2020-05-24, 23:43
Medlem
Mongoglads avatar
vad många trådar den här b*örn verkar finnas i? vad är det för en kille egentligen, han verkar ju nästan som en fb-kändis efter alla trådar hans namn finns i. kan man kanske tänka sig att inte outa folk helt random bara för man har läst om honom, lite taskigt att man kanske kastar massa oförtjänt fokus på någon som kanske inte gjort något?
med tanke på allt som skrivs om honom, antar jag han inte skulle vara så dum att inte ligga väldans lågt som kriminell med allt som skrivs om honom. och som jag fattat det är det en kille som verkar olustig att få som fiende, tänker folk inte på sånt innan dom sprider olika rykten (eller sanningar? ) om folk längre?

ang killen hannes, tre veckor i skogen, svårt att tänka sig att han klarat det utan mat o vatten. att hålla sig undan för en kille med missbruksproblematik och som har pengar på kontot som inte tagits ut, ser jag som ytterst osannolikt.

sundsvall är ju litet ändå i dom kretsarna, någon måste ju veta något av värde!
OM han gömmer sig, och någon vet det, kan inte denne då bara säga som det är till poilisen iallafall, så kan dom sluta söka, är ganska säker på att om man gömmer sig, och polisen får veta det, typ man ringer själv eller träffar dom och förklarar att man frivilligt håller sig undan, kan väl inte ge varken straff eller att man babblar med media direkt, så man kan fortsätta gömma sig men att folk kanske kan få svar på frågan om vad som hänt?

det är ju en sinnessjuk värld i dom kretsarna numer, jag kan enkelt tänka mig att någon hellre håller sig undan än att försöka förklara varför man inte kunnat betala tex nån knarkskuld, och säger man bara det till konstaplarna så fattar dom nog vad som gäller. jag tror inte dom skulle låta st få veta det, bara att man lägger ner sökningarna typ...det är inget brott att "försvinna" av egen vilja, så ÄR det så, tycker jag den som vet var killen är säger det till polisen, han är ju bara eftersökt, inte efterlyst, han riskerasr ju inget straff liksom. o polisen har säkert förståelse om han inte vill ange nåt namn till den han är skylldig, så det bästa för alla är ju att om det är så, bara ta kontakt med polisen o förklara att man lever och vill av egen vilja hålla sig undan. dom har sett sånt förr, så snälla om någon vet, så tala om det för dom. han riskerar inget straff, och han behöver inte betala kostnaderna för söken heller. men folk kan ta en lättnadens suck för allt är okej med grabben!

annars i värsta fall, om han blivit bortförd och mördad, är det ännu mindre stad att hålla rykten tysta på, någon VET vad som hänt.
det gäller alltså en liten snorunge på 19 år med hela livet framför sig, skulle han vara bortförd och kidnappad och nån hört ens svaga rykten från en kompis kompis halvbrorsa som hört det av sin kompis som hörde det på stan, så låt polisen få veta det!
jag vet att man inte golar till makten, men det gäller en ung kille som hade livet framför sig trots allt.
själv tycker jag det inte är att "gola" om man tipsar anonymt om vart han kan finnas. det hade varit en sak att gola om att någon gjort ett inbrott eller att nån sålde en femma brass på navet, men nu gäller det kanske ett ungt liv på 19 ynka år. är han mördad och ligger i skogen är det faan inte att gola, det är att visa medmänsklighet! jag har själv varit råkriminell, och levt efter devisen golare har inga polare, men hade jag vetat vart nån mördad var dumpad, hade jag på något anonymt sätt sett till att han iaf hittades. vem som gjort vad kanske jag inte skulle sagt, men åtminstone vart han fanns så anhöriga fick lite ro, och en riktig begravning!

det gäller ett barn ju.
jag i mina ögon räknar jag en 19 åring som ett barn, och så tragiskt han verkar växt upp med knarkande morsa, taskigt umgänge, skulder och allt som hör pundarlivet till, så förtjänar han åtminstone att bli hittad, död eller helst levande. så han i värsta fall åtminsntone kan få en riktig grav att ligga i !

herregud, någon måste veta, man kan säkert lämna anonyma tips om han ligger ute någonstans, killen förtjänar att hittas!
hur stora skulder hade han, nån som vet? känns dom stora nog för att bli mördad för? har morsan nån livsförsäkring på hann*s ?

någon som kanske vet om han hade tagit någon redis på droger nyligt? han kan ju blivit tagen till skogen, rånad på det, och hamnat vilse, eller kanske tagit och bjudit av det från redisen han intye kunde betala och därför hålla sig undan, men det verkar osannoligt att han inte rört pengarna på sitt konto, alla behöver ju mat.

kom igen nu fb-bröder o systrar, någon måste ju veta åtminstone något, se till att polisen får veta allt som går. vi snackar en ensam kille på 19 år utan friluftskläder, mat och allt som kanske ligger nånstans med brutna ben eller liknande, den som vet nåt, snälla säg det till polisen, om inte annat skriva det man vet på en anonym lapp o sätta fast på torkarbladen på nån polisbil bara eller nåt...

ber varje kväll han ska hittas. och att man grillar folket i förhör rejält så det kanske kommer fram nåt!

mvh
mg
Citera
2020-05-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Jag har inte riktigt greppat var informationen om ett utbytt sim-kort framkommit ? Var det genom en kommentar någonstans på mammans sida ? Eller har pappan skrivit om det, som du säger ?

Har gått tillbaka och tittat och som mycket annat i det här fallet så är det lite oklart. Hittade en kommentar på pappans Facebook där det framgår att pappan fått information om att H använde mammans sim-kort men enligt inlägg här i tråden så ska detta ha dementerats senare. Oklart helt enkelt! 😄
Citera
2020-05-25, 00:14
Medlem
taamids avatar
Uppgiften om att Hannes använde mammans SIM-kort härstammar från en Moa, som postat detta på Facebook.

Vem hon är och vem hennes källa till uppgiften är hoppas jag polisen utrett, hon bör ha varit inkallad på förhör då hon spridit denna uppgift.

Följade är citat från tråden, postade redan 8 maj:

Citat:
Ursprungligen postat av Randomtjej96
Tycker situationen är väldigt märklig. Mamman tar med sonen till skogen för att leta hennes stulna väskor. Sonen ska tydligen haft hennes simkort och inte sitt eget. Enligt henne försvann han på söndagen men pappan ska ha haft kontakt med honom på måndagen. Hon har ingen vårdnad om barnen och enligt mrkoll är hon dömd för flera brottbrott, förmodligen narkotikabrott.

Citat:
Ursprungligen postat av garnier
Pappan påstår att kontakten som skedde mellan honom och H*nnes på måndagen kring 13:30-tiden var från H*nnes egna abonnemang och inget annat. Vart får du informationen om att sonen ska ha använt mammans sim-kort?

Citat:
Ursprungligen postat av eagle23
Det står en kommentar under pappans Facebook där en Moa skriver att Hannes hade Saras sim kort.
Citera
2020-05-25, 01:00
Medlem
taamids avatar
Hannes försvinnande kan bli en svår nöt för polisens utredare att knäcka, på grund av att missbruket hos klientelet de förhör ställer vanlig logik på ända.

När Lena Wesström försvann, gick det förhöra grannar och bekanta till offret och MGM upp till ett år efter mordet och få trovärdiga minnesuppgifter om deras förehavanden och iakttagelser. Det räckte inte till en fällande dom i TR, men vad Lena gjorde fram tills hon blev mördad är klarlagt i minsta detalj. Vad MGM gjorde, undantaget några timmar runt mordet, är även det känt genom förhör och teknisk bevisning som datatrafik och ögonvittnen.

Styckmordet i Alingsås på en missbrukande hemlös kvinna, Malin, är raka motsatsen. Hade det inte skett runt midsommarhelgen då Systembolaget har lördagsstängt så är det tveksamt om någon förhörd hade kommit ihåg mer än sitt eget namn...

Det är svårt att veta vad Hannes mamma glömt på riktigt, till skillnad från om hon undanhåller något med vilje. Hennes avvikande beteende är inte avvikande jämfört med de förhörda i Alingsåsfallet. Den dömde där går under smeknamnet Kniv-Jönsson, vittnen har smeknamn som Råttan och Grottan. Att utpekade nyckelpersoner i Hannes försvinnande kallas för Hammaren och liknade gör att jag anar att hålla förhör är en liknade mardröm där folk inte vet vilken veckodag det är eller när de senast såg på klockan, vilka de mött eller var de övernattat.

Det är nog en klok prioritering att polisen använder sina befogenheter till att hålla förhör, och låta allmänheten söka i terrängen. MP och FIKK har ändå utklassat polisen senare år i expertis och engagemang vad gäller prestationer i skallgångskedjor.

Jag är fortfarande inne på att Hannes frös ihjäl, men har buset på bygden börjat prata är det dumt om polisen inte lyssnar. Normalanpassade samhällsmedborgare ringer 112 om de misstänker mord eller kidnappning. I Alingsåsfallet hade ögonvittnen sett Malins styckade kropp utan att göra mer än att viska det vidare på parkbänken.

Den som vill höra skillnaden på vittnesmål i de två fallen jag nämner kan göra det på den här kanalen. Här en granne till Lena och MGM https://youtu.be/LUUdyp9v2nM och här mannen som ringde polisen när han fann styckade Malin i mördarens badkar - detta vittne är skrämmande nog ett av de mer sakliga och lättförhörda som delvis minns vad han sett https://youtu.be/Chd6bffbKkg
Senast redigerad av taamid 2020-05-25 kl. 01:18.
Citera
2020-05-25, 03:04
Medlem
taamids avatar
Fortsättning, sammanfattning

Jag gör inte anspråk på att täcka allt.
Notera skillnaden på vad vi vet från MP och polisen är en bråkdel från vad som diskuteras i tråden och att det är tråden jag sammanfattar minus chattliknande konversationer, inlägg som namndroppar lokala kända kriminella element och annat som gör att tråden bör läsas i sin helhet.

Min sammanfattning riktar sig till dig som ser att tråden växer i omfattning och inte vill läsa igenom hela för att hänga med. Syftet är att undvika inlägg som "var han kriminell?", "kan någon länka FUP" och sån skit, och att underlätta för de som brukar ge vettig input i forumen AKoB och Försvunna personer.

3/5 - 10/5 (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020
11/5 - 13/5 (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020
14/5 - 17/5
(FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

18/5: Ett händelserikt dygn. Användaren MovingMercury medger att denne delvis postat lögner i tråden, för att inte röja sin identitet. Vad som diskuteras som seriösa uppgifter pga postarens insikt och trovärdighet gallras ur, och kvar blir uppgifterna om första fyndet som påträffades i skogen. Läs därför vissa påståenden från 17/5 - 18/5 med en nypa salt.
Tråden har modererats så mycket OT är raderat i skrivande stund (25/5).

Rykten gör gällande att Hannes lånat ut pengar, men själv blivit rånad en tid före försvinnandet. (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020
Inlägget ligger på sid 47 för dig som vill läsa mer om detta rykte/motiv/spår.

Uppgiften om att hundförare från MP fann en väska man tror tillhör Hannes står i ST...
https://www.st.nu/logga-in/vaska-som-kan-tillhora-forsvunne-mannen-hittad-vid-sidsjon-polisen-hundforare-fran-missing-people-gj orde-fyndet ...och pappan sägs uttrycka besvikelse för att han inte fick denna information från polisen utan läsa om det i lokalpressen.
Troligt scenario att ST läst om fyndet i tråden och kontaktat polisen som då sett sig nödgad bekräfta uppgiften. I normalfallet bör förundersökningssekressen inte hävas av allmänheten eller media. Eventuellt har andra anhöriga fått kännedom om fyndet av polisen.

Lokala annonser i köp/sälj om guldsmycken diskuteras.

Uppgifter om att polisen har svårigheter nå Hannes mamma SS diskuteras. Orsaken ska vara att hon undviker dem för att slippa inställa sig för en dom som säger hon ska avtjäna två månader i fängelse samt framför sin bil olagligt, en bil som tjänar som hennes bostad.

Försvunne mannens jacka har hittats i svår terräng – orienterare gjorde fyndet https://www.st.nu/logga-in/forsvunne-mannens-jacka-har-hittats-i-svar-terrang-orienterare-gjorde-fyndet

Användaren CattasBubbla berättar "Jag var med och sökte i torsdags. Det var ju otroligt jobbigt att gå där i skogen med alla nedfallna träd, stora stenar, grenar, hål i marken osv. Det var inte långt vi gick men det kändes som mil. Så även om det "bara" skulle vara 1,5 km så skulle det vara jobbigt att gå så. Känns som att oavsett hur påverkad man ev än är så skulle man liksom inte palla med om man inte var tvungen, definitivt inte om man varit vaken i 4 dygn som påstods". (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

Jag kan inte finna källan till att Hannes varit vaken i fyra dygn, men den är som minst en etablerad trådsanning 18/5. Vittnen och källa önskas gärna; vem var med Hannes och kan bekräfta detta?

Användaren Valkyriaaa bekräftar ang söket "Jag med har varit med och sökt. Jag har rätt bra fysik, har inte fyllt 40 än. Men helvete vilken terräng! Brant som fan och som du nämner, mycket fälld sly och träd. Det var sumpmarker och träsk. Jag var helt slut efteråt. Skavsår och blåmärken." (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

Polisen i SL "Polisen har fortsatt letandet i terrängen under måndagen.

– Under morgondagen ska vi försöka få hjälp av hemvärnet, och sedan är vår förhoppning att Missing people kallar till skallgång tisdag kväll och att det blir en stor uppslutning, säger Blusi"

19/5: Vi är nu på sid 56 i tråden. Användaren Aspern postar två Facebookinlägg från mamman:
● Mamma vill hålla dig H*nnes..😭💔❤
Jag vill hålla dig å aldrig släppa...åh jag är så ledsen prinsen för allt de här❤ , ja älskar dig så ja går sönder....-Bästa Då-Bästa då Mamma ...Vill bara ha hem dig så vi kan få hjälp att få ordning på vårat liv..❤
Kan ja bara få vakna...säg ja har en mardröm,

●Kom hem nu Prinsen så ja få hålla dig , aldrig mer släppa dig...Åh Mamma är så ledsen å jag längtar efter dig ...längtar så hjärtat är trasigt .
.Älskling jag är så ledsen ...Snälla kom nu 💔🙇‍♀️🙋‍♀️❤

Användaren b_m_e beskriver väder och förhållanden i området - läs gärna detta inlägg. (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

En olåst artikel om jackfyndet där "lördagen" uppges som datum jackan återfanns https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nya-spar-efter-forsvunnen-19-aring

Användaren Cubism78 skriver "Den väskan som jag vet att H*nnes hade typ alltid var en brun crossbody väska..(liten hängandes på höger sida av kroppen innanför jackan.)" (FB) Försvunnen 19-åring i Sundsvall/Sidsjön, maj 2020

Användaren Flubro postar några citat från ST https://www.st.nu/artikel/polisen-bekraftar-den-forsvunne-mannens-mobiltelefon-har-hittats
Henrik Blusi bekräftar: Den försvunne mannens mobiltelefon är upphittad.
– Mobilen hittades i helgen i samband med jackfyndet. Den låg på marken inte långt ifrån där jackan hittades, säger Henrik Blusi vid polisen.

Under tisdagen har polisens tekniker tömt mobilen på information.
– Vi kommer att gå igenom informationen och se vad vi kan hitta, säger Blusi.

När var mobilen senast i bruk?
– Den stängdes av den 4 maj, samma dag mannen senast sågs till.

Tog batteriet slut, eller var den aktivt avstängd?
– Det har jag inte kännedom om ännu.

Hur går letandet vidare?
- Under dagen har 10–15 soldater från hemvärnet deltagit i letandet. Från polisens sida har vi letat hela dagen och nu i kväll har vi fortfarande flera hundpatruller i sökområdet.

Andra utvalda citat från artikel i ST kan läsas i ett inlägg från användaren Budare123. Här bekräftas väskan tillhöra specifikt Hannes.

"Sedan en vecka tillbaka har polisen sökt med drönare och hundar från morgon till kväll och det var i området mellan Sidsjön och Svartvik de nya fynden gjordes, men inte av polisen.

– Hans jacka hittades av en orienterare som var ute och sprang i området, berättar Henrik Blusi.

Efter det fortsatte polisen söka av en radie om 100 meter runt fyndplatsen med två specialhundar i den bitvis mycket oländiga terrängen. Sökandet var besvärligt och tidskrävade i den svåra terrängen, men den gav resultat.

– Med hjälp av hund och hundförare hittade vi en liten väska som också tillhör honom."

En karta postas över området
http://www.bilddump.se/bilder/20200519201428-81.233.179.5.png
Se sid 61 i tråden för att läsa boende diskutera kring denna.

Rykten om lokala förmågor och annat fortsätter till sid 63, där min sammanställning slutar från datumet 19/5.
Citera
2020-05-25, 05:55
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
Jag har inte riktigt greppat var informationen om ett utbytt sim-kort framkommit ? Var det genom en kommentar någonstans på mammans sida ? Eller har pappan skrivit om det, som du säger ?
Det var en kommentar från en vän till Hannes, skriven på pappans sida.Denne vän ska ha varit med mamman och letat nån av de första dagarna där vid sidsjön och mamman ska då ha sagt att han fått hennes simkort innan de delade på sig

Citat:
Ursprungligen postat av Carsten2.0
Jag har haft samma fundering som dig. Kan det egentligen vara så enkelt att det var hela telefonen han lånade som han efter de påstådda samtalen lämnat tillbaka till sin mamma och att informationen om att det bara var själva sim-kortet är ett missförstånd eller felskrivning av pappan?
När pappan och farbrodern pratade med honom hade han sitt eget simkort, men det var ju medan de fortfarande var i Kovland
Citera
2020-05-25, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taamid
Fortsättning, sammanfattning

Tack för sammanfattning. Fortsätt gärna framgent.
Citera
2020-05-25, 10:25
Medlem
Nu har jag inte läst allt skrivit i tråden MEN.. jag känner mig verkligen kluven till mammans sägande ”vi kom ifrån varandra” Så stor är inte området tänker jag. Sen är det undrar jag om hon gjorde ett tappert försök att få tag på han efter ”de kommit från varandra”?

Kan det vara så att en överdos är inblandat, mamman får panik och ringer Hammaren för att få hjälp?
Citera
2020-05-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nevermine
Nu har jag inte läst allt skrivit i tråden MEN.. jag känner mig verkligen kluven till mammans sägande ”vi kom ifrån varandra” Så stor är inte området tänker jag. Sen är det undrar jag om hon gjorde ett tappert försök att få tag på han efter ”de kommit från varandra”?

Kan det vara så att en överdos är inblandat, mamman får panik och ringer Hammaren för att få hjälp?

Bara det att Hammarn har sagt till en vän att han tagit ihjäl någon , vem går och säger det efter man varit under polisens bevakning och att han även sa det i god tro till en gammal vän som ej håller på med droger och lever ett vanligt Svensson liv och som även kontaktar polisen angående hans uttalande. Känns som han hade behov av att ventilera med någon att få ut det han gjort.
Citera
2020-05-25, 11:03
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02
Bara det att Hammarn har sagt till en vän att han tagit ihjäl någon , vem går och säger det efter man varit under polisens bevakning och att han även sa det i god tro till en gammal vän som ej håller på med droger och lever ett vanligt Svensson liv och som även kontaktar polisen angående hans uttalande. Känns som han hade behov av att ventilera med någon att få ut det han gjort.
Har ett brott begåtts och flera är på ett eller annat sätt involverade då finns också flera som vill ventilera med sin "bästis". Och flera av bästisarna vill i sin tur inte bära på sån info så de vill ventilera. Och snart nog är det vida spritt. Skulle vara fint om det bara gick att låsa in hela gänget, för jag gissar att när suget och abstinensen sätter in så skulle det pratas

Jag ser ju ofta små detaljer som jag hakar upp mig på. En detalj var en kommentar som mamman skrev. "Och H*nnes och jag hade en fin relation och vi är nära varann"
Hade? Felsägning eller försägning`?
Citera
2020-05-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Har ett brott begåtts och flera är på ett eller annat sätt involverade då finns också flera som vill ventilera med sin "bästis". Och flera av bästisarna vill i sin tur inte bära på sån info så de vill ventilera. Och snart nog är det vida spritt. Skulle vara fint om det bara gick att låsa in hela gänget, för jag gissar att när suget och abstinensen sätter in så skulle det pratas

Jag ser ju ofta små detaljer som jag hakar upp mig på. En detalj var en kommentar som mamman skrev. "Och H*nnes och jag hade en fin relation och vi är nära varann"
Hade? Felsägning eller försägning`?

Exakt!
Ahh just de, bra detalj. Det hon postade på Facebook där hon lagt ut deras sms konversation drog jag åt mig öronen direkt. Känndes mer att lägga ut och visa andra hur mkt han älskar henne och hur oskyldig hon är. Man behöver inte bevisa något för allmänheten om man har rent mjöl i påsen! Och man skulle gå och leta själv varje jädra dag om ens son försvinner på en plats där man senast sågs, då är man ju säker på att han är där (om hon nu inte vet något annat) som jag tycker det verkar som.
Citera
2020-05-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnor02

Ja jag läste det efter att jag postat inlägget. Har nu läst alla sidor och är inne på samma linje med någon som skrev om väja och att mamman är mer inblandad än vad hon försöker visa. Hon skriver saker väldigt konstigt, som att han inte är vid liv längre. Märkligt för en mamma som ”Inte ger upp”...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in