2020-05-27, 21:35
Medlem
Snapcounts avatar
Jahapp, då skrivs detta i Norge :

Sverige har rapportert om 4220 koronadødsfall. Det virkelige tallet kan være på over 5200.

Sverige kan ha over 1000 flere koronatilknyttede dødsfall enn det de hittil har rapportert om. Det viser beregninger som er gjort på overdødelighet i nabolandet.

Det er altså 1007 uforklarte dødsfall, som mest sannsynlig kan knyttes til covid-19.

«Det er rimelig å tro at en stor del av overdødeligheten vi nå ser, er covid-relatert», skriver AnnaSara Carnahan, epidemiolog ved Folkhälsomyndigheten, i en e-post til Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/verden/i/b5Awye/sverige-har-rapportert-om-4220-koronadoedsfall-det-virkelige-tallet-kan-vaere-paa-over-5200?
Senast redigerad av Snapcount 2020-05-27 kl. 21:37.
Citera
2020-05-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Andra vågen är här!:
– Där har vi för SU:s del sett en nedåtgående kurva sedan slutet april. Men den kom av sig kring mitten av maj och lade sig horisontellt. Nu ser vi en antydan till ökning. Det är helt klart ett trendbrott att det inte fortsätter minska sedan en dryg vecka tillbaka, säger Brezicka.

Chefsläkaren säger att den enda förklaringen som han kan se är att smittan ökat på nytt i samhället.

– Det måste ha skett för två-tre veckor sedan, helgen före månadsskiftet. Vi såg ju hur människor började bete sig mer som vanligt då. Det påtalades både nationellt och lokalt om hur folk började synas mer tätt på till exempel restauranger och pubar. Vi tänker att människor började bete sig mer riskabelt. Men smittspridningen är absolut inte över. Effekterna ser vi nu, helt klart.

Han menar att om de senaste helgerna gett denna effekt på smittoläget i Göteborg finns skäl att se bekymmersamt på den annalkande sommaren.

– Vad händer då i sommar när det kanske stiger ännu mer? När vi har personal som redan har jobbat länge och skulle behöva ledigt? Då kan det bli riktigt kritiskt. Därför är budskapet att vi riktar en vädjan till allmänheten att fortsätta vara försiktiga.
Här ges en förklaring till ökningen!
Citera
2020-05-27, 21:36
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vi har tusentals döda i Sverige.

rapporterade avlidna idag inom parantes

4.220 Sweden (95)

235 Norway (0)
565 Denmark (2)
313 Finland (1)
10 Island (0)

1.123 totalt i övriga Norden

källa https://www.worldometers.info/coronavirus/

EDIT: räcker att titta på siffrorna för att fatta att nåt är fel.

Ja, nu glömde jag förtydliga vad jag menade. Det har funnits flertalet röster som varnat och talat om hundratals döda per dag. - jag vet hur många som avlidit i Sverige. Men på vissa har det låtit som att halva Sverige ska stryka med.
Citera
2020-05-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige sätter världsrekord igen.
Högsta antal dödsfall i världen.
Vems fel är det egentligen om inte FHMs fel?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGn3Jr/sverige-hade-varldens-hogsta-dodstal-igen

Regeringens.
Citera
2020-05-27, 21:37
Medlem
Livsituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige sätter världsrekord igen.
Högsta antal dödsfall i världen.
Vems fel är det egentligen om inte FHMs fel?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGn3Jr/sverige-hade-varldens-hogsta-dodstal-igen

Men snälla någon, sluta sprida massa skitsnack. SVERIGE HAR INTE HÖGSTA ANTAL DÖDSFALL I VÄRLDEN. Gå tillbaka till livets hårda skola.
Citera
2020-05-27, 21:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Men snälla någon, sluta sprida massa skitsnack. SVERIGE HAR INTE HÖGSTA ANTAL DÖDSFALL I VÄRLDEN. Gå tillbaka till livets hårda skola.

Det börjar skrivas om det..

Sverige med verdens høyeste covid-19-dødelighet to uker på rad

I to uker på rad har Sverige hatt verdens høyeste covid-19-dødelighet i forhold til folketallet, viser en analyse

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/05/27/195680336/sverige-med-verdens-hoyeste-covid-19-dodelighet-to-uker-pa-rad
Citera
2020-05-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation

Du borde kontakta den där Joachim Kerpner..
Citera
2020-05-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Så vi har matats av media med "second opinion" om Sveriges Corona strategi av en som anser sig ha representerat FHM. Vilket dolts för oss.

Johan Giesecke skriver följande i en skriftlig kommentar angående hans kontrakt med FHM och fakturering för sina framträdande:
”Jag arbetade nästan dygnet runt för Folkhälsomyndigheten under april, och betraktade mig närmast som en anställd. De viktiga mediaframträdanden jag gjorde diskuterade jag med berörda personer här. De timmar jag deltog i media kom jag därför att uppleva som arbete för myndigheten.

Sedan det nu förtydligats att framträdanden i media inte ingår i mitt uppdrag kommer jag att revidera min faktura för april och se till att sådana aktiviteter inte kommer med på framtida fakturor.”
Visst är Sverige fantastiskt.

Propagandamaskinen har rullat så länge att dom inte ens tänker på det längre?
Och att rättrogna myndighetsanställda eller före detta sådana drygar ut sin kassa med skattemedel är även det kanske sådant man bara tar för givet i dessa kretsar?
Citera
2020-05-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hej flashback!
Jag har aldrig i mitt liv haft en fråga jag så gärna vill få besvarad som denna så tack snälla om ni vill ta er tiden!

Det är mycket debatt om att våra höga dödstal är pga privatiseringar.
Inget annat.
Det låter extremt konstigt i mina öron.
Har de mycket färre privata äldreboenden i våra grannländer?
Har de färre privata äldreboenden i alla länder som klarat sig bättre än oss???

Privatiseringar och att staten leker marknaden är ett problem. Man ska hålla kostnaden så låg som möjligt, och det har drabbat kvalitén. All beredskap och lager har tagits bort, för vi ska envisas med att alltid välja det billigaste alternativet. Privata företag har fått buda på att driva verksamheten så billigt som möjligt, och då blir kvalitén lidande. Offentlig verksamhet är inte mycket bättre inom ramen för detta system, de måste också hålla ner kostnaderna, samtidigt som det är mycket byråkrati, som bara sväller och sväller.

Det är en viktig bakgrund. Där tror jag vänstern har rätt. Men de har fel i att det är huvudorsaken till de många döda inom äldreomsorgen. Kommunal verksamhet har inte varit bättre än privat. Den grundläggande orsaken är den allmänna smittspridningen. Om nu vänstersossar och vänsterpartiet trodde att problemet låg i privatisering och att det gjorde att äldreomsorgen inte skulle kunna hantera detta (eller kom de på det just nu?), då borde de väl ha insett att man måste ha lockdown, men nej de ställde sig bakom Folkhälsomyndigheten. Vänsterpartiet ensamt kunde ha gjort upp med moderaterna och kd, de sistnämnda hade hakat på direkt på att sätta dit regeringen. Hade vi haft en tiondel så många smittade, så hade vi haft en tiondel så många döda inom äldreomsorgen. Hade vi gjort som i Norge, så hade detta varit möjligt, trots alla problem inom äldreomsorgen.

Dessutom var det FHM som hindrade användning av munskydd och annan skyddsutrustning inom äldreomsorgen eftersom de utgick från att bara de som har kraftiga symptom driver smittan, och missar de som är på gränsen, asymptotiska, etc. FHM är liksom andra myndigheter helt impregnerat i dumsnål-tänkandet. Man tjänar in en krona för att förlora två kronor. Sverige har dödat över 4000 för att tjäna in 200 miljarder, men det har kostat 400 miljarder, typ (tänk bara på den vårdskuld som har byggts upp).
Citera
2020-05-27, 21:42
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man behöver inte "hetsa" om tusentals döda i Sverige i covid. Det har vi redan, det är bara att konstatera fakta och beklaga det.

Att däremot hetsa om någon framtid där det garanterat kommer gå totalt åt skogen för de andra nordiska länderna, av typen: "de kommer få massdöd snart, nörsom helst nu, och dessutom kommer deras ekonomier gå åt helvete och de kommer svälta", är en ren olycksprofetia och har väldigt lite med verkligheten att göra. Där är det väldigt tydligt att sådana debattörer uttalar sådana profetior utav illvilja och avund. Jag tycker det är tråkigt att en del inte klarar att vara glad för andra länder, att vissa har klarat sig så bra, med så få antal döda i covid. En ödmjuk inställning är oftast bra, så att vi istället kan lära oss utav de andra länderna.

Till de som håller tummarna för de andra länderna och klarar av att känna välvilja, så tycker jag det är fint.

Syftar på de som varnade om flera hundra per dag.

Jag är väl medveten om hur många som avlidit, det är hemskt. Självklart hoppas och önskar man att det ska gå bra för alla länder - vidrigt vore annars. MEN jag kan ändå anse att man inte vet vart det landar och för tidigt att säga. Det här viruset kommer nog hänga med oss för en mycket lång tid, och kommer kanske drabba länder om och om igen.

Men jag är inte den som är den. Om det skulle visa sig, i framtiden, att Sverige haft åt helvete fel så kommer jag inte ha något emot att hålla med om att strategin var fel. I nuläget kan jag inte det, även om jag tycker att det går alldeles för långsamt med testtagning, antikroppstester osv. Just den delen är illa skött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nope. Antalet på IVA i Stockholm har slutat sjunka och kanske är det till och med på väg upp.

Nja. Beror på hur man avläser siffrorna. Håller med om att det finns oroväckande tecken. Men antalet inlagda är mindre viktigt än antalet nya inlagda.
Där har det inte egentligen ökat, utan ligger på mellan 4 och 7 nya per dag sedan en dryg vecka tillbaka, med någon spike vissa dagar. Men så har det sett ut hela tiden.
Att det helt skulle sluta läggas in folk är väl ingen som tror.
Men närmaste veckan lär visa var vi är på väg hur som helst.
Får hålla tummarna att det går åt rätt håll..
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu är jag inte insatt i hur detta fungerar, så ber om ursäkt redan i förväg om jag tänker fel.

Igår gick region Stockholm ut med att man kommer testa alla med klinisk indikation på covid-19 som behöver utredas.
Skulle inte detta kunna hänga ihop? Plötsligt så börjar alla jävlar med symptom höra av sig för att försöka få ett test. Tidigare har det ju varit blankt nej, och folk är ju utvecklingsstörda när det kommer till att ta till sig information.

Bara en gissning från min sida..

För övrigt så tycker jag ju precis som alla andra här inne att alla borde få testa sig. Det borde ju finnas skattepengar till det i detta land..

Jag vet inte. Däremot vet jag att många tester görs, i nuläget, på företag i stockholm. Dessa visar om man har antikroppar. Detta tas med ett stick i fingret. Många tester har gjorts och södra sidan om Stockholm visar på betydligt fler fall än norra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in