2020-05-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och vem syftar du på med särskrivningen "bus driver" (för att undanröja eventuella missförstånd)?

En busschaufför (på svenska)
Citera
2020-05-27, 16:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Jag förstår inte hur du tänker här. Buschauffören har ju varit inne på förhör i samma veva som elektrikern men bara elektrikern är misstänkt. Det tyder för mig på att busschauffören är en länk i polisens indiciekedja mot elektrikern.

Busschauffören bor däremot åt rätt håll i förhållande till Stadt, har uppenbarligen varit där och talat med Helena. Andra källor talar om två danskar som talat med Helena.

En andra dansk har lämnat Bråtenvägen i vit bil, känner EA precis som busschauffören och har kommit hem två någonting på natten och bytt bil.

Elektrikern är också sannolikt DNA-testad, men är busschuaffören och den andre dansken det?

Som jag ser det hör inte elektrikern riktigt till spelplan annat än som syndabock.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-05-27 kl. 16:14. Anledning: Skrev att elektrikern bor åt rätt håll, skall givetvis vara busschauffören
Citera
2020-05-27, 16:19
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Tja, hur var det med EA egentligen? Bara för att han påstår sig ha varit hemma, betyder i vart fall inte att han inte kan ha varit utanför Stadt vid stängning. Däremot känns Johnnys historia motsägelsefull. Var han tillsammans med PW:s syster? Om han var det, bör ju i alla fall PW:s syster ha varit på inflyttningsfesten i Töreboda - och kanske också Johnny? Om Johnny var på inflyttningsfesten, skulle han faktiskt kunna passa som "mannen med pilotglasögon". Problemet är bara att Johnny påstår att han lämnade Stadt vid 23-snåret för att det var tråkigt där. Om detta verkligen stämmer passas han inte in som "mannen med pilotglasögon". Men vad gjorde Johnny när Stadt stängde? Men det kanske märkligaste med Johnnys uttalanden i tidningen är att han typ vet att EA sitter inne med information. Hur f*n vet Johnny det?

Jag håller med dig. Johnnys historia känns väldigt motsägelsefull. Han påstår alltså att han lämnade Stadt vid 23-tiden eftersom han tyckte det var tråkigt där. Vill citera lite av artikeln.

Citat:
Johnny är övertygad om att 25-åringen själv inte är skyldig till Helenas försvinnande. Han hade sin flickvän med sig och var där så kort tid.
-Och det kan omöjligt vara han, han är för snäll.
-Vi skulle ha märkt det på honom efteråt.
-Och när skulle han ha gömt ett eventuellt lik? Vi var tillsammans resten av natten och dagarna efteråt.

https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET

Kolla speciellt det jag fetmarkerat och läs sedan denna del av förhör med EA.

Citat:
När han hade hört att [maskerad] dörr slog igen så gick han direkt upp till sin lägenhet. Ytterdörren hade han låst upp med sin nyckel. Numera är låset till ytterdörren trasigt, men vid den tidpunkten var det helt. Han låste upp lägenhetsdörren med samma nyckel. Inne i lägenheten så letade han fram en videofilm som heter "Rovdjur". Videokassetten stod i bokhyllan till vänster om TV-apparaten. Det tog cirka 30 sekunder att leta fram denna. Han satte kassetten i videon och gick sedan ut i köket och gjorde iordning en smörgås. Han tar sedan ett täcke och lägger sig i hörnsoffan. Via fjärrkontrollen så startar han videon och sedan så äter han sin smörgås medan han ligger i soffan.

Beträffande tiden så säger han att han läser av klockan när han sätter i videokassetten. Han är absolut säker på att tiden var 00.35.

Därefter följer frågor om hur han kan vara så säker på tiden när han för övrigt har svårt att komma ihåg datum och tider. Han förklarar det med att att han tänkte han skulle köra ner och hämta tjejerna när det var slut på Stadshotellet. Tydligen inget avtalat om detta med tjejerna utan bara något han fått för sig att han ska göra. Hursomhelst så slutar det enligt honom med att han somnar och inte vaknar igen förrän 5-6-tiden.

https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7ce26f44-d85a-4d16-8003-60b84c2ce2b1.pdf

Jag rekommenderar att ni själva läser hela förhöret med EA.

Sammanfattningsvis så säger EA alltså att han legat och sovit. Johnny å sin sida säger att dom tillbringat resten att natten tillsammans. Detta går inte alls ihop enligt mig och minst en av dem måste ljuga.
Citera
2020-05-27, 16:57
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Vi vet med säkerhet att mannen tagit upp den försvunna Helena Andersson i sin bil.

[...]

Vittnen har berättat att mannen tog upp kvinnan i sin bil utanför Stadshotellet den kväll då hon försvann.

https://tidningar.kb.se/4112681/1992-07-25/edition/12742/part/2/page/5/?q=helena%20mariestad&nationalnewspaper=1&freeonly =1&sort=&from=1992-06-15&to=1992-08-30

Observera att det ska ha funnits mer än ett vittne till att Helena ska ha blivit upphämtad av EA.
Citera
2020-05-27, 16:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
--Jag rekommenderar att ni själva läser hela förhöret med EA.
--

Jag instämmer i detta.

Fundera lite över vem "hon" är som frågat var bilen var på söndagseftermiddagen.

Videon sätts igång efter att någons dörr stängts. Är det en granne eller är det flickvännen som har egen säng.

Vid annat tillfälle har EA tagit hem en tjej som var för berusad för att komma in i sin egen lägenhet och lagt den i "sin" säng.

Sover de två ihop eller är de på väg att dra åt var sitt håll redan innan Helena försvann.

Fundera gärna över vad som skedde på söndagens eftermiddag. Enligt Johnny skall EA ha varit med vänner hela tiden. Själv säger han att han polerade bilen med "XXX" på söndag eftermiddag. Vem är denna person med tre bokstäver i namnet?
Citera
2020-05-27, 17:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
https://tidningar.kb.se/4112681/1992-07-25/edition/12742/part/2/page/5/?q=helena%20mariestad&nationalnewspaper=1&freeonly =1&sort=&from=1992-06-15&to=1992-08-30

Observera att det ska ha funnits mer än ett vittne till att Helena ska ha blivit upphämtad av EA.

Men det står i samma artikel att polisen efterlyser fler vittnen för att "utesluta misstag". Så identifikationen är inte särskilt stark. Jenven har i någon tv-inspelning sagt något i stil med att "någon borde ha sett henne gå in i en bil..." Så jag vill hävda att identifikationen av EA är mycket svag.
Citera
2020-05-27, 17:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
En elektriker eller en bus driver som huvudspår i ett 28 år gammalt dråp, därutöver ett antal halvfigurer boende i Lockerud/Bråten som kan varit delaktiga.
Så är läget just nu!

Citat:
Jag vill påstå att läget är bra mycket bättre än så. Tyvärr är det svårt att få fullt utlopp för det man egentligen vill skriva: Reglerna sätter käppar i hjulen.
Och vem syftar du på med särskrivningen "bus driver" (för att undanröja eventuella missförstånd)?

Citat:

Du är så barnslig, Propparn. Jag förstår att bus driver är det samma som busschaufför, men du vet att jag frågade om namnet. Så, vilket är busschaufförens namn?
Citera
2020-05-27, 17:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag förstår inte hur du tänker här. Buschauffören har ju varit inne på förhör i samma veva som elektrikern men bara elektrikern är misstänkt. Det tyder för mig på att busschauffören är en länk i polisens indiciekedja mot elektrikern.

Busschauffören bor däremot åt rätt håll i förhållande till Stadt, har uppenbarligen varit där och talat med Helena. Andra källor talar om två danskar som talat med Helena.

En andra dansk har lämnat Bråtenvägen i vit bil, känner EA precis som busschauffören och har kommit hem två någonting på natten och bytt bil.

Elektrikern är också sannolikt DNA-testad, men är busschuaffören och den andre dansken det?

Som jag ser det hör inte elektrikern riktigt till spelplan annat än som syndabock.

Kan du vara vänlig att maskera busschaufförens namn. Propparn gillar att spela Allan, så där fick jag ju ingen hjälp.
Citera
2020-05-27, 17:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Kan du vara vänlig att maskera busschaufförens namn. Propparn gillar att spela Allan, så där fick jag ju ingen hjälp.

Busschauffören = JohLa
Citera
2020-05-27, 17:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Busschauffören = JohLa

Bra, ville vara säker!
Citera
2020-05-27, 18:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Det är lite svårt att läsa förhöret med någon riktig behållning när det är så många maskeringar, men rent övergripande är det några saker som pockar på uppmärksamhet.

I artikeln med Johnny (https://tidningar.kb.se/4112678/1992-07-18/edition/0/part/1/page/6/?q=Helena%20Andersson%20Mariestad%201992&freeonly= 1&from=1992-06-14&to=2001-12-31&newspaper=AFTONBLADET) står det ju att både han själv (Johnny) och hans vän (EA) var på Stadt. "Både Johnny och den häktade var på Stadshotellets disco lördagskvällen Helena försvann - natten till den 14 juni. Jag pratade själv med henne, men vet inte om min kamrat gjorde det, säger Johnny." Har jag helt snurrat till allt? Johnnys kamrat (EA) ska alltså ha skjutsat några tjejer men sedan varit hemma enligt förhöret? Men Johnny säger ju att EA var på Stadt. Antingen är jag helt senil eller så ser vi rena rama självmordet i artiklarna. Eller ska EA ha berättat att han var på Stadt i det tidigare förhöret 1992-07-18? Det förhör som ligger ute är från 1992-07-24.

Vidare: "Johnny är övertygad om att 25-åringen själv inte är skyldig till Helenas försvinnande. Han hade sin flickvän med sig och var där så kort tid." Vem var där så kort tid? Johnny säger att han själv gick från Stadt redan vid 23-snåret. Eller menar Johnny att hans vän EA var där så kort tid? Vem är det som Johnny menar? I så fall måste ju EA ha gått innan Johnny gick redan vid cirka 23 för att Johnny ska kunna veta när EA gick! Skulle EA då bara ha typ "tittat in" och vänt före klockan 23? Jag tycker att allt detta är oerhört märkligt och misstänksamt. Och om Johnny lämnade Stadt redan vid 23-snåret … Hade Helena då ens hunnit dit, eftersom Johnny säger att han pratade med henne - fastän han säger att han inte var bekant med Helena. Nej, här är det saker som inte stämmer!

Och igen, då: "Min vän vet vem som tog Helena, men det var inte han själv, försäkrar den häktades kamrat Johnny." Låter inte detta oerhört märkligt?

Sedan kan man ju verkligen fråga sig hur polisen kunde vara så bergsäker på EA, för att senare släppa honom.
Senast redigerad av Ugglan. 2020-05-27 kl. 18:45.
Citera
2020-05-27, 18:48
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Men det står i samma artikel att polisen efterlyser fler vittnen för att "utesluta misstag". Så identifikationen är inte särskilt stark. Jenven har i någon tv-inspelning sagt något i stil med att "någon borde ha sett henne gå in i en bil..." Så jag vill hävda att identifikationen av EA är mycket svag.

Det kan absolut vara så som du skriver, men då borde inte polisen uttala sig så här: "Vi vet med säkerhet att mannen tagit upp den försvunna Helena Andersson i sin bil". Fast å andra sidan är det kanske reporterns sätt att uppfatta deras uttalande.

Jag känner mig tveksam till om det "falska vittnet" verkligen är falskt, eller om han kan ha blivit hotad på något sätt och därför tagit tillbaka sitt vittnesmål.

Läs gärna också om "telefonsamtalet där 25-åringen pekas ut som gärningsman" samt "Kompletterande förhör med falska vittnet".

https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/4358a5cf-fbf8-4fe5-b3e1-e7e8c60f63ec.pdf

https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/28a1282a-55ed-4447-b9dd-9bda241817ed.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in