2020-05-25, 18:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vad är det jag ska besvara?

Tala i klarspråk och inte i retoriska frågor som är uppenbara för dig själv.

Det är inte en retorisk fråga, den nuvarande regeringen hade omöjligt fått igenom något i januari, de kunde inte ens få igenom att fler arbetsplatser som arbetar med äldre och folk i utsatta positioner skulle få skyddsombud så sent som i April i år, hur skulle de ha fått igenom något som skulle ha gjort sjukvården förberedd inför detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige vinner inget ekonomisk genom sin semi Lockdown strategi.
Enligt Handelsbanken kommer BNP falla med 6,9 procent i år, mer eller mindre lika med i Tyskland, USA, Danmark och Norge.
Det enda som förloras är folkhälsan.
De som tror att Sverige vinner nånting ekonomisk på att ha halv öppet, tror fel.
Ekonomin tar lika stryk som andra länder som har tillämpat kraftiga restriktioner och Lockdown i flera månader.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-kommer-sveriges-strategi-inte-gynna-ekonomin

Problemen är väl två. Först att vi är så fruktansvärt exportberoende land och att omvärldens efterfrågan minskar. Sedan också att vår turistindustri ligger i spillror. Men 6,9% sänkning av BNP? Det låter inte så mycket ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Finland 1 död 20 smittade
Norge 0 döda 0 smittade
Danmark 1 död 27 smittade

Sverige 31 döda 384 smittade

Sveriges representanter:
"Vi gjorde rätt, alla andra har fel"

Det är som att logga in på Flashback, med andra ord. Fan vet om inte ett par av de som fattat besluten i Sverige sitter och argumenterar här...

Nejnej 75-80% tycker ju det går skitbra! Nu står vi oss mot andra vågen. Snart har vi flockimmunitet och ingen annan. Snart börjar de dö som fan i andra länder- vänta bara.
Norge 0 smittade? Katastrof! Då kommer de ju aldrig ur det här!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det låter ju bra.

Samtidigt var det just Frankrike som snodde Sveriges redan beställda och betalda ansiktsskydd som var menade att användas inom vården.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?artikel=7445289

Vad jag vet så skickades dessa produkter vidare från Frankrike när det blivit känt vad som hände. (Läste detta någonstans men osäker var. Ska se om jag hittar det)
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Då vart det nog en miss i kommunikationen.

Som sagt, 6400 döda i hela Sverige i slutändan skulle inte förvåna mig, men det var just 6400 döda i Stockholm enbart lagom till 1:a Maj som är den typen av siffror som knappast går att se som något annat än domedagsprofeters skrockande.

Med tanke på den extremt låga antalet med antikroppar, det är en klustersmitta och att det är inte så många som är smittade i Sverige med antalet döda så tror jag att det kommer gå långt över 10 000.

Men då kommer jag gå efter vad som rapporteras på SCB, och inte FHM magisiffror.
Citera
2020-05-25, 18:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är inte en retorisk fråga, den nuvarande regeringen hade omöjligt fått igenom något i januari, de kunde inte ens få igenom att fler arbetsplatser som arbetar med äldre och folk i utsatta positioner skulle få skyddsombud så sent som i April i år, hur skulle de ha fått igenom något som skulle ha gjort sjukvården förberedd inför detta?

Det handlar inte vad de kunde få igenom utan vad de planerade för.

Geisecke sa att detta var bara en vanlig influensa och skulle behandla den som det.

Vilket vi ser idag hur det ser ut.
Citera
2020-05-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja det är ju min poäng.
Norge är en fluglort vid nordpolen och därför leker de inte sturska mot planetens samlade expertis utan gör som man ska.
Finns fan inget mer irriterande folkslag än svenne på planeten just nu. Fan vilken tur att vi för en folkmordspolitik. Hellre islam än detta.

Tror du Sverige byggde upp världens bästa nation enbart med tur? Sverige har all rätt att ha självförtroende. Ja, jag vet att vi drog stor nytta av att vara ”neutrala” under ww2, men det hade inte hjälpt utan hårt arbetande innovativa människor. Norge, oljan blev en välsignelse. När det ska jobbas hårt, ja då är svensken välkommen.

Vad hade islam att erbjuda sa du?
Citera
2020-05-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Sverige vinner inget ekonomisk genom sin semi Lockdown strategi.
Enligt Handelsbanken kommer BNP falla med 6,9 procent i år, mer eller mindre lika med i Tyskland, USA, Danmark och Norge.
Det enda som förloras är folkhälsan.
De som tror att Sverige vinner nånting ekonomisk på att ha halv öppet, tror fel.
Ekonomin tar lika stryk som andra länder som har tillämpat kraftiga restriktioner och Lockdown i flera månader.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-kommer-sveriges-strategi-inte-gynna-ekonomin

Såklart inte. Detta har ju bara börjat också- de andra har ju haft lockdown. Vi ska hålla på såhär minst året ut. Alla permitterade får sparken till slut och vi kommer segla upp på 20% arbetslösa, medan folk dör i corona.
Jag fattar inte riktigt vitsen med vår strategi.
Citera
2020-05-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du tycker både Norge och Sverige gör rätt? Det va ju väldigt vikingaaktigt av dig

Jag tycker att länder har rätt att göra på olika sätt.
Jag hade haft lättare med din argumentation om du försökt vara saklig idtället för att idiotförklara alla som inte håller med dig.
Ditt te börjar kallna förresten.
Citera
2020-05-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Med en kontrollerad smittspridning kanske de får igång sitt samhälle och ekonomi snabbare än vi,

tänkt på det?

Kanske, det finns ju inget facit på hur olika länder/strategier klarar detta. Det kanske man ser om något år, och på vilket sätt denna kris har påverkat samhället totalt.
Citera
2020-05-25, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Vad jag vet så skickades dessa produkter vidare från Frankrike när det blivit känt vad som hände. (Läste detta någonstans men osäker var. Ska se om jag hittar det)

När det blivit känt att ett EU-land hade mot alla regler konfiskerat ett andra EU:lands egendom och hävdat att detta berodde på "exportstopp".

De hade inte exporterat något. Skyddutrustningen skulle bara mellanlanda för tankning i Frankrike.

Först efter att svetsaren hade bankat näven i bordet och ringt några samtal började det hända saker.

Annars skulle skyddsutrustningen ha använts av fransmännen - på Sveriges bekostnad.

Men enligt dig går "allt rätt till i Frankrike" ;-)

(latinos..)
Citera
2020-05-25, 19:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Klistrar lite text iaf så länge.....

View this email in your browser

May 25, 2020 | DR. JORDAN B. PETERSON
Infectious Disease and Authoritarianism

What is the Role of Public Health?

There was a paper published in PLOS ONE about a year ago. They were looking at [the following issue]. Let’s say I assessed your political attitudes—I could do that with, say, an authoritarian belief scale, because authoritarianism has been studied quite a bit since the end of World War II. Nobody really knew what to do with it in relation to personality, but it doesn’t matter; you can assess it with a reasonable degree of accuracy.

These people did two things: they did a cross-country survey and then within-country surveys. So if you were looking at a phenomenon, you could look at the country level—US vs. Canada—or you could go into the US and then you could look at a state level. And it’s nice to do the analysis of both levels, to see if it replicates itself across the two different conceptual strata.

And what they found was mind-boggling. It’s Nobel-prize-winning stuff, as far as I’m concerned.

The correlation between the prevalence of infectious disease in a locale and the degree to which authoritarian beliefs were held in that locale was about .7. It’s like, you never see that in the social sciences. That’s higher than the correlation between IQ and grades, which is about as good as we ever get in terms of prediction.

So it’s like, really? It’s that high? And one of the things that implies is that one of the ways to get rid of authoritarian attitudes, assuming that you want to get rid of such things, is through public health.

Ok tack, Peterson känner jag till. Men förstår jag rätt? Att de eller samhällen som ifrågasätter auktoriteter 'mer sällan' blir sjuka? Denna typ av frågeställningar intresserar mig på djupet för det är mer kittlande än massa sossetjafs som man redan vet är bortom ickehållbart i långa loppet.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-25 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in