2020-05-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du får slå ihop staplarna. Inte bara räkna dom blåa. Tex så var det 115 styck i Stockholm i går.

Det är en gansk tydlig platå och vi får se om det kommer sjunka eller öka framöver. Jag återkommer med siffrorna för de två senaste veckorna för Stockholm om en halvtimme.
Lyssnade på presskonferens igår och då sa de att antalet intagna på sjukhus ökar och det kan betyda att iva ev ökar om någon vecka. De visste ännu inte varför men vissa misstänker en våg 2 tror jag att jag läste i användaren eremonas inlägg.
Citera
Medlem
Så vi har matats av media med "second opinion" om Sveriges Corona strategi av en som anser sig ha representerat FHM. Vilket dolts för oss.

Johan Giesecke skriver följande i en skriftlig kommentar angående hans kontrakt med FHM och fakturering för sina framträdande:
”Jag arbetade nästan dygnet runt för Folkhälsomyndigheten under april, och betraktade mig närmast som en anställd. De viktiga mediaframträdanden jag gjorde diskuterade jag med berörda personer här. De timmar jag deltog i media kom jag därför att uppleva som arbete för myndigheten.

Sedan det nu förtydligats att framträdanden i media inte ingår i mitt uppdrag kommer jag att revidera min faktura för april och se till att sådana aktiviteter inte kommer med på framtida fakturor.”
Visst är Sverige fantastiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Dagens vinnare - Kina !

Folkmängd: 1,439,323,776
new cases : +1
new deaths: 0

Landet som direkt är skyldiga till uppkomsten av viruset, försök till mörkläggning och således indirekt skyldiga till idag >355,000 döda människor. Global ekonomisk kris, politisk efterföljande kaos och omätbart elände för hundratals miljoner människor.

"dagens vinnare"....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Man kan även vända på det och visa på de exempel i tråden som hetsar om tusentals döda i Sverige.

Allt handlar om vad man väljer att se.

Man behöver inte "hetsa" om tusentals döda i Sverige i covid. Det har vi redan, det är bara att konstatera fakta och beklaga det.

Att däremot hetsa om någon framtid där det garanterat kommer gå totalt åt skogen för de andra nordiska länderna, av typen: "de kommer få massdöd snart, nörsom helst nu, och dessutom kommer deras ekonomier gå åt helvete och de kommer svälta", är en ren olycksprofetia och har väldigt lite med verkligheten att göra. Där är det väldigt tydligt att sådana debattörer uttalar sådana profetior utav illvilja och avund. Jag tycker det är tråkigt att en del inte klarar att vara glad för andra länder, att vissa har klarat sig så bra, med så få antal döda i covid. En ödmjuk inställning är oftast bra, så att vi istället kan lära oss utav de andra länderna.

Till de som håller tummarna för de andra länderna och klarar av att känna välvilja, så tycker jag det är fint.
Citera
2020-05-27, 21:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vi har tusentals döda i Sverige.

rapporterade avlidna idag inom parantes

4.220 Sweden (95)

235 Norway (0)
565 Denmark (2)
313 Finland (1)
10 Island (0)

1.123 totalt i övriga Norden

källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

EDIT: räcker att titta på siffrorna för att fatta att nåt är fel.

Så är det ju. Men enligt de sk "experterna" skulle ju Norge, Denmark och Finland hinna ikapp nu när de lättat på sina restriktioner och öppnat upp skolorna. Händer nog precis vilket ÅR som helst, eller inte....
Citera
2020-05-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har jobbat i coronavården sedan mitten av april, och jag har inte sett en patient över 70 år.

Sjuttioplussarna kommer helt enkelt inte till sjukhus, är min bedömning.

Sjuka blir det såklart. Men man försöker inte rädda deras liv. Det är så det går till. Iaf i mitt län.
Ser du några tydliga riskfaktorer som man, fetma , diabetes etc?
Citera
2020-05-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man behöver inte "hetsa" om tusentals döda i Sverige i covid. Det har vi redan, det är bara att konstatera fakta och beklaga det.

Att däremot hetsa om någon framtid där det garanterat kommer gå totalt åt skogen för de andra nordiska länderna, av typen: "de kommer få massdöd snart, nörsom helst nu, och dessutom kommer deras ekonomier gå åt helvete och de kommer svälta", är en ren olycksprofetia och har väldigt lite med verkligheten att göra. Där är det väldigt tydligt att sådana debattörer uttalar sådana profetior utav illvilja och avund. Jag tycker det är tråkigt att en del inte klarar att vara glad för andra länder, att vissa har klarat sig så bra, med så få antal döda i covid. En ödmjuk inställning är oftast bra, så att vi istället kan lära oss utav de andra länderna.

Till de som håller tummarna för de andra länderna och klarar av att känna välvilja, så tycker jag det är fint.

Ja det är märkligt att FHM rövslickarna är de värsta alarmisterna.
Citera
2020-05-27, 21:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Två veckor lock-down. Det borde vi klara. Eller är vi det vekaste mest egoistiska folket i världen?

Två veckor räcker ingenstans. Måste vara minst sex veckor. Bara inkubationstiden är ju upp till två veckor. Sedan två-tre veckor (i normalfallet) för alla som har blivit sjuka, att kämpa sig igenom sjukdomen. Och så ytterligare 7-10 dagar, med tanke på att vissa är sjuka längre innan antingen deras kroppar eller viruset vinner (i det sistnämnda fallet dör värden, och då viruset också i den döda kroppen), samt att personer som är karantäniserade tillsammans kan smitta varandra, så att man måste börja räkna karantänen från början igen för den senast smittade.

Minst sex veckor, helst kanske sju eller åtta - men orkar vi det nu..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Landet som direkt är skyldiga till uppkomsten av viruset, försök till mörkläggning och således indirekt skyldiga till idag >355,000 döda människor. Global ekonomisk kris, politisk efterföljande kaos och omätbart elände för hundratals miljoner människor.

"dagens vinnare"....
Kommunismens rätta ansikte?
Citera
Medlem
Sverige sätter världsrekord igen.
Högsta antal dödsfall i världen.
Vems fel är det egentligen om inte FHMs fel?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGn3Jr/sverige-hade-varldens-hogsta-dodstal-igen
Citera
2020-05-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stukas
Så målande, och svennebanan tror och hävdar att Sveriges är det minst korrupta landet i Europa. Tillåt mig le.

Sverige kommer på plats 4 av 183 länder i en jämförelse av Transparency International (Ett internationellt oberoende organ) gällande grad av korruption. Där alltså plats 1 är det land som har minst korruption.

Finland och Danmark på håret före oss. Lite övriga länders platser: Norge 7, Turkiet91, Kina 80, Ryssland 137, Italien 51,Nya Zeeland 1,USA 23

Vi är alltså ett av världens absolut minst korrupta länder, vilket vi ska vara glada för.
Citera
2020-05-27, 21:35
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det ju. Men enligt de sk "experterna" skulle ju Norge, Denmark och Finland hinna ikapp nu när de lättat på sina restriktioner och öppnat upp skolorna. Händer nog precis vilket ÅR som helst, eller inte....

Hur ser det ut i Norge? Är befolkningen ute och festar eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in