2020-05-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Personligen har jag aldrig tvivlat på Gatstens uppgifter eller vilja, då jag anser att han/hon var genomseriös. Härifrån finns det två möjligheter som specifikt gäller Hannas uppgifter:

1) Hanna (SE) har av någon anledning inte sagt hela sanningen, hon har skruvat på sanningen, hon har hittat på en del, "uppfunnit" vittnet på Lockerud etc. och därmed "lurat" folk, inklusive Gatsten. Men varför?

2) Hanna (SE) har sagt sanningen, men av olika orsaker har hennes uppgifter inte kommit fram fullt ut. Det kan bero på att Hanna i förhören med polisen har varit nervös, pratat fort, pratat osammanhängande, verkat "velig" och så vidare. Det kan också ha varit så att poliserna har varit ofokuserade, ointresserade, tyckt att "tanten är ju lite korkad" etc. Hanna har dessutom varit tydlig i dåvarande TSL med att hon tyckte att polisen inte tog henne på allvar. Just det här sista verkar Hanna ha tyckt var riktigt frustrerande.

Om jag ska välja ett av ovanstående alternativ, väljer jag direkt alternativ 2.
Varför inte en blandning av de båda?

Jag har länge haft en känsla av att "Hanna" inte sagt allt, men kanske inte heller tycker att polisen tagit henne på allvar?
Jag vet inget om "Hanna" eller hennes familj. Men var det inte så att hennes man var polis? Kan hon vid dörrknackningen hållit inne med saker på grund av att hon kanske var orolig för att sonen hade gjort något och hon ville vänta och prata igenom med sin man innan hon sa för mycket? Var sonen en "orolig" person (vet inte, men någon som blir mördad tolkar jag som en som umgås i fel kretsar) och detta gör att hon håller in med vad hon hört?

Därför tror jag det kan vara en blandning av de båda, hon säger inte hela sanningen från början, och när hon sedan ändrar sig och fyller i detaljer som hon först inte nämn, så tar polisen henne inte på allvar?
Citera
2020-05-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Nästa fråga var om hon talat med någon annan som hört kvinnoskri samma natt. Det hade hon. Vittnet hade "stått där vägen går in till sjukhuset".
Just det ja. Det slumpade sig väl som så att det var en arbetskamrat till henne, eller minns jag fel?
Bra initiativ. Rakt och konkret.
Citera
2020-05-25, 23:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Just det ja. Det slumpade sig väl som så att det var en arbetskamrat till henne, eller minns jag fel?
Bra initiativ. Rakt och konkret.

Ja, så var det: Hanna och kvinnan på Lockerud jobbade i samma livsmedelsbutik, och båda hade hund.
Citera
2020-05-25, 23:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
En "intressant" intervju med den misstänkte "Anders", i GT 1996-05-03: https://tidningar.kb.se/4344604/1996-05-03/edition/12756/part/1/page/4.jpg
Citat:
[...]
- Polisen misstänker mig för ett mord, men det finns inget mord att beskriva, eller hur?
Polisen misstänker att hon har blivit mördad.
- Jaaaa....men vem bryr sig? Bryr du dig? Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket, oss emellan sagt. För....det blir kanske mer ett problem för dig i så fall.
[...]
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-05-25 kl. 23:44.
Citera
2020-05-26, 07:20
Medlem
ThordOlavssons avatar
Enligt trovärdig källa gick det utmärkt att gena från Mariegärdes väg ned till Bråten. Den av mig föreslagna alternativa infarten via korsningen Marieforsleden / Södra vägen var däremot blockerad för bilar.

Med andra ord: vill man smita in i Bråten är Mariegärdes väg det naturliga valet.

Beträffande Bråtenvägen 70 har jag brottats med Skattemyndigheten. Staten tog över folkbokföringen 19910701. I samband med detta har tydligen en del fel begåtts. HåJy har enligt folkbokföringen (idag) t.ex. aldrig bott på Bråtenv. 70 men bodde där enligt mantalslängden 910101.

I praktiken betyder detta att personer som flyttat efter 910701 kan räknas bort. JeLe kan till exempel helt räknas bort. Hans syster MaLe förefaller ha bott länge i huset och därmed varit granne till PeNi på samma våningsplan (3v).
Citera
2020-05-26, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
En "intressant" intervju med den misstänkte "Anders", i GT 1996-05-03: https://tidningar.kb.se/4344604/1996-05-03/edition/12756/part/1/page/4.jpg

"Anders" var alltså 23 år då Helena försvann. Väldigt märkliga och dryga svar reportern får, ungefär så som en skyldig beter sig som har begått det perfekta brottet. Ser liknelser med mordet på Lena Wesström i Örebro.
Citera
2020-05-26, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
"Anders" var alltså 23 år då Helena försvann. Väldigt märkliga och dryga svar reportern får, ungefär så som en skyldig beter sig som har begått det perfekta brottet. Ser liknelser med mordet på Lena Wesström i Örebro.

Troligen född -69 (ev. -68).
Citera
2020-05-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Troligen född -69 (ev. -68).

Har lite dålig koll på födelseåren på de som florerat i tråden, KM? BW? PK? PU?
Citera
2020-05-26, 11:12
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Det borde väl vara PR? 1996 har jag för mig det var när de anhöll honom för ett litet tag. PU t ex var yngre, född -71?
Citera
2020-05-26, 11:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det borde väl vara PR? 1996 har jag för mig det var när de anhöll honom för ett litet tag. PU t ex var yngre, född -71?

Jag tänkte samma sak, att detta bör väl vara PR? Den aktuella journalisten var ju inte den första att tycka att PR hade en mycket obehaglig och kaxig attityd, snudd på "erkännande". Jag kan aldrig drömma om att det fanns någon mer lika het kandidat än PR just 1996, som verkar vara det aktuella årtalet här.
Citera
2020-05-26, 12:23
Medlem
Citat:

KM -66
BW -68 (el. -69)
PK -67
PU -72
Citera
2020-05-26, 12:48
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
KM -66
BW -68 (el. -69)
PK -67
PU -72
Tack för det.
PR född juli -68 har jag kollat nu.
BW dec -68.
Så båda passar in på den ålder som nämns i artikeln från april -96, 27 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in