2020-05-27, 17:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har slagit mitt personliga ATH idag 74 944 418 kr på min avanza-depå i denna sekund.

Jag tror jag kommer att sälja hälften av mitt innehav 44mkr om det stiger 5% till dvs 2mkr. OMXS30 ligger på 1616, och senast den var på denna nivå var 6 mars, när ingen avlidit i corona i Sverige. Senast innan dess var 9 oktober när ingen ens hört talas om corona.

Min tanke är att det helt enkelt gått upp för fort. Dagens aktiekurs är som om corona aldrig hänt. Men det kan komma många följdverkningar under året. Vad sägs om:
-inget vaccin, eller det är dödligt, eller det fungerar inte
-corona2 kommer
-corona slår till igen i november när kylan kommer
-antalet döda i USA fördubblas nu när de öppnat upp
-några gigantiska bolag som Boeing Hertz Lufthansa eller x-hotell går i konkurs
-30 miljoner amerikaner utan jobb handlar ingenting
-ingen turism i Europa på hela sommaren och Grekland går i konkurs
-oljan prisdumpad och Ryssland eller Norge får sina svagaste år någonsin
-folk börjar fatta att de 200 miljarder som t.ex svenska riksdagen delat ut till svenskarna tar slut i september och sedan måste återbetalas
-100 länder går ut samtidigt på obligationsmarknaden och försöker låna tillsammans 10 triljoner

osv, jag kan rabbla upp 20 punkter till som alla får mig att småle. Om EN enda av dessa slår till så kommer börsen att rasa till bottennivån 1300 igen. Den som är fulltankad just nu måste helt enkelt tro på underverk.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-05-27 kl. 17:45.
Citera
2020-05-27, 17:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mja, det är mer sant när var och varannan; 'svensson' börjar höra av sig om att man bör gå in på börsen osv. När folk börjar tro på riktigt att det bara är att köpa vad som helst och gå +100% på någon dag och så. Att det inte finns saker som en potentiell nedsida ... osv.

Däremot vore en korrektion nyttig, men en sådan hade vi precis mellan den 30 april och 15 maj:
https://i.imgur.com/IvYn8hP.png
Röd kanal, en mer bearish period där björnarna dock misslyckades

Utan det där ovan hade det varit enklare att köpa ditt 'Det här är inte sunt...'.
En pullback + vidare uppgång är trots allt ett typiskt sundhetstecken.

Någon sådan kommer också garanterat framåt.
Frågan är inte om det går ner någon gång framåt utan till vilka nivåer det går ned.

-

Berätta också gärna i vad för läge vi befinner oss i?
Jag frågar inte för att vara dryg.

För dödsfallen per dag globalt för Covid-19 har t ex MA7 gått över MA5 på dagliga, detsamma för antal dödsfall/dag för USA. Dvs det läge vi befinner oss i nu gällande Covid-19 och dess dödstal är att detta inte bara trendar nedåt utan att även de trögare medelvärdena om 7 och 5 dagar bekräftar trenden (sedan 24 maj).

Skärmklipp, MA7 + MA5 för globala dagliga dödsfall i Covid-19:
https://i.imgur.com/EgATF3U.png

Så ... vad är det för läge du ser?

Är du Kapten Kontraindikator?

-

Framåt kan det dock givetvis ske en ändring av de generella trenderna osv, men om något sker framåt ... sker det framåt. Då får man titta på vad som skett då helt enkelt.

Läget i ekonomin globalt.
Läget i ekonomin nationellt.
Läget i ekonomin regionalt.
Läget ekonomiskt hos folk i stort.

sjunkande konsumtion. Stigande arbetslöshet. Ökande antal konkurser.

Kraftig ökad skuldbörda hos företag, länder o privatpersoner sedan 2008.
Som ökas med nya gigantiska stödpaket som ska finansieras.

Drastiskt sänkt framtidstro.

Inget av det där kommer ge utrymme för stora utdelningar de närmsta åren. Många bolag vars kurser studsar runt som gummibollar har knappt utsikter att överleva.

Det är just nu en gigantisk spekulationsfest. O efter alla fester kommer en baksmälla o tillnyktring.

Men vi lever i ett fritt land. Låt var o en bli salig på sitt sätt.
Citera
2020-05-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Stockholmsbörsen går fantastiskt bra, har gått upp 25% sen i mars. Var det nån som lyckades pricka in och köpte vid rätt tillfälle?
Jag sålde aldrig, eftersom jag var övertygad om att nedgången inte skulle bli så långvarig. Att det skulle vända så snabbt var dock en överraskning, trodde på ett halvår eller ett år snarare. Nasdaq ligger redan flera procent plus, där anser man tydligen att corona inte kommer påverka ekonomin ö h t.

Lyckades väl halvbra. Jag var ca 40 % aktier och 60 % likvid när det började braka nedåt i februari. Hade då börjat månadsspara in sedan sommaren 2019, och investerat hela min nettolön sedan dess. Gjorde sedan första stora köpet 18 mars och därefter ett nästan lika stort köp första april. Artonde mars tyckte jag det sög att köpa. Jag loggade in, förde över så pass mycket pengar att det verkligen gjorde ont i magen, la ordrar och loggade ut igen. Ungefär samma visa första april.

Sålt av en del nu i veckan igen och har nu ca 50 % aktier och 50 % likvid.
Citera
2020-05-27, 18:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Inget av det där kommer ge utrymme för stora utdelningar de närmsta åren. Många bolag vars kurser studsar runt som gummibollar har knappt utsikter att överleva.

Det är just nu en gigantisk spekulationsfest. O efter alla fester kommer en baksmälla o tillnyktring.

Dock kvarstår det faktum som jag länge pekat på: börsen går bra för att det saknas alternativ så länge ränta är så pass låg. Alla som har pengar över satsar på aktier, allt kapital hamnar på börsen. Detta driver efterfrågan och kurserna. Verkligheten med arbetslöshet och minskade vinster för företagen rör liksom inte börsen. Det var länge sedan kurserna styrdes av företagens förväntade vinster.
Citera
2020-05-27, 19:12
Medlem
Citat:
Stockholmsbörsen går fantastiskt bra, har gått upp 25% sen i mars. Var det nån som lyckades pricka in och köpte vid rätt tillfälle?
Jag sålde aldrig, eftersom jag var övertygad om att nedgången inte skulle bli så långvarig. Att det skulle vända så snabbt var dock en överraskning, trodde på ett halvår eller ett år snarare. Nasdaq ligger redan flera procent plus, där anser man tydligen att corona inte kommer påverka ekonomin ö h t.

Ja, alla vi som är långa hela tiden prickade botten genom att vi köpte mer och inte sålde något.
Citera
2020-05-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Suck.. när vi träffade källaren så avvaktade man ytterligare köp för att man trodde det skulle gå lägre.

Nu har man sparat några månadslöner och går nu med valet eller kvalet att köpa på mig + belåna mig.

Suck... Kan inte skitet bara gå ner typ 30-50% igen så kan man köpa på sig. Detta säger jag som har över miljonen på börsen och inte sålde av något.

Det scenariot som du efterfrågar hände 2 månader sedan. Om du inte köpte då så kommer du inte köpa nästa gång heller. Sluta försöka tajma marknaden och köp hela tiden betingat en fördelning av aktier/räntor/cash som du är trygg med.
Citera
2020-05-27, 19:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Som vid uppgången 2008 med andra ord. Ekonomin var sämst lång tid efter det att börserna gått upp. Hur förklarar du det?

Börsen != Ekonomin

I regel går börserna upp långt innan ekonomin är bra.
När ekonomin är bra är det snarare läge att höja på ögonbrynen.

Alternativt följer man bara trenderna så slipper man sådant onödigt spekulerande.
Ibland går det upp, ibland ned.
Citera
2020-05-27, 21:36
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Som vid uppgången 2008 med andra ord. Ekonomin var sämst lång tid efter det att börserna gått upp. Hur förklarar du det?

Börsen != Ekonomin

I regel går börserna upp långt innan ekonomin är bra.
När ekonomin är bra är det snarare läge att höja på ögonbrynen.

Alternativt följer man bara trenderna så slipper man sådant onödigt spekulerande.
Ibland går det upp, ibland ned.

Vad tror du om norska oljebolag som gått ner mycket. Är det dags för revansch snart?
Citera
2020-05-27, 22:13
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Dock kvarstår det faktum som jag länge pekat på: börsen går bra för att det saknas alternativ så länge ränta är så pass låg. Alla som har pengar över satsar på aktier, allt kapital hamnar på börsen. Detta driver efterfrågan och kurserna. Verkligheten med arbetslöshet och minskade vinster för företagen rör liksom inte börsen. Det var länge sedan kurserna styrdes av företagens förväntade vinster.

Vilket tyder på att låebubblan inte spruckit.
Citera
2020-05-27, 22:25
Medlem
Stones avatar
Citat:
Vilket tyder på att låebubblan inte spruckit.

Alla bubblor spricker, var inte naiv. Mitten av juni kommer den största kraschen vi någonsin skådat -80%. BAAAAAM!
Citera
2020-05-27, 22:26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Vad tror du om norska oljebolag som gått ner mycket. Är det dags för revansch snart?

Allt som gått ned väldigt mycket och nått historiskt signifikant låga nivåer för dess egna kurs har förmodligen en högre uppsida än nedsida för tillfället.

Du får titta hur det ser ut från bolag till bolag och jämföra med index för oljebolag osv för att själv avgöra vad som är mer köpvärt och inte.
Citera
2020-05-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Vilka oljebolag menar du? Känns lite sent nu för att fynda. Exempelvis Equior ligger ju +5 % på 3 månader. Sen botten i år har Aker BP gått upp 70% och DNO 92 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in