Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
I just detta fall finns det (så vitt jag kan se i nuläget) inget bevis på uppsåt. Vållande till annans död (grovt brott) och grov misshandel, kan jag tänka mig. Max sex år i fängelse. Och ute efter att ha avtjänat 2/3.
Är ingen jurist men "likgiltighetsuppsåt" kanske kan bli aktuellt. Det är frågan om sådant räcker för mord, eller inte. Där är jag inte tillräckligt insatt men, för att ta ett exempel helt ur luften:
Om någon i ett drogrus eller dylikt, tvingar i någon annan person en handfull farliga tabletter, så kanske man kan hävda att det finns ett "likgiltighetsuppsåt" för mord. Dvs. man "borde förstått" att handlingen rimligen kunde leda till den andra personens död. Däri tänker jag mig skillnaden från "vållande" där man är mer "oförsiktig" och "aningslös". T.ex. en arbetsplats där man ej vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder för arbetsplatsolycka, och någon sedan avlider. Det är mer "klantigt och naivt", om man säger så.
Jag kan ha helt fel, bara spånar. Däremot tror jag också det kan vara ett bekymmer att helt solklart fälla någon för "mord", när det finns diverse andra förklaringar som kan hävdas att det bör ses som "vållande", istället.
Lite om likgiltighetsuppsåt här.
https://svjt.se/svjt/2015/383
Vidare funderar jag på om även vållande till annans död, borde ses som extra allvarligt och därmed inbegripa hårdare straff, när det gäller just barn, som är så pass försvarslösa, men det är en annan diskussion.