2020-05-27, 20:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tråkiga är att han är så gammal - 64 - att han kan gå i pension när som helst på eget initiativ, utan att behöva bli sparkad. Och sedan kommer ingen åt honom längre; vi har inte "tjänstemannaansvar" i Sverige. När en tjänsteman väl har slutat, så är det hans myndighet som får stå till svars för hans felaktiga beslut. Detta gäller även när felaktiga beslut för enskilda medborgare fattas av t.ex. handläggare på Socialtjänsten. Det spelar ingen roll hur allvarliga konsekvenserna blir för den enskilde - tjänstemannen kan som mest få sparken, men inte straffas för det.

Vi borde återinföra personligt tjänstemannaansvar!

Även fast detta är sant får vi inte glömma att svenska folket röstar vart fjärde år. Vi får se om svenska folket är så förlåtande mot S och Löfvén efter detta är över.

Det är trots allt de samt myndigheten som har ansvaret här. Man kunde sparkat Tegnell för flera veckor sedan och gått en annan väg men man har valt att stötta denna man och fortsätter göra det.

De har också misslyckat kapitalt med testandet, smittspårning samt skydda äldre.
Citera
2020-05-27, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Nu ser det ut som om smittan ökar, inte bara i Stockholm. Sahlgrenska ger röd flagg att mängder med nya patienter med covid-19 kommer in. Vet också att det har blivit ett betydligt högre tryck på web-läkarna. Kurvan vi ser på en "viss nedgång" kommer bytas ut mot en "kraftig uppgång".

Källa på alla dessa påståenden?

”Mängder av nya patienter på Sahlgrenska”
”Ökat tryck på web-läkare”
Citera
2020-05-27, 20:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Hade besök av en estländska idag. Hon berättade att om hon skulle åka hem just nu, så måste hon sitta två veckor i karantän.
Så tittade jag på siffrorna och Sverige ligger fortfarande sämst till i världen. (kan det stämma)? med 5,54 dödsfall /miljon invånare.

Estland hade försumbara 1 fall den senaste veckan.

Alltså Estland med så bra statistik - har ändå hårda restriktioner.

Det är ju just för att de har hårda restriktioner som de också har bra statistik.
Citera
2020-05-27, 20:45
Avslutad
Det som är mindre kul är att många har dragit ned axlarna och tappat garden. Här har vi en befolkning som har tappat respekten för ett dödligt virus. Fick nyss svar som "Ok" eller "vad ska diskuteras" Nonchalansen är obegriplig - vad i helsike är fel på svenskan!

Nu var det bara ett par slapphänta svar, men generellt så har det blivit nåt jäkla fel på Sverige och svensken.

Sverige har ett dödligt virus inom gränsen, det finns en risk att det muteras och blir betydligt dödligare i den andra vågen - beräknas bli i oktober.

Blir faktiskt beklämd.
Citera
2020-05-27, 20:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså alla dom där tre - Giesecke, Carlson och Tegnell - är ju korrupta. De har hjälpt varandra hela tiden, både angående en knasig epidemistrategi som de antagligen alltid drömt om att få experimentera med på en befolkning, och med anställningar och rent ekonomiska förmåner. De borde få gå allihopa! Och tjänstepensionen borde dras in...

På ett vanligt jobb, som vi andra har,

om man ställer till det för andra eller inte gör ett bra arbete,

så får man sluta.

På FHM verkar man få behålla jobbet oavsett om befolkningen lever eller dör,

fast det är smittskydd och folkhälsa de ska arbeta med.

"Smittskyddsinstitutet (SMI) var en statlig myndighet vars huvuduppgift var att genom kunskapsuppbyggnad och kunskapsspridning främja befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och bidra till att landets smittskydd fungerar effektivt."

"Den 15 juni 2009 tillträdde Johan Carlson som ny generaldirektör och chef för Smittskyddsinstitutet. "

"Den sammanslagna myndigheten blev Folkhälsomyndigheten, som inrättades den 1 januari 2014.
källa https://sv.wikipedia.org/wiki/Smittskyddsinstitutet

Bra att media synar dem som har ansvar för andra liv i sömmarna!
Citera
2020-05-27, 20:46
Medlem
Två veckor lock-down. Det borde vi klara. Eller är vi det vekaste mest egoistiska folket i världen?
Citera
2020-05-27, 20:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har sett flertalet exempel på i tråden på folk som hetsar väldigt hårt om hur illa det kommer gå för de andra länderna. Med väldigt illa dold önskan om att det skall bli så. Vad du har sett eller inte, vet jag inte. Men tänker inte låta dig diktera mina observationer.

Man kan även vända på det och visa på de exempel i tråden som hetsar om tusentals döda i Sverige.

Allt handlar om vad man väljer att se.
Citera
2020-05-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är ju just för att de har hårda restriktioner som de också har bra statistik.

Precis Sverige vet ju inte ett skit om hur det ser ut med smittspridning osv man gissar, man spånar och man har konstant fel som man sedan bortförklarar, dag ut och dag in sedan mars.

Hur många här samt en stor del av befolkningen kan vara så korkade att de tror på dessa tomtar fortfarande is beyond me...
Citera
2020-05-27, 20:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Frankrike, tillsammans med Tyskland, vill att Sverige och övriga EU-länder, ska vara solidariska och bidra med pengar till länder som drabbats hårdare.
Var det inte Frankrike som "solidariskt" snodde smittskyddsutrustning beställt till Sverige från fabrik i Frankrike tidigare i vår?

Frankrike snodde också sjukvårdsutrustning på väg till Italien.

Fast visst, enligt Bryssel så ska Nordeuropa betala till Sydeuropa. Helt väntat. "Våra" styrande kommer att lyda som vanligt.
Citera
Medlem
Livsituations avatar
Något jag har undrat över är hur beteendet i länderna som haft lock-down har förändrats. Har folk blivit bekväma med att sitta hemma? Kommer det bli en stor ökning i bidragstagande? Hur ska det funka för ett land som Italien där deras GDP redan är finansierat av skuld? Ska de ha en 250% debt/gdp? Vem ska betala för det?

Något annat jag har tänkt på är den exponentiella ökningen det pratades om mycket i början av pandemin. Har man bortsett från den helt nu när länderna öppnar upp igen eller? Det krävs väl att 100 % av befolkningen är friska då och att man inte släpper in en enda människa från ett främmande land tills de redovisat att alla är 100 % friska? Jag talar inte för Sveriges strategi, men inte fan ser jag heller att något annat land är utanför farozonen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Källa på alla dessa påståenden?

”Mängder av nya patienter på Sahlgrenska”
”Ökat tryck på web-läkare”

Jobbar inom vården! Gå in på DN, där står det om ökat tryck på Sahlgrenska.

Jobbar inom WEB-läkare i Stockholm, här har trycket det senaste dygnet ökat enormt.
Citera
2020-05-27, 20:50
Medlem
neuron-drones avatar
Bra att man kan testa sig själv nu. Nu kommer staten inte undan med sitt monopol på tester och ovilja att ens testa folk i nyckelpositioner. Att testet bara är 99 % tillförlitligt kan jag leva med. (Tror testet för borrelia ligger på 60 % med störst felmarginal till falskt negativt så att folk inte får antibiotika och sitt liv förstört men där litar sjukvården helt och fullt på testet och säger testar man negativt så kan man inte få vård trots att man upplever symptom, om man saknar det typiska utslaget som kanske 50 % av män får och mindre än 5 % kvinnor får.)

Ska bli skönt att få veta om jag haft corona, samt ska testa mina kompisar med. Man lär ju ha bildat antikroppar även om man fortfarande är sjuk, bara man varit sjuk tillräckligt länge, mer än två veckor tror jag. Vet massor som är mystiskt sjuka sedan kanske 8 veckor nu!

Undra vad testet kommer kosta.

Tegnell kan slänga sig i väggen som vill att vi ska vara otestade. Tror det kommer bli förvåning åt båda hållen med testerna. Därför är det viktigt att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in