Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Det är lätt att komma till förhastade slutsatser. Kunskapen om att Bulgariska U-tjänsten höll på med skumraskaffärer i Sverige räcker bra. Liksom att de mer än en gång varit villiga och göra KGBs smutsiga jobb.
De märkliga oheliga allianser som blottlades i samband med Boforsaffären visar att det är klokt att ha ett öppet sinne tills vi vet hur alla turer går . Då bulgarer figurerar i olika uppslag hos PU är även kunskap om CSS intressant.
Nej, jag håller med om att man inte skall dra förhastade slutsatser baserat på vilka teorier man finner intellektuellt, politiskt och personligt tilltalande.
Vissa debattörer här, speciellt
boboslacke har hårt drivit tesen att alla teorier som pekar österut inte bara är felaktiga, utan att det är frågan om medvetna villospår, speciellt då från Barrling och Kegö när de 2016 för PU pekar ut en specifik person.
Vad jag förstår delar du inte den uppfattningen, utan håller öppet för att de eller den som utförde mordet också skulle kunna ha kopplingar till KGB, även om det kanske inte är så troligt att motivet var att KGB ville eliminera Palme.
Men jag lyckas inte riktigt göra en bild av hur bulgarerna på KGB: s uppdrag skulle ha en roll i Palmemordet om det inte var så att de var delaktiga i mordet. Därav min undran.
Handlar det i så fall alltså alternativt till bulgarerna som delaktiga i mordet om att Palme mördades av någon person med fosterlandsmotiv som bevakade honom medan bulgarerna skulle rört sig i utkanten av mordet på annat sätt?
Lägger man inga värderingar i övrigt kring trovärdigheten i Kegö och Berlings tips till PU ligger det åtminstone i någon mån rätt i tid för att något framkommit där som lett PU till en lösning nu fyra år senare.