2020-05-27, 23:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Jaha och vem faan ska KFF möta om man bara får möta lag som ligger nära geografiskt inledningsvis?
Hallå hallå. Listerlandet hälsar.
Citera
2020-05-28, 05:48
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hallå hallå. Listerlandet hälsar.
OK mjällby, sedan då?
Citera
2020-05-28, 06:08
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Avlider. Hur kan det "ryktas" om hur en sjukdom kommer utveckla sig? Vilken "journalist" har gett dig detta rykte?

Kan komma noll, en, fyra. "Ryktas om...".

Det ryktas om vad jag får i julklapp.
Precis. Läste häromsistens att det inte dött så många fler än under en influensasäsong.
Känns betryggande
Citera
2020-05-28, 06:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Dödstalen har en eftersläpning, inte ovanligt att det är så länge som 2 veckor. Jämför man rapporterade med datumbekräftade döda är det stor skillnad i hur graferna ser ut. "Dödstoppen" var den 15e april, sedans dess har det gått ner och stabiliserat sig på en lägre platånivå, vi bör vara inne i en halveringsfas nu.

Dock så verkar det hända grejer i Stockholm igen med stigande antal IVA patienter, skulle det börja eskalera där igen, eller här eller i andra regioner, t ex Skåne så är det inte bra.

Fast i ärlighetens namn så var det endast en dag där antal patienter på IVA ökade med 5st. Sedan sjönk det med 5 igår igen. Förhoppningsvis och troligen så var det bara en tillfällighet. Ju färre som vårdas på IVA så lär vi se fler sådana dagar med tillfälliga små ökningar för att det sedan sjunker igen. Det kommer nog inte sjunka lika fort som det gjort tidigare utan det lär bli mer två steg framåt och ett steg bakåt.
Citera
2020-05-28, 06:21
Medlem
Citat:
OK mjällby, sedan då?
Malmö och Helsingborg? Måste inte vara nära i verkligheten, men de lag som ligger närmst. Annars får östersund inte spela något
Citera
2020-05-28, 06:38
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
OK mjällby, sedan då?

Malmö, Helsingborg, Varberg, Falkenberg ...
Citera
2020-05-28, 07:20
Avslutad
Citat:
Dödstalen har en eftersläpning, inte ovanligt att det är så länge som 2 veckor. Jämför man rapporterade med datumbekräftade döda är det stor skillnad i hur graferna ser ut. "Dödstoppen" var den 15e april, sedans dess har det gått ner och stabiliserat sig på en lägre platånivå, vi bör vara inne i en halveringsfas nu.

Dock så verkar det hända grejer i Stockholm igen med stigande antal IVA patienter, skulle det börja eskalera där igen, eller här eller i andra regioner, t ex Skåne så är det inte bra.

Kanske bara jag som är överpessimistisk, men det ser inte snyggt ut att vi har högst antal döda per capita för andra veckan i rad. Sedan att det är en nedåtgående trend vi ser är inget som jag ifrågasätter men jag landar nog ändå i att det kommer dröja tills vi får återvända till att se matcherna på plats.
Citera
2020-05-28, 07:29
Avslutad
Jag måste säga att jag är pessimistisk till att det ens blir någon svensk säsong i år. Resten av Europa börjar öppna upp och fotbollen är redan igång både i Tyskland och hela Östeuropa. Jag tror dock inte att det blir något alls i Sverige under 2020. Skulle vi dessutom få en andra våg som rullar in under hösten så kan en eventuell planerad halvserie helt ställas in, vilket jag tror kommer ske.

Och allt detta för en influensa som inte är mycket dödligare än tidigare coronautbrott. Frågan är om det verkligen är det absolut viktigaste i världen att rädda livet på 85-åringar och diabetessjuka somalier? Frågan är om vi inte får acceptera en viss dödlighet för att kunna hålla samhället fungerande? Det är ju inte bara idrotten som drabbas även om det i den här tråden främst fokuseras på svensk fotboll. Klubbarna riskerar sin existens på grund av det här. Är det rimligt för att hålla liv i lite gamlingar?
Citera
2020-05-28, 08:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
40 miljoner i förlust enligt Häckens prognoser. Usch. Tur att dom varit så försiktiga med ekonomin annars hade det gått åt helvete.

Det var väl även med den goa brasklappen att "det inte är klart om det stannar där, det kan bli än värre". Bl.a. uppfattade jag det som att man inte räknat bort Gothia Cup China helt än?
En riktigt smäll såklart, samtidigt klarar ni ju ett sådant år.

Citat:

Man räknar med en vecka i statistiken så eftersläpningen måste in ja.
Sedan har det ju ökat med dagliga dödstal igen och är upp på 90-siffror igen. Det går ju inte att säkerställa att det blir en högre platå igen ännu men inget bra ändå.

Jag är fortfarande inne på att vi kommer få en ny smäll när skolorna slutar/semestrarna börjar och folk börjar åka till exempelvis Halland, Bohuslän och Öland i större skaror igen. Områden som är rätt lugna i dagsläget men när folk reser dit kan få en smäll.

Förövrigt sa man ju igår eller tisdags att restriktionen om 50pers kommer ligga kvar ett bra tag, således lär det inte bli publik iår...

Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Uppenbarligen är de pigga på det då det drar igång igen 13 juni.

DIF har alltså Sirius, Örebro och Peking i de tre första omgångarna. Ska vara sju pinnar åtminstone.

Det finns ju inget som säger att det är så piggt på det. Sedan kan det givetvis bli så men snarare går ju fortfarande sjukvården med extremt insats och lär i sig inte vara jättepigg på det...

Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Malmö och Helsingborg? Måste inte vara nära i verkligheten, men de lag som ligger närmst. Annars får östersund inte spela något

Fast att ÖFK inte får spela lär ingen sörja iofs
Citera
2020-05-28, 09:09
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix

Den sista meningen lät väldigt bra. Den köper vi rakt av.
Citera
2020-05-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Kanske bara jag som är överpessimistisk, men det ser inte snyggt ut att vi har högst antal döda per capita för andra veckan i rad. Sedan att det är en nedåtgående trend vi ser är inget som jag ifrågasätter men jag landar nog ändå i att det kommer dröja tills vi får återvända till att se matcherna på plats.

Fast det är fortfarande inte säkert att det är fall från denna veckan. Det ser man först senare. Det tog nästan 1 månad innan den 15 april blev "dödstoppen" med sina 116 döda, innan dess var det den 8 april med 115. Så lång eftersläpning kan det vara innan alla fall är datumbekräftade.

Om dessa veckor är likt tidigare veckor kommer fallen utportioneras över flera veckor.

Antalet IVA patienter är en bättre indikator på hur der ser ut just nu, för där är det ingen eftersläpning. Det ser dock som sagt ut som att det börjar stiga lite i Stockholm igen och det är dåliga nyheter.

Om vi börjar ge fan i restriktionerna för att det blir varmare och skönare att hänga ute och tränga ihop oss så kan det sätta fart igen, kan tänka mig att det blir Coronabomb på sommarstället vid Smögen t ex om det blir som en vanlig sommar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-05-28 kl. 09:48.
Citera
2020-05-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Man räknar med en vecka i statistiken så eftersläpningen måste in ja.
Sedan har det ju ökat med dagliga dödstal igen och är upp på 90-siffror igen. Det går ju inte att säkerställa att det blir en högre platå igen ännu men inget bra ändå.

Jag är fortfarande inne på att vi kommer få en ny smäll när skolorna slutar/semestrarna börjar och folk börjar åka till exempelvis Halland, Bohuslän och Öland i större skaror igen. Områden som är rätt lugna i dagsläget men när folk reser dit kan få en smäll.

Förövrigt sa man ju igår eller tisdags att restriktionen om 50pers kommer ligga kvar ett bra tag, således lär det inte bli publik iår...

Det skulle vara mycket förvånande om vi kommer i närheten av 90 döda, på sådana nivåer har vi inte varit sedans i mitten av april. Gissar på kanske 60-70, fast det beror sig på hur det blir framöver, skulle det börja eskalera kraftigt så kan vi kanske komma upp på sådana dödstal igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in