Citat:
Varför inte en blandning av de båda?Personligen har jag aldrig tvivlat på Gatstens uppgifter eller vilja, då jag anser att han/hon var genomseriös. Härifrån finns det två möjligheter som specifikt gäller Hannas uppgifter:
1) Hanna (SE) har av någon anledning inte sagt hela sanningen, hon har skruvat på sanningen, hon har hittat på en del, "uppfunnit" vittnet på Lockerud etc. och därmed "lurat" folk, inklusive Gatsten. Men varför?
2) Hanna (SE) har sagt sanningen, men av olika orsaker har hennes uppgifter inte kommit fram fullt ut. Det kan bero på att Hanna i förhören med polisen har varit nervös, pratat fort, pratat osammanhängande, verkat "velig" och så vidare. Det kan också ha varit så att poliserna har varit ofokuserade, ointresserade, tyckt att "tanten är ju lite korkad" etc. Hanna har dessutom varit tydlig i dåvarande TSL med att hon tyckte att polisen inte tog henne på allvar. Just det här sista verkar Hanna ha tyckt var riktigt frustrerande.
Om jag ska välja ett av ovanstående alternativ, väljer jag direkt alternativ 2.
1) Hanna (SE) har av någon anledning inte sagt hela sanningen, hon har skruvat på sanningen, hon har hittat på en del, "uppfunnit" vittnet på Lockerud etc. och därmed "lurat" folk, inklusive Gatsten. Men varför?
2) Hanna (SE) har sagt sanningen, men av olika orsaker har hennes uppgifter inte kommit fram fullt ut. Det kan bero på att Hanna i förhören med polisen har varit nervös, pratat fort, pratat osammanhängande, verkat "velig" och så vidare. Det kan också ha varit så att poliserna har varit ofokuserade, ointresserade, tyckt att "tanten är ju lite korkad" etc. Hanna har dessutom varit tydlig i dåvarande TSL med att hon tyckte att polisen inte tog henne på allvar. Just det här sista verkar Hanna ha tyckt var riktigt frustrerande.
Om jag ska välja ett av ovanstående alternativ, väljer jag direkt alternativ 2.
Jag har länge haft en känsla av att "Hanna" inte sagt allt, men kanske inte heller tycker att polisen tagit henne på allvar?
Jag vet inget om "Hanna" eller hennes familj. Men var det inte så att hennes man var polis? Kan hon vid dörrknackningen hållit inne med saker på grund av att hon kanske var orolig för att sonen hade gjort något och hon ville vänta och prata igenom med sin man innan hon sa för mycket? Var sonen en "orolig" person (vet inte, men någon som blir mördad tolkar jag som en som umgås i fel kretsar) och detta gör att hon håller in med vad hon hört?
Därför tror jag det kan vara en blandning av de båda, hon säger inte hela sanningen från början, och när hon sedan ändrar sig och fyller i detaljer som hon först inte nämn, så tar polisen henne inte på allvar?