2020-05-26, 12:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tyvärr är INGET glasklart !
Skulle situationer, vittnesmål och myndigheter som var berörda, fungerat , hade det här mordet varit löst i inom snar framtid efter mordet.

Att mordet inte ens har varit i närheten av att lösas frodar konspiration.
Jag har aldrig läst eller hört något om Anna Lindhs mördare. Men där skötes allt efter konstens alla regler.
Jag tycker inte om att konspirera alls ,jag vill veta sanningen som de flesta medborgare.
Men jag är övertygad om att det finns levande människor där ute som vet så mycket mer, som inte alls vill att det här ska lösas.
Det är min övertygelse...……..
Vid mordet på Anna Lindh hade man kamerabilder och ett mordvapen med DNA. Jag tror att Holmer hade grejat det mordet han med.

Oavsett vad vi tror om PU och MOP så finns det enligt mig ingen enskild detalj som PU kunnat göra annorlunda som nödvändigtvis hade lett till att mordet klarats upp. Det
är ett spaningsmord med okänd GM utan teknisk bevisning. Uppklarningsprocenten är låg för alla sådana mord.
Citera
2020-05-26, 13:00
Medlem
[quote=299792458|71722603]Försökte han då berätta för någon att han var mördaren? eller utgick han ifrån att alla förstod att han var mördaren och att han inte behövde säga någonting?

Ett problem var kanske att han var en gubbe med gubbkeps ?

"Åldern sa hon också, att han måste vara ungefär i 30 tror jag hon sa, av sättet och springa ....‫ att han verkade vara kraftig just över axlarna men verkade vara smalare i midjan. Hon sa att han måste ha haft en snygg kropp" (FUP 275)

"Det enda jag tänkte på det var väl att han verkade ha snygg kropp om man säger så." (FUP 239)[/QUOTE
]
Ja ok snygg kropp kan men verkligen inte påstå att SE hade. När det gäller åldern däremot såg knappt något vittne mördarens ansikte .

Ser man ansiktet går det ju att i de flesta fall någorlunda ringa in rätt ålder.

OM SE är=GM så kan jag gott förstå att hans av vittnen uppskattades vara ca 40 år.

Titta på hur han springer i Rapportinslaget. Man kunde absolut tro att den löpande mannen var i 40årsåldern om man inte vetat att det var SE och att han då var 52.

Han springer snabbt och smidigt.

Dessutom med en löpstil som LJ beskrev att mördaren hade.
Citera
2020-05-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vid mordet på Anna Lindh hade man kamerabilder och ett mordvapen med DNA. Jag tror att Holmer hade grejat det mordet han med.

Oavsett vad vi tror om PU och MOP så finns det enligt mig ingen enskild detalj som PU kunnat göra annorlunda som nödvändigtvis hade lett till att mordet klarats upp. Det
är ett spaningsmord med okänd GM utan teknisk bevisning. Uppklarningsprocenten är låg för alla sådana mord.

Möjligen skulle ett blixtsnabbt beslut om avspärrning av Tunnelgatan-DB gata kunna ha lett till säkrade spår och en längre sträcka med känd flyktväg. Och det skulle ha känts bra om skickliga hundar omedelbart hade fått gå lös på såna spår. Men, men.
Citera
2020-05-26, 13:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag har haft funderingar på om att det fanns krafter i den socialdemokratiska rörelsen att få bort OP.
Jag vet att det är magstarkt att tycka så , att planer fanns och då mord på sin chef.
Men det finns inget som förvånar mig längre i denna härva.

Jag upplevde själv att OP tappade stinget under hösten-85.
Såg själv intervjun med OP då han diskuterar de marin officerare som kritiserat honom. Svaret han ger är "de kan lita på mig, frågan är om jag kan lita på mina officerare"
Jag minns att jag blev rädd och såg också en tydlig spricka .Dessutom gick det inte en dag utan Moskva resan diskuterades i media när det blev känt att han skulle åka dit.
Under den här tiden blåste det en del över OP som person och också över den politik han förde.

Jag tror att OP var ifrågasatt i rörelsen men de visste också att han inte var i närheten att avgå.
Mycket tankar kring det här och försöker att med fantasi och inlevelseförmåga förstå alla som stod nära.
Jag tror inte att OP själv förstod att han var ifrågasatt men jag har lärt mig att aldrig lita på vänner ,mina fiender däremot har en glasklar agenda!

Det finns indikationer på stundtals ganska hård kritik mot Olof Palme. Mikael Holmström berättar i ”Den dolda alliansen” om hur OP fick tuff kritik av Sten Andersson och Kjell-Olof Feldt vid ett partistyrelsemöte 1984 pga oförsonligheten mot moderaterna i säkerhetspolitiken.

Korsikaresenärerna KOF, Carl Lidbom, Carl-Johan Åberg och Harry Schein diskuterade uppenbarligen OPs framtid strax efter valet 1985. Därefter kom kritiken från vänster i partiet dvs SAFE i Nässjö och Dalauppropet. Att detta oroade OP är välbelagt.
Citera
2020-05-26, 13:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Kl 0506 mordnatten ändrar Gösta Welander rikslarmet och tar bort uppgiften om Ustaja, medan uppgiften om två gärningsmän kvarstår. Han har varit på Sabbatsberg och talat med Lisbeth Palme och även han ska då missförstått henne.

Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson och Anita Gradin kallas till Sabbatsberg av LP då hon vill delge dom info om MOP. Från ÖBs dagbok ser vi att försvarsminister Roine Carlsson informerat denne om att det är två gärningsmän som gällt under nattens regeringsmöte.

Det är väldigt många som ska missförstå LP . För mig är det troligare att hon kopplar två män hon sett i gamla stan till mordplatsen. Att det bara finns en skytt är uppenbart. Den andre bör vara den långe i beigt som PU aldrig brytt sig om att på allvar leta efter.
Lisbeth tror att GM är en utlänning

"kvinnan som går längst ut. skriker något som Björkman uppfattade som utlänakt språk" (FUP 104)
"kvinnan uttalar något som Björkman tycker låter som något utländskt språk" (FUP 109)
"utbrister något - som Björkman uppfattar vara något oförståligt på ett främmande språk" (FUP 114)

"Han var mörk men inte på ett direkt sydländskt sätt utan håret var mer brunaktigt" (116)

"Vid förhöret på Sabbatsbergs sjukhus omedelbart efter mordet hade hon uttryckt misstankar om att det kunde vara Ustasja som låg bakom mordet" (116-B)

”Lisbeth tror att det kan vara kroater, tyskar, israeler, sydafrikaner eller amerikaner som ligger bakom mordet" (116-B)

Statssekreterare Ulf Dahlsten: "Det hon ville ha sagt var: han kan ha varit kroat. Han såg sådan ut." (Nirvana kan vänta sida 180)
Senast redigerad av 299792458 2020-05-26 kl. 14:00.
Citera
2020-05-26, 14:00
Medlem
Citat:
Tyvärr är INGET glasklart !
Skulle situationer, vittnesmål och myndigheter som var berörda, fungerat , hade det här mordet varit löst i inom snar framtid efter mordet.

Att mordet inte ens har varit i närheten av att lösas frodar konspiration.
Jag har aldrig läst eller hört något om Anna Lindhs mördare. Men där skötes allt efter konstens alla regler.
Jag tycker inte om att konspirera alls ,jag vill veta sanningen som de flesta medborgare.
Men jag är övertygad om att det finns levande människor där ute som vet så mycket mer, som inte alls vill att det här ska lösas.
Det är min övertygelse...……..

Känslan efter att ha köttat igenom Gunnar Walls böcker att det utan tvekan var en konspiration bakom mordet där Svenska poliser och militärer var inblandade och att detta har tystats ner av nyckelpersoner i samhället.
Citera
2020-05-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det finns indikationer på stundtals ganska hård kritik mot Olof Palme. Mikael Holmström berättar i ”Den dolda alliansen” om hur OP fick tuff kritik av Sten Andersson och Kjell-Olof Feldt vid ett partistyrelsemöte 1984 pga oförsonligheten mot moderaterna i säkerhetspolitiken.

Korsikaresenärerna KOF, Carl Lidbom, Carl-Johan Åberg och Harry Schein diskuterade uppenbarligen OPs framtid strax efter valet 1985. Därefter kom kritiken från vänster i partiet dvs SAFE i Nässjö och Dalauppropet. Att detta oroade OP är välbelagt.

Tack för ditt inlägg.
Visste att jag läst om det här någonstans.
Jag anser att OP var mer ifrågasatt än vad som nämnts här men i.o.m mordet försvann debatten av förklariga skäl.
Ingen ville dessutom tillstå att debatten ägt rum efter mordet.
OP hade många fiender och många ville förgöra honom. Därför blir motivbilden komplex.
Frågan är om han var mer omstridd än aktad vid tiden för mordet ,tyvärr anser jag att många krafter ville ha bort honom.
Därav alla konspirationer som frodats och frodas fortfarande.

Jag anser och tror att IC vet så mycket mer om det här än han vill ge sken av.
Hans memoarer klargör ingenting, tyvärr.
Citera
2020-05-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Känslan efter att ha köttat igenom Gunnar Walls böcker att det utan tvekan var en konspiration bakom mordet där Svenska poliser och militärer var inblandade och att detta har tystats ner av nyckelpersoner i samhället.

Det är precis den känslan Wall vill att du ska få.
Citera
2020-05-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart

Anser du att han har fel eller är du en av dom som av någon riktigt konstig anledning tror att det var C. Pettersson som ligger bakom mordet?
Citera
2020-05-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart

Tycker att Wall är en de bästa att ifrågasätta olika situationer som följd av detta mord.
Han skriver bra!
Citera
2020-05-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jo, även vapen för samlingsändamål är registrerade. Utdrag från registret har postats här förut..

Intressant.

Då får man utgå ifrån att Glasers spädgris har provskjutits då väl?
Vad jag förstår så bodde han i Täby på samma gata som Stig Engström.

Polisen saknar bara en licensierad Magnum från Stockholmsdistriktet..och det är ju CAs.

Hur får man då ihop att SE skall ha skjutit med Glasers vapen,då detta är kontrollerat och clearat vad jag kan förstå?
Citera
2020-05-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Anser du att han har fel eller är du en av dom som av någon riktigt konstig anledning tror att det var C. Pettersson som ligger bakom mordet?

Christer Pettersson kan vi 100% utesluta ifråga om Palmes mördare.

Jag har läst nästan allt Wall skrivit om mordet och han, tillsammans med Borgnäs, är en gigant i ämnet. Jag hoppas att sanningen ligger någonstans där Wall beskriver det, mest spännande så. Dock så köper jag rakt av en ensamagerande mördare som stöter på Palme av en slump den där kvällen. Om det nu är det KP kommer presentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in