2020-05-26, 01:41
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du har antagligen rätt. Jag läser bara LVU-domar och missar därför alla SoL-omhändertaganden, där det ju inte finns någon publik information. Antagligen är en del av dessa SoL-omhändertaganden sådana temporära situationer som du pratar om där barnen bara tillfälligtvis är ifrån föräldrarna med samtycke från alla parter.

Medianvårdtiden för SoL-omhändertaganden är 4,9 månader och för LVU-omhändertaganden 7,5 månader (siffror från 2016). Så även om frivilliga, temporära omhändertaganden drar ned snittet en aning så är även tvångsomhändertaganden rätt korta.
Nej, tvångsomhändertaganden av små barn betyder oftast uppväxtplacering. Det är sällsynt att ”få hem” små barn efter att de anses ha rotat sig i familjehem. Familjehemmet brukar få vårdnaden efter 3 år. Finns många barn som fastnat i placeringar pga socialtjänst och då pratar vi om fall där förälder varken har psykisk ohälsa eller missbruk.
Citera
2020-05-26, 01:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast FICK de så mycket pengar då? Eftersom de båda var biologiska föräldrar fick de inget underhållsstöd. Eftersom han jobbade jättemycket (och allt kan väl inte ha varit "svart"), och hon ibland, så kan de inte ha fått socialbidrag heller, och bara lite bostadsbidrag. Återstår barnbidraget 1250 kr + flerbarnstillägg. Man kan inte få mycket knark för det. Och då måste kostnaderna de verkligen hade för flickan också räknas av först.
Ja alltså, tror du att de lade ut några pengar på flickan?
De vägrade ju förskola med, det hade varit för dyrt.
Sen verkar hon ju inte ätit värst mycket.
Såklart var de ute efter pengarna, som jag tidigare skrivit knark är dyrt!
Lillebror fick åtminstone välling, undra vad de gav E?
Så vilken kostnad la de ut på flickan, den tid de hade henne?
Vet du något specifikt?

3 750 plus 730 kronor. Alltså 4480 kr i månaden för tre barn, är väl lite extra kosing till knark?
Citera
2020-05-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I just detta fall finns det (så vitt jag kan se i nuläget) inget bevis på uppsåt. Vållande till annans död (grovt brott) och grov misshandel, kan jag tänka mig. Max sex år i fängelse. Och ute efter att ha avtjänat 2/3.

Är ingen jurist men "likgiltighetsuppsåt" kanske kan bli aktuellt. Det är frågan om sådant räcker för mord, eller inte. Där är jag inte tillräckligt insatt men, för att ta ett exempel helt ur luften:

Om någon i ett drogrus eller dylikt, tvingar i någon annan person en handfull farliga tabletter, så kanske man kan hävda att det finns ett "likgiltighetsuppsåt" för mord. Dvs. man "borde förstått" att handlingen rimligen kunde leda till den andra personens död. Däri tänker jag mig skillnaden från "vållande" där man är mer "oförsiktig" och "aningslös". T.ex. en arbetsplats där man ej vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder för arbetsplatsolycka, och någon sedan avlider. Det är mer "klantigt och naivt", om man säger så.

Jag kan ha helt fel, bara spånar. Däremot tror jag också det kan vara ett bekymmer att helt solklart fälla någon för "mord", när det finns diverse andra förklaringar som kan hävdas att det bör ses som "vållande", istället.

Lite om likgiltighetsuppsåt här.
https://svjt.se/svjt/2015/383

Vidare funderar jag på om även vållande till annans död, borde ses som extra allvarligt och därmed inbegripa hårdare straff, när det gäller just barn, som är så pass försvarslösa, men det är en annan diskussion.
Citera
2020-05-26, 01:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Bostadsbidrag lär inte ha ökats pga ett extra barn, och P var ju fortfarande underhållsskyldig då han hade en inkomst, barn kostar ju mer än ett barnbidrag i månaden. Tror inte alls det var därför.
Och vad lade de ut på barnen?
Kläder, leksaker, mat? Knappast mat i E fall, hon fick ju inte ens dricka vatten?

Knark fick hon åtminstone, men de flesta av dessa hade de väl på recept?
Och den mängd tabletter de fick utskrivna, kom de snabbt upp i högkostnadsskyddet.
Senast redigerad av rubin22 2020-05-26 kl. 01:59.
Citera
2020-05-26, 02:06
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Nej, tvångsomhändertaganden av små barn betyder oftast uppväxtplacering. Det är sällsynt att ”få hem” små barn efter att de anses ha rotat sig i familjehem. Familjehemmet brukar få vårdnaden efter 3 år. Finns många barn som fastnat i placeringar pga socialtjänst och då pratar vi om fall där förälder varken har psykisk ohälsa eller missbruk.
Sluta nu, det finns officiellt statistik kring det här. De allra flesta omhändertaganden är kortvariga.
Citera
2020-05-26, 02:07
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Är ingen jurist men "likgiltighetsuppsåt" kanske kan bli aktuellt. Det är frågan om sådant räcker för mord, eller inte. Där är jag inte tillräckligt insatt men, för att ta ett exempel helt ur luften:

Om någon i ett drogrus eller dylikt, tvingar i någon annan person en handfull farliga tabletter, så kanske man kan hävda att det finns ett "likgiltighetsuppsåt" för mord. Dvs. man "borde förstått" att handlingen rimligen kunde leda till den andra personens död. Däri tänker jag mig skillnaden från "vållande" där man är mer "oförsiktig" och "aningslös". T.ex. en arbetsplats där man ej vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder för arbetsplatsolycka, och någon sedan avlider. Det är mer "klantigt och naivt", om man säger så.

Jag kan ha helt fel, bara spånar. Däremot tror jag också det kan vara ett bekymmer att helt solklart fälla någon för "mord", när det finns diverse andra förklaringar som kan hävdas att det bör ses som "vållande", istället.

Lite om likgiltighetsuppsåt här.
https://svjt.se/svjt/2015/383

Vidare funderar jag på om även vållande till annans död, borde ses som extra allvarligt och därmed inbegripa hårdare straff, när det gäller just barn, som är så pass försvarslösa, men det är en annan diskussion.
Man måste dock styrka att den tilltalade varit delaktig i den handling som lett till dödsfallet, vilket är svårt i detta fall.
Citera
2020-05-26, 02:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Jag ligger efter med läsningen, så ber om ursäkt om det redan klargjorts.
R hade sjukpenning, så inga avdrag gjordes för ”extrapengar” för barnen. Enligt tidningar/nyheter (ungefär samtidigt som R släpptes ur häktet) ska Rs plånbok fått ca 12k/månad i underhåll, barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag (och ev något mer).

Jag tror förvisso inte att pengar var den ursprungliga anledningen till att Patrik och Rebecka ville ha hem Esmeralda.
Om jag minns rätt så säger Rebecka i förhör att soc hade lovat familjehemmet att Esmeralda skulle stanna hos dem, och ansökt om (påbörjat?) en vårdnadsöverflytt i samma veva som Patrik släpptes ur fängelset. Då föreslog Patrik att de (alltså P och R) skulle se till att få tillbaka Esmeralda.

Med tanke på deras grandiosa självbild trodde de säkert att det skulle bli så härligt och underbart att ha alla barnen hemma.
Men verkligheten blev inte riktigt så mysig som de hade tänkt, och någonstans där tror jag att egot tog över - detta som många skriver om att vägra ge socialen/myndigheterna/staten rätt.
De var så upptagna med att ”vinna” att allt annat blev ointressant (eller ja, inte allt annat - knark stod fortfarande högt upp på intresselistan).

Jag tror även att Rebecka var svartsjuk på relationen Esmeralda och Melinda hade.
Melinda var Rebeckas motsats - hon var varm, kärleksfull, berest. Hade många vänner och hittade på många roliga saker med familjen.
Rebecka är en nedknarkad inomhussittare utan socialt nätverk (med tanke på att den enda hon kunde be om skjuts från häktet var Patriks ex som Rebecka bevisligen avskydde).

Hon trodde väl att det skulle räcka att Esmeralda flyttade hem för att allt skulle bli rosenskimrande.
När Esmeralda vill ha sin mamma (alltså Melinda) så blir Rebecka säkert jätteledsen, men denna ledsenhet övergår i ilska, bitterhet, svartsjuka och hat.
De ser Melinda i Esmeralda - en liten tjej som står på sig, kräver uppmärksamhet baserat på att hon tidigare fått tid, kärlek och stimulans. Och vi vet ju alla hur illa Rebecka och Patrik tycker om familjehemmet i allmänhet och Melinda i synnerhet.

Så min gissning är att det grundade sig i svartsjuka.
Tror inte alls Patrik ville ha flickan för han ville visa hur duktig familjefar han var.
Som han behandlade sin son Amos, så verkar det som det är mera nära till hands att han var sadist, som njöt av att plåga oskyldiga barn. Dessa två individer hade noll empati mot andra.

Hoppas att RG får tag i ett riktigt dåligt knark då hon kommer ut och får plågas rejält innan hon dör!
Det är det enda denna så kallade mamma förtjänar!
Citera
2020-05-26, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Man måste dock styrka att den tilltalade varit delaktig i den handling som lett till dödsfallet, vilket är svårt i detta fall.

Jo, det är klart. Förhoppningen kan väl där vara att om 2 är med i samma "mord/vållande-sammanhang", att båda anses lika skyldiga, snarare än att en kommer undan med att skylla på den andre.. Nån nämnde här Malexander. I mitt tycke spelar det mindre roll vem som trycker på avtryckaren, alla är ju med på det som utspelar sig så att säga.

Om man skall 'komma undan' i ett sånt läge, så bör det nästan krävas att man aktivt gjort något för att förhindra, tänker jag. Som t.ex. att kontakta sjukvården. Men bara mina egna tankar, är inte jurist eller bevandrad i det, särskilt mkt. Dock tycker jag mig märka att det funnits ett problem åtminstone tidigare, med att skylla på en annan närvarande person, hoppas rättssystemet kommer tillrätta med det, tycker inte folk skall komma undan så lätt när det gäller att barn avlider i ens egen vård, som förälder.
Citera
2020-05-26, 02:17
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Sluta nu, det finns officiellt statistik kring det här. De allra flesta omhändertaganden är kortvariga.
Inte LVU på barn under 12 mån. Du kanske enbart pratar om SOL?
Citera
2020-05-26, 02:26
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Inte LVU på barn under 12 mån. Du kanske enbart pratar om SOL?
Har du statistik specifikt för LVU på barn under 12 månader så får du gärna dela med dig av den.
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo, det är klart. Förhoppningen kan väl där vara att om 2 är med i samma "mord/vållande-sammanhang", att båda anses lika skyldiga, snarare än att en kommer undan med att skylla på den andre.. Nån nämnde här Malexander. I mitt tycke spelar det mindre roll vem som trycker på avtryckaren, alla är ju med på det som utspelar sig så att säga.

Om man skall 'komma undan' i ett sånt läge, så bör det nästan krävas att man aktivt gjort något för att förhindra, tänker jag. Som t.ex. att kontakta sjukvården. Men bara mina egna tankar, är inte jurist eller bevandrad i det, särskilt mkt. Dock tycker jag mig märka att det funnits ett problem åtminstone tidigare, med att skylla på en annan närvarande person, hoppas rättssystemet kommer tillrätta med det, tycker inte folk skall komma undan så lätt när det gäller att barn avlider i ens egen vård, som förälder.
Mamman kommer som minst dömas för grov misshandel genom underlåtenhet att handla, men jag tror det är osannolikt att man kan styrka åtalet om mord.
Citera
2020-05-26, 04:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Läste precis om detta. Helt gått mig förbi.

Ser ni nu vad knarkande gör?
Fan alltså! Fan!!! Jävla knarkande mamma!

Denna lilla, söta och oskyldiga flicka.
Citera
2020-05-26, 06:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Fel, det är tvärt om! De flesta placeringar som rör små barn fortgår. Det här fallet är unikt. Det är näst intill omöjligt att få tillbaka sitt barn i en LVU placering.

Citat:

Kul att du har åsikter. Glöm inte att meddela Socialstyrelsen att de tyvärr har helt fel i sin statistik.

Vi andra fortsätter nog att tro på statistiken som säger att uppväxtplaceringar, placeringar där barn placeras vid späd ålder och tillbringar hela sin uppväxt i samma familjehem, är mycket ovanliga (även om de så klart förekommer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in