2020-05-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
OK otroligtxock som sagt att du kände fyra friska under 50 som dött, själv känner jag väldigt många människor och har bara hört att en av dom har dött med C19 en 88 årig multisjuk man.

Fick han syrgas eller blev det morfinspruta?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja SNÄLLA!!!

Det är en myt att privata vårdboenden är sämre. Blöjskandalen med Carema 2011 som vägde kissblöjor lever kvar och nu använder sig sossarna av det som taktik för att peka mot att det är privatiseringens och högerns fel att vi hamnat i så många döda på äldreboenden. Givetvis är det inte så utan det är regeringens senfärdighet som lett till det stora antalet döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
När kommer den nya antikroppssrudien? Jag har för mig att Tengele sade att det skulle ta bara någon vecka.

Undrar även hur de kommer att se till att smittotalen blir högre än förra gången. De kanske köper in blod från Bergamo? Men även det skulle ju visa alldeles för låg procent jämfört med Tengele och Palpatines (Giesecke) uppblåsta siffror på 50%. Så kanske tvingas de helt enkelt testa inneliggande patienter på landets Coronaavdelningar för att hamna någorlunda rätt. Det ska bli spännande att se.

Nästa vecka har jag för mig att Tegnell sa..
Citera
2020-05-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det beror på rapporteringsrutinerna.

Sjukhusen rapporterar in direkt till regionen - där kommer siffrorna direkt. Äldreboendena som ligger under kommunerna rapporterar in till Socialstyrelsen i Stockholm, men inte till regionen. Regionens tjänstemän måste sedan aktivt söka siffrorna hos Socialstyrelsen. Detta kan ta tid och skapar eftersläpning. I början var det många som dog på sjukhusen och då framstod inte eftersläpningen som så farligt stor. Nu är det nästan bara på äldreboenden och i hem som folk dör och då ser eftersläpningen värre ut.

Ok, tack för bra info.
Citera
2020-05-28, 13:07
Medlem
PaoloRobertos avatar
Tegnell och FHM strategi gick ut på att skydda äldre? Ändå är smittan på äldreboenden..

NI HADE ETT JOBB!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vad det inte Sydkorea som hade "utrotat" viruset enligt flera knallhattar här inne??

https://omni.se/a/pLzvLR

Man ligger på en väldigt låg nivå fortfarande, men det är på gränsen att man klarar av att hålla smittan i schack med bara spårning, testning och isolering. Då skruvar man upp restriktionerna igen. Det är en svår balansgång så klart, men hittills har de varit mycket framgångsrika. Det gäller att hela tiden vara proaktiv och försöka ligga steget före viruset, om man nu vill att så få som möjligt skall smittas. I Sverige verkar det inte bekymra makthavarna det minsta att sjukdomen skördar tusentals människoliv. Man ser det väl snarast som en möjlighet att få ner kostnaderna för gamla och sjuka.
Citera
Medlem
Antalet inlagda i åldersgruppen 50-59 år, närmar sig stapeln i antalet inlagda 60-69 år.
Detta tycker jag är anmärkningsvärt och undrar vad det beror på?
Min teori är att det är många föräldrar 50-59 år som har barn i skolan. I Stockholm skaffar man barn sent, och många har fortfarande barn i skolan som tvingar barnen dit.
Citera
2020-05-28, 13:08
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De var utlänningar varav två indier, men i indien har det bara dött 4000 i början på veckan så det är i sin tur en otrolig slump.
Att det dör indier i Sverige är inte märkligt, de lär ha väldigt låga nivåer av D vitamin efter en vinter här.
Citera
2020-05-28, 13:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har ett knä som löst var planerat att opereras i juni. Tydligen har de i princip stängt den verksamheten så vårdskulden måste vara enorm redan nu. Det är också något som regeringen åtminstone borde föra en diskussion om.

Det är ett jätteproblem. Knä och höftledsoperationer kan man möjligen vänta med, men som du säger byggs det ju på så problem även där. Värst är det väl möjligen för cancerpatienter som får vänta. Sedan har vi ju övriga operationer också och det faktum att folk inte riktigt vågar söka vård med rädsla för att bli smittade på sjukhusen.

Jag skulle känna mig mycket tryggare att söka vård på ett danskt, norskt eller finskt sjukhus. Helt enkelt för att smittan inte alls är lika utbredd i dessa länder, då man tagit kontroll över det hela på ett helt annat sätt än i Sverige.
Citera
2020-05-28, 13:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
10 nya inrapporterade dödsfall idag i Skåne.
Man kan ana den svenska andra vågen. Det skulle inte förvåna mig om den kommer nu. Där jag bor mitt i Sverige har det poppat upp nya kluster enl. säkra källor.
Citera
2020-05-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Fick han syrgas eller blev det morfinspruta?
Vet ej, hörde att han dött av en gemensam bekant
Citera
2020-05-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Antalet inlagda i åldersgruppen 50-59 år, närmar sig stapeln i antalet inlagda 60-69 år.
Detta tycker jag är anmärkningsvärt och undrar vad det beror på?
Min teori är att det är många föräldrar 50-59 år som har barn i skolan. I Stockholm skaffar man barn sent, och många har fortfarande barn i skolan som tvingar barnen dit.

Det tror inte jag. Minst hälften av gruppen 60-69 förvärvsarbetar inte, dvs de kan hålla sig hemma.
Där tror jag den stora skillnaden ligger. Sen kan säkert skolan påverka lite, men tror faktiskt inte att det i sammanhanget gör så stor skillnad. På mina barns skola har ett antal lärare plus rektorn varit sjuka.
Jag vet inte om en enda förälder eller barn som varit sjukt, och då känner jag många.
Lägg märke till att jag skriver ”tror” Så slipper ni få så högt blodtryck av ilska att ni plötsligt hamnar i riskgrupp..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in