2020-05-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag vet att blod koagulerar.
Men först och främst, källa på att det är kontrollerat att blodet där avtrycken fanns hade koagulerat när avtrycket gjordes. Det låter som extremt svårt eller omöjligt att avgöra om blodet var färskt när avtrycken gjordes.
Att blodet inte hade torkat är en sak. Men det kan ju ha varit en stor pöl av blod, och det kan ta flera timmar för blodet att torka då, enligt tex nedan artikel:

"There is no way to judge the age of a bloodstain with any degree of certainty. Clotting time can be altered by many factors. Blood usually clots in 10 to 20 minutes. Examination of the clot may help you determine how much time has elapsed since the stain was made. Clotting is more rapid on a rough surface than on a smooth one. Oily substances may increase the clotting time. They can also alter the appearance of the blood. Even the peculiarities of someone's blood may affect the clotting time. A single drop of blood that falls on a dry surface often dries in about an hour at room temperature. Blood that has collected in a pool dries slowly. The drying time depends on the size and depth of the pool. Temperature and humidity also affect the drying time."
( http://www.pimall.com/nais/nl/n.bloodstains.html )

Och enligt flera personer här:
https://www.writingforums.org/threads/how-long-does-blood-take-to-dry.130357/

Så det är långt ifrån uteslutet att avtrycken kan ha gjorts tex en timma efter att Wilma dog.
Finns inga spår från andra personer i lägenheten. Uteslutet att någon annan varit där. Tills dess - Tishko är gärningsmannen.
Citera
2020-05-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den polisiära undersökningen fortsätter under rättegången - det har polisen och åklagaren gått ut med väldigt tydligt. Och man har heller inte något att förlora på som åklagare att överklaga en sådan dom till HR.
Såklart, men nu har det gått ganska lång tid vilket är till hans fördel.
Citera
2020-05-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Bra tänkt! Det förutsätter dock att han använt en bil, det verkar polisen inte kunnat visa utom en liten blodprick (tror jag eller bara DNA?) i pappans ena bil. Och enligt GW P brukar mördaren i sånt läge bära kroppen högst 50 meter, oftare 20, från bilen. Det går inte att köra upp på berget. Men de bör absolut söka bakom biltvätten och i alla skrymslen där.

Hur är det om man kör via Nonnens väg? Ser ut som man kommer längre upp mot berget där med bil. Ser ut att vara flackare lutning. Men vet inte hur det ser ut där i verkligheten bara sett berget från det hållet på Google Maps. Iof finns det ju fler hus mm som skulle se om en bil passerar där.
Citera
2020-05-26, 22:10
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag vet att blod koagulerar.
Men först och främst, källa på att det är kontrollerat att blodet där avtrycken fanns hade koagulerat när avtrycket gjordes. Det låter som extremt svårt eller omöjligt att avgöra om blodet var färskt när avtrycken gjordes. Att blodet inte hade torkat är en sak. Men det kan ju ha varit en stor pöl av blod, och det kan ta flera timmar för blodet att torka då, enligt tex nedan artikel:

"There is no way to judge the age of a bloodstain with any degree of certainty. Clotting time can be altered by many factors. Blood usually clots in 10 to 20 minutes. Examination of the clot may help you determine how much time has elapsed since the stain was made. Clotting is more rapid on a rough surface than on a smooth one. Oily substances may increase the clotting time. They can also alter the appearance of the blood. Even the peculiarities of someone's blood may affect the clotting time. A single drop of blood that falls on a dry surface often dries in about an hour at room temperature. Blood that has collected in a pool dries slowly. The drying time depends on the size and depth of the pool. Temperature and humidity also affect the drying time."
( http://www.pimall.com/nais/nl/n.bloodstains.html )

Och enligt flera personer här:
https://www.writingforums.org/threads/how-long-does-blood-take-to-dry.130357/

Så det är långt ifrån uteslutet att avtrycken kan ha gjorts tex en timma efter att Wilma dog.
Extremt svårt?? Om du följer liverapporteringen på någon tidning så hade du läst att det kontrollerats.
Texten på alla media från liverapporteringen finns nog kvar. Detta var ett av de nya bevisen att de just kontrollerat det.
Så källa finns..
Uteslutet?? Ja du vet mer än tekniker och experter?
Citera
2020-05-26, 22:10
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Varför visar de inte bilder/videos på tishko i media men det visades på Billy som mördade tova?
Billy erkände ju inte heller

Innan han blev dömd?
Citera
2020-05-26, 22:11
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Menar du i flight mode eller liknande då? Eller att mobildata/wifi är avstängt?

Det beror på oavsett, på vissa telefoner tror jag att flight mode stoppar telefonen från att skicka signaler men fortfarande mottar, vilket kan göra att vissa telefoner kan bli spårade osv.

I regel är det dock så att för spårning krävs det att mobilen skickar data till en mast. Så att antingen data eller wifi är på.
Jag tänkte främst om mobildata och wifi är avstängt.
Så, som regel, krävs att man har en sorts uppkoppling mot internet för att telefonen ska kunna spåras? Förstod jag dig rätt, om man bortser från flight mode.
Citera
2020-05-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Så, som regel, krävs att man har en sorts uppkoppling mot internet för att telefonen ska kunna spåras? Förstod jag dig rätt, om man bortser från flight mode.
Ja, telefonen måste 'pinga' masten för att kunna spåra den. Detta kan dock ske i vissa fall även om den "verkar" avstängd, men om det inte finns något speciellt program installerat eller liknande, kan den inte spåras om den inte skickar data/kopplar upp sig.
Citera
2020-05-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askungen
Ganska säker på att de kan spåra om mobilen har vanlig telefontäckning. Masterna har ju koll ändå. Man blockar till exempel en mobil genom att blocka IMEI. Sen beror det såklart på vilken data operatörerna lagrar också. Inte helt säker på det, men tekniskt sett är det möjligt.
Citera
2020-05-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcanii
Ja, telefonen måste 'pinga' masten för att kunna spåra den. Detta kan dock ske i vissa fall även om den "verkar" avstängd, men om det inte finns något speciellt program installerat eller liknande, kan den inte spåras om den inte skickar data/kopplar upp sig.

Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Ganska säker på att de kan spåra om mobilen har vanlig telefontäckning. Masterna har ju koll ändå. Man blockar till exempel en mobil genom att blocka IMEI. Sen beror det såklart på vilken data operatörerna lagrar också. Inte helt säker på det, men tekniskt sett är det möjligt.
Personligen tror jag att han stängde av mobilen den 15/11 och slängde den vid tillfälle i närmaste vattendrag. Så enkelt.
Citera
2020-05-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Personligen tror jag att han stängde av mobilen den 15/11 och slängde den vid tillfälle i närmaste vattendrag. Så enkelt.
Det tror jag också. Ser ingen anledning till att bara stänga av data.
Citera
2020-05-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beastwood
Det tror jag också. Ser ingen anledning till att bara stänga av data.
Ja, varför krångla till det? Det är inte direkt det stora geniet som begått det här mordet. Det låg inte nån direkt raketforskning bakom dådet. Han slog ihjäl, slarvade undan allt och åkte in i arresten.
Citera
2020-05-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligSkauning
Varför visar de inte bilder/videos på tishko i media men det visades på Billy som mördade tova?
Billy erkände ju inte heller

Nej, men han blev dömd mot sitt nekande. Förhoppningsvis blir det likadant här och då lär det komma bilder på T även i "media". Vit, svart eller mittemellan, i Sverige hängs ingen ut i seriös media innan dom fallit.
Vill du bara se hur fanskapet ser ut, så finns det bildlänkar i tråden, men jag antar att ditt inlägg har ett annat syfte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in