Det är lite svårt att läsa förhöret med någon riktig behållning när det är så många maskeringar, men rent övergripande är det några saker som pockar på uppmärksamhet.
I artikeln med Johnny (
https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET) står det ju att
både han själv (Johnny) och hans vän (EA) var på Stadt. "Både Johnny och den häktade var på Stadshotellets disco lördagskvällen Helena försvann - natten till den 14 juni. Jag pratade själv med henne, men vet inte om min kamrat gjorde det, säger Johnny." Har jag helt snurrat till allt? Johnnys kamrat (EA) ska alltså ha skjutsat några tjejer men sedan varit hemma enligt förhöret? Men Johnny säger ju att EA var på Stadt. Antingen är jag helt senil eller så ser vi rena rama självmordet i artiklarna. Eller ska EA ha berättat att han var på Stadt i det tidigare förhöret 1992-07-18? Det förhör som ligger ute är från 1992-07-24.
Vidare: "Johnny är övertygad om att 25-åringen själv inte är skyldig till Helenas försvinnande. Han hade sin flickvän med sig och var där så kort tid." Vem var där så kort tid? Johnny säger att han själv gick från Stadt redan vid 23-snåret. Eller menar Johnny att hans vän EA var där så kort tid? Vem är det som Johnny menar? I så fall måste ju EA ha gått innan Johnny gick redan vid cirka 23 för att Johnny ska kunna veta när EA gick! Skulle EA då bara ha typ "tittat in" och vänt före klockan 23? Jag tycker att allt detta är oerhört märkligt och misstänksamt. Och om Johnny lämnade Stadt redan vid 23-snåret … Hade Helena då ens hunnit dit, eftersom Johnny säger att han pratade med henne - fastän han säger att han inte var bekant med Helena.
Nej, här är det saker som inte stämmer!
Och igen, då: "Min vän vet vem som tog Helena, men det var inte han själv, försäkrar den häktades kamrat Johnny." Låter inte detta oerhört märkligt?
Sedan kan man ju verkligen fråga sig hur polisen kunde vara så bergsäker på EA, för att senare släppa honom.