Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Mänskligheten har bara lyckats utrota en enda virussjukdom: Smittkoppor. Det tog några hundra år, och längre än så om man räknar in den ympning som turkarna höll på med redan på 1200-talet.
Men grattis om mänskligheten lyckas utrota SARS-COV2 på bara några månader, år, årtionden.
Jag skulle rekommendera dig att sluta sitta och skaka i din sommarstuga med ett års förbrukning av toapapper, syrgasapparat och diverse mer eller mindre vansinniga huskurer emot covid-19.
Är du en frisk och ung människa så behöver du inte vara speciellt orolig för "den lilla envetna covid-19-hunden", om du inte har maximal otur förstås och har ett immunsystem som av någon dold anledning inte klarar av det nya SARS-COV2 viruset. Men då borde du, å andra sidan, vara mer bekymrad av att omkomna i trafiken, eller råka ut för ett blixtnedslag, för att inte tala om risken att få en järnvägsbom i huvudet när du går under den innan den hunnit gå upp helt och hållet.
Så din källa på att något inte kan hända, är att det är "osannolikt"... Ja, det var ju en bra källa... Förr i världen trodde man det var osannolikt att jorden var rund..
Spanska sjukan, amerikanska städer som verkligen arbetade hårt med social distansering och lockdown, klarade sig otroligt mkt bättre än andra, som satt och rullade tummarna ungefär som Sverige för just nu.
Det vi ser i realtid i världen idag med covid, är endast en bekräftelse på tidigare pandemiforskning om att det som fungerar vid pandemibekämpning är hård social distansering, lockdown. Spanskan kom igen men de städer som arbetade hårt emot den klarade sig absolut bäst och sjukdomen försvann sedan till slut.
Att lägga sig ner och låta sjukdomen rulla över landet obekämpad, lämnar en dålig smak i munnen av 30-talet, (men då var det tåg som rullade).
Dina personangrepp ger jag inte mycket för, då du vet absolut noll om mig som person, det är bara dålig och ohederlig debatteknik. Du får därmed inga mer svar. Men tack för debatt. Jag fortsätter endast svara folk som beter sig trevligt. Be the change you wanna see in the world.