2020-05-25, 19:14
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Problemen är väl två. Först att vi är så fruktansvärt exportberoende land och att omvärldens efterfrågan minskar. Sedan också att vår turistindustri ligger i spillror. Men 6,9% sänkning av BNP? Det låter inte så mycket ändå.
Ja, det är väl det här som är anledningen till avsaknaden på ekvilibrium.

Det är en ekonomisk kamp, men också en epidemisk kamp.

Enligt mitt sätt att se saken går den inte att vinna kampen mot epidemin samtidigt som man vinner mot ekonomin. Sverige, menar att de vinner kampen på båda fronter. De är bäst i klassen. Igen.

Det här förstår var och en med någorlunda intellektuell kapacitet att det inte går ihop, och det är därför man nedgraderar Sveriges etiska rating och stoppar folk från att resa in i diverse länder.

Jag skulle själv inte ha några problem med tanken på att Sverige helt enkelt förklarar att "tja, vi hade inte råd att göra på annat sätt. Vi var för dåligt förberedda och nu får vi gör det bästa av situationen"

Det som jag inte begriper är denna ständiga ovilja mot att erkänna att man har FEL. Sverige måste ha RÄTT hela tiden. Dra igång ett drev i dagspressen och hävda att "alla andra länder ger Sverige RÄTT".

Men kunde lika gärna logga in på Flashback, det är exakt samma fenomen.

Treårings-syndromet.
Citera
2020-05-25, 19:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De hittade SPÅR av det så länge. Det är något helt annat, än att hitta virus som fortfarande är levande, och kan invadera en kropp. Siffrorna för DET är MAX ett dygn om viruset sitter på papper eller papp, och MAX tre dygn om det sitter på metall eller plast. Sedan är det i praktiken nästan alltid kortare tid än så, p.g.a. för hög temperatur (alltså vanlig rumstemperatur) eller för låg luftfuktighet (alltså vanlig inomhusfuktighet) o.s.v..
Jag har kommenterat det tidigare. De ändrade artikeln efter ett par dagar efter kritik. De första artiklarna talade om att det var LEVANDE virus (lite intressant definition).
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jupp jag nämnde exakt det i mitt senaste inlägg.
Och svenne belönar Löfven.
Som jag skrev i samma inlägg så hoppas jag islam tar över. Så långt har det gått. Jag står inte ut längre.
Islam hycklar iaf inte. "Ha slöja eller stenas till döds".
Bra då vet vi.
I sverige massmördar vi allt och alla för att vi vägrar ha ansiktsmask. Men utåt kallar vi oss världens godaste snällaste folk.

Hjärntvätt av socialdemokraterna.

Det är något jag har nu fullt accepterat under denna pandemi med tanke på hur vissa blint hyllar Tegnell, oavsett att han har haft fel om allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ok tack, Peterson känner jag till. Men förstår jag rätt? Att de som ifrågasätter auktoriteter eller samhällen 'mer sällan' blir sjuka? Denna typ av frågeställningar intresserar mig på djupet för det är mer kittlande än massa sossetjafs som man redan vet är bortom ickehållbart i långa loppet.

Jag har inte läst allt ännu, men jag förstår det som att om du tar en grupp med auktoritär livsåskådning, så är det en väldigt förhöjd risk att få en stor spridning av infektions-sjukdomar. En faktor 7 är enormt stort inom vetenskap.

Det är för övrigt det enda som skrämmer mig politiskt. När man ser tendenser av auktoritära radikalvänster-ideologer som inte ens gömmer sina åsikter. Tvärtom, spyr ur sig dem via universitet och institutioner som man förväntar sig vara upplysta, kunna historia och vara fakta-orienterade. Det är otäckt!
Citera
2020-05-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det låter lite som om det skulle vara någon tävling. Om det är så du ser det, så ska vi nog summera om några år, men jag tror det blir väldigt svårt ändå. Om man nu inte är så barnsligt naiv i sina tankekedjor så att det stannar vid, rapporterade avlidna i Covid-19 under några månader 2019.

Jag tror att det är mer produktivt att se på det som ett globalt problem som vi kommer få leva med i all framtid. Det är liksom varken första eller sista pandemin som vi just upplever, i den här lilla parantesen i den mänskliga historian.

Ja klart det inte är en tävling när du förlorar. HÅRT.
Haahahahahjajajajjahaahhaha.
Precis- du tror ju på fullaste allvar på det jag raljerar om- att de andra länderna kommer "komma ikapp".
Ahhaahahahahahhahaha
I sverige känns det verkligen som den första pandemin eftersom vi inte har en jävla aning om vafan vi håller på med.
Svårt att summera? Ja om man vill vinkla och vrida och vända till man bryter nacken med; "de mäter inte döda i våra grannländer" eller "det går helt enkelt inte att jämföra."
Citera
2020-05-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Hjärntvätt av socialdemokraterna.

Det är något jag har nu fullt accepterat under denna pandemi med tanke på hur vissa blint hyllar Tegnell, oavsett att han har haft fel om allt.

Ja för att göra det enklare för oss- har han haft något rätt hitills?
Citera
2020-05-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag pratar inte om rekommendationer, jag pratar om tvång.

Men vad mysigt! På vilka grunder då? Vad blir nästa steg? När upphör den utökade frihetsbegränsningen som du vill att staten ska ha makten över. För historiskt så är det en ”slippery slope” kan jag tala om.

Jag tycker du ska jobba med din panik istället.
Citera
2020-05-25, 19:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi ska hålla hela smittspridningen under våra armar, befolkningen, tvätta händerna, vara hemma, hålla oss ifrån äldre osv osv.

Men vi klarar tydligen inte av att få ett testresultat veta hur man ska göra med testerna, testa ordentligt och inte testa på testandets skull, och testet fylls med någon meningsfull åtgärd.

Vi har hela smittspridningen - under våra armar.
Men vi klarar inte att få ett svar på ett test - där måste FoHM hjälpa oss genom att förklara för oss att vi inte kan hantera ett svar från ett test.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Glöm inte att vi inte heller kan hantera munskydd.🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️
Citera
2020-05-25, 19:23
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja för att göra det enklare för oss- har han haft något rätt hitills?

Nej, inte ett enda.

Vilket är sjukt under 3 månaders tid.

Istället försöker folk flytta fokus från det med att skita ur sig en massa annat totalt irrelevant som att Fugesson i England har trotsat sina egna regler.

Precis som Geisecke gjorde själv btw
Citera
2020-05-25, 19:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De hittade SPÅR av det så länge. Det är något helt annat, än att hitta virus som fortfarande är levande, och kan invadera en kropp. Siffrorna för DET är MAX ett dygn om viruset sitter på papper eller papp, och MAX tre dygn om det sitter på metall eller plast. Sedan är det i praktiken nästan alltid kortare tid än så, p.g.a. för hög temperatur (alltså vanlig rumstemperatur) eller för låg luftfuktighet (alltså vanlig inomhusfuktighet) o.s.v..
Dessutom tror jag att man skall vara VÄLDIGT försiktig med att tala i faktiska termer om vad som gäller hit eller dit. Som du gör. Utan att referera till några papper.

Studier på andra Coronavirus gör klart att viruset kan vara aktivt i upp 28 dagar under optimala förhållanden och i rumstemperatur upp till 9 dagar.

Och i motsats till dig har jag den alldeles förträffligt goda smaken att inkludera en referens till det jag nämner.
Citat:
Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces at room temperature for up to 9 days. At a temperature of 30°C or more the duration of persistence is shorter. Veterinary coronaviruses have been shown to persist even longer for 28 d.
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

PS.
Ingen har någonsin hittat LEVANDE virus.
Citera
2020-05-25, 19:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Ni snackar så mycket om döda, alla andra då?
Jag har en granne som varit sjuk i covid-19 i 6 veckor nu, han är medelålders och var fullt frisk innan.
Han flåsar fortfarande och mår illa när han anstränger sig och mår inte alls bra.
Han har inte blivit testad i detta U-land.
Finns säkert massa liknande fall.
Dessa börjar uppmärksammas allt mer, de är tusentals skulle jag tro.
Citera
2020-05-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag instämmer.
Att göra det till en nationell tävling är att förringa problematiken.
Detta är en global kris och det bästa vore om vi i framtiden har en bättre beredskap även globalt och att vi inser att vi faktiskt i dagens värld är beroende av varandra istället för att peka finger åt varandra.

Japp! Men då kan vi bara ha vuxna rummet tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in