utgjorde de rapporterade covid-dödsfallen endast 69%). Jag tror man helt enkelt kommit igång och diagnosticerar/testar bättre/mer nu.

Den norska siffran på 5200 ligger nog nära sanningen. Men måhända är inte diskrepansen på ca 1000 alla orapportterade covid-dödsfall. En del kan ju ha dött av annat men blivit undanträngda vård pga av hög belastning av covid-patienter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-20-final.pdf
Senast redigerad av Madagascar 2020-05-28 kl. 12:03.
Citera
2020-05-28, 11:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Norge ska inte prata om att underrapportera. Hade de rapporterat på samma sätt som sverige så hade de förmodligen har många flera rapporterade dödsfall.
Fake news, sluta att sprida lögner.

"riksdagens utredningstjänst, RUT, i en färsk rapport tittat närmare på hur avlidna i covid-19 redovisas i Sverige samt i de nordiska grannländerna Norge, Danmark och Finland samt de två större länderna Storbritannien och Tyskland. Fem länder vars dödstal ofta jämförs med Sverige. Sammanfattningsvis kan konstateras att det framkommer små skillnader mellan hur länderna redovisar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in