2020-05-26, 14:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Nej jag skitet absolut inte i det. Tänker på att hålla 2 meter, tvätta händerna, inte träffa äldre osv. Men tycker det är helt onödig rekommendation att inte åka mer än 2h. Varför just 2h? Så länge man har lite vett och håller avstånd kan jag åka hur många timmar jag vill anser jag. Kan köpa att inte åka utomlands men inom Sverige där går fan gränsen.

Har du grundat den tanken utifrån din gedigna utbildning inom medicin? Fattar du inte att vi kanske aldrig blir av med smittan om folk går på sin magkänsla i stället för att lyssna på experterna?
Citera
2020-05-26, 14:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
ANTAL IVA-FALL MINSKAR MEN..

finns det en möjlighet att antal sjuka som behöver vård ändå ökar?

det är ett jävla fokus på IVA, men många som är kroniskt sjuka i covid-19 behöver inte INTENSIVVÅRD och speciellt inte respirator.

så en tanke dök upp, kan detta snack om att fallen på IVA minskar vara en SCAM?

tänk om man bara slussar om vården från IVA till andra avdelningar??

finns det någon statistik på hur många coronapatienter som vårdas på sjukhus varje dag, ökar det eller minskar det?

nu sa dom precis på pressträffen att sjukdomsfallen som behöver vård ÖKAR!!!! då var det som jag befarade.
Antal inneliggande på sjukhus är enkelt att se på t ex https://platz.se/ och där har varit en minskning men till synes bara från en platå till en annan...

Och det framgår inte hur många nya patienter man fått in per dag.

Det är inte omöjligt att tänka sig att den minskningen beror på att tillgängliga platser för Covid-19 patienter har minskat.

Dock så verkar ju även dödligheten ha gått ner under en period så det är i princip omöjligt att dra några direkta slutsatser.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Noterar följande idag på pressträffen.

Allt positivt och kurvorna går ner. Men idag berättade man ej hur många avlinda utan drog förbi det snabbt.

Nu är det mörkning. Sverige kör nytt spår.

Berätta dåliga nyheter på positivt sätt.

Jag är så jävla less på Sveriges strategi nu
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vi rapporterade en hög siffra i lördags. Var det inte 67 nya döda då, vill jag minnas. Och det byggs upp nya eftersläpningar hela tiden. Tar aldrig slut detta.
Jo. Fast 44 av de som rapporterades i lördags dog mer än en vecka tidigare.
Citera
2020-05-26, 14:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jävlar +96 döda
Sverige
+96 döda
Norge
+0 döda
Finland
+4 döda
Danmark
+0 döda

Helt otroligt med en rapportering på 96 döda!!

Ändå om man räknar med en eftersläpning så är dessa skrämmande i dagsläget när vi nu snart går in juni. Hur skall sjukhusens personal kunna få semester med så många svårt sjuka?
Oavsett eftersläpningar så är det en väldigt oroande situation som Sverige står framför.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Därför att 96 är spritt över flera dagar bakåt, vad är svårt att förstå? Kolla IVA-inläggningar.

IVA-inläggningarna säger ju bara - hur många som lagts in på IVA. Inte hur många som hade haft behov av IVA, men nekats en plats och fått självdö. Den siffran säger inget om hur många som är sjuka. Dödssiffran är säkare, men även där måste man slå ut dem på en längre tid, typ 7-10 dagar, och ta medelvärdet per dag, för att se om det går upp eller ner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vem styr din agenda? Du är nyreggad och hetsar i denna tråd till max. Inget annat, bara denna tråd. Bara hets.

Nu applåderar du dårar som hotar den svenska demokratin. Och dina applåder kan trigga igång en Asonious eller en Mangs.

Vem styr din agenda?
Hot och våld är aldrig bra. Tegnells familj har knappast nånting med det här att göra. Jag tror inte ens Tegnell har själv så mycket att göra med strategin. Han ser ut som en riktig jasägare som kan aldrig säga emot.
Jag tycker man kan sluta med de här dumheterna och istället börja med namnsamling för att byta strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
kan du ge mig en graf för antal sjukhusfall (ej IVA) så jag kan se hur det sett ut? hittar ej detta men du verkar ha koll var det finns.

c19.se

Se rosa linje, på sjukhus.
Klicka bort röda, fall, så axeln hamnar rätt.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Var hittar ni de 96 döda ?
Har inte fhm uppdaterat ? och inte c19 ?

SVT, SR, AB, SVD å Expressen.
Citera
2020-05-26, 14:27
Medlem
schuberts avatar
Vad var det för negativa siffror socialstyrelsen presenterade? Lyssnade bara med halvt öra
Citera
2020-05-26, 14:28
Medlem
Om det är så att man nu underrapporterar från Stockholm och Göteborg och tar fram eftersläpningar från andra regioner för att "kompensera" så är vi rejält bortdribblade. Jag loggar ut nu tillfälligt. Joseph Goebels hade haft lite att lära av svenska myndigheter, fy FAN!
Citera
2020-05-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Därför att 96 är spritt över flera dagar bakåt, vad är svårt att förstå? Kolla IVA-inläggningar.

Yes, the number of IVA patients has found itself lowered from the peak but now appears to be at a plateau that is now showing signs of rising. From 334 on the 22nd to 340 today; which may still rise as regions report in. If this trend can be broken it will be promising but otherwise there may be cause to worry if this rises tomorrow as well.

During the decline the average time to an IVA rose by 0.4 days and the average age rose by 0.1 years.

Also worth noting that including non-COVID 19 patients, the current number of patients in an IVA are over 500 and indicate an incredibly high strain on the hospital system; which would have found itself over capacity with this number of patients if more IVA beds had not been allocated. I imagine doctors and nurses are suffering from extreme fatigue and stress at this point, it would not surprise me if a number of them had broken down already — something that has been brought up by interviews with healthcare staff in the press this month as well.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in