2020-05-27, 12:29
Medlem
Nippleslips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Om den hade god chans att lyckas skulle någon läkemedelsjätte redan köpt upp dom. Men visst den kan säkert vara kul att hålla någon timme och sen sälja. Och sedan blanka så klart.

Edit: Blankningsbar NEJ.

Bra analys.
Citera
2020-05-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Är första nyemissionen jag är inblandad i. Har inte kollat allt för mycket. Följt lite analyser. Sett nya riktkurser på ~37kr.

Om nyemissionen handlar om förvärv eller investering brukar företagets värde öka med förvärvets eller investeringens värde. Så kursen kan vara ganska även efter nyemissionen.

Nu handlar det ju om att täcka en tillfällig förlust, pengarna hamnar mest i ett svart hål.

Kursen borde då anpassas efter det. Om Scandic nu för nästan dubbelt så många aktier bör kursen när vinsten är normal bli ca hälften mot hur det var innan. ATH som riktmärke blir irrelevant.
Citera
2020-05-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om nyemissionen handlar om förvärv eller investering brukar företagets värde öka med förvärvets eller investeringens värde. Så kursen kan vara ganska även efter nyemissionen.

Nu handlar det ju om att täcka en tillfällig förlust, pengarna hamnar mest i ett svart hål.

Kursen borde då anpassas efter det. Om Scandic nu för nästan dubbelt så många aktier bör kursen när vinsten är normal bli ca hälften mot hur det var innan. ATH som riktmärke blir irrelevant.

Visst och hamnar kursen på omkring 60-65 kr eller så efter det att situationen är mer normal (jämfört med 115 kr innan Coronan) så blir det en utmärkt affär att köpa in sig på 55kr/aktie nu. Vi pratar fortfarande om en chans att dubbla investeringen på ett år eller så, Begär man mer än så är man för kräsen enligt mig

Jag behåller mina Scandic och skall köpa mer i emissionen hursomhelst. Efter emissionen kommer jag att ha 700 aktier och det får nog räcka.

Fyllde på lite Bulten, SSAB, och Pandox idag i vilket fall. 2500 kr totalt. Inga stora pengar men jag köper ju bara från lönen nu.
Citera
2020-05-27, 13:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vi måste stå på eller nära toppen av bulltrappen nu.

Det här är inte sunt för det läge vi befinner oss i.
Citera
2020-05-27, 14:02
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Jaja, vi säger det. Älskar att se permabjörnar slita av sig håret i frustration.
Citera
2020-05-27, 14:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jaja, vi säger det. Älskar att se permabjörnar slita av sig håret i frustration.

Det som utmärker oss isbjörnar är tålamodet att stå vid hålet i isen o vänta.

Inte äns en val är ett för stort byte.

Men låt mig inte förstöra glädjen. Jag tittar på mina Intrum, H&M, NCC, NetEnt, Autoliv o även jag gläds åt stundens sötma.
Citera
2020-05-27, 14:48
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag säger inte emot dig men bara för att bidra med ett annat perspektiv. Du säger fler och fler, och visst det stämmer, därför att det var ingen förut så vilken ökning som helst blir fler. Att Apple ska/gör sina egna väntar jag mig också, med tanke på hur bra de är på att göra dessa till iPhone och iPad. Frågan är om resten av världen, vilket trots allt är 90% av marknaden kommer gå över? Om du inte tror på Intel, tror du antagligen inte på AMD heller? Vilka är sjukt hypade just nu.

Ja om det visar sig att egna lösningar på ARM är mer priseffektivt. Just nu har Intel mer eller mindre haft monopol i över 1 decenium. Detta har lett till att Intel blivit konservativa då det kunnat ta ut höga vinster med lite investering i R&D.

I mina ögon är Intel en övervärderat aktie som inte har framtiden för sig.
Jag tror mer på AMD, detta då de är något mer diversifierande än Intel i min mening.
Citera
2020-05-27, 14:55
Medlem
Blev precis en liten dipp för Kancera, lätta pengar att köpa in sig. FAS2-studier snart och riktkurser som inte pekar på något annat än rakt upp!
Citera
2020-05-27, 14:59
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleutka
Blev precis en liten dipp för Kancera, lätta pengar att köpa in sig. FAS2-studier snart och riktkurser som inte pekar på något annat än rakt upp!

Nej det där luktar illa som fan. 200 miljoner har omsatts bara i dagens handel. Det är halva bolagets värde. Luktar pump n dump.
Citera
2020-05-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Ja om det visar sig att egna lösningar på ARM är mer priseffektivt. Just nu har Intel mer eller mindre haft monopol i över 1 decenium. Detta har lett till att Intel blivit konservativa då det kunnat ta ut höga vinster med lite investering i R&D.

I mina ögon är Intel en övervärderat aktie som inte har framtiden för sig.
Jag tror mer på AMD, detta då de är något mer diversifierande än Intel i min mening.

Har både intel och AMD, svårt att hitta några tech aktier som inte är övervärderade. Många fattar att de är framtiden och därför inprisat med en hög tillväxt framöver. Man får vad man betalar för.
Citera
2020-05-27, 15:00
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippleslip
Bra analys.

Gratis om du har sålt.
Citera
2020-05-27, 15:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Mja, det är mer sant när var och varannan; 'svensson' börjar höra av sig om att man bör gå in på börsen osv. När folk börjar tro på riktigt att det bara är att köpa vad som helst och gå +100% på någon dag och så. Att det inte finns saker som en potentiell nedsida ... osv.

Däremot vore en korrektion nyttig, men en sådan hade vi precis mellan den 30 april och 15 maj:
https://i.imgur.com/IvYn8hP.png
Röd kanal, en mer bearish period där björnarna dock misslyckades

Utan det där ovan hade det varit enklare att köpa ditt 'Det här är inte sunt...'.
En pullback + vidare uppgång är trots allt ett typiskt sundhetstecken.

Någon sådan kommer också garanterat framåt.
Frågan är inte om det går ner någon gång framåt utan till vilka nivåer det går ned.

-

Berätta också gärna i vad för läge vi befinner oss i?
Jag frågar inte för att vara dryg.

För dödsfallen per dag globalt för Covid-19 har t ex MA7 gått över MA5 på dagliga, detsamma för antal dödsfall/dag för USA. Dvs det läge vi befinner oss i nu gällande Covid-19 och dess dödstal är att detta inte bara trendar nedåt utan att även de trögare medelvärdena om 7 och 5 dagar bekräftar trenden (sedan 24 maj).

Skärmklipp, MA7 + MA5 för globala dagliga dödsfall i Covid-19:
https://i.imgur.com/EgATF3U.png

Så ... vad är det för läge du ser?

Är du Kapten Kontraindikator?

-

Framåt kan det dock givetvis ske en ändring av de generella trenderna osv, men om något sker framåt ... sker det framåt. Då får man titta på vad som skett då helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in