2020-05-26, 21:50
Medlem
Nu:

CORONAVIRUSET
Region Stockholm ser ökning av corona-fall igen

PUBLICERAD 26 MAJ 2020, KL. 17:30
Vårdbehovet ökar i Stockholm igen för covid-19 efter en tids nedgång.
– Jag hoppas att det är tillfälligt, säger Björn Eriksson från Region
Stockholm.https://mitti.se/nyheter/region-stockholm-okning/?omrade=hela-stockholm

Med tanke vad jag sett i dagarna och vad A Schulman skriver :Jag läste någon rapport från Telia, där de spårar människors rörelsemönster, och de konstaterade att stockholmarna tycks röra sig mer ute på stan än i början av pandemin. Det är en underdrift. Det är numera som om corona aldrig kom till byn.
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-har-ar-en-stad-som-slutat-folja-tegnells-presskonferenser/
Med tanke vad nån skrev tidigare idag att ingen kommer att hindra stockholmarna att besöka Gotland, Västkusten och Skåne så befarar jag en tung situation på ex Gotland i slutet av sommaren !
Citera
2020-05-26, 21:53
Medlem
Ingen utväg?

Epidemiologiprofessor Tove Fall tycker att Sverige bör ”vässa målet” – och satsa på att ”trycka ner” coronasmittan.

Nu svarar Anders Tegnell:

– Har man väldigt många i samhället som har sjukdomen blir det väldigt många man måste testa och extremt många man måste isolera på olika sätt, och det är inte riktigt genomförbart,

Nähä men vad är alternativet då? Ska det bara fortgå över sommaren, eller hur ser planen ut... Kommer det "självdö" rakt av, eller vad är tanken?? Man blir så less på att "inget går" att genomföra enligt FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-svar-om-att-trycka-ner-smittan-inte-riktigt-genomforbart-/
Citera
2020-05-26, 21:55
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-svar-om-att-trycka-ner-smittan-inte-riktigt-genomforbart-/

Tegnell är ju dum i hela huvudet! (Vad är nytt?)

I kvällens Aktuell svarar Tegnell på frågan om en storskalig testning i Sverige.
Men han svarar att det för tillfället att det inte är ”genomförbart”.

– Det är en klassisk modell som vi använder för mässling och många andra sjukdomar, där vi har relativt få fall. Då går det här att genomföra rent resursmässigt, säger Anders Tegnell.

– Har man väldigt många i samhället som har sjukdomen blir det väldigt många man måste testas och extremt många som måste isolera sig, och det är inte riktigt genomförbart. När man kommer ner till ganska låga nivåer av spridning kan det här bli aktuellt, säger han.

Det är ju just därför, för att få ner antalet smittade till en hanterbar nivå, som man stänger gränserna och stänger ner allting. SEDAN kan man börja med "the dance and the hammer"!
Citera
2020-05-26, 21:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag tror det finns en hel del politik i denna prognos (observera prognos, inte fakta). Sverige är ju lite udda jämfört med de andra jämförbara länderna. De som gjort denna ytterst osäkra prognos vill ju inte att de länder som kört "lock-down" ska anses som sämre. Det är också ett sätt att lugna folket i dessa länder- "Titta på vår prognos, det blir inte bättre om vi gör som Sverige".
Folket i de flesta länder har ju vilja haft det som i Sverige under dessa 2 månader av lock-down. Det har ju kostat enorma summor varje dag.

Exakt, alla länder har ju gjort rätt och bäst. Enbart i Danmark som normalt sett är smartast i Nordeuropa finns självkritik till idiotin och samhällsskadan till att stänga skolor. Samtidigt sitter danskarna och äter på restaurang i Helsingborg och Malmö och är svinnöjda med den svenska tillvaron. I mitt Finland och Åland tramsas det nåt jävligt. Obildade bönder höttar åt svenska bilar osv, precis som på Gotland exempelvis. Ännu ett exempel på hur obildning leder till irrationell rädsla. Rätt talande för denna tråd faktiskt
Citera
2020-05-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ingen utväg?

Epidemiologiprofessor Tove Fall tycker att Sverige bör ”vässa målet” – och satsa på att ”trycka ner” coronasmittan.

Nu svarar Anders Tegnell:

– Har man väldigt många i samhället som har sjukdomen blir det väldigt många man måste testa och extremt många man måste isolera på olika sätt, och det är inte riktigt genomförbart,

Nähä men vad är alternativet då? Ska det bara fortgå över sommaren, eller hur ser planen ut... Kommer det "självdö" rakt av, eller vad är tanken?? Man blir så less på att "inget går" att genomföra enligt FHM.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-svar-om-att-trycka-ner-smittan-inte-riktigt-
genomforbart-/

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

I kvällens Aktuell svarar Tegnell på frågan om en storskalig testning i Sverige.

– Det är en klassisk modell som vi använder för mässling och många andra sjukdomar, där vi har relativt få fall. Då går det här att genomföra rent resursmässigt, säger Anders Tegnell.

– Har man väldigt många i samhället som har sjukdomen blir det väldigt många man måste testas och extremt många som måste isolera sig, och det är inte riktigt genomförbart. När man kommer ner till ganska låga nivåer av spridning kan det här bli aktuellt, säger han.

Det är ju just därför, för att få ner antalet smittade till en hanterbar nivå, som man stänger gränserna och stänger ner allting. SEDAN kan man börja med "the dance and the hammer"!

Emil J. Bergholtz
@EmilBergholtz
·
34m
Tegnell släckte hoppet om en vässad strategi från FHM nu i Aktuellt. Väldigt tråkigt men ack så väntat.
Citera
2020-05-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Tegnell är en bevisat fullständigt inkompetent mytoman vid det här laget inget att diskutera om.
Citera
2020-05-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag tror det finns en hel del politik i denna prognos (observera prognos, inte fakta). Sverige är ju lite udda jämfört med de andra jämförbara länderna. De som gjort denna ytterst osäkra prognos vill ju inte att de länder som kört "lock-down" ska anses som sämre. Det är också ett sätt att lugna folket i dessa länder- "Titta på vår prognos, det blir inte bättre om vi gör som Sverige".
Folket i de flesta länder har ju vilja haft det som i Sverige under dessa 2 månader av lock-down. Det har ju kostat enorma summor varje dag.

I don’t think the central bank of any country has edited their statistics in line with Sweden’s and that the idea is preposterous. If you wish to claim the prognosis of Sweden’s Riksbanken is extremely unlikely, that’s on you to clarify why. But do it with facts.
Citera
2020-05-26, 22:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej ,då. Men som FHM skriver så tar det några veckor att utveckla tillräckligt med antikroppar. Min utgångspunkt har varit just FHM:s uppgift om att man inte bör ta en antikroppstest förrän 14 dagar efter att symptomen upphört. Exakt var de kom med den: under någon presskonferens eller något de skrivit minns jag, tyvärr, inte.

Så om man bör räkna sju, åtta eller nio veckor tillbaka för att få reda på när de som hade tillräckligt med antikroppar vecka 17 smittades är iof viktigt och intressant. Men ännu viktigare är att inse att det hinner hända väldigt mycket under en pandemi under 7-9 veckor.

Sedan håller jag inte reda på alla inlägg i denna tråd. Det mesta är ju skräp, även om det också finns undantag. Bra i alla fall att du svarade med sakargument.

Fast vad FHM säger spelar ingen större roll med tanke på allt annat de har sagt.

Det står klart och tydligt "Siffrorna speglar det läge som var i epidemin tidigare i april, eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar.".

Så jag förstår fortfarande inte vart du får dina veckor ifrån.
Citera
2020-05-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Det kan självfallet bero på flera saker, men en viktig skillnad mellan Sverige och Turkiet är att man där behandlar Covid-19 med hydroxiklorokin tidigt i förloppet, som framgår av dessa anvisningar.

https://twitter.com/Covid19Crusher/status/1263799019110895617/photo/2

New research published in The Lancet on Friday found that hydroxychloroquine and chloroquine has ‘no benefit’ for coronavirus patients, and could even increase the risk of heart arrhythmias and mortality.

https://healthpolicy-watch.org/hydroxychloroquine-may-cause-more-harm-than-benefit-to-covid-19-patients-says-new-lancet-study/

The World Health Organization says it is temporarily halting its clinical trials that use hydroxychloroquine to treat COVID-19 patients over published concerns that the drug may do more harm than good.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/05/25/861913688/who-halts-hydroxychloroquine-trial-over-safety-concerns?t=1590523281898

Ganska omstridd medicin, kan vara farlig enligt The Lancet och WHO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast vad FHM säger spelar ingen större roll med tanke på allt annat de har sagt.

Det står klart och tydligt "Siffrorna speglar det läge som var i epidemin tidigare i april, eftersom det dröjer några veckor innan kroppens immunförsvar utvecklar antikroppar.".

Så jag förstår fortfarande inte vart du får dina veckor ifrån.

Han har aldrig haft någon data att stödja sina flera gånger nu bevisat helt vansinniga förutsägelser.
Utöver det är idioten så dålig på engelska att jag tvivlar på att denne ens avslutat högstadiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Så...hur mycket pengar ska vi ge till denna vårdpersonal`? 500 kr? 2000 kr? 25000 kr?

Vem ska betala, är det jag, genom höjd skatt nästa år? Nej tack.

Visste, inte vårdpersonalen, att de möjligen kunde få arbeta med virus, okända sjukdomar, pandemier? Läste de inte om det i utbildningen?

Inte en krona extra ska de ha menar jag. Det ingår i deras arbete. Ska vi hålla på och höja löner och dela ut pengar finns det grupper som förtjänar detta bättre.
Vad är det för grupper som förtjänar det bättre?
Citera
2020-05-26, 22:04
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Nu:

CORONAVIRUSET
Region Stockholm ser ökning av corona-fall igen

PUBLICERAD 26 MAJ 2020, KL. 17:30
Vårdbehovet ökar i Stockholm igen för covid-19 efter en tids nedgång.
– Jag hoppas att det är tillfälligt, säger Björn Eriksson från Region
Stockholm.https://mitti.se/nyheter/region-stockholm-okning/?omrade=hela-stockholm

Med tanke vad jag sett i dagarna och vad A Schulman skriver :Jag läste någon rapport från Telia, där de spårar människors rörelsemönster, och de konstaterade att stockholmarna tycks röra sig mer ute på stan än i början av pandemin. Det är en underdrift. Det är numera som om corona aldrig kom till byn.
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-har-ar-en-stad-som-slutat-folja-tegnells-presskonferenser/
Med tanke vad nån skrev tidigare idag att ingen kommer att hindra stockholmarna att besöka Gotland, Västkusten och Skåne så befarar jag en tung situation på ex Gotland i slutet av sommaren !

Ja viruset är kvar i landet,

det är precis lika farligt som tidigare,

smittspridningen är inte under kontroll,

vårdpersonalen är helt säkert trött vid det här laget,

alla som värnar om "ekonomin" borde ha

kontroll av smittspridningen som högsta prioritet,

så vi kan få igång samhället igen.

EDIT: ju snabbare vi får stopp på epidemin desto bättre
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-26 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in