2020-05-26, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Detta var väntat. Norrmannen och danskarna och finnarna åker alla på som semester och vi får stanna hemma hela 2020, tack tegnell!

Vore kul att veta om svenskar med dubbelmedborgarskap i våra grannländer börjat hämta ut norska, danska och finska pass. De vill kanske inte sitta i fångenskap här.
Citera
2020-05-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Möjligt.

Jag är dock förvånad att man tror att det är på väg ner i Stockholm (fast det är så få smittade), samtidigt som man tror att det kommer explosions öka i andra länder senare.

Är svenskar något speciellt folk eller?

Smittar det lite så smittar det lite, smittar det mycket så smittar det mycket.

Flockimmunitet är en myt än så länge.

Dock är inte IVA någon form av mätning av döda i Sverige pga majoriteten dog på äldrevården, pga de fick morfin istället får sjukhusvård, men detta är inget nytt. Se bara på Anita Pettersson.

Själv tror jag att det kommer öka i övriga landet som i Stockholm verkar det som. Sthlm minskar väl.

Så svårt att finna en röd tråd i det hela pga hur mycket kaos det är med just rapporteringar. Svårt att verkligen veta som är sant eller inte när man inte testar fullt ut, har eftersläpningar och en statsepidemiolog som står dagligen och säger lögner med en massa sakfel.

Om smittan håller på att gå ner i Sverige så finns det inte en chans i helvetet att det skulle öka i andra länder.

Jag har förstahandsinformation från en sjuksköterska som arbetar på en IVA-avdelning på ett av sjukhusen här i Sthlm. Det hen sagt är att det är färre som behöver IVA vård än för några veckor sedan, de som kommer in är i fräschare skick, inte lika risiga. IVA vårdplatserna har ju också gått ner stadigt sista veckorna. Såg också för en stund sedan att Danderyds sjukhus går från krisläge till stabsläge (eller om det var tvärtom) d v s de skruvar ner nivån ett snäpp, vilket är glädjande.

Eftersom Sverige har haft semiöppet när många andra länder har haft rejäl lockdown så är det ju inte så konstigt att smittan spridits betydligt mer i Sverige än i t ex Spanien, Norge, Tyskland o s v

Ja det är mkt olika uppgifter från många olika experter. Samtliga har haft fel ett antal ggr, viruset verkar ju spridas och bete sig på ett annorlunda sätt än tidigare och vad vetenskapen/forskare är van. Vad är t ex klustersmitta? Och vad är en superspridare? Det verkar ju som om många blev smittade t ex på samma fest i mitten på mars
Citera
2020-05-26, 19:52
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vore kul att veta om svenskar med dubbelmedborgarskap i våra grannländer börjat hämta ut norska, danska och finska pass. De vill kanske inte sitta i fångenskap här.

Jag har dubbelmedborgarskap, har svensk pass men inte fixat finsk och tänker inte åka dit och eventuellt smitta mina landsmän.. jag väljer ta att sitta kvar här i pestens land.

Undra vad swan65 skulle anse om det, har han ens sån heder gentemot sina landsmän? nej, jobba på färjan och bara tänka på penghar. ålänning var han visst oxå. öbor sägs ha vissa psykiska problem.. Se på filmen the lighthouse med dafoe och.. vem fan var den andra? sevärd film.
Senast redigerad av EastClintfood 2020-05-26 kl. 19:59.
Citera
2020-05-26, 19:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag har förstahandsinformation från en sjuksköterska som arbetar på en IVA-avdelning på ett av sjukhusen här i Sthlm. Det hen sagt är att det är färre som behöver IVA vård än för några veckor sedan, de som kommer in är i fräschare skick, inte lika risiga. IVA vårdplatserna har ju också gått ner stadigt sista veckorna. Såg också för en stund sedan att Danderyds sjukhus går från krisläge till stabsläge (eller om det var tvärtom) d v s de skruvar ner nivån ett snäpp, vilket är glädjande.

Eftersom Sverige har haft semiöppet när många andra länder har haft rejäl lockdown så är det ju inte så konstigt att smittan spridits betydligt mer i Sverige än i t ex Spanien, Norge, Tyskland o s v

Ja det är mkt olika uppgifter från många olika experter. Samtliga har haft fel ett antal ggr, viruset verkar ju spridas och bete sig på ett annorlunda sätt än tidigare och vad vetenskapen/forskare är van. Vad är t ex klustersmitta? Och vad är en superspridare? Det verkar ju som om många blev smittade t ex på samma fest i mitten på mars

Fast Taiwan har till exempel haft mer öppet än Sverige och resultaten får ju tala sitt tydliga språk. Så det verkar som hur man har hållit öppet är nyckelordet.
Citera
2020-05-26, 19:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Here is a more in-detail look at antibodies (including a lengthy description of every type of antibody and their general function): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7184973/

They estimate 5-7 days after symptom onset for the forming of IgG antibodies (10-12 days using a 5 day median time to symptoms presenting). It also covers IgM antibodies and every other type of antibody.

Here is a far easier to read link regarding antibodies: https://www.vumc.org/coronavirus/latest-news/antibody-testing-covid-19-what-it-tells-us-and-what-it-doesnt

They bring up 2-4 weeks for IgG because somewhere between 14 days and 19 days 90-99% of IgG antibodies will have formed. 3 weeks will give you around 99.9% and 4 weeks should theoretically cover the last 0.01%.
"For the forming"?

Bara för att förtydliga diskussionen; är det seroconversion du försöker förstå (alltså, den tid som förflyter innan en specifik antikropp kan detekteras via blodprov) eller specifikt NÄR dessa antikroppar produceras)? Oklart vad du försöker förstå.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-26 kl. 19:58.
Citera
2020-05-26, 19:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Vi börjar se en utplaning av antalet mördade statsepidemologer. Siffrorna är väldigt fascinerande faktiskt och jag är försiktigt optimistisk.
Haha.
Citera
2020-05-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mer än hälften av de som dött lär härledas till äldreboenden.En annan stor grupp är boenden på Järva. Här har smittan dragit fram skoningslöst. Tror att viruset nu drabbar lite andra grupper. Vi får nog en bredare spridning. De som skyddat sig genom social distansering börjar sänka garden. Jag tror egentligen inte att smittan minskar men den drabbar nog lite andra grupper. Tror det kan förklara minskningen på IVA. De som blir sjuka är i allmänhet lite friskare. Tror dock IVA kan öka igen i takt med att spridningen gör det.

Det mörkläggs också från myndigheter. Taxichaffisar verkar vara illa däran. Min chaffis har slutat köra och låter frugan som har ett jobb som hon kan sköta hemifrån försörja familjen. Enligt honom är det en del kollegor till honom som ligger hemma och hostar.

En annan sak som kan förklara IVA-minskningen är att sjukvården blivit bättre på att behandla c19. I början hade de ju ingenting att gå på men nu börjar de få rutin och även idéer från kollegor jorden runt.
Citera
2020-05-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast Taiwan har till exempel haft mer öppet än Sverige och resultaten får ju tala sitt tydliga språk. Så det verkar som hur man har hållit öppet är nyckelordet.

Kanske har med värmen/årstiden att göra i Taiwan? Eller hur populationen ser ut vad gäller åldersstruktur? Var man fått in smittan? Asiater är ju generellt inte lika feta som i västvärlden, har inte lika mkt fetmarelaterade sjukdomar o s v, vilket verkar vara en viktig faktor till allvarliga komplikationer.

Misslyckandet på äldreboenden här i Sverige har ju att göra med att de sista 20-30 sparats så mkt och även privatiserats, med mkt spring av timanställda (ofta invandrare) på dessa ställen. Samt att man inte visste från början att man kunde smitta även innan man började visa symptom.
Citera
2020-05-26, 20:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Många har ju smittats utan att veta om det. Dvs blir inte sjuka. Moskva hade 60% sådana personer.

Så lågt i Ryssland?

Enligt Tegnells mentor, är det i Sverige fler än 99% som har smittats utan att veta om det.
Citera
2020-05-26, 20:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kanske har med värmen/årstiden att göra i Taiwan? Eller hur populationen ser ut vad gäller åldersstruktur? Var man fått in smittan? Asiater är ju generellt inte lika feta som i västvärlden, har inte lika mkt fetmarelaterade sjukdomar o s v, vilket verkar vara en viktig faktor till allvarliga komplikationer.

Misslyckandet på äldreboenden här i Sverige har ju att göra med att de sista 20-30 sparats så mkt och även privatiserats, med mkt spring av timanställda (ofta invandrare) på dessa ställen. Samt att man inte visste från början att man kunde smitta även innan man började visa symptom.

Läste om att de började agera tidigt med att stoppa smittan. Samt att de använder ansiktsskydd.

Mycket av det stämmer ja, men även att regeringen samt FHM har lobbat för att det inte ska vara några som helst krav på skydd för personalen. Vilket jag antar är den största faktor som har gjort alla äldre blev smittade och dog.
Citera
2020-05-26, 20:07
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag går lite på magkänslan nu eftersom informationen är så motsägelsefull. Jag tror att den här andra vågen blir mildare, det blir mer som en långsam uttunning. Samtidigt såg jag någon uppgift att den som blir sjuk två gånger ligger illa till. Man vet för lite och jag går på känslan att det blir mycket mildare.

För övrigt ser det ut att bli jubel i morgon. Oberoende sajter visar inte så stora siffror, just nu c19.se har 4146 döda och det är ju bara 21 personer mer än vad FHM rapporterade. Platz.se anger 4142 döda och det blir 17 fler.
Dödligheten har avstannat plötsligt eller? Jag tippar 25 nya döda i morgon för eftersläpningarna redovisas en annan dag.

Patienter på IVA ökar igen, 22/5 bottnade det på 334 och är nu på 340, Vi får se om dödstalen följer efter.
Citera
2020-05-26, 20:10
Medlem
Norge har haft 31 dödsfall för Corona den senaste månaden.
Sverige visar 80 dödsfall det senaste dynet.
Om den skillnaden inte visar att FHMs strategi varit och är felaktig vad är det som behövs för bevis då ?
Det räcker med 100 dödsfall per dag. Nu behövs det en ändring av den felaktiga strategin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in