2020-05-27, 18:28
Medlem
Jösses..högst i världen sista två veckorna och Tegnell tycker allt ser bra ut.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-har-haft-flest-doda-tva-veckor-i-rad/
Citera
2020-05-27, 18:29
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Är han också smittad? Är det därför han inte syns ellet hörs?

Han sa förut att han inte har blivit testad, så vem vet, men han har gömt sig nu när Sverige är på väg utför.De hade varit kul att höra hans försvarstal igen inför Nationen, tvätta händerna m.m...
Citera
2020-05-27, 18:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Det kommer aldrig lugna sig sedan vi lever som vi gör.

Kanske blir bättre i augusti igen. Men då väntar ju nästa influensa våg

Det kommer inte lugna sig p.g.a. Sveriges senfärdiga hantering och ickehantering.
Citera
2020-05-27, 18:30
Medlem
Region Stockholm fortsätter ner.
Lägsta antalet totalt på sjukhus sedan 1 april. Lägsta inlagda på IVA sedan mars.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/05/27-maj-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-05-27, 18:32
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag skrev ju: alla har öppnat upp eller håller på att göra det.
Chansen att tex UK ska fuckas upp när det öppnas upp känns minimal.
Bara att titta på hur andra länder som redan öppnat upp har haft det hittills.
De kommer börja lätta lite på reglerna (det gjorde de förresten förra veckan) men jag vill inte påstå att vi håller på att öppna upp.

När de öppnar alla gym utan restriktioner skulle jag säga att man öppnat upp. Dit är det nog långt. I alla fall här. Jag är nog inte ensam om att vara en smula orolig inför hösten. Blir intressant att se hur det ser ut i December.
Citera
2020-05-27, 18:33
Medlem
Sahlgrenska varnar:

Vi ser en antydan till ökning av nyinskrivna, det är helt klart ett trendbrott att den inte fortsätter att minska. Något har hänt. Därför riktar vi en vädjan till allmänheten om att fortsätta vara försiktiga.

De sätter det i samband med att folk börjat gå på uteserveringar nyligen och bete sig mer som vanligt. De oroar sig att det kan tyda på ökad smitta igen i västra Götaland.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenska-larmar-om-orovackande-trendbrott-smittan-okar-pa-nytt-i-samhallet/
Citera
2020-05-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De kommer börja lätta lite på reglerna (det gjorde de förresten förra veckan) men jag vill inte påstå att vi håller på att öppna upp.

När de öppnar alla gym utan restriktioner skulle jag säga att man öppnat upp. Dit är det nog långt. I alla fall här. Jag är nog inte ensam om att vara en smula orolig inför hösten. Blir intressant att se hur det ser ut i December.

Ja, med "öppna upp" trodde jag alla var överens om att man menade just det du beskriver.
Men det verkar tydligen finnas en del som blandar ihop begreppen.
Citera
2020-05-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Tror inte det är en medveten vinkling från början. De rapporterar in antal döda som de kommer in. SCB gör samma sak. Detta är förstås fel, men att fortsätta göra så för FHM har gjort att det ser mer positivt ut, och då vill nog därför inte ändra på det. På https://adamaltmejd.se/covid/ görs en skattning på eftersläpningen. Det borde FHM egentligen gör, men de saknar kompetens för det, och vill inte plocka in någon utanför sina personliga nätverk.
Ja, kompetens är det som saknas där.
De skulle kunna vara mer transparens och pedagogisk.
Citera
2020-05-27, 18:35
Medlem
Hur tror ni smittspridningen ser ut i Stockholm, jag får intrycket att mycket av den lilla ökningen man kan se nu i slutet kommer från utanför Stockholm ? i Huvudstaden borde det väl vara betydligt lugnare mot vad det var för cirka 1 månad sen.
Citera
2020-05-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
USA har stora kända medicinföretaga och de har ju redan börjat testa folk antar att de hoppade över mer omfattande djurförsök och kontrollerad toxigheten på råttor typ.

Kineserna ha resurser och spioner men det är väl tänkbart att de, när det bara gäller ett enskilt vaccin klara det också. Skönt för oss att slippa vara försökskaniner. Men man vet inte? Narkolepsin drabbade mest Sverige har jag för mig. Vi fick bottensatsen i kärlet. Det är alltid den risk man tar utan egna resurser.

Jag kommer ihåg svininfluensan. Jag har en god vän som är läkare och avrådde mig från detta vaccin. Jag är tacksam över att i min familj drabbades vi inte av biverkningarna. Nu är läget annorlunda. Jag vill resa, och då gör jag en annan avvägning.

Jag undrar om våra myndigheter kommer köpa det sämsta vaccinet igen till svenska befolkningen, och ha olika säker vaccin till utvalda grupper.
Citera
2020-05-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vi hoppas inte på massdöd, precis som att du inte hoppas på massdöd i Sverige fast du ogillar sveriges strategi. Fast jag tror inte att du har förmågan att tänka så utan reagerar med "det är faktiskt inte samma sak!"

Jag tror att alla länder kommer drabbas när de öppnar upp. Alltså när de öppnar upp och inte nu när hela samhällen står stilla och ingenting är normalt. För en dag kommer alla öppna upp på riktigt, det är givet.

Det betyder inte att jag hoppas det, men jag lär väl förihelvete kunna skriva vad jag tror utan att du ska sitta och ljuga ihop vad jag hoppas på dagarna i ända.

Det här är helt absurt. Om de öppnar upp som Sverige kommer de ha ett reproduktionstal på Sveriges nivå, dvs strax under 1, ökar det över 1 så stramar de åt. Skillnaden med Sverige är att de efter lockdown har mycket färre smittade. Dessutom satsar andra länder på masstestning och munskydd, och de kan de öppna upp mer, men Sverige vill inte göra något, och dödstalen i Sverige fortsätter ligga på en stabil nivå, dvs 50-70 om dagen. Det går inte att hålla på så här.
Citera
2020-05-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vi hoppas inte på massdöd, precis som att du inte hoppas på massdöd i Sverige fast du ogillar sveriges strategi. Fast jag tror inte att du har förmågan att tänka så utan reagerar med "det är faktiskt inte samma sak!"

Jag tror att alla länder kommer drabbas när de öppnar upp. Alltså när de öppnar upp och inte nu när hela samhällen står stilla och ingenting är normalt. För en dag kommer alla öppna upp på riktigt, det är givet.

Det betyder inte att jag hoppas det, men jag lär väl förihelvete kunna skriva vad jag tror utan att du ska sitta och ljuga ihop vad jag hoppas på dagarna i ända.
Problemet med dessa önskedrömmar är ju att de hela tiden ger argument till de som inte vill vidta åtgärder i Sverige.
Man kan hela tiden säga att det är bäst att vi inte gör något för en gång i framtiden så kommer det att visa sig att vi hade rätt.
Hittills har i alla fall denna strategi varit fruktansvärt dålig och hur det blir i framtiden vet vi inte.
Bara det Sverige förlorar på försämrat anseende kan vara värt miljarder. Vi kan förlora på både turism och export förutom att Sveriges strategi naturligtvis är en humanitär katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in