2020-05-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Emil J. Bergholtz
@EmilBergholtz
·
34m
Tegnell släckte hoppet om en vässad strategi från FHM nu i Aktuellt. Väldigt tråkigt men ack så väntat.

Tegnell berättade ju att det redan pågår en vässad strategi i regioner med låg smittspridning, t ex Gotland och Blekinge där det redan körs med testning och smittspårning. Det ena utesluter inte andra. Testning och smittspårning tar väldigt mkt resurser. Det kommer nog till Sthlm om ett tag.
Citera
2020-05-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är svårt att bevisa en prognos med fakta.... Speciellt när man inte vet hur länge detta kommer att hålla på. Det finns väldigt många osäkerhetsfaktorer i detta.

Yes, if this continues the way it has been in Sweden and if the beginnings of an acceleration shown in the statistics comes to fruition; we’ll likely see a worse contraction than predicted. Other countries may also have issues leading to worse contractions.

Time will always tell, but you can’t explain away prognosis’s from other countries with “it’s fake, they are trying to look better than Sweden”. It’s both cynical and disingenuous. Current predictions from economists show that we are predicted to contract just as badly as our neighbors and most of Europe, hence why I brought it up to counter the claim of “this was an economical victory”.
Citera
2020-05-26, 22:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast vad FHM säger spelar ingen större roll med tanke på allt annat de har sagt.

Det står klart och tydligt "Siffrorna speglar det läge som var i epidemin tidigare i april, eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar.".

Så jag förstår fortfarande inte vart du får dina veckor ifrån.

Lol, först avfärdar du alla uppgifter ifrån FMH med att det "spelar ingen roll", sedan försöker du att ändå att bygga din argumentation på uppgifter just från FHM,. Du ser inget problem med det?

Sedan förstår jag inte varför du har så svårt att räkna bakåt ifrån den nuvarande vecka 22 för att förstå att mycket har hunnit hända sedan vecka 13-15.

FHM är, som jag tidigare skrivit i inlägg, inga propagandister. De arbetar med ordentliga säkerhetsmarginaler och med försiktighet när de uttalar sig. Det gör jag inte här, och nästan ingen annan här heller för den delen.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vilken ekonomi pratat du om? Utan export är Sverige inget och export är påväg åt helvete nu

Desto större anledning följa andra länders strategier,

ha samarbeten, utbyten, öppna gränser, göra affärer,

och bygga upp igen tillsammans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om man tittade på region Stockholms pressträff så är det ju uppenbart att strategin håller på att förändras.
Så snart grupp 1-3 är provtagna, så börjar man med grupp 4. Dvs att alla andra med symptom kommer börja provtas.
Detta kommer sprida sig till andra regioner, så om några månader så har vi samma strategi som våra grannar.
Endast ett halvår senare.

Detta kommer såklart ingen erkänna, utan man kommer hänvisa till att man ”är i ett nytt skede i epedemin”

Haha den gamla "olika faser"-ursäkten, alright..

Du menar alltså att regionen gör lite som de vill då, de kanske inte helt och hållet lyssnar på vad FHM/AT har sagt här då.. Ja , jag hoppas det. Jag är dock angelägen om att höra vad som är planen till hösten.

Det finns två orosfaktorer, det ena är ifall det kommer en våg 2, det andra är ifall vi "bara" har ett annat "vårdberg" att arbeta oss igenom efter covid... Vi behöver strategier för båda dessa scenarios. Helst i förväg. Men ja, jag får ge mig till tåls och se om de säger något under sommaren. Det enda är att man skulle behöva planera innan juli, för då går väl halva Sverige ändå på semester, som vanligt.. ⛱️
Citera
2020-05-26, 22:21
Medlem
När tror ni det kommer lättas på restriktioner i Stockholm? Tror ni klubbar och sånt kommer helt öppna i sommar?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det var galet att inte stänga ner en större delar av samhället. Att stänga ner samhället skulle givetvis kosta stora pengar. Dessa pengar kan tas från dom pengar som skickas i bistånd till fattiga länder. Biståndsmottagarna har missbrukat biståndet. Biståndet har inte gått till att minska fattigdomen. Biståndet har använts till att öka mottagarländernas befolkningsmängd i explosiv hastighet. Det är dags att sätta stopp för dårskapen.

Det är skamligt att svenskar dör i Covid-19, för att Sverige inte hade råd att stänga ner samhället. Samtidigt så skickar Sverige pengar till andra länder. Det innebär att svenska folket offrar sina liv, för att Sverige ska ha råd att skicka pengar till Afrika. Ett sådant förfarande är emot all vettig moral.

- Det är inte sjuksköterskorna som har skapat massdöden; tvärtom.

- Det är inte sjuksköterskorna som har tagit dom pengar som hade kunnat användas till att stänga ner samhället under en period.

- Felet heter Anders Tegnell.

- Dödandet hänger ihop med en galen strategi som bygger på flockimmunitet. Och så att Sverige vill ha råd att skicka pengar till Afrika.

Nej, flockimmuniteten är inte orsaken, längre. De har ju gett upp den eftersom det inte funkar. Men man tänker ändå inte ändra linje. fler måste få dö.

Bistånd hit och bistånd dit. Det är, och har alltid varit, lönslöst, svårt och meningslöst, att sätta kostnaden för bistånd mot någon annan kostnad.

Däremot kan man fundera på varför en humanistisk stormakt, som Sverige, som värnat livet för miljoner flyktingar "en människas liv har inget pris", helt plötsligt kan acceptera en massdöd. Bara för att spara några kronor.

ok, man trodde på flockimmunitet. Kunde ha funkat, ok, då an man offra några tusen, för att rädda en miljon.

Men nu vet man att det inte funkar. Jag anser att Sverige har ca 2-4 dagar på sig att ändra strategi fullständigt. Annars blir eftervärldens dom hård
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Tegnell berättade ju att det redan pågår en vässad strategi i regioner med låg smittspridning, t ex Gotland och Blekinge där det redan körs med testning och smittspårning. Det ena utesluter inte andra. Testning och smittspårning tar väldigt mkt resurser. Det kommer nog till Sthlm om ett tag.
Om ett tag .Kommer inte att ske förrän efter sommaren med ytterligare tre månader av döda !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tegnell förnekar ju att det finns några kluster:

Tegnell: Tiden med smitta i kluster har redan passerat .

Jag tror han har rätt delvis och Olsen har rätt delvis, i detta. Senast jag tittade på spridningen över Stockholm så kunde man fortfarande se mkt fler fall i några utsatta förorter. Dock hade det ändå fått mer spridning till de andra stadsdelarna. Så en tolkning är att det håller på att gå över från kluster, till mer utbredd samhällsspridning. Även om det sker lite segt för att en del fortfarande är försiktiga.

Men om man inte skall skärpa några restriktioner, och om man inte skall göra som Tove Fall föreslår och masstesta de med symtom. Vad är då vägen framåt?

Skall vi bara lita på att sommaren slår ut viruset nu. Och om det kommer en till våg i höst, vad är planen då.. Jag tycker det känns så oansvarigt att ha en sån här "sportkommentator"-roll, där allt får bli som det blir. Gaah, blir galen på sånt... Det skulle inte "flyga" på mitt jobb, då skulle många oskyldiga ha dött i onödan, kan jag säga...

https://omni.se/tegnell-tiden-med-smitta-i-kluster-har-redan-passerat/a/pLq3gG

Ja, och som jag kommenterat långt tidigare, det finns egentligen bara en strategi, att hålla antalet inom sjukvårdens kapacitet. Operativt har det inneburit olika händelsestyrda åtgärder, de kraftigaste med gymnasiet och högre utbildning samt max 50 i samlingar. De infördes på ett relativt tidigt stadium, då fallen dubblerades ungefär 2 ggr/vecka. När det visade sig räcka för att inte slå i taket i sjukvården, var det bara att invänta flockimmunitet, men det gick inte riktigt så, verkar det som.
Citera
2020-05-26, 22:23
Medlem
PaoloRobertos avatar
Vi måste stänga landet nu! Annars tar skiten aldrig slut här....
Citera
2020-05-26, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vilka grupper skulle förtjäna det bättre?

Kan faktiskt inte komma på en enda när man ser till vilket jobb all vårdpersonal gör, vilka risker de utsätts för och att det inte funnits en chans att dessa skulle sitta hemma och isolera sig. Självklart ska de ha ordentligt betalt.

Alla de som pådyvlas corona för att hålla det svenska sjuka samhället öppet. Busschauförer, butikspersonal. Medan andra som får hemmakontor slipper ta en enda risk.

Alternativt kan jag gå med på 500 kr till sjuksköterskor, och inget till busschaufförer.

Men då måste man med lotteri ta ut motsvarande andel bland hemmakontorfolket, 10 % , och ge dem en rak injektion med corona-virus i lungor och märg.
Citera
2020-05-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Vi måste stänga landet nu! Annars tar skiten aldrig slut här....

Ja lämpligtvis under julisemestrarna annars sprids smittan från stockholmarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in