2020-05-26, 14:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tack för ditt inlägg.
Visste att jag läst om det här någonstans.
Jag anser att OP var mer ifrågasatt än vad som nämnts här men i.o.m mordet försvann debatten av förklariga skäl.
Ingen ville dessutom tillstå att debatten ägt rum efter mordet.
OP hade många fiender och många ville förgöra honom. Därför blir motivbilden komplex.
Frågan är om han var mer omstridd än aktad vid tiden för mordet ,tyvärr anser jag att många krafter ville ha bort honom.
Därav alla konspirationer som frodats och frodas fortfarande.

Jag anser och tror att IC vet så mycket mer om det här än han vill ge sken av.
Hans memoarer klargör ingenting, tyvärr.

Efter MOP påstås av Arbetetjournalisterna Hermansson/Wenander att Olof Palme skulle vara på väg att avgå. Påståendena görs av anonyma S-företrädare i hög ställning. Detta gjordes i boken ”Uppdrag Olof Palme” som kan ses som ett av de tidigaste och bäst genomförda desinformationsbidragen.

När Björn Elmbrandt skriver sin palmebiografi några år senare intervjuar samma partitoppar är påståenden om OPs beslutade avgång obefintliga. Det budskap som hamrades ut 87-88 duger inte ett par år senare. Man kan undra varför?

Som du skriver är S-företrädare inte speciellt intresserade av att diskutera OPs politik överhuvudtaget efter MOP. Personporträtten av OP som framträder i memoarer Kjell-Olof Feldt, Thage G Petersson och Sten Andersson är inte odelat positiva.
Citera
2020-05-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, han säger att han sålde det 92. Inte många tror på det. När vapnet illegalt hamnade hos någon annan, vet vi inte.

CA: "jag tror han ville ha den för att stila med, inte för att använda den"

Varför säger han det här? Jag tror att han är osäker på vad det användes för.

Nä det är ju sannolikt att han ljuger om det med.

Min poäng är väl egentligen att det är enklare att knyta CA till mordvapnet , om det är hans revolver som är en match med CAs fingeravvtryck på... Eftersom det är just hans privatägda då vid tiden för mordet.

Tex för SE blir det svårare... Om man knyter vapenhandlarens vapen till mordet, med SEs fingeravtryck så blir det svårare att koppla om hans fingeravtryck hamnade på revolvern just på mordnatten eller om de hamnat där vid ett senare tillfälle. Eftersom flera då kan haft tillgång till vapnet.
Citera
2020-05-26, 14:42
Medlem
Är det ingen som har uppmärksammat att denna tråd fyllde 20 år igår.

Får väl se om den lever 20 åt till efter Krister Peterson avkunnar vilka som ligger bakom mordet.

Hipp hipp hurra, hipp hipp hurra hipp hipp hurra hipp hurra.

KP kommer med en hård present och består av en Magnum 357.
Citera
2020-05-26, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Efter MOP påstås av Arbetetjournalisterna Hermansson/Wenander att Olof Palme skulle vara på väg att avgå. Påståendena görs av anonyma S-företrädare i hög ställning. Detta gjordes i boken ”Uppdrag Olof Palme” som kan ses som ett av de tidigaste och bäst genomförda desinformationsbidragen.

När Björn Elmbrandt skriver sin palmebiografi några år senare intervjuar samma partitoppar är påståenden om OPs beslutade avgång obefintliga. Det budskap som hamrades ut 87-88 duger inte ett par år senare. Man kan undra varför?

Som du skriver är S-företrädare inte speciellt intresserade av att diskutera OPs politik överhuvudtaget efter MOP. Personporträtten av OP som framträder i memoarer Kjell-Olof Feldt, Thage G Petersson och Sten Andersson är inte odelat positiva.

Kjell Olof Feldt hade manegen redan krattad för att efterträda Palme.Bytet av partiledare hade skett i god tid innan valet 1988.Socialdemokraternas riksdagsgrupp hade redan börjat backa upp K O Feldt..och att han var partiets påläggskalv nummer ett stod klart redan tidigt på 80-talet.
Citera
2020-05-26, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Intressant.

Då får man utgå ifrån att Glasers spädgris har provskjutits då väl?
Vad jag förstår så bodde han i Täby på samma gata som Stig Engström.

Polisen saknar bara en licensierad Magnum från Stockholmsdistriktet..och det är ju CAs.

Hur får man då ihop att SE skall ha skjutit med Glasers vapen,då detta är kontrollerat och clearat vad jag kan förstå?

Det har inte varit kontrollerat. Vapensamlarens revolver är registrerad som en . 38a. special
Tvivlar på att man letat efter dessa trots att Borgnäs grävde i detta när det begav sig.
Citera
2020-05-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Nä det är ju sannolikt att han ljuger om det med.

Min poäng är väl egentligen att det är enklare att knyta CA till mordvapnet , om det är hans revolver som är en match med CAs fingeravvtryck på... Eftersom det är just hans privatägda då vid tiden för mordet.

Tex för SE blir det svårare... Om man knyter vapenhandlarens vapen till mordet, med SEs fingeravtryck så blir det svårare att koppla om hans fingeravtryck hamnade på revolvern just på mordnatten eller om de hamnat där vid ett senare tillfälle. Eftersom flera då kan haft tillgång till vapnet.

Vapensamlarens Magnum bör ju vara kontrollerad och avförd,då den enda Magnum från Stockholmsområdet som saknas var Christer Anderssons.
Är det så..så faller ju varje koppling mellan SE och mordvapen,såtillvida det var en Magnum 357 som Palme sköts med.
Citera
2020-05-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det har inte varit kontrollerat. Vapensamlarens revolver är registrerad som en . 38a. special
Tvivlar på att man letat efter dessa trots att Borgnäs grävde i detta när det begav sig.

Aha..det förklarar saken.
Den vanligaste uppfattningen är att Palme sköts med Magnum 357 med sex tums pipa.
Andra alternativ är dock inte otänkbara,till exempel 38 special kan tänkas.
Citera
2020-05-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

De närmsta omkring OP såg säkert att han höll på att tappa glöden.

Feldt uppfattar jag som mest ärlig men ville inte, som jag anser, delge alla sin historia.
Den socialdemokratiska politiken förändrades totalt efter OP död. Allt kan inte förklaras enbart med att tiden förändrades utan som jag anser, att OP sågs som en bromskloss, som tyvärr var mer intresserad av utrikes och fredsfrågor, inte fel, men faktum kvarstår att man inte ska vara stadsminister utan söka sig till ett organ som hade dessa frågor på agendan ex FN .Där hade han gjort mer nytta än att vara statsminister i Sverige.

På ålders höst svek självkänslan hos denne man och han beslöt sig för att vara kvar i det han styrde på ett självklart sätt.
Citera
2020-05-26, 14:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Delar mycket av det du skriver. Skulle dock vilja slå ett slag för UDBA (jugoslavernas tjänst - benämnd SDB 1986). De genomförde en hel del attentat med likvideringar i Västeuropa och t.o.m USA under 70- och 80-talet. Det blir lite pikant med Rikslarmets nämnande av ”ev Ustajarörelsen” i detta sammanhang. Svagheten i en sådan hypotes är motivet, kapaciteten hade man definitivt.
Jag förstår varför Lisbeth trodde att GM var en utlänning. Men inte varför hon och flera andra på grund av det trodde det var en utlandsk sakerhetstjanst, utlandsk terroristorganisation, utlandsk konspiration bakom mordet? Varför kunde det inte vara en ensam utlänning bakom mordet?
Citera
2020-05-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vid mordet på Anna Lindh hade man kamerabilder och ett mordvapen med DNA. Jag tror att Holmer hade grejat det mordet han med.

Oavsett vad vi tror om PU och MOP så finns det enligt mig ingen enskild detalj som PU kunnat göra annorlunda som nödvändigtvis hade lett till att mordet klarats upp. Det
är ett spaningsmord med okänd GM utan teknisk bevisning. Uppklarningsprocenten är låg för alla sådana mord.
Ja det går inte alls att jämföra mordet på OP med det på AL.

Givetvis har utredningen skötts dåligt att INTE SE tex utreddes riktigt redan på 80 talet är ytterst märkligt.
CA hade man väl tankar kring men tja han dök inte upp trots TVÅ kallelser om att inkomma med vapnet för provskjutning
Polisen borde väl bara hämtat in honom(även om han tydligen var svår att hitta då hans uppgivna adress var felaktig).

Givetvis begicks tidiga misstag som tex att HH fick leda spaningsarbetet.
Det dröjde alltför länge innan rikslarm skickades ut osv osv.

MEN ja ett svårlöst mord kanske spaningsmord som du säger utan tekniks bevisning.
Den enorma massmedial uppmärksamhet fallet fick/får än i viss mån har knappast heller varit bara av godo.

MEN visst borde man följtupp CA bättre och även tänkt tanken att SE KUNDE vara GM med tanke på alla hans stolliga utspel i media osv speciellt när han spekulerade i hur mordet gick till i en intervju 1992.Den intervjun gör iaf mig VÄLDIGT misstänksam.

PU fastnade i vissa poänglösa spår som tex PKK och CP som man ju till varje pris ville ge skulden för att "lösa" mordet,Trots att väl de flesta måste ha insett att nej denna kille var det ju knappast som mördade statsministern.
Att man kanske trodde att mordet var mer organiserat och planerat än det verkar ha varit är i sig inte ettd ugg konstigt iofs MEN vissa andra spår med mycket bäring och substans SE och CA framförallt borde ha utretts redan på (senast) tidigt 90tal egentligen ännu tidigare.
Citera
2020-05-26, 15:27
Medlem
Citat:
Vapensamlarens Magnum bör ju vara kontrollerad och avförd,då den enda Magnum från Stockholmsområdet som saknas var Christer Anderssons.
Är det så..så faller ju varje koppling mellan SE och mordvapen,såtillvida det var en Magnum 357 som Palme sköts med.

Ja exakt. Så vad kan egentligen logiskt sett ha dykt upp efter 34 år som får KP att lova en lösning? Måste ju va vapnet och en koppling till en gärningsman. Och är det CAs vapen man hittat och det är en match som mordvapen "bara" så blir ju kopplingen enkel till CA direkt som gärningsman. Även om man såklart ändå måste hitta hans DNA på vapnet.
Citera
2020-05-26, 15:33
Medlem
Citat:
Aha..det förklarar saken.
Den vanligaste uppfattningen är att Palme sköts med Magnum 357 med sex tums pipa.
Andra alternativ är dock inte otänkbara,till exempel 38 special kan tänkas.

Piplängden är oviktigt om man bortser från vittnesmålen.
Saken är den att det går att modifiera revolvern åt båda hållen, dvs byta ut cylindern och modifiera ammunitionen.

Piplängden verkar också variera var revolvern är tillverkad när det gäller S&W.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in