Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Vid mordet på Anna Lindh hade man kamerabilder och ett mordvapen med DNA. Jag tror att Holmer hade grejat det mordet han med.
Oavsett vad vi tror om PU och MOP så finns det enligt mig ingen enskild detalj som PU kunnat göra annorlunda som nödvändigtvis hade lett till att mordet klarats upp. Det
är ett spaningsmord med okänd GM utan teknisk bevisning. Uppklarningsprocenten är låg för alla sådana mord.
Ja det går inte alls att jämföra mordet på OP med det på AL.
Givetvis har utredningen skötts dåligt att INTE SE tex utreddes riktigt redan på 80 talet är ytterst märkligt.
CA hade man väl tankar kring men tja han dök inte upp trots TVÅ kallelser om att inkomma med vapnet för provskjutning
Polisen borde väl bara hämtat in honom(även om han tydligen var svår att hitta då hans uppgivna adress var felaktig).
Givetvis begicks tidiga misstag som tex att HH fick leda spaningsarbetet.
Det dröjde alltför länge innan rikslarm skickades ut osv osv.
MEN ja ett svårlöst mord kanske spaningsmord som du säger utan tekniks bevisning.
Den enorma massmedial uppmärksamhet fallet fick/får än i viss mån har knappast heller varit bara av godo.
MEN visst borde man följtupp CA bättre och även tänkt tanken att SE KUNDE vara GM med tanke på alla hans stolliga utspel i media osv speciellt när han spekulerade i hur mordet gick till i en intervju 1992.Den intervjun gör iaf mig VÄLDIGT misstänksam.
PU fastnade i vissa poänglösa spår som tex PKK och CP som man ju till varje pris ville ge skulden för att "lösa" mordet,Trots att väl de flesta måste ha insett att nej denna kille var det ju knappast som mördade statsministern.
Att man kanske trodde att mordet var mer organiserat och planerat än det verkar ha varit är i sig inte ettd ugg konstigt iofs MEN vissa andra spår med mycket bäring och substans SE och CA framförallt borde ha utretts redan på (senast) tidigt 90tal egentligen ännu tidigare.