Jag har funderat över maskeringarna i förhöret med EA samt andra detaljer.
Huvudpunkter för mig är:
1) EA verkar bo ensam, han kan t.ex. ta hem en okänd full tjej och lägga i sin säng.
2) En kvinna med fem bokstävers namn, vi kan kalla henne Malin, har koll på EA, bilen och tycks ha varit med på samma förfest som EA varit på under kvällen den 13/6. Malin cyklar dit men tycks åka med EA hem.
3) Förfesten har varit hos ett par XXX och YYY
Malin bor antagligen i en trappuppgång intill eftersom EA berättar att när Malins dörr stängts så går han upp till sin lägenhet.
En möjlig lösning är att Malin i praktiken är EA:s flickvän, där förhållandet är så knackigt att hon redan bor hos en vän i en annan trappuppgång, eventuellt samma uppgång som JohLa.
Paret XXX och YYY är intressant. Båda har namn på tre bokstäver. Deras efternamn skrivs inte ut, så de är säkert med i första förhöret också. Nu råkar jag veta att EA är god vän med en dansk XXX som är sambo med en kvinna med namn på tre bokstäver. Denne XXX är även vän med JohLa och bekant med PeNi. Av skäl som jag inte vill gå in på vill jag inte hänga ut XXX tvätt i tråden... Därav ingen normal maskning.
Enligt EA skall han ha kommit överens med en person med tre bokstäver i namnet om att polera en bil med denne på söndagen. Denna överenskommelse borde Malin känna till då de kom överens om detta hemma hos en person med namn på tre bokstäver. Jag antar att det helt enkelt är XXX som EA skall träffa på söndagens eftermiddag för att polera bil.
JohLa kan alltså föra vidare andrahandsuppgifter från hans och EA:s gemensamma vän XXX. JohLa:s uppgift att EA gick hem tidigt kan vara ett missförstånd av det faktum att EA och Malin lämnade förfesten och aldrig gick på Stadt.
EA känner till PeWa:s syster HJ via JohLa. XXX har viss kännedom om Helena. De två danskarna som talar med Helena kan därför vara JohLa och XXX.
EA och Malin kom hem till var sin ingång på Lockerudsv efter midnatt. Efter detta tycks inte EA ha något alibi. Han har uppgett sig äta frukost med någon med sex bokstäver i namnet, men tvingas backa från detta i det förhör som ligger ute.
Malin har av någon anledning saknat bilen på söndagens eftermiddag. Förhöret verkar stödja att EA verkligen polerat bilen med avtalad person på söndag eftermiddagen. Den uppgiften ifrågasätter polisen aldrig. Det bör därför ha bekräftats av XXX.
Summa sumarum verkar det som om EA har en lucka i sitt alibi från strax efter midnatt på söndagen till söndag eftermiddag. XXX har uppenbarligen kommit till Stadt med egen maskin eftersom EA kör några andra, som dock inte är identifierade. Vi vet inte när förfesten slutade, men hypotetiskt kan EA ha kört sin vän PeNi som åkte iväg med en vit bil:
Citat:
Ursprungligen postat av
loudamus
--P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti.--
Om ovanstående händelseförlopp är korrekt kan JohLa alltså ha fått sin information från XXX och gått ut i tidningen med den, kanske för att spela duktig eller liknande. Intressant är dock att JohLa påstår sig gå hem tidigt, vilket knappast kan stämma eftersom han då är fullkomligt ointressant att förhöra i samband med förhören av KlMa.
P.S. En person med sex eller fem bokstäver i namnet skall låna bilen klockan 04.00 på söndagen. (Vi får anta att 16.00 avses). Denna person kan vara Malin. Det blir då logiskt att Malin undrar var bilen är på söndag eftermiddag. Bilen är alltså antingen med XXX på poleringen eller helt enkelt på ett annat ställe. D.S.