Citat:
Ursprungligen postat av
Realtesto
Hej flashback!
Jag har aldrig i mitt liv haft en fråga jag så gärna vill få besvarad som denna så tack snälla om ni vill ta er tiden!
Det är mycket debatt om att våra höga dödstal är pga privatiseringar.
Inget annat.
Det låter extremt konstigt i mina öron.
Har de mycket färre privata äldreboenden i våra grannländer?
Har de färre privata äldreboenden i alla länder som klarat sig bättre än oss???
Privatiseringar och att staten leker marknaden är ett problem. Man ska hålla kostnaden så låg som möjligt, och det har drabbat kvalitén. All beredskap och lager har tagits bort, för vi ska envisas med att alltid välja det billigaste alternativet. Privata företag har fått buda på att driva verksamheten så billigt som möjligt, och då blir kvalitén lidande. Offentlig verksamhet är inte mycket bättre inom ramen för detta system, de måste också hålla ner kostnaderna, samtidigt som det är mycket byråkrati, som bara sväller och sväller.
Det är en viktig bakgrund. Där tror jag vänstern har rätt. Men de har fel i att det är huvudorsaken till de många döda inom äldreomsorgen. Kommunal verksamhet har inte varit bättre än privat. Den grundläggande orsaken är den allmänna smittspridningen. Om nu vänstersossar och vänsterpartiet trodde att problemet låg i privatisering och att det gjorde att äldreomsorgen inte skulle kunna hantera detta (eller kom de på det just nu?), då borde de väl ha insett att man måste ha lockdown, men nej de ställde sig bakom Folkhälsomyndigheten. Vänsterpartiet ensamt kunde ha gjort upp med moderaterna och kd, de sistnämnda hade hakat på direkt på att sätta dit regeringen. Hade vi haft en tiondel så många smittade, så hade vi haft en tiondel så många döda inom äldreomsorgen. Hade vi gjort som i Norge, så hade detta varit möjligt, trots alla problem inom äldreomsorgen.
Dessutom var det FHM som hindrade användning av munskydd och annan skyddsutrustning inom äldreomsorgen eftersom de utgick från att bara de som har kraftiga symptom driver smittan, och missar de som är på gränsen, asymptotiska, etc. FHM är liksom andra myndigheter helt impregnerat i dumsnål-tänkandet. Man tjänar in en krona för att förlora två kronor. Sverige har dödat över 4000 för att tjäna in 200 miljarder, men det har kostat 400 miljarder, typ (tänk bara på den vårdskuld som har byggts upp).