2020-05-27, 15:29
Medlem
Suck.. när vi träffade källaren så avvaktade man ytterligare köp för att man trodde det skulle gå lägre.

Nu har man sparat några månadslöner och går nu med valet eller kvalet att köpa på mig + belåna mig.

Suck... Kan inte skitet bara gå ner typ 30-50% igen så kan man köpa på sig. Detta säger jag som har över miljonen på börsen och inte sålde av något.
Citera
2020-05-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mja, det är mer sant när var och varannan; 'svensson' börjar höra av sig om att man bör gå in på börsen osv. När folk börjar tro på riktigt att det bara är att köpa vad som helst och gå +100% på någon dag och så. Att det inte finns saker som en potentiell nedsida ... osv.

Däremot vore en korrektion nyttig, men en sådan hade vi precis mellan den 30 april och 15 maj:
https://i.imgur.com/IvYn8hP.png
Röd kanal, en mer bearish period där björnarna dock misslyckades

Utan det där ovan hade det varit enklare att köpa ditt 'Det här är inte sunt...'.
En pullback + vidare uppgång är trots allt ett typiskt sundhetstecken.

Någon sådan kommer också garanterat framåt.
Frågan är inte om det går ner någon gång framåt utan till vilka nivåer det går ned.

-

Berätta också gärna i vad för läge vi befinner oss i?
Jag frågar inte för att vara dryg.

För dödsfallen per dag globalt för Covid-19 har t ex MA7 gått över MA5 på dagliga, detsamma för antal dödsfall/dag för USA. Dvs det läge vi befinner oss i nu gällande Covid-19 och dess dödstal är att detta inte bara trendar nedåt utan att även de trögare medelvärdena om 7 och 5 dagar bekräftar trenden (sedan 24 maj).

Skärmklipp, MA7 + MA5 för globala dagliga dödsfall i Covid-19:
https://i.imgur.com/EgATF3U.png

Så ... vad är det för läge du ser?

Är du Kapten Kontraindikator?

-

Framåt kan det dock givetvis ske en ändring av de generella trenderna osv, men om något sker framåt ... sker det framåt. Då får man titta på vad som skett då helt enkelt.
Har ingen aning om varför du tror att antal dödsfall i Corona har något överhuvudtaget med börsnivåer att göra, vad det däremot handlar om är alla konkurser och arbetslösa och företags kraftigt sänkta vinster som avgör hur börsnivåerna ligger nästa år
Citera
2020-05-27, 15:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har ingen aning om varför du tror att antal dödsfall i Corona har något överhuvudtaget med börsnivåer att göra, vad det däremot handlar om är alla konkurser och arbetslösa och företags kraftigt sänkta vinster som avgör hur börsnivåerna ligger nästa år

Det har lite med marknaden att göra, men personen jag citerade pratade om "läget" så jag undrar vad det är för läge som inte alla redan känner till och har känt till under över 2 månader nu.

Att företag kommer att gå dåligt X tid, arbetslöshet mm bör vara något de flesta känner till vid det här laget kan man tänka sig.

Vad menar du är nytt?
Citera
2020-05-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det tror jag att de gör. Min fru blev permitterad en månad och uppmanades söka a-kassa under den månaden. Så hon hade nog hamnat i statistiken om hon gjort det (och det gör nog de flesta).

Edit: vi bor i USA.

Unemployed = jobless and actively searching for a job.
Citera
2020-05-27, 16:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Suck.. när vi träffade källaren så avvaktade man ytterligare köp för att man trodde det skulle gå lägre.
...
Suck... Kan inte skitet bara gå ner typ 30-50% igen så kan man köpa på sig.
Det kommer kanske att rasa igen men om du inte köpte efter förra nedgången på 30%, vad kommer att få dig att köpa nästa gång?

Du skriver 30-50%.

Om det går ner 29%, köper du då?

33%?

49%?
Citera
2020-05-27, 16:16
Medlem
sinewaves avatar
Köp: FABEGE AB @ 108,7

Anledningar
* Har gått bra i flera år, dvs haft en bulltrend över ett decennium
* Gick i dippen februari-mars ned över 45%
* Fastighetsbranschen är en av de branscher som är 'översålda'
* Har skapat en dubbelbotten för månad, vecka och dagliga datan
* RSI14 @ 1m under 50
* RSI14 @ 1v under 40
* RSI14 @ 1d under 47
* Utplaning av MACD @ 1v
...osv.

Tyngst väger dubbelbottnen på 1 månad samt det faktum att RSi14 @ 1v för branschindex OMX Stockholm Real Estate PI (SX8600PI) fortfarande ligger lågt (på 29 i skrivande stund).
Det kan givetvis gå lägre, men ... det kan det alltid.
Senast redigerad av sinewave 2020-05-27 kl. 16:24.
Citera
2020-05-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det kommer kanske att rasa igen men om du inte köpte efter förra nedgången på 30%, vad kommer att få dig att köpa nästa gång?

Du skriver 30-50%.

Om det går ner 29%, köper du då?

33%?

49%?

Jag tänkte mer att vi ska passera det lägsta som vi hade ner det hela brakade samman.

Vi har pratat om tjurfälla hela tiden och man väntar och väntar på att den ska komma.

Ju mer man väntar desto mer ser man en V formation istället...och så har tåget gått.

Jag sätter mitt huvud på att om jag köper nu så kommer det störtdyka imorgon... Sån tur har man.

Edit: köpte inte mer eftersom jag var fulltankad redan. Hade bara belåning som alternativ. I ärlighetens namn så trodde man att det skulle rasa mer än vad det gjorde... Därför väntade man med belåning
Citera
2020-05-27, 16:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Edit: köpte inte mer eftersom jag var fulltankad redan. Hade bara belåning som alternativ. I ärlighetens namn så trodde man att det skulle rasa mer än vad det gjorde... Därför väntade man med belåning
Men dåså, inget att bekymra sig över ju!
Citera
2020-05-27, 16:35
Medlem
Den här idioten tog sina 55% på 2 dagar och sålde allt i NAS i morse. Kände mig nöjd med det, och det var ju rätt beslut sett till dagen. Får se om jag kliver på igen....
Citera
2020-05-27, 16:38
Medlem
Citat:
Jag tänkte mer att vi ska passera det lägsta som vi hade ner det hela brakade samman.

Vi har pratat om tjurfälla hela tiden och man väntar och väntar på att den ska komma.

Ju mer man väntar desto mer ser man en V formation istället...och så har tåget gått.

Jag sätter mitt huvud på att om jag köper nu så kommer det störtdyka imorgon... Sån tur har man.

Min erfarenhet säger att 1 av hundra träffar en botten eller topp
Men att köpa regelbundet i nedgång det kan alla, plötsligt vänder det och utväxlingen på köpen blir bara bättre o bättre
Men man får hålla sig till kvalite och aktier med utdelning
Då håller man sig över index och det är svårt nog
Jag vet ., av erfarenhet
Citera
2020-05-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Köp: FABEGE AB @ 108,7

Anledningar
* Har gått bra i flera år, dvs haft en bulltrend över ett decennium
* Gick i dippen februari-mars ned över 45%
* Fastighetsbranschen är en av de branscher som är 'översålda'
* Har skapat en dubbelbotten för månad, vecka och dagliga datan
* RSI14 @ 1m under 50
* RSI14 @ 1v under 40
* RSI14 @ 1d under 47
* Utplaning av MACD @ 1v
...osv.

Tyngst väger dubbelbottnen på 1 månad samt det faktum att RSi14 @ 1v för branschindex OMX Stockholm Real Estate PI (SX8600PI) fortfarande ligger lågt (på 29 i skrivande stund).
Det kan givetvis gå lägre, men ... det kan det alltid.

Den datan ser ut att vara i min smak. Jag tror inte på att krångla till det så mycket mer. Har fungerat för mig iaf. Trenden är grön(just denna är iofs röd idag), mycket uppsida kvar mot senaste året och en bra känsla. Tycker det har fungerat....

Edit: Grön trend på ca en vecka, sen är den riktigt intressant...
Senast redigerad av Siix 2020-05-27 kl. 16:53.
Citera
2020-05-27, 17:07
Medlem
Tammers avatar
Stockholmsbörsen går fantastiskt bra, har gått upp 25% sen i mars. Var det nån som lyckades pricka in och köpte vid rätt tillfälle?
Jag sålde aldrig, eftersom jag var övertygad om att nedgången inte skulle bli så långvarig. Att det skulle vända så snabbt var dock en överraskning, trodde på ett halvår eller ett år snarare. Nasdaq ligger redan flera procent plus, där anser man tydligen att corona inte kommer påverka ekonomin ö h t.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in