2020-05-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å det är den enda möjligheten till att någon kan lagföras för det här mordet,
kommer troligen inte att ske.

Det vet vi inte, blir det träff på tex. den andra killen som var misstänk så...
Är det helt utrett att det är preskriberat om gärningspersonen var under 21 vid mordet?
Citera
2020-05-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det vet vi inte, blir det träff på tex. den andra killen som var misstänk så...
Är det helt utrett att det är preskriberat om gärningspersonen var under 21 vid mordet?
Jag antar att du menar mannen på bussen, han hade alibi och vad jag vet var han aldrig misstänkt utan bara nån som var värd att kolla upp. Ja tyvärr är det prespriberat om OW är mördaren.
Citera
2020-05-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Jag antar att du menar mannen på bussen, han hade alibi och vad jag vet var han aldrig misstänkt utan bara nån som var värd att kolla upp. Ja tyvärr är det prespriberat om OW är mördaren.

En lagändring kan vara på G
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/straffet-for-mord_H701JuU4
Citera
2020-06-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
En lagändring kan vara på G
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/straffet-for-mord_H701JuU4

Någon som vet vad som har hänt med utredningen?
Citera
2020-06-03, 23:19
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitch4ever
Någon som vet vad som har hänt med utredningen?
Från P4 Västernorrland 20200603:https://sverigesradio.se/artikel/7487105
Citera
2020-06-11, 19:16
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Antagligen visade resultatet vad vi alla tror, att det var Olof. Eftersom han inte kan åtalas igen så kommer dom ju aldrig gå ut med resultaten av DNA-undersökningen. Det är min teori iaf.

Om det var så att man fick fram ett DNA - hade man gärningsgrabbens DNA att jämföra med då? Behövs kanske en repetition för nya läsare och skribenter om DNA-databaserna.
Citera
2020-06-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Om det var så att man fick fram ett DNA - hade man gärningsgrabbens DNA att jämföra med då? Behövs kanske en repetition för nya läsare och skribenter om DNA-databaserna.
Om dom hade kvar hans DNA hade jag inte ens tänkt på när jag skrev det där. Härom veckan så läste jag lite gamla artiklar om fallet, i en av dom stog det att han skulle vara tvungen att komma in och lämna DNA-prov igen. Minns inte vart jag läste det och jag har letat i en timme nu efter artikeln men typiskt nog hittar jag den inte, kanske någon annan har mer tur. Jag vet iaf att han fick lämna DNA-prov när han åtalades.
Senast redigerad av Ppal 2020-06-12 kl. 17:39.
Citera
2020-06-13, 15:08
Medlem
Citat:
Jag vet iaf att han fick lämna DNA-prov när han åtalades.

Hmm.. varför tog polisen hans DNA när förundersökningen var aktuell 1997? Dom hade ju ändå inte något DNA från brottsplatsen.
Citera
2020-06-13, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Hmm.. varför tog polisen hans DNA när förundersökningen var aktuell 1997? Dom hade ju ändå inte något DNA från brottsplatsen.
Jag vet inte exakt när han fick lämna sitt DNA förutom att det var runt tiden förundersökningen var aktuell . Men jag förstår inte vad du menar dom hittade ju DNA från brottsplatsen, sperma som dom hittade på Malins byxor.
Senast redigerad av Ppal 2020-06-14 kl. 00:05.
Citera
2020-06-14, 07:51
Medlem
Citat:
Jag vet inte exakt när han fick lämna sitt DNA förutom att det var runt tiden förundersökningen var aktuell . Men jag förstår inte vad du menar dom hittade ju DNA från brottsplatsen, sperma som dom hittade på Malins byxor.

Vi måste skilja på att hitta en vätska som saliv eller sädesvätska som man kan få fram DNA från och att faktiskt hitta DNA på det i labbet. Här har dom inget DNA och det har dom aldrig haft.

Så varför skulle han få lämna sitt DNA då när förundersökningen var aktuell? Du kanske blandade ihop med något annat svenskt cold case som Brattås för där finns DNA och många har fått lämna prov för uteslutning.
Citera
2020-06-14, 11:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vi måste skilja på att hitta en vätska som saliv eller sädesvätska som man kan få fram DNA från och att faktiskt hitta DNA på det i labbet. Här har dom inget DNA och det har dom aldrig haft.

Så varför skulle han få lämna sitt DNA då när förundersökningen var aktuell? Du kanske blandade ihop med något annat svenskt cold case som Brattås för där finns DNA och många har fått lämna prov för uteslutning.
De har väl något som de tror kan vara DNA, men det verkar inte ha kommit något svar från NFC ännu:
I mars 2019 gick polisen ut och sa att man hoppades ha ett svar inom två månader, men något svar har ännu inte kommit och Malins föräldrar, Rune och Inez Lindström väntar fortfarande.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7487105
Senast redigerad av Draifos 2020-06-14 kl. 11:19.
Citera
2020-07-19, 23:24
Medlem
Av MGM lämnat DNA kan ge träff från andra fortfarande ouppklarade mål. Denn Olof H*rning a.k.a W*berg verkar ha tendenser till seriebrott.

Man kan dra paraleller till Golden state killer som man kan följa en väldigt spännande dokumentär på HBO om. Dokummentären heter I'll be gone in the dark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in