2020-05-27, 21:56
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Slarv?

Myndigheterna avskaffade munskyddskravet på grund av att det inte fanns skydd till sjukvården och för att FHM rekommenderade att det inte behövs.
SVT tog ju upp det. Det trots att deras egna expert sa att munskydd hjälper.
Så påstår du att det var slarv?

Här har vi ett lättmanipulerat får allihopa.

fhm följer who när det passar deras agenda.

när who rekomenderar munskydd så backar fhm för dom vet att vi inte klara det kravet.
så för att slippa loose face så hittar dom på en egen ovetenskaplig teori.
Citera
2020-05-27, 21:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Italien, Spanien, Belgien och Storbritannien har drabbats väldigt väldigt hårt trots lockdown.

Det mesta handlar egentligen om hur många smittade man hade när man satte in åtgärder för att minska smittspridningen (tvätta händer, stanna hemma med minsta symtom, jobba hemifrån osv).

Stockholm i början på april var en riktigt spökstad. Många som glömmer det.

Länder drabbas inte pga lock down. Lock down är väldigt effektivt för att få kontroll på smittspridningen och har funkat bra i Italien, Spanien, Frankrike mm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Två orsaker..

1) Syns det är intressant med omvärldens rapportering..
2) Syns svensk press är att inte att lita på, vilket syns helt tydligt under presskonferenser med Tegnell.

Nä jag ger inte heller mycket för etablerad Svensk media (SVT, AB, Expressen osv.)
Men med det sagt så ger jag heller inte mycket för etablerad Norsk media (VG, Dagbladet etc. är minst lika skruvade som Svensk etablerad media)

Men ja, det är intressant med omvärldsrapportering, tyckte bara det var lite anmärkningsvärt
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men det är så konstigt, vi har haft pubar och uteserveringar öppet i månader i Malmö men ändå inte ens sätt den första vågen.

Be happy about that..
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Per dag och per milj invånare blir det högsta i världen.
Sverige är samtidigt ett av få länder som har släppt viruset fritt i samhälle och har grundskolorna öppna.
Det måste finnas ett samband mellan en halvdant semi lockdown och världsrekordet som Sverige slår för sjunde gång i rad.
Det viktigaste är ju att det sjunker och det gör det även i Sverige.vi har haft Ca 4100 döda och det är ju tråkigt förstås men på en månad dör det cirka 7500 i Sverige så typ 1500 till per månad är ju ingen orsak att köra lockdown för kan jag tycka.
Citera
2020-05-27, 21:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Varför hänvisar du till en Norsk nyhets-site?

Såhär ser antal döda ut per capita idag:

1. San Marino
2. Belgien
3. Andorra
4. Spanien
5. UK
6. Italien
7. Frankrike
8. SVERIGE

Det

Katastrofala siffror, men Sverige har INTE den högsta dödligheten.

Det här är falska siffror
Sverige är Nr 1 idag
Citera
2020-05-27, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag håller med angående media. Objektiviteten och det kritiska tänket är borta. KG Bergström, Janne Josefsson och till viss del Mats Knutsson. De kunde ställa vassa och obekväma frågor. Dagens journalister fungerar mer som okritiska megafoner.

Det lär slå tillbaka med viruset. Hur länge det dröjer vet jag inte men tror inte på ett ögonblick att vi är igenom ens första fasen. Inte med sveriges strategi. Ska vi nå immunitet kommer vi få minst 50 tusen döda. Tar det för lång tid kommer den aldrig infinna sig innan folk återinsjuknar. Går det för snabbt kommer inte vården hinna med. Jag tror inte det finns någon jämviktspunkt.

Jobbar inom detta, nu förmedlar jag bara vad jag hör av de som är insatta. Detta kommer från en överläkare som i detta nu, som utbildar andra:

För att få sk. "flockimmunitet" så måste det smittas 15.000 personer i 20 år för att uppnå detta. Flockimmunitet är för övrigt nåt som troligtvis inte går att applicera på covid-19, viruset muteras alldeles för mycket. På ett vanligt influensavirus finns 6000 grafer, på covid-19 finns 30.000 st, detta innebär att mutationen ökar så pass mycket att både immunitet eller framtida vaccin blir svår.
Citera
2020-05-27, 21:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jobbar inom vården! Gå in på DN, där står det om ökat tryck på Sahlgrenska.

Jobbar inom WEB-läkare i Stockholm, här har trycket det senaste dygnet ökat enormt.
Är det tryck du pratar om patienter med COVID-19?
Citera
2020-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jo, som norrmännen alldeles riktigt skriver så har Sverige haft högst dödlighet i världen under de senaste två veckorna. Behöver du det på svenska så har du källan som norrmännen hänvisade till här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-har-haft-flest-doda-tva-veckor-i-rad/

Och ursprungskällan på engelska här:

https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million

Fast det har ju rapporterats även i Svensk media de senaste dagarna, varför jag tyckte det var lite anmärkningsvärt att länka till en Norsk artikel.

Det finns säkert minst en artikel på världens alla språk, kan PMa dom till dig
Citera
2020-05-27, 22:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jo, som norrmännen alldeles riktigt skriver så har Sverige haft högst dödlighet i världen under de senaste två veckorna. Behöver du det på svenska så har du källan som norrmännen hänvisade till här:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige-har-haft-flest-doda-tva-veckor-i-rad/

Och ursprungskällan på engelska här:

https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million

sverige, i motsats till belgien, redovisar inte alla covid dödsfall.
en äldre person som dör på äldreboende som aldrig testats för covid och avlider med dödsfallsintyg
som lunginflamation är inte med i statistiken i sverige.
I belgien testas alla som kan misstänkas ha eller har avlidit för covid.
förmodeligen har vi samma dödstal som belgien
Citera
2020-05-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Det här är falska siffror
Sverige är Nr 1 idag

Siffrorna jag tog är från www.worldometers.info/coronavirus/

Hur pass säkra de är vet jag inte, men flertalet andra siter visa samma data.

Du får gärna visa på vilka siffror du har, eftersom de jag visade är falska
Citera
2020-05-27, 22:02
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Be happy about that..

Det är jag, men det är jävligt konstigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in