2020-05-26, 12:49
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tänkte samma sak, att detta bör väl vara PR? Den aktuella journalisten var ju inte den första att tycka att PR hade en mycket obehaglig och kaxig attityd, snudd på "erkännande". Jag kan aldrig drömma om att det fanns någon mer lika het kandidat än PR just 1996, som verkar vara det aktuella årtalet här.
Visst låter det som honom.
Citera
2020-05-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
KM -66
BW -68 (el. -69)
PK -67
PU -72

Tack,
Var det inte så att PR och BW var med och styrde upp skallgångskedjorna? Båda i den åldern då......
Citera
2020-05-26, 12:53
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Tack,
Var det inte så att PR och BW var med och styrde upp skallgångskedjorna? Båda i den åldern då......
BW gjorde det tillsammans med några andra i början innan MRö fick ansvaret.

Har aldrig hört att PR skulle ha haft något med skallgångskedjorna att göra.
Citera
2020-05-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
BW gjorde det tillsammans med några andra i början innan MRö fick ansvaret.

Har aldrig hört att PR skulle ha haft något med skallgångskedjorna att göra.

Ok, sorry....blandade ihop PR och MR......lite skillnad på person där. Ja men då var det väl PR som intervjuades.
Citera
2020-05-26, 13:15
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Ok, sorry....blandade ihop PR och MR......lite skillnad på person där. Ja men då var det väl PR som intervjuades.
Var det "PR" som fotograferades på en nöjespark?
Citera
2020-05-26, 14:22
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
En "intressant" intervju med den misstänkte "Anders", i GT 1996-05-03: https://tidningar.kb.se/4344604/1996-05-03/edition/12756/part/1/page/4.jpg
Vad bra att du länkade den artikeln, tack!
Det fick även mig att själv kolla KB lite, lite krångligt eftersom jag använder mobilen men hittade nedanstående om vad "Hanna" sa i en intervju. Ännu mer alarmerande än det man (jag) tidigare har hört om vad H har berättat. Förstår inte att hon inte ringde polisen direkt. Kan hon ha oroat sig för att någon hon kände kunde vara inblandad, som sonen t ex?

Ber om ursäkt om nedanstående artikel från GT sommaren -92 (21 juni) redan har länkats.
https://tidningar.kb.se/2839299/1992-06-21/edition/12312/part/1/page/7/?q=Helena%20Andersson&nationalnewspaper=1&freeonly =1&from=1992-06-15&to=1996-06-14&tendency_normal=Liberal&sort=asc
"Helena skrek och grät om vartannat" är rubriken.
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag mailade som sagt två eller rättare sagt tre gånger med Pernilla Wadebäck i fredags.

Wadebäck repeterade vad Hanna sagt i förhör utan att på något sätt kommentera uppgiften att hon kan ha hört bilen åka iväg. Antingen är Wadebäck helt ointresserad av vad Hanna hört eller också vet hon och vill inte bekräfta.

Efter moget övervägande beslöt jag mig för att ringa Hanna direkt. Planen var att avbryta samtalet direkt om Hanna föreföll att inte vara fit for fight. Genom en olyckshändelse råkade jag busringa till henne, så vi skrattade åt det till att börja med och därmed förstod jag att hon var 100% klar.

Jag visade henne respekt genom att fråga om lov att ställa två frågor och jag höll mig till dessa.

Första frågan fick inte vara ledande, så jag sade att det finns olika meningar om du hört eller inte hört en bil åka. Polisen säger att du ingen bil hört, andra säger att du hört en bil vända och köra iväg.

Detta gjorde Hanna irriterad, för hon har berättat för polisen att bilen åkt iväg. "Det har de antecknat". Jag gick inte i klinch med henne. Hanna sade sig inte längre komma ihåg om bilen vänt.

Nästa fråga var om hon talat med någon annan som hört kvinnoskri samma natt. Det hade hon. Vittnet hade "stått där vägen går in till sjukhuset".

Därmed är Gatstens uppgifter i allt väsentligt undersökta och kontrollerade. Polisen har kört in sig på ett spår och jag misstänker att Wadebäck är inne på samma.

Det är nog så att Hanna har negligerats i snart 28 år.
Suveränt!
Se länk ovan till GT Idag från juni -92 och vad man förmodar är H säger då.
Citera
2020-05-26, 14:26
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Var det "PR" som fotograferades på en nöjespark?
Inte hängt med så bra. Vilket foto? Om nöjesparken var Liseberg så var det kanske han.
Citera
2020-05-26, 14:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Inte hängt med så bra. Vilket foto? Om nöjesparken var Liseberg så var det kanske han.
Minns ej om det var Liseberg eller High Chaparral. Mannen som fotograferats var korpulent och bar solglasögon.
Citera
2020-05-26, 14:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vad bra att du länkade den artikeln, tack!
Det fick även mig att själv kolla KB lite, lite krångligt eftersom jag använder mobilen men hittade nedanstående om vad "Hanna" sa i en intervju. Ännu mer alarmerande än det man (jag) tidigare har hört om vad H har berättat. Förstår inte att hon inte ringde polisen direkt. Kan hon ha oroat sig för att någon hon kände kunde vara inblandad, som sonen t ex?

Ber om ursäkt om nedanstående artikel från GT sommaren -92 (21 juni) redan har länkats.
https://tidningar.kb.se/2839299/1992-06-21/edition/12312/part/1/page/7/?q=Helena%20Andersson&nationalnewspaper=1&freeonly =1&from=1992-06-15&to=1996-06-14&tendency_normal=Liberal&sort=asc
"Helena skrek och grät om vartannat" är rubriken.

Suveränt!
Se länk ovan till GT Idag från juni -92 och vad man förmodar är H säger då.

I tidningen GT är Hanna tydligare om hur bråket tedde sig än vad hon var i TSL. Och när Hanna här säger att Helena typ illvrålade, är det inte alls konstigt att skriken hördes tydligt till vittnet på Lockerud. Det som man dock kan undra över angående Hannas uttalanden i tidningen GT är varför hon inte gick in och ringde polisen. Jag har väl tyckt hela tiden att Hanna borde ha ringt polisen, men om bråket var så här allvarligt är det fullständigt obegripligt varför Hanna inte ringde. Jag menar: Just där och då kunde hon ju inte veta om någon som hon skulle ha känt var inblandad - det kunde hon ju i så fall ana, förstå, misstänka eller veta först dagen eller dagarna efter. Så varför ringer hon inte polisen om situationen var så allvarlig?

Men återigen är det två aggressiva män. Bartendern på Stadt sa ju att det fanns två män nära Helena när Stadt stängde, män som han inte kände igen. Är det dessa två, då? Och är det dessa två som GW Persson syftar på? Men då uppstår det ett intressant problem: GW Persson säger att hans två misstänkta personer åker mot där de bor, men att de först åker till den båt som de båda hade tillgång till. Alltså måste det betyda att de två männen var hemmahörande i Mariestad, strax utanför Mariestad eller en liten bit från Mariestad. Kan de två männen ha varit "lokala" men ändå sällsynta gäster på Stadt i Mariestad eller kan bartendern ha gett dem skydd när han fick veta att de kunde bli misstänkta (det vill säga att bartendern mycket väl visste vilka de två männen var)?
Citera
2020-05-26, 15:06
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Minns ej om det var Liseberg eller High Chaparral. Mannen som fotograferats var korpulent och bar solglasögon.
Korpulent, då var det nog inte PR. Eller han kanske var korpulent ett tag?
Tyvärr vet jag inte vilket foto du menar. Länka (igen om du redan har gjort det)?
Citat:
I tidningen GT är Hanna tydligare om hur bråket tedde sig än vad hon var i TSL. Och när Hanna här säger att Helena typ illvrålade, är det inte alls konstigt att skriken hördes tydligt till vittnet på Lockerud. Det som man dock kan undra över angående Hannas uttalanden i tidningen GT är varför hon inte gick in och ringde polisen. Jag har väl tyckt hela tiden att Hanna borde ha ringt polisen, men om bråket var så här allvarligt är det fullständigt obegripligt varför Hanna inte ringde. Jag menar: Just där och då kunde hon ju inte veta om någon som hon skulle ha känt var inblandad - det kunde hon ju i så fall ana, förstå, misstänka eller veta först dagen eller dagarna efter. Så varför ringer hon inte polisen om situationen var så allvarlig?

Men återigen är det två aggressiva män. Bartendern på Stadt sa ju att det fanns två män nära Helena när Stadt stängde, män som han inte kände igen. Är det dessa två, då? Och är det dessa två som GW Persson syftar på? Men då uppstår det ett intressant problem: GW Persson säger att hans två misstänkta personer åker mot där de bor, men att de först åker till den båt som de båda hade tillgång till. Alltså måste det betyda att de två männen var hemmahörande i Mariestad, strax utanför Mariestad eller en liten bit från Mariestad. Kan de två männen ha varit "lokala" men ändå sällsynta gäster på Stadt i Mariestad eller kan bartendern ha gett dem skydd när han fick veta att de kunde bli misstänkta (det vill säga att bartendern mycket väl visste vilka de två männen var)?
Ja, mycket konstigt att hon inte larmade polisen direkt om det var, som det verkar från artikeln, rena gallskrik hon hörde. Låter ännu mera hemskt när hon beskriver det så.

De där männen i baren är man onekligen nyfiken på. Vem/vilka var bartender/s?
Citera
2020-05-26, 15:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Frågan är om Ugglan och Kvasta-Sara frågar efter samma män...

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Jag kan komplettera med en liten men kanske viktig detalj som jag valde att utelämna gällande vittnet "Anna" då jag inte ansåg att det var relevant just då. När hon var på Stadt så såg hon att Helena samtalade med två killar som talade danska. Hon upplevde killarna som lite "sluskiga" och undrade varför Helena var i lag med dom. Jag kan dock tycka att hon borde känt igen mannen som steg ur bilen i korsningen nära där hon satt en stund senare om han var en av dom här två danskarna. Men hon satt dock på ett visst avstånd från korsningen och det var lite skumt ute. Förloppet var nog dessutom över tämligen snabbt. Hur hon kände igen Helena vet jag ej, men eftersom hon hade sett henne på Stadt och visste vem hon var så kan jag tänka mig att hon hade lagt märke till hennes färgglada byxor(min egen spekulation). Efter att jag hittade inläggen från "Lussekatten", #4004#, och #4007#, så tänkte jag att detta kanske är lite intressant ändå. Jag skickar ut frågan i tråden om någon anar eller vet något om vilka dessa båda danskar är? Freija, vet du om Helena kände eller var bekant med några danska killar eller åtminstone av dansk härkomst? Vill också uppmana den killen som satt i sällskap med "Anna" att höra av dig till polisen om du inte redan har gjort det och delge det som du eventuellt har sett och/eller hört!

Citat:

Citera
2020-05-26, 15:22
Medlem
Citat:

Ganska osannolikt att bartendern ljuger om det. Han kände väl till de flesta i Mariestad. Dessutom verkar det inte finnas några vittnen som vet vilka dessa två herrar är. Kan ju vara danskarna som bar på tapeten i tidigt skede. Borde framkommit på något sätt tycker jag. Men det är vad jag tror.
Senast redigerad av skovdebosse 2020-05-26 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in