Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2019-11-25, 02:03
Medlem
lifesentences avatar
Du borde äta mer kalorier en vad du förbränner på en dag.
Citera
2019-11-25, 02:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Vill du bara bli större. Käka ostbågar och valfri skräpmat. Vill du bli större mer snyggt sätt. Är det som brukligt. Tråkig mat. Havregrynsgröt, ägg, massa med potatis etc som gäller tillsammans med att du tränar varje dag också.
Citera
2019-11-25, 14:42
Medlem
Vad äter ni en dag?

Kul att veta vad ni andra äter helst under en dag. Min dag blir idag så här:

1. Kaffe kl 05.00
2. Styrketräning 05.30 -6.30
3. 3 löskokta ägg med kaviar, proteinpulver 07.00
4. 400 g spenat snabbfräst med 280 g ugnsstekt lax 12.00
5. 1 banan 15.00
6. 2 dl turkisk youghurt med äpple, solroskärnor, linfrö och honung 18.00
7. Om jag är hungrig mer proteinpulver eller 2 kokta ägg.
Citera
2019-11-28, 15:32
Medlem
Hjälp med min kostplan!

Hej! Jag har en kostplan som jag köpt av en extremt kunnig person. Har dock inte möjlighet att kontakta personen längre om råd men jag tänker att gör ett försök här och hoppas att någon riktig kunnig kan besvara mina frågor!

Jag är man, yngre än 30 äldre än 20 och är 1,85 cm lång, väger 85 kg och har 21% kroppsfett. Jag vill klättra ner mellan 7-10% kroppsfett. Enligt min Acuuniq mätning är min kropps BMR ca 2900kalorier. Kostschemat jag har fått är ett rätt så tufft magrutor garanti på 6 veckor. En typisk dag ser ut såhär:

Frukost: Havregrynsgröt + shake.
Mellanmål: nån frukt/lite nötter bara nått lätt så.
Lunch: 200g potatis/ris + Kyckling/köttfärs 200g eller 150g lax + 100g broccoli.
Mellanmål: nån frukt/lite nötter bara nått lätt så.
Middag: samma som lunch.
Kvällsmat: Shake + lite tabletter omega 3, vitamintillskott.

När jag äter efter detta schemat så blir jag så torr att det känns som att jag har varit varit på ett spritrace och hulkat. Vad beror det på? Det innehåller ju kolhydrater så den kemiska proccessen som sker när man äter LCHF och kroppen börjar bränna fett, som kostar mycket vatten för kroppen, borde ju inte ske? ÄR det för att jag äter för lite kalorier i förhållande till vad jag behöver?
Citera
2019-11-28, 16:07
Medlem
Man blir torr i munnen när man blir sugen på godis (läs sötsaker) . Kan det vara det? Det finns ju flera hål i det schemat för att hålla dig mätt eller?

Även om programet är helt okey så är det inte gjort av någon extremt kunnig. Shakes? Byt ut dem mot samma mängd kalorier i ägg eller något vettigt nu direkt. Det kommer fixa hungern till det bättre.

Detta har inget med frågan att göra, men du är lurad om du tror att du har magrutor om 6 veckor. Tror inte du kommer se så annorlunda ut om 6 veckor. Försäljningsknep.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-11-28 kl. 16:09.
Citera
2019-11-28, 16:23
Medlem
tnems avatar
Höftar ihop en uträkning:
frukost: 130 kCal
Lunch och middag är typ 650*2=1300 kCal
Mellanmål 150*2= 300 kCal
Proteinshake: 150*2= 300kCal

Totalt ca: 2000 kCal

Så det är risk att du ligger med rätt stort underskott, om vi förutsätter 5+ pass i veckan.

Bokför all mat du äter i en app så ser du hur mycket du har stoppat i dig.
Då kan du se om du får i dig rätt mängd protein också.
Det kan var bekvämt med proteinshake i samband med träning, men ersätt inte en kost med det.
Till gröten skulle du kunna äta ägg istället, addera kvarg till ett av dina mellanmål.
Citera
2019-11-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Man blir torr i munnen när man blir sugen på godis (läs sötsaker) . Kan det vara det? Det finns ju flera hål i det schemat för att hålla dig mätt eller?

Även om programet är helt okey så är det inte gjort av någon extremt kunnig. Shakes? Byt ut dem mot samma mängd kalorier i ägg eller något vettigt nu direkt. Det kommer fixa hungern till det bättre.

Detta har inget med frågan att göra, men du är lurad om du tror att du har magrutor om 6 veckor. Tror inte du kommer se så annorlunda ut om 6 veckor. Försäljningsknep.

Det är förutsatt att man promenerar 10k steg per dag + tränar 3 ggr veckan på gym. Men nej det är inte muntorrhet, det är liksom torrhet i hela kroppen!
Citera
2019-11-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Höftar ihop en uträkning:
frukost: 130 kCal
Lunch och middag är typ 650*2=1300 kCal
Mellanmål 150*2= 300 kCal
Proteinshake: 150*2= 300kCal

Totalt ca: 2000 kCal

Så det är risk att du ligger med rätt stort underskott, om vi förutsätter 5+ pass i veckan.

Bokför all mat du äter i en app så ser du hur mycket du har stoppat i dig.
Då kan du se om du får i dig rätt mängd protein också.
Det kan var bekvämt med proteinshake i samband med träning, men ersätt inte en kost med det.
Till gröten skulle du kunna äta ägg istället, addera kvarg till ett av dina mellanmål.

2,000 kalorier stämmer. Men kan det vara så att hoppet är för stort från 2800 BMR (de jag behöver för att hålla igång kroppen när jag är aktiv typ) till 2000? För det känns som att jag är bakfull hela tiden.
Citera
2019-11-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det är förutsatt att man promenerar 10k steg per dag + tränar 3 ggr veckan på gym. Men nej det är inte muntorrhet, det är liksom torrhet i hela kroppen!

Du får nog uppdatera kostschemat. Det finns som sagt potential att ändra saker i det.
Citera
2019-11-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du får nog uppdatera kostschemat. Det finns som sagt potential att ändra saker i det.

Men låt oss säga för enkelhetensskull att jag äter 2000 kalorier och har ett BMR(basal metabolic rate) på 2800-2900. Innebär det att jag vid 800-900 underskott kommer bli helt torr och börja producera de där ämnet i blodet som kostar vatten. Jag är ingen expert men när man tar bort kolhdyrater så börjar kroppen ställa om sig och bränna byggstenen fett som energikälla. Det innebär att kroppen blir extremt torr under omställningen. Är det detta som sker eller varför blir jag torr? Matschemat är OK, det är 2000 kalorier och används utav många välkända profiler inför tv och filminspelningar då dom behöver shredda sig, jag litar fullt ut på schemat (jag har flera varianter för att byta ut om jag tröttnar på någon måltid t.ex kan ta smoothie till frukost osv).
Citera
2019-11-28, 17:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
2,000 kalorier stämmer. Men kan det vara så att hoppet är för stort från 2800 BMR (de jag behöver för att hålla igång kroppen när jag är aktiv typ) till 2000? För det känns som att jag är bakfull hela tiden.

Ett underskott på500 kcal är det man brukar rekommendera.
Du kan prova att öka intaget lite.
Citera
2019-11-28, 17:30
Medlem
Du behöver troligtvis äta mer fett för att reducera det du upplever som torrhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in