Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Möjligt.
Jag är dock förvånad att man tror att det är på väg ner i Stockholm (fast det är så få smittade), samtidigt som man tror att det kommer explosions öka i andra länder senare.
Är svenskar något speciellt folk eller?
Smittar det lite så smittar det lite, smittar det mycket så smittar det mycket.
Flockimmunitet är en myt än så länge.
Dock är inte IVA någon form av mätning av döda i Sverige pga majoriteten dog på äldrevården, pga de fick morfin istället får sjukhusvård, men detta är inget nytt. Se bara på Anita Pettersson.
Själv tror jag att det kommer öka i övriga landet som i Stockholm verkar det som. Sthlm minskar väl.
Så svårt att finna en röd tråd i det hela pga hur mycket kaos det är med just rapporteringar. Svårt att verkligen veta som är sant eller inte när man inte testar fullt ut, har eftersläpningar och en statsepidemiolog som står dagligen och säger lögner med en massa sakfel.
Om smittan håller på att gå ner i Sverige så finns det inte en chans i helvetet att det skulle öka i andra länder.
Jag har förstahandsinformation från en sjuksköterska som arbetar på en IVA-avdelning på ett av sjukhusen här i Sthlm. Det hen sagt är att det är färre som behöver IVA vård än för några veckor sedan, de som kommer in är i fräschare skick, inte lika risiga. IVA vårdplatserna har ju också gått ner stadigt sista veckorna. Såg också för en stund sedan att Danderyds sjukhus går från krisläge till stabsläge (eller om det var tvärtom) d v s de skruvar ner nivån ett snäpp, vilket är glädjande.
Eftersom Sverige har haft semiöppet när många andra länder har haft rejäl lockdown så är det ju inte så konstigt att smittan spridits betydligt mer i Sverige än i t ex Spanien, Norge, Tyskland o s v
Ja det är mkt olika uppgifter från många olika experter. Samtliga har haft fel ett antal ggr, viruset verkar ju spridas och bete sig på ett annorlunda sätt än tidigare och vad vetenskapen/forskare är van. Vad är t ex klustersmitta? Och vad är en superspridare? Det verkar ju som om många blev smittade t ex på samma fest i mitten på mars