2020-05-27, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag förstår inte hur du tänker här. Buschauffören har ju varit inne på förhör i samma veva som elektrikern men bara elektrikern är misstänkt. Det tyder för mig på att busschauffören är en länk i polisens indiciekedja mot elektrikern.

Busschauffören bor däremot åt rätt håll i förhållande till Stadt, har uppenbarligen varit där och talat med Helena. Andra källor talar om två danskar som talat med Helena.

En andra dansk har lämnat Bråtenvägen i vit bil, känner EA precis som busschauffören och har kommit hem två någonting på natten och bytt bil.

Elektrikern är också sannolikt DNA-testad, men är busschuaffören och den andre dansken det?

Som jag ser det hör inte elektrikern riktigt till spelplan annat än som syndabock.

Förklara då VARFÖR Mannen med pilotglasögon ljuger för polisen?!

Uppgifter i förhör -92 är inte överensstämmande med det han uppger -98. Att han ljuger väger tungt för mig när man ska ”välja boll att springa efter”.

”En körv med mos ska det vara efter svängom me’ tösera på Stadt”.
Citera
2020-05-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
En "intressant" intervju med den misstänkte "Anders", i GT 1996-05-03: https://tidningar.kb.se/4344604/1996-05-03/edition/12756/part/1/page/4.jpg

Ur PRs perspektiv kan man undra vilket syftet var att uttrycka sej så brutalt med tanke på att han vid tiden brydde sej om fam Andersson.
Han hade även då en vänskaps relation med sitt ex UA. Hur kunde han framställa sej på detta sätt och samtidigt veta att det skulle göra UA m fam mer illa och frågande i den svåra situationen. Eller hade han kontakt med UA och förklarade sej för henne?
Det är misstänkt medvetet konstigt...
Sedan att han dessutom uttryckt på fyllan att han vet vad som skett!
Men en sak förstår jag att han kunde vara hundra på att inte bli gripen, det var för han inte var skyldig. Att veta är inte detsamma som att vara GM.

Ang EA, fanns det minsta frågetecken skulle han inte blivit avskriven och falskvittnaren inte dömd.
Citera
2020-05-27, 22:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Förklara då VARFÖR Mannen med pilotglasögon ljuger för polisen?!

Uppgifter i förhör -92 är inte överensstämmande med det han uppger -98. Att han ljuger väger tungt för mig när man ska ”välja boll att springa efter”.

”En körv med mos ska det vara efter svängom me’ tösera på Stadt”.

Jag vet att vissa hävdar att han ljuger, men eftersom jag inte har tillgång till polisförhören så kan jag inte uttala mig om detta påstående är sant.

Däremot tror jag att om han hade en rejäl fylla och i efterhand försökte förklara vad han gjort så lär han ha haft svårt att minnas det några år senare. Det brukar ju vara problemet när man hittar på, det är svårt att veta vad man hittat på... Jag kan alltså mycket väl tänka mig att hans utsagor skiljer sig åt över åren, men jag kan tänka mig att det beror på att han helt enkelt inte minns.

Dåligt försvar, visst, men inte omöjligt heller. Däremot är han säkert toppsad och inget tekniskt bevis binder honom till brottet. Det talas om graverande vittnesmål, men dessa kan faktiskt komma från JohLa, som vi i tråden har sett kanske är ett vittne som tar ut svängarna mer än normalt...

Poängen är för mig att med PeNi i leken så får vi in bilen, vi får in en händelse som passar i Hannas och den andra damens tidsschema, vi har en vit bil, vi har en bil med dansk dekal. Sedan behöver vi en dansk till, där JohLa kanske anmält sig själv. Dessa är knappast toppsade, så vi har en chans till att få match där.

Jag kan också tänka mig att PeNi får skjuts av den vita bilen (EA) både till Stadt och från Stadt och tar med sig Helena på tillbakaresan. Jag kan tänka mit att det på vägen uppkommer ett bråk där båda männen går emot Helena.

Ett envist stirrande på KlMa ser jag inget fog för.

Du låser dig, polisen låser sig, jag låser mig... men det bästa är att vara öppen för alternativ. Hata antaganden!
Citera
2020-05-27, 22:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag droppar detta igen. Är det någon mer än jag som tycker att det haltar betänkligt i Johnnys uttalanden och EA:s polisförhör? Var båda på Stadt, alltså även EA? När - i så fall - lämnade EA Stadt, eftersom Johnny gick redan vid 23? Jag tycker att detta är jättekonstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är lite svårt att läsa förhöret med någon riktig behållning när det är så många maskeringar, men rent övergripande är det några saker som pockar på uppmärksamhet.

I artikeln med Johnny (https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET) står det ju att både han själv (Johnny) och hans vän (EA) var på Stadt. "Både Johnny och den häktade var på Stadshotellets disco lördagskvällen Helena försvann - natten till den 14 juni. Jag pratade själv med henne, men vet inte om min kamrat gjorde det, säger Johnny." Har jag helt snurrat till allt? Johnnys kamrat (EA) ska alltså ha skjutsat några tjejer men sedan varit hemma enligt förhöret? Men Johnny säger ju att EA var på Stadt. Antingen är jag helt senil eller så ser vi rena rama självmordet i artiklarna. Eller ska EA ha berättat att han var på Stadt i det tidigare förhöret 1992-07-18? Det förhör som ligger ute är från 1992-07-24.

Vidare: "Johnny är övertygad om att 25-åringen själv inte är skyldig till Helenas försvinnande. Han hade sin flickvän med sig och var där så kort tid." Vem var där så kort tid? Johnny säger att han själv gick från Stadt redan vid 23-snåret. Eller menar Johnny att hans vän EA var där så kort tid? Vem är det som Johnny menar? I så fall måste ju EA ha gått innan Johnny gick redan vid cirka 23 för att Johnny ska kunna veta när EA gick! Skulle EA då bara ha typ "tittat in" och vänt före klockan 23? Jag tycker att allt detta är oerhört märkligt och misstänksamt. Och om Johnny lämnade Stadt redan vid 23-snåret … Hade Helena då ens hunnit dit, eftersom Johnny säger att han pratade med henne - fastän han säger att han inte var bekant med Helena. Nej, här är det saker som inte stämmer!

Och igen, då: "Min vän vet vem som tog Helena, men det var inte han själv, försäkrar den häktades kamrat Johnny." Låter inte detta oerhört märkligt?

Sedan kan man ju verkligen fråga sig hur polisen kunde vara så bergsäker på EA, för att senare släppa honom.
Citera
2020-05-27, 23:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag droppar detta igen. Är det någon mer än jag som tycker att det haltar betänkligt i Johnnys uttalanden och EA:s polisförhör? Var båda på Stadt, alltså även EA? När - i så fall - lämnade EA Stadt, eftersom Johnny gick redan vid 23? Jag tycker att detta är jättekonstigt.

Absolut är det märkligt. Om t.ex. f.d. flickvännen till EA hade varit med, som JohLa påstår, så hade polisen konfronterat EA med detta.

Däremot tror jag journalisten har missuppfattat JohLa. Hans målsättning är nog att säga att han och EA var på Stadt men att BÅDA gick tidigt. Redan i inledningen säger han ju om EA att han var där så kort tid. Därefter skall de ha varit tillsammans natten och även efterföljande dag, men alltså inte på Stadt.

Flickvännen verkar inte ha försett EA med något alibi för någon tidpunkt efter det att Helena lämnade festen i Töreboda och fram till och med söndag eftermiddag.

Det är därför teoretiskt möjligt att EA var med JohLa. Problemet är att EA inte alls känns vid detta. Han påstår dessutom att han ätit frukost hos någon med fem bokstäver i förnamnet, så det verkar inte som om EA har ett behov av att associera sig med JohLa.

Jag funderar även på sista sidan i förhöret med EA. Han tillfrågas om han varit på Stadt med en person mer sex bostäver i förnamnet och sju bokstäver i efternamnet. Det skulle kunna vara J*hnny L*rssen. Dvs om polisen tror att L*rssen stavas med två s så stämmer det. Men EA känner inte igen sig i detta och gillar inte personen med sju bokstäver i förnamnet.

Syftet med JohLa:s intervju kan alltså teoretiskt vara att låtsas hjälpa EA när han istället vill placera honom hårdare på Stadt med lögner som han vet lätt genomskådas.

JohLa kan också vara en komplett idiot.

Däremot kan jag inte på något sätt se att EA är med på noterna i det EA säger.

EA har dock enligt egen utsaga varit med en person på söndag med tre bokstäver i förnamnet, vilket skulle kunna vara PeNi.
Citera
2020-05-27, 23:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Absolut är det märkligt. Om t.ex. f.d. flickvännen till EA hade varit med, som JohLa påstår, så hade polisen konfronterat EA med detta.

Däremot tror jag journalisten har missuppfattat JohLa. Hans målsättning är nog att säga att han och EA var på Stadt men att BÅDA gick tidigt. Redan i inledningen säger han ju om EA att han var där så kort tid. Därefter skall de ha varit tillsammans natten och även efterföljande dag, men alltså inte på Stadt.

Flickvännen verkar inte ha försett EA med något alibi för någon tidpunkt efter det att Helena lämnade festen i Töreboda och fram till och med söndag eftermiddag.

Det är därför teoretiskt möjligt att EA var med JohLa. Problemet är att EA inte alls känns vid detta. Han påstår dessutom att han ätit frukost hos någon med fem bokstäver i förnamnet, så det verkar inte som om EA har ett behov av att associera sig med JohLa.

Jag funderar även på sista sidan i förhöret med EA. Han tillfrågas om han varit på Stadt med en person mer sex bostäver i förnamnet och sju bokstäver i efternamnet. Det skulle kunna vara J*hnny L*rssen. Dvs om polisen tror att L*rssen stavas med två s så stämmer det. Men EA känner inte igen sig i detta och gillar inte personen med sju bokstäver i förnamnet.

Syftet med JohLa:s intervju kan alltså teoretiskt vara att låtsas hjälpa EA när han istället vill placera honom hårdare på Stadt med lögner som han vet lätt genomskådas.

EA har dock enligt egen utsaga varit med en person på söndag med tre bokstäver i förnamnet, vilket skulle kunna vara PeNi.

Tack för input!

Allt det här behöver man fundera på ett tag.

Men märk att Johnny är tydlig med att EA vet vem som tog Helena! För det första: Hur kan Johnny veta detta? För det andra: Vet Johnny det också, i så fall? För det tredje: Om EA vet vem som tog Helena, måste han antingen vara inblandad i de direkta händelserna eller så måste han ha fått veta det efteråt - och det ganska snart efteråt. Men varför fick EA veta det, i så fall? Johnnys uttalanden om EA väcker uppseende, det är en sak som är säker!
Citera
2020-05-27, 23:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Första fetningen: I det förhör som vi har tillgång till verkar väl flickvännen inte framgå?

Andra fetningen: Det verkar väl inte finnas något i förhöret med EA från 1992-07-24 som säger att Johnny var tillsammans med EA när EA satte på videon och inte heller när EA vaknade? Ändå säger Johnny att han och EA var tillsammans hela natten. Min slutsats av detta är att Johnny ger EA falskt alibi. Eller?

Jag tänker - om PK har talat sanning - att vi har att göra med PU, kanske PN och någon till. Skövde-polisen har sin "mannen med pilotglasögon" och GW Persson har sina "två gubbar" med båt och allt. Någonstans i detta hyggligt begränsade råttbo hittar vi gärningsmannen.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-28 kl. 00:11.
Citera
2020-05-28, 06:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Första fetningen: I det förhör som vi har tillgång till verkar väl flickvännen inte framgå?

Andra fetningen: Det verkar väl inte finnas något i förhöret med EA från 1992-07-24 som säger att Johnny var tillsammans med EA när EA satte på videon och inte heller när EA vaknade? Ändå säger Johnny att han och EA var tillsammans hela natten. Min slutsats av detta är att Johnny ger EA falskt alibi. Eller?

Jag tänker - om PK har talat sanning - att vi har att göra med PU, kanske PN och någon till. Skövde-polisen har sin "mannen med pilotglasögon" och GW Persson har sina "två gubbar" med båt och allt. Någonstans i detta hyggligt begränsade råttbo hittar vi gärningsmannen.

Jo, det är nog så att han av någon anledning vill ge EA falskt alibi och jag är övertygad om att de maskade namnen på sidan 10 rör JohLa. Han har varit hos polisen och blivit förhörd.

Andra meningen på sidan är intressant "Han har tidigare varit tillsammans med " följt av 15 tecken. Det passar bra med "H*len J*kobsson". Hon stavar visserligen sitt namn "H*lene" men det uttalas ju med fem bokstäver. Att Johnny säger att han går till en flickvän och inte sin flickvän kan bero på att han i praktiken är singel men kanske menar sig ha besökt någon.

Hur som helst, om översta stycket på sida 10 handlar om Johnny så verkar det som om EA inte umgås särskilt mycket med Johnny eller i varje fall vill ge sken om att de inte brukar umgås.

Notera att förhöret med EA sker dagen efter artikeln med Johnny...

Slutet på artikeln är egentligen rätt humoristiskt. EA har varit tillsammans med Johnny och hans vänner (och i så fall bör han ha följt med Johnny till flickvännen) men "Är trots allt 25-åringen gärningsman väntar hämnden". Där droppar han ju i praktiken hela sitt givna alibi. Han utesluter inte att det kan finnas en chans för EA att ha begått brottet och han placerar honom på Stadt...

Vi vet i tråden, jag har själv källa på det utanför tråden, att JohLa varit inne på förhör i sista omgången tillsammans med KlMa. Det måste betyda att JohLa ljugit om när han gått. JohLa är ett ointressant vittne om han gått till en flickvän redan vid 23.00.

Det skulle vara intressant att veta hur förhållandet med HeJa tog slut, om det nu stämmer att det är JohLa som avses på sidan 10 i förhöret. Kan det i praktiken finnas en konflikt där Helen Andersson är mer eller mindre inblandad?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-28 kl. 06:49.
Citera
2020-05-28, 11:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jo, det är nog så att han av någon anledning vill ge EA falskt alibi och jag är övertygad om att de maskade namnen på sidan 10 rör JohLa. Han har varit hos polisen och blivit förhörd.

Andra meningen på sidan är intressant "Han har tidigare varit tillsammans med " följt av 15 tecken. Det passar bra med "H*len J*kobsson". Hon stavar visserligen sitt namn "H*lene" men det uttalas ju med fem bokstäver. Att Johnny säger att han går till en flickvän och inte sin flickvän kan bero på att han i praktiken är singel men kanske menar sig ha besökt någon.

Hur som helst, om översta stycket på sida 10 handlar om Johnny så verkar det som om EA inte umgås särskilt mycket med Johnny eller i varje fall vill ge sken om att de inte brukar umgås.

Notera att förhöret med EA sker dagen efter artikeln med Johnny...

Slutet på artikeln är egentligen rätt humoristiskt. EA har varit tillsammans med Johnny och hans vänner (och i så fall bör han ha följt med Johnny till flickvännen) men "Är trots allt 25-åringen gärningsman väntar hämnden". Där droppar han ju i praktiken hela sitt givna alibi. Han utesluter inte att det kan finnas en chans för EA att ha begått brottet och han placerar honom på Stadt...

Vi vet i tråden, jag har själv källa på det utanför tråden, att JohLa varit inne på förhör i sista omgången tillsammans med KlMa. Det måste betyda att JohLa ljugit om när han gått. JohLa är ett ointressant vittne om han gått till en flickvän redan vid 23.00.

Det skulle vara intressant att veta hur förhållandet med HeJa tog slut, om det nu stämmer att det är JohLa som avses på sidan 10 i förhöret. Kan det i praktiken finnas en konflikt där Helen Andersson är mer eller mindre inblandad?

Min fetning: Jag har tänkt samma tanke. Efter allt som Johnny säger till EA:s försvar i tidningen, öppnar han helt plötsligt upp för att EA skulle kunna vara skyldig. Hur tänkte Johnny här?

Fortfarande tyder väl allt på att EA var ensam när han kom hem och skulle göra mackan och sätta på videon? Inte någonstans framgår det väl att Johnny skulle ha varit med. Ändå säger Johnny att han och EA var tillsammans hela natten. Det är något som är gravt fel här.

En sak bara, Thord: Vi har inte missförstått något nu, som att Johnny menar att han och "flickvännen" var tillsammans hela natten? Jag har inte hunnit lusläsa förhöret.
Citera
2020-05-28, 12:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---

En sak bara, Thord: Vi har inte missförstått något nu, som att Johnny menar att han och "flickvännen" var tillsammans hela natten? Jag har inte hunnit lusläsa förhöret.

Det är inte lätt för dig och mig att förstå vad Johnny menar. Det går inte att säga hur länge han var med flickvännen. Tydligast är att Johnny menar att EA var med honom eller andra kompisar nästan hela tiden fram till en bra bit in på söndagen och därför inte kan ha gjort det, men har han ändå gjort det så jävlar...

Dunkelt sagt - dunkelt tänkt?

Kanske är han bara en idiot?
Citera
2020-05-29, 11:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag har funderat över maskeringarna i förhöret med EA samt andra detaljer.

Huvudpunkter för mig är:
1) EA verkar bo ensam, han kan t.ex. ta hem en okänd full tjej och lägga i sin säng.
2) En kvinna med fem bokstävers namn, vi kan kalla henne Malin, har koll på EA, bilen och tycks ha varit med på samma förfest som EA varit på under kvällen den 13/6. Malin cyklar dit men tycks åka med EA hem.
3) Förfesten har varit hos ett par XXX och YYY

Malin bor antagligen i en trappuppgång intill eftersom EA berättar att när Malins dörr stängts så går han upp till sin lägenhet.

En möjlig lösning är att Malin i praktiken är EA:s flickvän, där förhållandet är så knackigt att hon redan bor hos en vän i en annan trappuppgång, eventuellt samma uppgång som JohLa.

Paret XXX och YYY är intressant. Båda har namn på tre bokstäver. Deras efternamn skrivs inte ut, så de är säkert med i första förhöret också. Nu råkar jag veta att EA är god vän med en dansk XXX som är sambo med en kvinna med namn på tre bokstäver. Denne XXX är även vän med JohLa och bekant med PeNi. Av skäl som jag inte vill gå in på vill jag inte hänga ut XXX tvätt i tråden... Därav ingen normal maskning.

Enligt EA skall han ha kommit överens med en person med tre bokstäver i namnet om att polera en bil med denne på söndagen. Denna överenskommelse borde Malin känna till då de kom överens om detta hemma hos en person med namn på tre bokstäver. Jag antar att det helt enkelt är XXX som EA skall träffa på söndagens eftermiddag för att polera bil.

JohLa kan alltså föra vidare andrahandsuppgifter från hans och EA:s gemensamma vän XXX. JohLa:s uppgift att EA gick hem tidigt kan vara ett missförstånd av det faktum att EA och Malin lämnade förfesten och aldrig gick på Stadt.

EA känner till PeWa:s syster HJ via JohLa. XXX har viss kännedom om Helena. De två danskarna som talar med Helena kan därför vara JohLa och XXX.

EA och Malin kom hem till var sin ingång på Lockerudsv efter midnatt. Efter detta tycks inte EA ha något alibi. Han har uppgett sig äta frukost med någon med sex bokstäver i namnet, men tvingas backa från detta i det förhör som ligger ute.

Malin har av någon anledning saknat bilen på söndagens eftermiddag. Förhöret verkar stödja att EA verkligen polerat bilen med avtalad person på söndag eftermiddagen. Den uppgiften ifrågasätter polisen aldrig. Det bör därför ha bekräftats av XXX.

Summa sumarum verkar det som om EA har en lucka i sitt alibi från strax efter midnatt på söndagen till söndag eftermiddag. XXX har uppenbarligen kommit till Stadt med egen maskin eftersom EA kör några andra, som dock inte är identifierade. Vi vet inte när förfesten slutade, men hypotetiskt kan EA ha kört sin vän PeNi som åkte iväg med en vit bil:

Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
--P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti.--

Om ovanstående händelseförlopp är korrekt kan JohLa alltså ha fått sin information från XXX och gått ut i tidningen med den, kanske för att spela duktig eller liknande. Intressant är dock att JohLa påstår sig gå hem tidigt, vilket knappast kan stämma eftersom han då är fullkomligt ointressant att förhöra i samband med förhören av KlMa.

P.S. En person med sex eller fem bokstäver i namnet skall låna bilen klockan 04.00 på söndagen. (Vi får anta att 16.00 avses). Denna person kan vara Malin. Det blir då logiskt att Malin undrar var bilen är på söndag eftermiddag. Bilen är alltså antingen med XXX på poleringen eller helt enkelt på ett annat ställe. D.S.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-29 kl. 11:47.
Citera
2020-05-29, 15:21
Medlem
Loviks avatar
Hur lägger man vantarna på förhöret?

Danske J tycker att all form av uppmärksamhet är bra. Han har inte alla hästar hemma.
Visste inte att han var ihop med W-adebäcks syrra men om så är fallet så gör det honom mer intressant i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in