Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
---
Och märk i allt detta att GW Persson helt bortser från brovittnet (och Hanna)! Han menar ju att Helena har körts med bil från torget till lekplatsen! Ständigt dessa oklarheter mellan Skövde-polisen och GW Persson.
Jag mailade som sagt två eller rättare sagt tre gånger med Pernilla Wadebäck i fredags.
Wadebäck repeterade vad Hanna sagt i förhör utan att på något sätt kommentera uppgiften att hon kan ha hört bilen åka iväg. Antingen är Wadebäck helt ointresserad av vad Hanna hört eller också vet hon och vill inte bekräfta.
Efter moget övervägande beslöt jag mig för att ringa Hanna direkt. Planen var att avbryta samtalet direkt om Hanna föreföll att inte vara fit for fight. Genom en olyckshändelse råkade jag busringa till henne, så vi skrattade åt det till att börja med och därmed förstod jag att hon var 100% klar.
Jag visade henne respekt genom att fråga om lov att ställa två frågor och jag höll mig till dessa.
Första frågan fick inte vara ledande, så jag sade att det finns olika meningar om du hört eller inte hört en bil åka. Polisen säger att du ingen bil hört, andra säger att du hört en bil vända och köra iväg.
Detta gjorde Hanna irriterad, för hon har berättat för polisen att bilen åkt iväg. "Det har de antecknat". Jag gick inte i klinch med henne. Hanna sade sig inte längre komma ihåg om bilen vänt.
Nästa fråga var om hon talat med någon annan som hört kvinnoskri samma natt. Det hade hon. Vittnet hade "stått där vägen går in till sjukhuset".
Därmed är Gatstens uppgifter i allt väsentligt undersökta och kontrollerade. Polisen har kört in sig på ett spår och jag misstänker att Wadebäck är inne på samma.
Det är nog så att Hanna har negligerats i snart 28 år.