2020-05-27, 08:28
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Så varför gören I mot andra vad I inte viljen att andra gör mot er?

Min kommentar om
är "hård" och "förminskande"? Då har du inte hört mycket.

Ja fast det är ju precis motsatsen till vad vi gör och en av de saker som driver mig mest. Jag tycker det är fel att vi, mina och andras barn ska födas in i massa lögner och sedan tro på dom hela livet trots att många av dom egentligen är tämligen triviala att avslöja bara man vågar använda det förnuft vi fått och tänka själv.

Tja du avskriver ju i princip allt jag säger, trots att jag är en medelålders man med 5 års akademiska studier i väskan, samt en aldrig sinande lust att ta reda på mer. Men jag tar det inte personligt som sagt, det behöver du inte vara det minsta orolig för. Jag det problem hos dig som jag haft själv väldigt länge - oförmågan att ens överväga att det skulle finnas några fel i ens egen världsbild. Och det kommer du naturligtvis inte hålla med om. I vår egen världsbild vill vi alltid se oss som objektiva, öppna och rationella, beredda att överväga och ta in ny kunskap oavsett källa, men det stämmer tyvärr inte.
Citera
2020-05-27, 10:25
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Ja fast det är ju precis motsatsen till vad vi gör och en av de saker som driver mig mest
Har du totalt missat de punkter om hån jag skrev i min tabell? Vilken också intygas av fler som hör er podd.

Citat:
Jag tycker det är fel att vi, mina och andras barn ska födas in i massa lögner och sedan tro på dom hela livet trots att många av dom egentligen är tämligen triviala att avslöja bara man vågar använda det förnuft vi fått och tänka själv.
Upprepa upprepa upprepa exakt samma sak igen. Liksom ni gör i varje avsnitt. På nåt sätt känns det som att om Cui Bono är att tänka själv så borde det vara bättre att låta nån annan sköta tänkandet.

Försök gå ur ditt "tänka själv" - inse att människan är felbar, med misstag, missförstånd, fördomar, förutfattade meningar, okunskap.
Och sen gå vidare till att det finns högre kunskapsskällor= rationellt och emipiriskt TILLSAMMANS. Apparater och teknik som VERIFIERAR vad som faktiskt är fallet.
Detta är saker vi uppfunnit för att gå förbi den felande människan. För att gå bortom nycker och fördomar.

Citat:
Tja du avskriver ju i princip allt jag säger,
Du säger bara en sak hela tiden= det finns en konspiration. Nu skall jag visa hur hela världen är en del av den.

Citat:
trots att jag... en aldrig sinande lust att ta reda på mer.
Om det är fallet varför måste du då upprepa exakt samma sak i varje avsnitt? Varför har du inte uppfyllt ditt löfte till Fjälling att kontakta fysiker och lära dig mer om raketer? Varför har inte argumenten på 106 sidor Flashback fått dig att förstå hur raketer fungerar? Varför tar du inte upp mina fakta om hur sjukdomar spreds? - du fick det ena exemplet efter det andra.
Citat:
I vår egen världsbild vill vi alltid se oss som objektiva, öppna och rationella, beredda att överväga och ta in ny kunskap oavsett källa, men det stämmer tyvärr inte.
yadda yadda yadda. Kom med dessa "kunskaper" så får vi se sen. Något är inte kunskap bara för att det är åt motsatt håll mot vad makthavarna tror.

Här följer förresten en förlängd genomgång av avsnittet om boken Propaganda:
43 Boken Propaganda 185 min, 30 sept 2019
Martin, Daniel, Patrik
Öppnar med mässa där man föreslår kannibalism
5 nu skall vi avslöja påverkan - slås fast i inledning
8 skratt (Greta citat)
16 skratt. Diskussion om fluor.
18 skratt. Karies. "jävlar" och "fy fan", "jävligt", "fan"
19 Fluor är ett angrepp på vårt psyke och hälsa.
24 Nu går vi in på dagens ämne. Jaques Ellul
30 utbildning är inte ett skydd mot propaganda, tvärtom, den är en förutsättning för propagandan.
31 källkritik innebär att man bara får ta material från godkända källor. Istället borde man lära sig att ställa upp bra premisser för att komma till en bra slutsats. Men det säger inte skolan.
32 anses inte källan trovärdig så lyssna inte, oavsett om argumenten är bra. upprepning av 31
33 upprepning av 32 och 31. Problemet är om olika forskning har finansierats av samma grupp, och media kontrollerats av samma intressen. Men "man får inte se till informationen i sig och inte fästa något avseende vid varifrån den kommer"
Självmotsägelse - dels skall man se till argumentens giltighet oavsett källa, dels skall man inte tro på argument beroende på vem som finansierar källan.
40 skratt. upprepning om att folk är lättlurade
42 skratt
43 skratt. Hån över meningslösheten i demonstrationer. klimatpropaganda
46 Patrik- gå utanför boxen, tänk själv. men det gör bara en procent, finns saker som är svåra att detektera
47 Daniel-9/11. ja det är en förinspelad film. men i dem finns error som de få reagerar på, den lilla klicken börjar gräva, under tiden har man förberett massa andra fakta.
49 Den första var det sk Kennedy mordet. En version säger officiell, en annan säger flera skyttar. Då blir det flera versioner avsett att förvirra. Man förutsätter ATT det hände, sen finns versioner om hur. Samma gäller 9/11
51 skratt. Tillbaka till ämnet
55 vaccin. Det finns inga dubbel-blindstudier.
56 skratt. Svordomar.
57 Martin - eftersom vi inte har utbildning så anses läkare och utbildade att man inte behöver lyssna på oss. "Man kan väl lära sig ganska mycket mer då genom att läsa just litteratur som inte har ingått in i deras kursprogram, för kursprogrammet är ju finansierat av läkemedelsbolag"
58 Daniel - "Folk" har en tendens att vara religiösa, dvs inte ändra sig. Folk har svårt att medge att de har fel.
60 Martin- söka själv. Patrik "jävla", "fan".
61 skratt
62 Patrik - Kant som var för utträde ur omyndighet. Men vi vill inte tänka själva. Tro på auktoriteter istället.
63 skratt. Uppmaning att gå tillbaka till ämne
66 skratt. Säger man att man kritiserar rymd-teorier så jämförs man man platt jord. Vårt tänkande styrs åt det hållet, att dra en snabb slutsats. Samma när man kritiserar 9/11.
69 skratt
70 Tillbaka till ämnet
72 skratt
73 skratt
74 Martin - mot föreningen Vetenskap och folkbildning , deras syfte är att få folk att tro på propagandan. Jag besökte möte kvinnlig astronaut-möte.
75 skratt
76 skratt. 9/11, "fan", man stör möten, skapar splittring, olika versioner
Upprepning
79 skratt
82 om modern konst.
84 skratt
90 9/11
94 skratt. Propagandan idag tar bort fokus från samhällsproblem. Rädda människor är lättare att kontrollera.
96 skratt. dagens religion är klimathysteri. Dess offer är höjda avgifter. Propagandan har idag religionens roll. Istället för katekes har vi utbildningsväsen.
Propaganda har inget syfte i sig själv. Den är ett medel för att uppnå ett mål.
99 skratt. I skolan lärs ingen kunskap ut, bara utantilll-äxor.
101 skratt
104 skratt
105 skratt. Platt jord är bluff för att förvilla. Anhängarna framställs som självutnämnt smarta. Sen finns Netflixpropaganda som säger tvärtom, de är inte smarta, du är som inte tror på det.
upprepning
109 Leif GW Persson och Michael Moore är kritiker inom systemet, "pajas", säkerhetsventil.
110 skratt. sjukvårdssystemet är fel, stöds av media, de uppdagar nån skandal ibland för att lugna folk. Pressen är som hovnarrar förr.
116 Bara för att man klassas som konspirationsteoretiker tror man inte på allt
upprepning
117 uppmaning till att kolla upp 9/11, det sk JKF mordet, månlandningen, tre stora lögner. När man genomskådat vad som ljugits om tidigare blir det lättare att ta till sig resten
118 bok 1984, nu ser jag den med andra ögon, dubbeltänk
123 Daniel-det är viktigare för många att vara socialt accepterade, ser inte rationellt eller logiskt, vägrar kika på andras tycke, vågar inte komma ut
upprepning
126 man skapar rädsla för gör människor mottagliga
upprepning
127 skratt . Svordomar. Schrödingers katt. kvant experiment.
mycket amatörmässigt
128 som fotoner vågor och partiklar samtidigt
128 man skapar i vetenskapen en dualism.
137 skratt. Man har skapat tabun om vissa ämnen. Det är svårt, ensamt, förlorat vänner. Man kan inte prata om tex månlandningen på en julmiddag.
138 skratt
140 skratt. Vår förening fyller också en social funktion. möten och mingel, tervligt.
147 skratt, svordom
148 skratt. Martin- skol historia värdelös, tråkiga saker, Patrick- inga grupparbeten. Vi fick aldrig lära oss hur byggdes pyramiderna, det är en jävla gåta, har inte stötts och blötts" i historieforskningen, allt skall vara färdigpaketerat. Istället allt presenteras som om det är klappat och klart
149 skratt. Daniel - Allt framställs som redan klart, i skolan inga reflexioner. om varför, bara utantill kunskap
upprepning
153 atombomber finns inte.
155 9/11 (suckar och trött röst) Elon Musk säger "It's real because it looks fake", om bil i rymd
Bevisning med anekdoter
158 Martin- månlandning
161 9/11
162 skratt. Estonia, varningsklockor ringer.
163 Palme
163 JFK-mordet var en mediebluff
164 skratt. Daniel - jag är inte insatt i varken Palme mordet eller Estonia.
165 skratt
166 skratt. Svordomar. NASA vet vi nu att det var Hollywood produktion.
167 skratt
168 slut
Citera
2020-05-27, 11:37
Medlem
urverksapelsins avatar
Läser precis om Göran Palms succebok Indoktrineringen i Sverige 1968. Inser precis att den bokens budskap är samma som den Cui Bono gick igenom= makten vill att vi skall ha vissa åsikter.
Så vad tycker Cui Bono om den boken?
Citera
2020-05-27, 11:50
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ja fast det är ju precis motsatsen till vad vi gör och en av de saker som driver mig mest. Jag tycker det är fel att vi, mina och andras barn ska födas in i massa lögner och sedan tro på dom hela livet trots att många av dom egentligen är tämligen triviala att avslöja bara man vågar använda det förnuft vi fått och tänka själv.

Ovanstående säger mer om dig själv än personer som till skillnad mot dig verkligen lärt sig något under lektionerna.
Sann kunskap handlar inte om tro utan om förståelse.
Intelligens definieras utöver förmågan till inlärning som förmågan att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer, komplicerade orsakssammanhang och språk.

Hur menar du att man skulle kunna tuta i intelligenta människor rena lögner då själva definitionen av intelligens inbegriper förmågan att förstå idéer?

Citat:
Tja du avskriver ju i princip allt jag säger, trots att jag är en medelålders man med 5 års akademiska studier i väskan, samt en aldrig sinande lust att ta reda på mer. Men jag tar det inte personligt som sagt, det behöver du inte vara det minsta orolig för. Jag det problem hos dig som jag haft själv väldigt länge - oförmågan att ens överväga att det skulle finnas några fel i ens egen världsbild. Och det kommer du naturligtvis inte hålla med om. I vår egen världsbild vill vi alltid se oss som objektiva, öppna och rationella, beredda att överväga och ta in ny kunskap oavsett källa, men det stämmer tyvärr inte.

Märkligt. I avsnittet där Fabian Fjälling medverkar får du frågan vilken utbildning du har, ditt svar var du inte har någon högre utbildning.

Man kan fråga sig varför du ens använder en dator (datorer förutsätter att kvantmekaniska fenomen är en realitet) och inte en gåspenna för att författa dina inlägg?
Skulle modern vetenskap verkligen vara baserad på tro så skulle den teknik vi alla vant oss vid nämligen inte existera.
Citera
2020-05-27, 17:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Skulle modern vetenskap verkligen vara baserad på tro så skulle den teknik vi alla vant oss vid nämligen inte existera.
Får mig att tänka på alla vänsterextremister på sjuttiotalet som skrev i centraluppvärmda rum med elektriskt ljus att att datorer och kärnkraftsverk är fascistiska.
Citera
2020-05-27, 17:43
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hur menar du att man skulle kunna tuta i intelligenta människor rena lögner då själva definitionen av intelligens inbegriper förmågan att förstå idéer?

Det är förvånansvärt enkelt att lura folk oavsett intelligens. Och det är lättare att lura folk som tror sig vara svårlurade på grund av sin intelligens, speciellt genom att appellera till deras ego. Jag vet, jag är själv väldigt intelligent och har trott på de absolut mest korkade saker jag idag avfärdar rakt av. Detsamma gäller i princip alla andra intelligenta jag har träffat, vilket är en hel del. Folk är mindre rationella och mer emotionella än vad man kan tro och vi accepterar slentrianmässigt vissa påståenden som sanna eller avfärdar dem som falska utan att tänka närmre på saken just eftersom vi annars hade behövt spendera en väldigt stor mängd energi och tid på rena struntsaker.

Se bara på personerna i RCB. Jag vill inte påstå att någon av dem skulle vara särskilt överintelligent, de är troligtvis medelintelligenta. Men det hade inte heller förvånat mig om iaf några av dem - utan att känna till något om saken eller studera saken närmre - har en fullgjord högskoleutbildning. Trots det så föll de offer för Simon Shacks galenskaper och idag är det helt omöjligt att övertyga dem om att de har blivit lurade.
Citera
2020-05-27, 19:30
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det är förvånansvärt enkelt att lura folk oavsett intelligens. Och det är lättare att lura folk som tror sig vara svårlurade på grund av sin intelligens, speciellt genom att appellera till deras ego. Jag vet, jag är själv väldigt intelligent och har trott på de absolut mest korkade saker jag idag avfärdar rakt av.

Trots det så föll de offer för Simon Shacks galenskaper och idag är det helt omöjligt att övertyga dem om att de har blivit lurade.
Det kom lite självinsikt där men sen föll det ihop. Beskriv gärna vad och hur du undersökt och kommit fram till att Simons forskning är "galenskap".
Citera
2020-05-27, 20:27
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Det kom lite självinsikt där men sen föll det ihop. Beskriv gärna vad och hur du undersökt och kommit fram till att Simons forskning är "galenskap".

Kommer ni ta med Wilhelmsson något mer närmsta tiden? Har märkt att han faktiskt är lite mer skärpt än jag först trodde. Samt att han verkligen för någon slags inre dialog med det material han hittar. Det som först låter lite "far out" är i själva verket genomtänkt flera varv av Lasse. Gillar gubben mer och mer.
Citera
2020-05-27, 20:27
Medlem
taois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
.
Nej, det är de inte alls (kan du ge källa på det?) Jag vet att den oerhört kloke och sympatiske Sven Ove Hansson, en av grundarna är aktiv sosse, men det är allt. Och vad spelar det för roll att de använder samma ”termer”? Tror du de blir mindre giltiga beroende på vem som använder dem?

Tja, till exempel att före detta ordföranden i Vetenskap och Folkbildning Peter Olausson gick på Föreningen Cui Bonos föredrag en längre tid och publicerade sedan en tresidig artikel i tidningen *trumvirvel* ja just det ja EXPO!

http://faktoider.blogspot.com/2016/06/cui-bono-i-expo.html
Citera
2020-05-27, 20:43
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:

Självsinsikt, säger mannen som på fullaste allvar försöker läxa upp andra om fysik men inte förstår Newtons rörelselagar

Istället för att försöka vara spydig mot mig så kanske du skulle ta och bemöta Fabian Fjällings argument. Eller mina i tråden om raketers framdrift i vakuum. Eller alla andras. Men innerst inne vet du att du inte kan, därför du börjar babbla istället. Men aldrig att du erkänt dig haft fel hela tiden, det hade ju krävts självsinsikt.
Citera
2020-05-27, 22:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det är förvånansvärt enkelt att lura folk oavsett intelligens. Och det är lättare att lura folk som tror sig vara svårlurade på grund av sin intelligens, speciellt genom att appellera till deras ego. Jag vet, jag är själv väldigt intelligent och har trott på de absolut mest korkade saker jag idag avfärdar rakt av.

Att du idag avfärdar korkade saker är en konsekvens av att du är intelligent.
Cui bonofolket skulle däremot aldrig ändra åsikt i några idiotfrågor ens om skulle vara årsbarn med Tycho Brahe.

Det finns helt enkelt ingen förståelse, bara åsikter som alla tycks mynna ifrån "renässansmannen" Simon Shack.
Citera
2020-05-28, 21:37
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Självsinsikt, säger mannen som på fullaste allvar försöker läxa upp andra om fysik men inte förstår Newtons rörelselagar

Istället för att försöka vara spydig mot mig så kanske du skulle ta och bemöta Fabian Fjällings argument. Eller mina i tråden om raketers framdrift i vakuum. Eller alla andras. Men innerst inne vet du att du inte kan, därför du börjar babbla istället. Men aldrig att du erkänt dig haft fel hela tiden, det hade ju krävts självsinsikt.

Trögheslagarna förstår jag väl och även gaslagarna och strömmningsmekanik och därmed också att raketer inte skapar framdrift i rymden. Om ett föremål ska ändra riktning måste den utsättas för en utifrån kommande kraft och en gasexpansion i vakuum skapar ingen sådan kraft.

Gillar och respekterar Fabian men jag har svårt att bemöta hans argument eftersom det var som jag minns att jag inte var eller hade pratat med någon fysiker om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in