2020-05-27, 21:42
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Här ges en förklaring till ökningen!

Problemet är att den regionen egentligen aldrig haft någon topp heller. I Stockholm har åtminstone 20% antikroppar och vi lär inte kunna råka ut för någon ordentlig anstormning. Så är verkligen inte läget för övriga Sverige.

Det har nog tyvärr varit lite för mycket snack om att toppen varit och att det snart är över. Tex så har ju inte Steffe eller någon annan från regering förmanat och uppmanat till att fortsätta hålla ut. Det gjorde man tydligare i början.
Citera
2020-05-27, 21:43
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det börjar skrivas om det..

Sverige med verdens høyeste covid-19-dødelighet to uker på rad

I to uker på rad har Sverige hatt verdens høyeste covid-19-dødelighet i forhold til folketallet, viser en analyse

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/05/27/195680336/sverige-med-verdens-hoyeste-covid-19-dodelighet-to-uker-pa-rad

Ja, men det är något helt annat. Nu skrev han att Sverige hade störst antal döda i världen.
Citera
2020-05-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det börjar skrivas om det..

Sverige med verdens høyeste covid-19-dødelighet to uker på rad

I to uker på rad har Sverige hatt verdens høyeste covid-19-dødelighet i forhold til folketallet, viser en analyse

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/05/27/195680336/sverige-med-verdens-hoyeste-covid-19-dodelighet-to-uker-pa-rad

Varför hänvisar du till en Norsk nyhets-site?

Såhär ser antal döda ut per capita idag:

1. San Marino
2. Belgien
3. Andorra
4. Spanien
5. UK
6. Italien
7. Frankrike
8. SVERIGE

Katastrofala siffror, men Sverige har INTE den högsta dödligheten.
Citera
2020-05-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Två veckor räcker ingenstans. Måste vara minst sex veckor. Bara inkubationstiden är ju upp till två veckor. Sedan två-tre veckor (i normalfallet) för alla som har blivit sjuka, att kämpa sig igenom sjukdomen. Och så ytterligare 7-10 dagar, med tanke på att vissa är sjuka längre innan antingen deras kroppar eller viruset vinner (i det sistnämnda fallet dör värden, och då viruset också i den döda kroppen), samt att personer som är karantäniserade tillsammans kan smitta varandra, så att man måste börja räkna karantänen från början igen för den senast smittade.

Minst sex veckor, helst kanske sju eller åtta - men orkar vi det nu..?

Sommaren är bra tid för lockdown. Naturlig skolstängning. Folk är på semester. Stäng ned allt utom det mest vitala under juli. Satsa på hemleverans. Utegångsförbud större delen av dagen. Semestern förstörd, men vi kan återgå till något slags normalitet till hösten.
Citera
2020-05-27, 21:47
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Varför hänvisar du till en Norsk nyhets-site?

Såhär ser antal döda ut per capita idag:

1. San Marino
2. Belgien
3. Andorra
4. Spanien
5. UK
6. Italien
7. Frankrike
8. SVERIGE

Katastrofala siffror, men Sverige har INTE den högsta dödligheten.

Nej men de senaste veckorna i maj?

Ett klart underkänt för Folkmordsmyndigheten, glatt sponsrat av vänsteridioter.
Citera
2020-05-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Men snälla någon, sluta sprida massa skitsnack. SVERIGE HAR INTE HÖGSTA ANTAL DÖDSFALL I VÄRLDEN. Gå tillbaka till livets hårda skola.
Per dag och per milj invånare blir det högsta i världen.
Sverige är samtidigt ett av få länder som har släppt viruset fritt i samhälle och har grundskolorna öppna.
Det måste finnas ett samband mellan en halvdant semi lockdown och världsrekordet som Sverige slår för sjunde gång i rad.
Citera
2020-05-27, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man behöver inte "hetsa" om tusentals döda i Sverige i covid. Det har vi redan, det är bara att konstatera fakta och beklaga det.

Att däremot hetsa om någon framtid där det garanterat kommer gå totalt åt skogen för de andra nordiska länderna, av typen: "de kommer få massdöd snart, nörsom helst nu, och dessutom kommer deras ekonomier gå åt helvete och de kommer svälta", är en ren olycksprofetia och har väldigt lite med verkligheten att göra. Där är det väldigt tydligt att sådana debattörer uttalar sådana profetior utav illvilja och avund. Jag tycker det är tråkigt att en del inte klarar att vara glad för andra länder, att vissa har klarat sig så bra, med så få antal döda i covid. En ödmjuk inställning är oftast bra, så att vi istället kan lära oss utav de andra länderna.

Till de som håller tummarna för de andra länderna och klarar av att känna välvilja, så tycker jag det är fint.

Går ju att vända på steken också. Det går ju även att vara ödmjuk i resonemanget att pandemin fortfarande i högsta grad är aktiv och att man ännu inte kan utgå från att Sverige kommer att ha hanterat detta sämst i antalet döda per capita när all rök har lagt sig. Det finns absolut noll reflektion över att framtiden är helt jävla oviss. Det enda konstaterandet i denna tråd är att Sverige är och förblir sämst i klassen, detta trots att vi inte har facit ännu kring vad hög smittspridning över tid innebär för immuniteten i ett framtidsperspektiv i vårt land och hur man kan komma att klara ytterligare, kanske en potentiellt ännu värre andravåg. Det är möjligt, kanske till och med troligt, att vi kommer ha väldigt högt antal döda per capita kontra andra länder när detta är över, men facit har vi inte än. Och den ödmjukheten ser man aldrig i denna tråd.
Senast redigerad av karlkula12 2020-05-27 kl. 21:50.
Citera
2020-05-27, 21:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Propagandamaskinen har rullat så länge att dom inte ens tänker på det längre?
Och att rättrogna myndighetsanställda eller före detta sådana drygar ut sin kassa med skattemedel är även det kanske sådant man bara tar för givet i dessa kretsar?
Så Tegnell köper in Giesecke som sedan under flagg av "oberoende" hyllar Tegnells strategi.
Can't make this shit up.

Det värsta är nog att detta är helt normalt i Sverige idag.
Citera
2020-05-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Problemet är att den regionen egentligen aldrig haft någon topp heller. I Stockholm har åtminstone 20% antikroppar och vi lär inte kunna råka ut för någon ordentlig anstormning. Så är verkligen inte läget för övriga Sverige.

Det har nog tyvärr varit lite för mycket snack om att toppen varit och att det snart är över. Tex så har ju inte Steffe eller någon annan från regering förmanat och uppmanat till att fortsätta hålla ut. Det gjorde man tydligare i början.

Håller med, jag tycker att Björn Eriksson kunde få mer utrymme. Han är duktig på att utrycka allvaret i situationen och att rättfärdigat skrämma upp åhörarna.

FHM ger ett ganska lamt intryck som för en som tröttnat på eländet, lätt kan tolka som "faran över"
Citera
Medlem
Jag har inte kunnat se att antalet intagna ökar i Stockholm eller att IVA behandlingar också ökar i Stockholm. Istället ser jag att över hela landet har antalet inlagda totalt sjunkit, jag har inte exakt siffrorna i huvudet men ungefär 50 personer mindre på IVA om man räknar på en vecka. Enligt platz.se. Nu ligger siffran för avlida på 4244 enligt platz.se. Det innebär att FHM kan "nöja sig" med att redovisa 24 nya döda i morgon och få alla förnekare här på forumet att andas ut.

Men troligen lägger man sig lite mitt emellan, skall vi säga 49 nya döda i morgon? Det är ändå inga bra siffror. Sverige får nästan betraktas som sämst, det är helt galet hur illa detta landet sköts. SKÄMS!!! SKÄMS alla som har givit stöd till en usel politik som gör att Sverige faller från att en gång varit det bästa landet.
Citera
Medlem
The UK National Health Service assumes that of Covid-19 patients who have required hospitalization, 45 percent will need ongoing medical care, 4 percent will require inpatient rehabilitation, and 1 percent will permanently require acute care. Other preliminary evidence, as well as historical research on other coronaviruses like severe acute respiratory syndrome (SARS) and Middle East respiratory syndrome (MERS), suggests that for some people, a full recovery might still be years off. For others, there may be no returning to normal.

Det talas för lite om vilka konsekvenser Covid19 ger även om du tillfrisknar. De som haft sjukdomen som jag känner är oroade för att de känner att de glömmer saker, är konstant trötta och så vidare.

Enligt forskning ser man förutom permanenta lungskador även permanenta skador på organ och hjärnan. Blodproppar och stroke även efter tillfrisknande. Vissa forskare bävar för att Covid19 kan ge andra sjukdomar som Parkinson och Demens. Man har också sett påverkan på den kognitiva förmågan.

Covid-19 also seems to affect the central nervous system, with potentially long-lasting consequences. In one study from China, more than a third of 214 people hospitalized with confirmed Covid-19 had neurological symptoms, including dizziness, headaches, impaired consciousness, vision, taste/smell impairment, and nerve pain while they were ill. These symptoms were more common in patients with severe cases, where the incidence increased to 46.5 percent. Another study in France found neurologic features in 58 of 64 critically ill Covid-19 patients.

A pulmonary critical care doctor at Mount Sinai Hospital in New York City, for example, recovered from Covid-19, only to learn she had developed cardiomyopathy[/b], a condition where your heart has trouble delivering blood around your body. Although previously healthy, when she returned to work, she told NBC, “I couldn’t run around like I always do.”

Long-term complications of Covid-19 — whether caused by the virus itself or the inflammation it triggers — could include decreased attention, concentration, and memory, as well as dysfunction in peripheral nerves, “the ones that go to your arms, legs, fingers, and toes,” Elkind says.

There are other cognitive implications for people who receive intensive treatment in hospitals. For example, delirium — an acutely disturbed state of mind that can result in confusion and seeing or hearing things that aren’t there — affects a third or more of ICU patients, and research suggests the presence of delirium during severe illness predicts future long-term cognitive decline.

Childhood inflammation, male infertility, and other possible lasting effects. Läs på Vox.com
https://www.vox.com/2020/5/8/21251899/coronavirus-long-term-effects-symptoms
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Lite retroperspektiv:

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen 20200316
Jag tror att vi under denna vecka kommer att gå in i en ny fas, där det mer öppet kommer att börja pratas om att vi kan få 60% av befolkningen smittad, och 1% dödlighet, under ett kvartal ungefär.

Och vad det kommer att innebära för samhället. Så snart insikten läcker ut till tillräckligt många så kommer det inte att gå att hindra att sanningen sprids. Spelar ingen roll om regeringen lägger 75 miljoner eller mer på motinformation. Det kommer att komma ut.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som händer med vårt samhälle då. Sjukvården pratar redan om brist på resurser och att man har ont om skyddsmaterial.

Nu har vi i snitt 1-2 döda per dag, kanske 80 inlagda på sjukhus, och ca 10 riktigt kritisk fall.

Tänk i slutet av maj/början av juni, då vi har 1500 döda per dag, 150000 som behöver sjuksvård och 20000 riktigt kritiska fall samtidigt. Detta är realistiska siffror, mina damer och herrar.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Den numera klassiska herrn som leker med tiopotenser:

Citat:
Ursprungligen postat av Covid 20200324
Nu ska slakten börja.

2020-03-24: 36 döda
2020-03-27: 100 döda
2020-04-04: 1000 döda
2020-04-11: 10000 döda

Ibland har man varit för feg i antalet döda, då blir det att skyffla på siffrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen 2020409
Jag har ju anklagats för att komma med förhållandevis dystra prognoser. Inte sällan har jag fått utstå spott och spe för dessa prognoser. Vissa av er har säkert tyckt att jag förtjänar dessa inte sällan grova tillmälen.

Mina prognoser har tidigare legat på 40000 döda i hela Sverige och 8000 i Region Stockholm (dessa siffror bygger dock på att Sverige som land behåller kontrollen genom pandemin).

Jag behöver dessvärre nu öka prognoserna något. Baserat på utvecklingen de senaste 4 dagarna, och baserat på vad som framkommit de senaste 24 timmarna så blir min nya prognos:
* 60000 döda i Sverige
* 15000 döda i Stockholm

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in