2020-05-26, 22:13
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-svar-om-att-trycka-ner-smittan-inte-riktigt-genomforbart-/

"Har man väldigt många i samhället som har sjukdomen blir det väldigt många man måste testa och extremt många man måste isolera på olika sätt, och det är inte riktigt genomförbar"

Att vi är ett U-land när det kommer till testning har vi ju bevisat.
Och anledning till att vi har så många smittade är ju Tegnells, men trots det används det skamlöst som ursäkt.
Citera
2020-05-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om man tittade på region Stockholms pressträff så är det ju uppenbart att strategin håller på att förändras.
Så snart grupp 1-3 är provtagna, så börjar man med grupp 4. Dvs att alla andra med symptom kommer börja provtas.
Detta kommer sprida sig till andra regioner, så om några månader så har vi samma strategi som våra grannar.
Endast ett halvår senare.

Detta kommer såklart ingen erkänna, utan man kommer hänvisa till att man ”är i ett nytt skede i epedemin”
INTE SÅ SÄKER ATT strategin ändras efter att ha lästdet här:Talla Alkurdi
@TallaA
·
58m
Idag hade hälso- och sjukvårdsnämnden i region Stockholm sammanträde. Frågor och svar om testning kom upp. Man är inte uppe ännu i att testa all vårdpersonal med symptom som en del företrädare från regionen vill göra gällande. Slut på meddelandet.
Citera
2020-05-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Emil J. Bergholtz
@EmilBergholtz
·
34m
Tegnell släckte hoppet om en vässad strategi från FHM nu i Aktuellt. Väldigt tråkigt men ack så väntat.

Det tyckte faktiskt inte jag att han gjorde. Snarare tvärt om.
Tänk på att han är en gubbgissare precis som Löfven och gänget. Dom kommer aldrig erkänna att de skall byta någon strategi. Det kommer ske under radarn som jag sagt länge.
Man kommer hänvisa till ett nytt skede i epidemin. Inte att man gjort fel från början.

Detta är vad jag tycker mig höra, och vad jag faktiskt tror kommer hända.
Citera
2020-05-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Man pratar ju om "klustersmittor", ingen är väl överraskad att en stor del av förorterna har mycket högre antal smittade, börja där! Men se det vågar man inte, det är "utpekande" och kan leda till "Racism" ( ett dött ord för mig...), allt i ängslig PK.anda....

Tegnell förnekar ju att det finns några kluster:

Tegnell: Tiden med smitta i kluster har redan passerat .

Jag tror han har rätt delvis och Olsen har rätt delvis, i detta. Senast jag tittade på spridningen över Stockholm så kunde man fortfarande se mkt fler fall i några utsatta förorter. Dock hade det ändå fått mer spridning till de andra stadsdelarna. Så en tolkning är att det håller på att gå över från kluster, till mer utbredd samhällsspridning. Även om det sker lite segt för att en del fortfarande är försiktiga.

Men om man inte skall skärpa några restriktioner, och om man inte skall göra som Tove Fall föreslår och masstesta de med symtom. Vad är då vägen framåt?

Skall vi bara lita på att sommaren slår ut viruset nu. Och om det kommer en till våg i höst, vad är planen då.. Jag tycker det känns så oansvarigt att ha en sån här "sportkommentator"-roll, där allt får bli som det blir. Gaah, blir galen på sånt... Det skulle inte "flyga" på mitt jobb, då skulle många oskyldiga ha dött i onödan, kan jag säga...

https://omni.se/tegnell-tiden-med-smitta-i-kluster-har-redan-passerat/a/pLq3gG
Citera
2020-05-26, 22:15
Medlem
Ser att stapeln av de som får intensivvård, 50-59 år, närmar sig stapeln de som får intensivvård, 60-69 år. Hur kommer det sig? Varför får vi inte bättre statistik över vilka som drabbas, trolig smittkälla, var i Sverige det är värst just nu. En app vore bra. Fanns, men stoppades av FHM.

Vi får inga redskap att skydda oss. De som är i riskgrupp måste ha ett helvete. Många vet dessutom inte om att de är i riskzonen, till exempel högt blodtryck och hjärtproblem.

FHM borde döpas om till FMM, Folkmördarmyndigheten.
Citera
Medlem
Nu gick platz.se förbi c19.se i antalet avlidna i corona. Man redovisar 4149 döda och det är endast 24 mer än FHM:s officiella siffror tidigare idag. Detta innebär att man kommer att visa en låg siffra på nya döda i morgon. Jag har studerat detta länge så jag kan se det (komma).

Platz.se säger att 331 ligger på IVA vilket anges som en minskning med 5 personer. På en vecka har antalet där minskat med 35 personer. Låt oss se om denna trend håller i sig med en långsam minskning med 5 personer per dygn. Jag är inte övertygad.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jesus, sitter du fortfarande här och gaggar?
Jag sa till dig för flera månader sedan att detta virus bara var en hype, men jävlar i mig du skulle trilskas och vara som en barnunge.

Coronan är över, det är gamla och tråkiga nyheter. Nu väntar vi in ett virus som faktiskt är farligt och verkligen Dödligt.

...

Trodde du försvann efter att tjatat genom hela April att Coronan är över.

Nu kommer du åter och säger samma sak som tyvärr inte stämmer. Även Tegnell säger att Covid19 kommer antagligen ta över 2 år att få bort.

Men ok
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Så...hur mycket pengar ska vi ge till denna vårdpersonal`? 500 kr? 2000 kr? 25000 kr?

Vem ska betala, är det jag, genom höjd skatt nästa år? Nej tack.

Visste, inte vårdpersonalen, att de möjligen kunde få arbeta med virus, okända sjukdomar, pandemier? Läste de inte om det i utbildningen?

Inte en krona extra ska de ha menar jag. Det ingår i deras arbete. Ska vi hålla på och höja löner och dela ut pengar finns det grupper som förtjänar detta bättre.

Vilka grupper skulle förtjäna det bättre?

Kan faktiskt inte komma på en enda när man ser till vilket jobb all vårdpersonal gör, vilka risker de utsätts för och att det inte funnits en chans att dessa skulle sitta hemma och isolera sig. Självklart ska de ha ordentligt betalt.
Citera
2020-05-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Med Covid-19 alltså. Knappelunda på grund av

Sverige har flest rapporterade dödsfall med Covid-19 per capita idag.
Citera
2020-05-26, 22:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Jag har vistats i Taiwan under en period och som du säger är är det sällsynt med överviktiga människor.
Men den avgörande skillnaden mot de flesta länder i väst är att det finns en helt annan organisation, disciplin och gemensamt ansvarstagande. Detta gäller även länder som Sydkorea, Japan, Singapore mfl. Man agerade snabbt och stenhårt och ni ser ju utfallet i dessa länder jämfört med Västvärlden
Grejen med Sverige är kanske att vi inte tar andra luftvägsinfektioner på särskilt stort allvar. Det är så normalt vara lite förkyld och småkrasslig och inte bry sig utan jobba ändå, så när en ny luftvägsinfektion dyker upp tillämpar vi samma attityd där.

Man går inte till doktorn för lite flunsa och barn som drabbas av barnsjukdomar som vattkoppor antas inte behöva träffa en läkare för man vet att infektionen följer ett visst förlopp och går över på ett par veckor.

Många infektioner är rätt avdramatiserade, inte minst luftvägsinfektioner som det är helt normalt att drabbas av nån gång per år. Så när en ny luftvägsinfektion vid namn covid19 dyker upp så tillämpar vi ett script som sitter i ryggmärgen.
Citera
2020-05-26, 22:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tegnell är en bevisat fullständigt inkompetent mytoman vid det här laget inget att diskutera om.

Jag VET! Men han har fortfarande makten!
Citera
2020-05-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det tyckte faktiskt inte jag att han gjorde. Snarare tvärt om.
Tänk på att han är en gubbgissare precis som Löfven och gänget. Dom kommer aldrig erkänna att de skall byta någon strategi. Det kommer ske under radarn som jag sagt länge.
Man kommer hänvisa till ett nytt skede i epidemin. Inte att man gjort fel från början.

Detta är vad jag tycker mig höra, och vad jag faktiskt tror kommer hända.

Håller med dig dock (som nån tidigare skrev idag ) så har de bundit fast sig vid sin taktik och bara marginella förändringar kommer att göras. Exempelvis så tror jag den stora smittspridaren i Sthlm är kollektivtrafiken och där kommer inte införas munskydd när de inte ens kräver det i älrdrevården !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in