2020-05-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The only thing that comes to my mind is that children may or may not be drivers of the infection. There have been a lot of studies released that have reached different conclusions in regards to this, which muddies the waters, so to speak.

Some studies find similar viral loads in children as in adults and come to a conclusion that they should be treated as equally infectious, albeit far more likely to be asymptomatic.

Some studies come to a conclusion that children are not drivers in the pandemic and they should not be treated as equally infectious as adults. This is the viewpoint Tegnell holds, and while it is not a given that this is the correct viewpoint; it’s also not a given that this is false.

De smittar förmodligen mindre- annars hade vi haft dubbelt så många döda.
Däremot smittar de inte så lite så att stängning har NOLL effekt på smittspridning- där har han FEL
Citera
2020-05-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Du menar alltså att det finns ett enorm mörkertal med hundratals döda som avlidit av covid utan att ha registrerats??

Det har ju t.o.m. stått om det i media, så det är ju inte direkt någon konspirationsteori... Finns många som inte testats, ja och därmed missats. Man hoppas ju att på sikt uppfångas dessa i "överdödlighet", naturligtvis hade det ju dock varit bättre ifall de kom med från början i statistiken, på ett korrekt sätt.
Citera
2020-05-25, 23:58
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Om det skulle vara så, kanske andra länder har grov underrapportering och Sverige kanske inte är "sämst i klassen", som ni hävdar så hårt?

Vissa har det, andra inte.

Svårt att Taiwan och Nya Zealand skulle ha en underrapportering, medan Spanien hittade 19 000 nya döda till exempel.

Sverige leder fortfarande till och från med döda per capita. Beroende på hur snabba de är med att lägga in döda i systemet.
Citera
2020-05-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraonda123
Dessa länder har kämpat som idioter för att hålla smittan borta.
Att de måste öppna är självklart.
Att de kommer göra allt för att hålla smittan borta är lika självklart.
Enda landet som inte försöker hålla smittan borta är ju Sverige.
Inget annat land håller på med såna skumma grejer.
Så nej, de får inte igång spridningen igen eftersom de vet redan va som gäller.

Ja, så kan det bli, vi får väl se hur världen och mänsklig aktivitet ser ut framöver. Du verkar vara ännu en som tror att jag säger att den ena "metoden" är bättre än den andra, men det gör jag absolut inte, det går inte att utvärdera ännu. Däremot håller jag med om att Sverige avviker, och har en förklaring, men inget försvar, till att det bara blev så. Och det är att i vårt land fanns ingen plan, annat än att man absolut inte fick starta med att stoppa flygplan från smitthärder eller sätta skidåkare i karantän, så fick man ett händelsestyrt förlopp ( med ev. "goda" effekter som flockimmunitet "på köpet", trodde man). Mellon ska vi inte tala om.....

Vi vet hur det har gått hittills, våra gamla och multisjuka har dött i opropotionerlig mängd, medans de allra flesta fått små symptom eller inga alls.....ingen är väl vare sig stolt eller nöjd med det resultatet....
Citera
2020-05-26, 00:02
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det har ju t.o.m. stått om det i media, så det är ju inte direkt någon konspirationsteori... Finns många som inte testats, ja och därmed missats. Man hoppas ju att på sikt uppfångas dessa i "överdödlighet", naturligtvis hade det ju dock varit bättre ifall de kom med från början i statistiken, på ett korrekt sätt.

Jag känner bara att Facebook-inlägg som sprids och delas, inte kan betraktas som sanning. Det har varit mycket känslor och ångest hos människor under den här tiden - allt är inte corona.
Citera
2020-05-26, 00:02
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En viss felmarginal finns där säkert, men knappast så stor att helhetsbilden väsentligt förändras.

Jag har läst så många olika rapporter och forskningsresultat om hur och vad Covid-19 fungerar och även dess olika testmetoder som gör att jag är skeptiskt till alla forskningsresultat just nu.
Just nu finns det vad jag vet endast DNA-tester som kan ge 100% resultat, resten är kanske emellan 60-80% procent säkra men man vet inte ens om de testerna var rätta från början. Man måste komma ihåg att testkit är big business.
Citera
2020-05-26, 00:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vissa har det, andra inte.

Svårt att Taiwan och Nya Zealand skulle ha en underrapportering, medan Spanien hittade 19 000 nya döda till exempel.

Sverige leder fortfarande till och från med döda per capita. Beroende på hur snabba de är med att lägga in döda i systemet.
Såg nån sajt där det stod att sverige hade högst dödlighet per 100 000. Och sverige låg på cirka 7. Vilket alltså blir cirka 700 på en vecka. Det är ett snitt på cirka 100 om dagen. Vilket i sin tur inte ens är nära sanningen. Hur det är med siffror från tex Belgien vet jag inte men stämmer inte vår lär ju inte seras heller stämma. Vad vet jag. Tror man inte ska jämföra dödssiffror mellan länder allt för mycket då det ofta är helt olika rapporteringsätt.

Jag är glad åt att svenska dödstalen minskar snabbt. Det är det viktiga.
Citera
2020-05-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja.

Det är därför många länder kommer införa tvångskarantän för de som har rest utomlands.

Mmm, säkert i början, iaf., men jag är inte lika säker på att det står sig till nästa år, för då finns en klarare bild av viruset och dess vekan, och i slutet av -21, kanske ett vaccin med acceptabel verkan och befrielse från farliga biverkningar ( kom ihåg svininfluensan...).
Citera
2020-05-26, 00:08
Medlem
Citat:
Jag känner bara att Facebook-inlägg som sprids och delas, inte kan betraktas som sanning. Det har varit mycket känslor och ångest hos människor under den här tiden - allt är inte corona.

Jag talade inte om facebookinlägg (sociala media) utan om media (massmedia). Men du får "känna" vad du vill. Lite intressant att du i princip dömer ut vad andra människor "känner" medan ditt inlägg baseras på vad du "känner". Sten i glashus and all that jazz.
Citera
2020-05-26, 00:12
Medlem
Citat:

MSB har sagt att man bara ska lyssna på FHM och andra experter och se upp för fake news.
Citera
2020-05-26, 00:12
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte?

Fler är ute på gatorna i Sydafrikas kåkstäder – trots utegångsförbud
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fler-ar-ute-pa-gatorna-i-sydafrikas-kakstader-trots-utegangsforbud/

Italienare trotsar karantän – dödstal stiger
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AAP7/italienare-trotsar-karantan--dodstal-stiger

Men det är klart. Om man riskerar en halv miljon (!) i böter för att man råkar prata med grannen vid husentrén ..

Åh nej!? Böter!? The shock! The horror! 1984 är över oss!? Bättre då att staten låter sina medborgare torteras i respiratorer för jag får åtminstone gå ut och smitta andra.

Jag vill förstå hur idiotiska ni korvryttare är. Hade ni sagt att det var fascism om regimen rekommenderat skydd i bunkers vid nukleära angrepp? Var inte blyg nu. Låt världen ta del av er fulla hjärntvätt.
Citera
2020-05-26, 00:14
Medlem
Tveksam medicin...

Kanske postats redan, men kanske inte, verkar viktigt:

Hydroxychloroquine: Trump's Covid-19 'cure' increases deaths, global study finds

Malaria drug should not be used to treat coronavirus, scientists say, after study shows high death rate

Där gjorde man nog rätt i Sverige som inte körde på med den medicinen, har iaf för mig man avbröt den här, pga riskerna...

https://www.theguardian.com/science/2020/may/22/hydroxychloroquine-trumps-covid-19-cure-increases-deaths-global-study-finds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in