2020-05-24, 13:59
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De senaste fyra åren har haft rekordhög invandring med över 500k UT, trots detta har priserna inte ens orkat stiga nominellt.

2016-2019 har haft:

- Rekordhög invandring (100k+/år)
- Historiskt låga räntor (ca 1.5% bolån)
- Hyfsad tillväxt (runt 2%)

Känns det verkligen som att priserna ska orka lyfta 2020?

2014 var priserna i stockholms innerstad 60k/kvm, listräntan runt 2%. Det var samma snack då om att bostadspriserna nu hade slagit i taket, trots detta ökade dom till nästan 100k/kvm.

Det enda vi kan konstatera är att bostadspriserna har fortsatt att öka trots att både experter och alarmister har hävdat att det inte ska vara möjligt.
2020-05-24, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
2014 var priserna i stockholms innerstad 60k/kvm, listräntan runt 2%. Det var samma snack då om att bostadspriserna nu hade slagit i taket, trots detta ökade dom till nästan 100k/kvm.

Det enda vi kan konstatera är att bostadspriserna har fortsatt att öka trots att både experter och alarmister har hävdat att det inte ska vara möjligt.

Det är knappast någon som kan något som påstått att det inte är möjligt. Bara att priserna är övervärderade vilket är korrekt. Bara för att de är övervärderade innebär inte att de kan bli mer övervärderade och som synes slog taket in 2017 och nu går det nedåt/konsoliderar.
2020-05-24, 15:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är knappast någon som kan något som påstått att det inte är möjligt. Bara att priserna är övervärderade vilket är korrekt. Bara för att de är övervärderade innebär inte att de kan bli mer övervärderade och som synes slog taket in 2017 och nu går det nedåt/konsoliderar.

Nej det är inte korrekt, det är en subjektiv åsikt från tomtar som haft fel i årtionden.
2020-05-24, 16:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
De flesta som kommer är inte flyktingar och migrationen minskar knappt.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Beviljade-uppehallstillstand-oversikter.html
Det där inkluderar inte invandring från folk som är födda i EU/ESS. Dvs invandrare från Finland, Danmark, Norge, Polen osv ingår inte.
Antalet Polacker i Sverige är ganska stort.
Väsentligen är de som kommer från EU att betrakta som arbetskraftsinvandrare. De arbetar och har på sikt råd att köpa bostad. Iaf om de är sparsamma.
Notera att det är dock inte prispåverkande. Det påverkar nyproduktionen.
2020-05-24, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Bara att priserna är övervärderade vilket är korrekt.
Hur har du mätt upp övervärdet?
2020-05-24, 16:31
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det är inte korrekt, det är en subjektiv åsikt från tomtar som haft fel i årtionden.

Varför föll priserna tvärt och oprovocerat 2017?
2020-05-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen

Retoriska frågor biter inte på trollen. De är bara att ignorera.
2020-05-24, 16:55
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur har du mätt upp övervärdet?
Reala priser i förhållande till reallön.

https://2.bp.blogspot.com/-tonEuOE0IXE/WfpBpIzy8rI/AAAAAAAAFBk/PvhThXo1MaYG_BtcN9BkBWgR4bmQC_SzgCLcBGAs/s1600/realaBostadspriser1952-2017k3.png
2020-05-24, 17:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Börserna stiger? Var någonstans? I Mongoliet? Om du har några börstips kan du väl dela med dig. Eller så är du bara full med skit som vanligt och inte har någon insats på börsen att oroa dig över.
T ex är Nasdaq på plus för i år. Ägarna bedömer att framtiden ser ganska bra ut.
Det finns framtidstro för tech sektorn. Och den tillväxt den ordnar i USA.

Och är man nu delägare av tillväxten som skapas där (främst av invandrare) så har man väl anledning att se ljust på tillvaron, även om man bor i Sverige. Vinst är bra.

Och kanske uppgraderar sitt boende. Och är det nu lite deppigt på sina håll i Sverige så kanske man kan uppgradera till rea-pris.

Citat:
Om du vill veta exakt hur FED räddade Wall Street kan du läsa här. Det är inte speciellt komplicerat
https://wallstreetonparade.com/2020/01/why-is-wall-street-the-only-industry-in-america-with-access-to-the-feds-endless-money-machine/
Ovanligt mycket flum. Verkar vara en vänster-blogg av flummare för flummare.
Här lipar tomten över att FED lånar av banker. Och kallar det att bankerna får billiga lån från FED. I detta fall lokala FED banken i NY.

Finns det ingen som kan ge en beskrivning av hur FED räddar företag?
Existerar det ingen beskrivning som är förankrad i verkligheten?
Är allt bara flum?

Citat:
Bara för att svara på en del av detta. Nej Byggnads kommer inte gå med på lönesänkningar. Lika lite som något annat fackförbund eller någon som är anställd överhuvudtaget. Vilken planet lever du på?
Nu visar du bara för n:the gången att du inte har någon läsförståelse alls.

Det var den jag citerade som talade om att byggnads fick lov att sänka lönenivåerna. Och jag som förklarade att det kan han helt glömma.

Om du menar att jag har fel får du väl förklara varför Byggnads skulle sänka lönenivåerna.

Citat:
Att Svenska hantverkare är exceptionellt högbetalda stämmer inte alls.
Boverket analyserade igenom varför produktionskostnaden steg. Finns en rapport från dom.
Där visade dom att lönekostnaderna för byggjobbare var dubbelt så hög i Sverige som i Finland.
Dubbelt.

Arbetar byggjobbare i Sverige dubbelt så fort då kanske?

Citat:
Resten av ditt dravel. t ex detta

Det är ju bara ren dynga som ingen orkar läsa. Vad fan menar du? Varför skulle priset vara beroende av produktionskostnaden överhuvudtaget? Du är en fåntratt
Jag, Alpoxen och Fia skall köpa hus. Två är ute till försäljning. Ett nyproducerat med fast pris på 3 MSEK. Det befintliga är upprenoverat och moderniserat så det är likvärdigt med det nyproducerade.

Vi startar alla att buda på det befintliga. Det stiger mot 3 MSEK. När det når dit köper jag det nyproducerade och Fia det befintliga för 3 MSEK. Alpoxen hoppade av budgivningen tidigare och har gått tillbaka till sitt bo under en gran och repeterar för sig själv: "produktionskostnaden har inget med priset att göra". Om och om igen.
2020-05-24, 17:41
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Det var ett överutbud av nyproducerade bostäder och tillgången översteg efterfrågan under en tid. Det tog inte lång tid för priserna att återhämta sig dock, alarmisterna som trodde att att raset 2017 skulle landa på 50-75% och bestående priser på den nivån hade fel som vanligt.
2020-05-24, 18:42
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Att stora villor inte blir sålda och att vi kan förvänta oss en ketchupeffekt låter lite väl alarmistiskt.

Innan 2017, i bostadsmarknadens glansdagar, så fanns det starka incitament för att byta upp sig och maximera värdeutveckling. För ett par med 1 barn så var det rimligt att byta upp sig från villan på 5 rum till villan på 8 rum om man hade möjlighet, det genererade stora vinster.

Idag när marknaden är mer stabil finns det inte samma typ av incitament, det är inte värt att byta upp sig om det inte genererar tillräcklig värdeökning, då nöjer man sig istället med det man behöver. Jag tycker man ser samma beteende för BR också, prisnivån på större lägenheter är stabil men omsättningen är lägre.

Du förklarar fortfarande inte det jag har noterat. Jag antar att du inte har tittat på statistiken? Förr eller senare måste de stora villorna säljas. Har du tittat på grafen jag hänvisade till? Det ser illavarslande ut.
2020-05-24, 19:06
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du förklarar fortfarande inte det jag har noterat. Jag antar att du inte har tittat på statistiken? Förr eller senare måste de stora villorna säljas. Har du tittat på grafen jag hänvisade till? Det ser illavarslande ut.

Länka den statistik du tittar på, hur många stora villor är det som inte säljs menar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in