Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Vad bra att du länkade den artikeln, tack!
Det fick även mig att själv kolla KB lite, lite krångligt eftersom jag använder mobilen men hittade nedanstående om vad "Hanna" sa i en intervju. Ännu mer alarmerande än det man (jag) tidigare har hört om vad H har berättat. Förstår inte att hon inte ringde polisen direkt. Kan hon ha oroat sig för att någon hon kände kunde vara inblandad, som sonen t ex?
Ber om ursäkt om nedanstående artikel från GT sommaren -92 (21 juni) redan har länkats.
https://tidningar.kb.se/2839299/1992-06-21/edition/12312/part/1/page/7/?q=Helena%20Andersson&nationalnewspaper=1&freeonly =1&from=1992-06-15&to=1996-06-14&tendency_normal=Liberal&sort=asc
"Helena skrek och grät om vartannat" är rubriken.
Suveränt!
Se länk ovan till GT Idag från juni -92 och vad man förmodar är H säger då.
I tidningen GT är Hanna tydligare om hur bråket tedde sig än vad hon var i TSL. Och när Hanna här säger att Helena typ illvrålade, är det inte alls konstigt att skriken hördes tydligt till vittnet på Lockerud. Det som man dock kan undra över angående Hannas uttalanden i tidningen GT är varför hon inte gick in och ringde polisen. Jag har väl tyckt hela tiden att Hanna borde ha ringt polisen, men om bråket var så här allvarligt är det
fullständigt obegripligt varför Hanna inte ringde. Jag menar:
Just där och då kunde hon ju inte veta om någon som hon skulle ha känt var inblandad - det kunde hon ju i så fall ana, förstå, misstänka eller veta först dagen eller dagarna efter. Så varför ringer hon inte polisen om situationen var så allvarlig?
Men återigen är det två aggressiva män. Bartendern på Stadt sa ju att det fanns två män nära Helena när Stadt stängde, män som han inte kände igen. Är det dessa två, då? Och är det dessa två som GW Persson syftar på?
Men då uppstår det ett intressant problem: GW Persson säger att hans två misstänkta personer åker mot där de bor, men att de först åker till den båt som de båda hade tillgång till. Alltså måste det betyda att de två männen var hemmahörande i Mariestad, strax utanför Mariestad eller en liten bit från Mariestad. Kan de två männen ha varit "lokala" men ändå sällsynta gäster på Stadt i Mariestad
eller kan bartendern ha gett dem skydd när han fick veta att de kunde bli misstänkta (det vill säga att bartendern mycket väl visste vilka de två männen var)?