2020-05-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Jo.. utrotat det ! I det landet !

Hen syftar ju på resp land?

Fantastiskt. Island sitter där utan smittspridning och väntar fint på vaccin. Utan massa död i covid-19.

Och absolut så kan smittan komma in i dessa länder igen. NÄR DET EÅDANDE IN OCH UTRESEFÖRBUD i de olika länderna försvinner. Och det lär jävlar i mig dröja.

Så hurra till dessa länder som lyckats

Tja, jag skulle vara mer försiktig med att ropa "hej" så här tidigt, med tanke på hur lömskt och olika viruset gestaltat sig vid smitta....

Till skillnad från dig tror jag inte många länder i världen kan isolera sig särskilt länge, utan stora konsekvenser i ekonomi.....vi får se hur det blir...
Citera
2020-05-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
ALLA DE HÄR LÄNDERNA HAR NÄSTAN ELLER HELT UTROTAT CORONAN:

VÅRA NÄRMASTE GRANNLÄNDER:
Norge
Finland
Danmark
Island

Estland
Lettland
Litauen

ANDRA LÄNDER:
Nya Zeland
Australien
Syd Korea
Singapore
Cuba
Österrike
Grekland
Cypern
Slovenien
Slovakien
Kroatien
Tjeckien
Bulgarien
Albanien
Israel
Japan
Hongkong
Taiwan
Kina
Vietnam
Montenegro
Malta
Serbien

Afrikanska länder står i bevakning för att se om den låga dödligheten håller I sig.

Källa: Worldometer

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Förlåt, men nu måste jag nog vara på dig igen.....

De har inte "utrotat" viruset, de har ( högst sannolikt) begränsat det kraftigt i respektive länder. Men Covid19 lever i högsta grad vidare, och kommer så att göra mycket mycket länge......

Grattis till de länderna!

Whyback du får gärna ge en källa till varför viruset kommer leva vidare i "högsta grad" i de länder där man knappt ser förekomst av ngt virus längre... Särskilt om de iakttar försiktighet med gränserna och karantän efter utlandsresor osv.

Tips: relevant källa är inte en "önskan om att det skall gå dåligt för dessa länder". Giesecke et al kan du ge som källa om du vill, men då tillåter jag mig att vara väldigt skeptisk, då de haft fel i nästan allt, hittills...
Citera
2020-05-25, 23:22
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
"As protective immunity may be lost by 6 months post-infection, the prospect of reaching functional herd immunity by natural infection seems very unlikely," they warned.

Ny studie från Nederländerna. Immun max 6 månader. Källa:Euronews

Några får inte antikroppar alls. Mest de som har varit svårt sjuka, visar annan forskning.

Varför ställer inte våra journalister inte några vettiga frågor till FHM? Folk går fortfarande omkring och tror på flock-immunitet.
Det här viruset har verkligen lagt sig på en för oss trist nivå vad gäller alla parameterar. Ett riktigt lagom jobbigt virus. Västvärldens malaria kanske.
Citera
2020-05-25, 23:23
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Förlåt, men nu måste jag nog vara på dig igen.....

De har inte "utrotat" viruset, de har ( högst sannolikt) begränsat det kraftigt i respektive länder. Men Covid19 lever i högsta grad vidare, och kommer så att göra mycket mycket länge......

Fast det står nästan eller helt utrotat viruset.

Vilket är sant.
Citera
2020-05-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Vad är US? United states?
Citera
2020-05-25, 23:26
Medlem
Citat:
Tja, jag skulle vara mer försiktig med att ropa "hej" så här tidigt, med tanke på hur lömskt och olika viruset gestaltat sig vid smitta....

Till skillnad från dig tror jag inte många länder i världen kan isolera sig särskilt länge, utan stora konsekvenser i ekonomi.....vi får se hur det blir...

Men hur tänker du nu ?

När man blivit av med smittan kan man öppna samhället igen. Du behöver en rejäl lockdown i några veckor tills viruset dött ut och sen är det fritt fram att öppna samhället.

Med försiktighetsåtgärder såklart.

Och givetvis är dessa länder inte Helt utom fara för alltid. Jag är inte lågbegåvad.

Men dom har vunnit otaliga massa månader i tid ! Dom kommer kunna gå stolta ur det här nu när vaccinet snart kommer vilket vaccin kommer nästa år, globalt.

Och dessa länder har dessutom chans att förstärka och rusta upp i sina svagaste länkar nu under tiden. Dom kan ta fram rutiner för äldreboenden, skaffa skyddskläder, förbereda bårhus, krematorium, förbereda fler sjukvårdspersonal mm

Halleluja för dessa länder
Citera
2020-05-25, 23:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Island kommer med all säkerhet få tillbaka smittan eftersom turism är deras huvudnäring, hur bra gränskontroll de än har. Man kan inte stänga ner hur länge som helst, samhället kollapsar ekonomiskt

Du ser inte helheten som pågår att allt färre smittas och RO minskar, när RO är under 1 så dör smittan ut och det är vad som händer i många länder just nu och förmodligen så har viruset muterat ännu en gång till en snällare version.
Men kom ihåg att RO är bara en siffra som visar på hur bra dess befolkning är på att leva vidare med tvättade händer och eventuella avstånd. R0 kan växa i vilket land som helst men då är det search and destroy som gäller vilket som Sverige gjorde i början med dåligt resultat med öppna flygplatser.
Citera
2020-05-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Grattis till de länderna!

Whyback du får gärna ge en källa till varför viruset kommer leva vidare i "högsta grad" i de länder där man knappt ser förekomst av ngt virus längre... Särskilt om de iakttar försiktighet med gränserna och karantän efter utlandsresor osv.

Tips: relevant källa är inte en "önskan om att det skall gå dåligt för dessa länder". Giesecke et al kan du ge som källa om du vill, men då tillåter jag mig att vara väldigt skeptisk, då de haft fel i nästan allt, hittills...

Sa jag att viruset levde vidare i de länderna? Nej, det tolkade du in, helt oprovocerat, jag sa och menade att viruset lever vidare, punkt!

Stoppa ditt "Tips" där det hör hemma, nu när du kanske förstått vad jag skrev.
Citera
2020-05-25, 23:30
Medlem
Citat:
Fast det står nästan eller helt utrotat viruset.

Vilket är sant.

OK, Om vi utrotar vargen, är vargen då utrotad? Nä, inte om du frågar mig i alla fall, den lever kvar i andra länder och kan sannolikt vandra tillbaka......
Citera
2020-05-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Island kommer med all säkerhet få tillbaka smittan eftersom turism är deras huvudnäring, hur bra gränskontroll de än har. Man kan inte stänga ner hur länge som helst, samhället kollapsar ekonomiskt

Absolut och tills dess har dom vunnit tid, strategiplanering och förberedelser

Och allt handlar ju om att vinna tid till vaccin kommer vilket oändligt många i tråden inte verkar greppa.

Viruset försvinner inte och bara för att ett land är fri från viruset så är det givetvis inte borta. Men länder som nu är fri från viruset vinner tid. Tid tills vaccinet kommer vilket kommer troligen nästa år
Citera
2020-05-25, 23:34
Medlem
Citat:
Sa jag att viruset levde vidare i de länderna? Nej, det tolkade du in, helt oprovocerat, jag sa och menade att viruset lever vidare, punkt!

Stoppa ditt "Tips" där det hör hemma, nu när du kanske förstått vad jag skrev.

Dina inlägg är väldigt genomskinliga. Mycket kraxande från olyckskorp, låter det som. Otroligt tydligt att du hela tiden menar på att det kommer att gå illa för de länderna, trots att du ser med egna ögon i alla rappprter, att de klarat kampen oerhört bra mot viruset. Filtret kallas nog "svensk avundsjuka och missunsamhet", när man är så förblindad av Sveriges misslyckande att man vill se misslyckande i alla andra länder, ang. Covid.

Du behöver inte skämmas, det är väldigt många i tråden som har skrivit liknande inlägg. Jag tycker det är tråkigt att man inte kan glädjas åt andra länders framgångar med Covid.

Då du avslutade med en tråkig passus om att jag ska stoppa nåt nånstans, är dina inlägg ej värda mer svar från mig. Men tack för debatt.
Citera
2020-05-25, 23:35
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
För det är flertalet som har fått sina nära som har dött fast de inte testar dem.

Inte bara en, utan hundratals inlägg i diverse facebook grupper.

Därför är det bara som enklast att se med scb och överdödlighet.

Du menar alltså att det finns ett enorm mörkertal med hundratals döda som avlidit av covid utan att ha registrerats??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in